Red Bull en Volkswagen zouden bijna een deal rond hebben waarbij de autofabrikant de nieuwe eigenaar wordt van het team en Red Bull een belangrijke sponsor blijft. Op de lange termijn moeten er ook door VAG-ontwikkelde blokken in de wagens komen.
Volgens BBC’s F1-analist én voormalig teambaas Eddie Jordan is de deal tussen Volkswagen en Red Bull al bijna beklonken. Red Bull zou dan een fabrieksteam worden, al is het nog onduidelijk welk merk uit de VAG-stal zijn stickers op de F1-wagens mag gaan plakken. Porsche en Lamborghini zijn de snelste merken van het concern, maar Audi zou bovenaan het lijstje staan. Nu het winnen van de 24 uur van Le Mans niet langer een zekerheidje is, zou het merk wel een nieuwe sportieve boost kunnen gebruiken. Het is ook Audi waarmee Red Bull’s Helmut Marko begin dit jaar openlijk mee flirte. Skoda, Seat, Bentley of Volkswagen zelf zouden ook nog kunnen, maar lijken minder logisch.
Het is de bedoeling dat VAG ook zelf de motoren gaat ontwikkelen (grapjes over olieverbruik kunnen echt niet meer), maar deze zullen niet eerder dan in 2018 beschikbaar zijn. Daarom is het waarschijnlijk dat Red Bull Audi in de tussentijd Ferrari-motoren gaat gebruiken. Ja, je leest het goed, een VAG-product met een Ferrari-motor. Zullen ze in Stuttgart en Sant’Agata Bolognese leuk vinden…
Wat voor consequenties deze deal voor Toro Rosso gaat hebben (Seat Racing?) is nog niet duidelijk. Momenteel zijn zowel Red Bull als Toro Rosso met Renault in gesprek over vroegtijdige beëindiging van het motorcontract, waarbij Renault nog aan het overwegen is om Lotus F1 over te nemen en daar een fabrieksteam van te maken.
Met dank aan Stef voor de tip!
maarteno zegt
De geruchten en het pad is de laatste maanden wel geëffend. Met vriend Stefano Domenicali bij Audi en het grote opperhoofd die weg is. Dus het zou me niet verbazen dat het gebeurd. Voor de gezondheid van de sport alleen maar goed!
martinus zegt
@maartenoosterbaan: gelukkig worden het geen skoda’s. Bij alle andere merken is een RS versie van een station of sedan wel met ruim 300PK, Skoda plakt zo’n stickertje met [RS] al op Octavia’s en supurbs met nauwelijks 200pk.
Meer show dan Go.
Dus echte pauperwagens die Skoda, gelukkig heeft de vw-groep ook meer premium spul in z’n arsenaal met wel een beetje de reputatie dat het voorruit komt.
stephane8200 zegt
@martinus: wat voor auto rijd jij dan? Ik vind jouw verhaal – nog afgezien van het slechte Nederlands – tamelijk ongefundeerd geblaat namelijk.
martinus zegt
@stephane8200: Nee ze plakken echt [RS] logo’s op sedans/stations met een motortje van rond de 200PK, kijk (en huiver) maar op de skoda site zelf.
Als je je octavia skoda combi RS naast een echte Audi RS zet, of M3 station, of C-amg of jaguar XF-R.. dan zie je hoe fake je [RS] logo is, want je bent dan de enige met voorwielaandrijving en je hebt maar het helft van de vermogen van de rest.
Sterker nog, de dikste octavia RS, heeft gewoon minder vermogen, dan de aller lichtste benzinemotor in een Jaguar XF..
Achja…skoda zal wel de types willen aanspreken die niet meer bij het half’failliete halfords terecht kunnen voor de RS stickertjes…
Daihatsu, Skoda, Daewoo ik vind het allemaal merken die ik weinig zal missen als ze van de markt verdwijnen.
