
Neem de Volkswagen XL1 en het V-twin motorblok uit de Ducati 1199 Superleggera en je krijgt een heel bijzonder brute combo: de Volkswagen XL Sport.
Volkswagen AG speelde al langer met het idee om de krachtige Ducati-tweecilinder in de XL1 te hangen, maar hield het tot op heden bij wat ontwerpschetsen en renders. In Parijs onthulde het alsnog de details van zijn brute conceptcar, die dus voorzien wordt van de Ducati Superleggera V2.
Deze V2 van de Italianen is volgens VW de krachtigste tweecilinder ter wereld en levert 200 pk, genoeg om de bolide in rap tempo naar de 270 kilometer per uur te laten knallen. De XL Sport weegt namelijk slechts 890 kilogram, terwijl het blok 11.000 toeren per minuut haalt. De sprint naar de 100 duurt overigens wat langer dan je van een echte supercar gewend bent, maar zal niet langer dan vijf seconden duren. Nog altijd behoorlijk rap dus.
VW heeft niet alleen onderhuids een absoluut beest gecreëerd, want de XL Sport ziet er ook op aerodynamisch gebied erg lekker uit én heeft een chassis dat is gemaakt volgens technieken uit de autosport. Of dat betekent dat we de concept binnenkort op het circuit terug gaan zien? We kunnen het alleen maar hopen, want deze combo van Ducati en VW verdient het om eens flink de sporen te krijgen.
UPDATE: een kort filmpje van de onthulling vind je HIER!
Dit ziet er wel héél erg lekker uit!
Kan een hele leuke rijdersauto worden! 200 pk op nog geen 900kilogram klinkt als heerlijk sturen en versnellen!
@guusboum: Nou ja… Ver’snel’len. Als je vergelijkt waar het vandaan komt, (1199 Panigale), 195pk op 189kg. Dát is pas versnellen! Hadden de (sport)auto’s maar zulke waardes van pk vs gewicht… (jaja, die one:1). En niet die 55 PK’s met eco-bandjes op 1400kg.
Ziet er erg goed uit. Maar ligt het nou aan mij, of heeft dit beestje wel wat weg van de Nissan GT-R qua lijnen?
@archibaldr: Ja nu je het zegt, die heeft ook 4 van die ronde schijven. OPVALLEND!
@911GT2: *padum tss*
Ja, en idd ook nog van die lampen enzo, toch bijzonder. Misschien zie ik het wel verkeerd hoor, maar was mijn eerste indruk….
@archibaldr: Ik zie wat je bedoelt. Vanaf het voorspatbord tot aan het achterspatbord heeft er wel iets van weg. Verder ziet hij er vooral uit als een auto die veel tijd in de windtunnel heeft doorgebracht.
@archibaldr: nou nee hoor… dit ligt echt aan jou.
@archibaldr: yup, moest er ook aan denken
En daar gaat het hele groene imago haha, moet zeggen wel vet!
Hm zou Ferrari zoiets dan toch ook van plan zijn??
Met een beetje fantasie lijkt het wel een kruising tussen een Honda NSX en een Nissan GT-R
Rustig jongens rustig, ik snap ook wel dat je die 2 iconen niet kan vergelijken met een een VW’tje
@87sandyd:
Die Nissan snap ik, voor de NSX zou ik graag de Ford Probe V.
Google die maar eens.
@jrk68: als je kijkt naar het eerste plaatje(boven de tekst) dan lijkt het silhouet wel een beetje op de nax met de bijbehorende achter spoiler. Voor de rest lijkt er natuurlijk nergens op. De probe kan ik er idd ook in zien:)
Leuke concept. Doet me stiekem ook wel denken aan de Nardo W12.
In NL rijdt er ook een racewagen rond met twee Hayabusha (vergeef me eventuele spelfouten) motoren er in.
Nee.
Voorkant lijkt een beetje op een audi R8, en de bovenkant op een venom GT.
Erg mooi!
Voorkant heeft wat weg van een Scirocco
@hummer95: Het is een Volkswagen, wat verwacht je?
Het doet me meer denken aan en combinatie van een luxe Radical met dak en een Elise, en dat is zwaar helemaal niet verkeerd. Alhoewel 890kg niet echt licht is, een 11.000 (en bijbehorend laag koppel) waarscchijnlijk niet echt zal werken.
Wat was er eigenlijk mis met de Volkswagen BlueSport Concept? Dat was een fraai model dat ook nog eens levensvatbaar was qua uiterlijk.
Maar het initiatief moet zeker toegejuicht worden!
Een van de weinige VW’s die me zou kunnen bekoren. Ziet er geweldig uit en dat blok Is heerlijk!
Maar kan er een turbo op?
Doe mij maar de gewone XL1 body al dan niet met dit blok.