Ik hoop dat Max een motor krijgt die niets met dat label van de VW-groep te maken heeft. Want skoda is meer show dan go.
arii zegt
@martinus: ik beoordeel zeker niet van welk merk je fan bent en van welke niet, maar je hebt zeker nog nooit in een skoda gereden? Het rijdt net als een vw. Iets meer plastic ik de dash maar t rijgevoel is precies tzelfde. En omdat skoda vaak iets oudere techniek van vw heeft is het vaak betrouwbaar ook (diesels dan vanuit mijn persoonlijke ervaring dan)
bohica zegt
@martinus: m3 station ?
Serieus je lult onzin .
Foramen zegt
@bohica: je zou je er maar druk om kunnen maken. Zwaar leven heb jij zeg.
bohica zegt
@foramen: iedereen mag hier reageren . Maar als je reageert doe dat dan niet met onzin of reageren om maar wat te reageren .
Dus daar stoorde ik me inderdaad aan .
Foramen zegt
@bohica: mijn excuses. Ik ben het helemaal met je eens, reactie was dan ook voor @martinus bedoeld.
styns zegt
@bohica: hahahaha m3 station wat een kel
lekbak zegt
@martinus: een m3 of rs4 is pas een pauperbak. De veyron had jaren geleden al 1000pk en die auto’s halen met moeite de helft!
bimmerfanatic97 zegt
@lekbak: dit slaat echt de plank volledig mis…
poeperman zegt
@bimmerfanatic97: heerlijk toch, mensen die ironie niet snappen
danone zegt
@martinus: Je zou een goed punt hebben gehad als Skoda ook echt probeerde een tegenhanger te zijn van Audi RS. Uiteraard is Audi RS of BMW M niet hun doel. Zo kan je het nog doortrekken; ‘Als je de Audi RS modellen vergelijkt met een Koenigsegg Agera RS dan zie je hoe nep je RS logo is. Je hebt maar de helft van het vermogen.’
Je maakt dus geen goed punt.
RS is voor elk merk anders en er zijn zeker geen regels aan verbonden hoeveel vermogen moeten hebben om deze badge te dragen.
bimmerfanatic97 zegt
@martinus: wat heeft skoda je misdaan? Eerder deze week had je ook al zo’n betoog
tysson zegt
@martinus: Zal ik je eens iets verklappen?? ….
Skoda gebruikt dezelfde motoren als Volkswagen en Audi. Niet verder vertellen hoor.
insomnia zegt
@stephane8200: Ongefundeerd zeker, gebeurt gelukkig ook nooit vaker op deze fora’s met opinie’s en meningen uch, uch….
Ik bv vind zijn relaas tav de ‘sportieve’ skoda’s wel hout snijden, maar snap daarbij niet wat dat in dit topc doet. Gevalletje raar maar waar mi.
stephane8200 zegt
@insomnia: tja, hoort erbij. De mate waarin is echter soms tragisch of onopmerkbaar. Deels met jou eens.
Wat er gaat gebeuren weet nog niemand. Ook niet of het doorgaat zelfs. Maar goed, ik kijk geen F1 dus het maakt mij niet. Zit nu in de persruimte op de Nürburgring bij de Blancpain series. Dat doet mij meer. Net zoals WEC bijvoorbeeld.
rolov zegt
@martinus: je kletst echt uit je nek. Een Skoda is niks meer of minder dan een vw of Seat.
martinus zegt
@rolov: In principe zijn het toch vaak gedowngrade VW’s met een ander neusje, en wat schraler interieur?
Ik rijd wel eens (vaak in rij met andere weggebruikers) achter zo’n zware octavia of trage supurb met een 3 cilinder motortje dat aan de beademing zit, de 80-130 acceleratie van die zaken is volgens mij zelfs als ze het pedaal helemaal indrukken rond de 30 seconden…
Erg storend als men dan zo’n auto op de meest linker rijbaan ‘gooit’. Als je dan goedkoop links wilt rijden, koop dan een pehv of hybride, die hebben tenminste nog wat koppel/vermogen…
rolov zegt
@martinus: ben je dronken?
desjonnies zegt
@rolov:
Nee, hij is rijk en dat wil hij graag laten weten !