Maar deze opsmuk kan me niet bekoren…
Zal wel weer veels te duur zijn, net als de XL1 nu al is.
Ik zou ook al geen nee zeggen tegen een gewone XL1, maar dit is echt gaaf.. Zou wel een enorme imagopepper zijn. Dsg-bak eraan hangen zodat je je niet helemaal lens hoeft te schakelen om een beetje vooruit te komen en gaan maar….. :)
Totdat je erachter komt dat zo’n hoogtoerig Ducati blok niet gebouwd is om een kleine 1000 kg mee te slepen en elke 50.000 km een revisie nodig heeft. Doe me toch maar gewoon een XL1.
@EJS: de gewone XL1 heeft een V2 dieseltorretje.
Als dit blok wat wordt verstevigd gaat het echt wel goed hoor.
Niemand die de achterkant ontzettend lelijk vindt?
@berlinetta: Nope, eindelijk eens iets anders…
Ben ik de enige die dit hoogverraad vindt? Een prachtige Italiaanse volbloed in een VOLKSwagen proppen? En dan las ik net ook al dat Lamborghini met een hybride bezig is…
Och en dan al bijna vergeten dat Ferrari net in de handen van een niet nader te noemen persoon is gevallen, die Lancia de nek al heeft omgedraaid en hard op weg is om dit met Alfa Romeo ook te doen.
Ik ben normaal niet zo van de opmerking “die goede oude tijd”, maar ik ga het nog een keer zeggen dit jaar.
@bastiaangt: Bugatti en Lamborghini zijn ook gewoon Volkswagens. Niets is meer heilig.
Wat een geld en tijdverspilling aan een concept wat toch nooit echt op de weg dan wel het circuit gebracht word net als alle 3 de versies van de Volkswagen Nardo concept automobielen. Gewoon bouwen die handel of niet met dit soort proefballonnetjes op de proppen komen.
Lijkt wel chinees…
Een schoonheid is het niet.
Zou die auto ook het geluid vd Ducati hebben? Ik ben bang van niet, want de uitlaat kan nooit zo kort zijn als op de Panigale..
@steef2:
..en waarom niet?
De motor ligt net voor de achteras, dus de afstand naar achter is redelijk vergelijkbaar.
@jrk68: jij kent de Panigale neem ik aan? Dan lijkt mij het erg sterk dat VW dezelfde extreem korte uitlaat eronder krijgt. Ik weet de exacte lengte niet maar meer dan een halve meter zal het niet zijn. Dan lijkt mij vrij kort voor een auto.. En moet een auto ook geen katalysator e.d hebben? (Het kan dat ik het mis heb, maar volgens mij zitten die niet op motoren)
@steef2:
Op een Panigale zit gewoon een kat, dat is verplicht.
Vergeet niet dat de motor hier tussen de wielen ligt en bij de Panigale een stuk voor het achterwiel. Ik zeg niet dat de uitlaat dezelfde lengte heeft maar dat het technisch zeker mogelijk is. De uitlaat op mijn auto is qua inbouwlengte in elk geval korter.
@tupperware: Oke, dat wist ik niet helemaal zeker. En dat het technisch haalbaar is heeft Ducati al bewezen. Maar ik doelde er meer op dat de auto dat waarschijnlijk niet zal krijgen. Dus zal dat prachtige tweeklepper geluid nooit in z’n volle glorie te horen zijn. (En nog even over de motor die voor het achterwiel ligt. Dat klopt maar bij de Panigale ligt de uitlaat ook voor het achterwiel, vandaar dat ik zei dat je die korte lengte (misschien een halve meter) nooit in deze VW zal aantreffen) ;)
Heel vet!
Ziet er dik uit!
Hij is vet! Maar inderdaad, exotische Italiaanse blokken in een vw…… gevalletje alfa romeo arna! (Al ziet de xl1 er wel vet uit)
Lijkt wel een verkrachte NSX
Vind alleen de achterkant niet zo denderend. Verder een erg strakke auto, ook van binnen! Overigens doen die strepen in de zijruiten me wat denken aan de McLaren F1.
Nog iemand die het opgevallen is dat er geen zijspiegels zijn maar camera’s en schermpjes?
@snerkone: nee, die had de XL1 al ;)
Wat is het verbruik? ;)
Onlangs nog in een XL1 gezeten, mooi spul. Voor mij graag een gulden middenweg tussen de originele en deze, een mooi compromis tussen sport en verbruik.
Hybride 1.0 3-cyl tsi? Beetje een mini versie van de 918 Spyder en de i8 (ook geluidsmatig)?? Superplezant op de kleine weggetjes en ~2l verbruik op de snelweg…
Is het niet zinniger om dit soort dingen elektrisch te maken? Beetje Tesla pesten…
En jammer genoeg gaan ze dit vast niet echt maken…
Ik neem aan dat het achterwielaangedreven is.