thierryvth zegt
@rolov: ik denk dat hij 12 is en zijn Grote broer van 16 napraat
flex01 zegt
@martinus: trololol
Volvo_440_turbo zegt
@martinus: Enkele weken geleden door Duitsland naar Praag geknald met mijn Octavia, je had er echt bij moeten zitten, Een VW GTD, allerlaatste versie, was echt niet sneller, menig nieuwe Passatje, BMW 3 reeksje zag ik toch wel in mijn spiegel verdwijnen. Mijn maat met zijn nieuwe Volvo V60 2.0 biturbo diesel zag me bij een 180km/h laatst ook voorbij knallen, zoek even het filmpje op youtube, je zal het zo vinden. Zelfs zonder mijn motortuning was de 2.0 TDI eigenlijk meer dan snel genoeg. Waarom ik ‘maar’ een Octavia koop ipv Audi of VW? Heb enkele Golfje gereden, Octavia rijdt wel echt lekkerder. Over Audi spreek ik me niet uit,maar lijkt me te duur voor wat je ervan in de plaats krijgt. Mijn medevennoot wou eerst een BMW aankopen maar dat lijkt me eerder een auto voor arrogante mensen met kapsones zoals jij…
martinus zegt
@Volvo_440_turbo: Dus als iemand een achterwiel aangedreven nette BMW koopt heeft die kapsones, maar met skoda RS ben je wel supertof?
Ik hoop dat VAG gewoon de audi flag gaat voeren voor de f1. Want skoda is meer show dan Go. De filosofie van ‘voorsprong door techniek’ past ook beter bij de F1 dan ‘volg de skodarijder’.
Volvo_440_turbo zegt
@martinus: kom eens hier samen met mij in en rond Brussel rijden, ik GARANDEER je dat je binnen de 15 minuten met een beamer op je bumper zit, ik noem dat arrogant, uiteraard weet ik dat niet alle mensen die BMW rijden arrogant zijn. Ik weet ook wel uit ervaring, dat redelijk veel mensen die ik in mijn leven al heb ontmoet die BMW rijden, dat die ‘iets’ moeten compenseren, dat vele onder hen snobistisch zijn ingesteld, en snobisme, ik herhaal, heeft deze wereld nog niet veel bijgebracht. Zelfs BMW is niet happy dat ze vaak foute types van mensen aantrekt heb ik een tijdje geleden in de pers gelezen. Dat mensen die Skoda rijden tof zijn, dat heb ik nooit beweert, dat staat ook niet letterlijk in mijn post. Uit mijn post kan je eerder filteren dat mensen die Skoda rijden eerder rationeel denkende, down to earth mensen zijn, die niet de noodzaak hebben om te showen en te tonen aan andere mensen dat ze ‘beter’ zijn.
martinus zegt
@Volvo_440_turbo: Als de baas een groter leasebudget biedt, dan biedt Skoda gewoon geen aanbod. Als je de baas bent, is Skoda geen optie.
Wie om de vijf minuten last heeft van een bumperklever kan voor eigen rijcomfort beter een baan meer naar rechts gaan rijden lijkt mij.
Volvo_440_turbo zegt
@martinus: de leasebumperklevers waar ik last van heb zijn doorgaans BMW’s en Audi’s die slomer zijn dan mijn Skoda, als er voor mij traag verkeer is, waarom zou ik dan aan de kant gaan? Ik rij ook graag snel, maar daarvoor ga ik niet asociaal doen en bumperkleven.
Skoda is inderdaad het budgetmerk van VAG dat merk je wel in het comfort, wat meer windgeluiden en zo maar je hebt bij mijn weten bij Skoda een zwaardere motor, check this: http://www.autoweek.nl/auto/49503/skoda-superb-36-v6-fsi-4×4-elegance
De reden dat ik met een budgetmerk rij is omdat ik niet graag pocherig overkom tegenover mijn personeel en ik vind Audi en VW de meerprijs gewoon niet waard. Als je de motorkap opendoet zie je dezelfde techniek. Mijn broer behoort tot een kader van groot internationaal bedrijf, hij rijdt nu met een Seat Alhambra 2.0 tdi 110 of 115 pk of zoiets, de reden dat ze daar het kader maar een beperkt leasebudget geven weet ik niet, maar het zal wel zijn redenen hebben zeker? In veel andere bedrijven geven ze kaderpersoneel van zijn kaliber 7-reeksen en S-klasses, maar ik kan hier echt niet bij eigenlijk, misschien omdat ik diep in mijn hart een communist ben?
Volvo_440_turbo zegt
@martinus: ivm Skoda, verdiep je je eens in de rijke autohistorie van Skoda, exclusief het duistere Communistische tijdperk natuurlijk, dit moment heeft Skoda zo wat de modernste autofabriek van Europa en er was laatst een interne VAG twist waarbij naar boven kwam dat Skoda kwalitatief te goed geworden is waardoor het te veel concurreert met Volkswagen, hierdoor verloor Volkswagen te veel klanten. Vertelde mijn vader, die had het in Trends of Knack of zo gelezen. Het is wel een beetje zielig om te zien hoe dat jij gebrainwashed bent door marketing en reclame, ik zou eerder zeggen, Audi, voorsprong door technische olieproblemen, hier kan ik boeken over schrijven over mensen die ik persoonlijk ken die vele probemen gekend hebben met hun Audi, ik ben alvast blij dat mijn Skoda geen olie drinkt. Ik hou mijn hart wat vast voor de toekomst, volgende auto zal terug een Jap worden.
desjonnies zegt
@maartenoosterbaan:
Sport?
Financiële instelling zal je bedoelen …………………..
Zjonnie zegt
Juist! Audi oid in Formule 1, Renault moet ook gewoon van Lotus F1 een fabrieks team maken.. dat er vele mogen volgen.. en maak van de Formule 1 weer een manier om nieuwe dingen te testen.
toniominestrone zegt
@zjonnie: Het verleden (en heden )hebben bewezen dat,op de uitzondering welke Ferrari heet fabrieksteams de F1 nooit goed hebben gedaan, of ze zijn oppermachtig zoals nu het geval is met Mercedes of ze gooien het bijltje erbij neer wanneer successen uitblijven (BMW en Toyota ) voor deze multinationals is het niet meer of minder dan een marketing instrument.
arii zegt
Er zijn ook altijd zoveel geruchten. Ik zie het wel als er een officiele statement komt van de teams.
Kvgorp zegt
Ik kijk eigenlijk nooit naar F1. Maar ik vind de berichtgevingen en roddels en nieuwtjes en max verhalen toch geweldig om te lezen hier op autoblog.
erik64 zegt
Aan de ene kan lees je dit verhaal en aan de andere kant lees je dit.
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/330319/red-bull-herhaalt-dreiging-om-formule-1-te-verlaten/
lambo4all zegt
@erik64: dat kan wel zijn, maar zelfs onze red bull baas heeft niet genoeg centjes om een team van 400miljoen weg te gooien.. Hij zal het dan toch echt willen verkopen.
zeevink zegt
Wellicht geeft Ferrari goedkeuring voor dit als zij Max en Torro Rosso overnemen in ruil voor motoren aan RBR Audi. Iedereen tevreden en Ferrari heeft dan een junior team en top coureur in de dop.
moveyourmind zegt
Zelfs als het niet doorgaat belanden Max en Mikaela wel in hetzelfde nest.
boltiev6 zegt
@moveyourmind: He, die 2 in 1 nest? ik dacht dat Max net een nieuw vriendinnetje had, wat een klaploper die Max, van 2 walletjes snoepen. Bi sexueel?
W115 zegt
Ik zou volkswagen logo’s op de neus plakken. Heeft het merk harder nodig dan Audi
mashell zegt
@W115: want VW doet het niet zo goed in het WRC?
sr20det zegt
@mashell: wat is wrc?
mauricerma zegt
Vandaar de plannen om weer bij te tanken in de F1 , kunnen ze bij VW gelijk een vaatje olie er bij gooien ??
VAG-man zegt
@mauricerma: te makkelijk ?
toniominestrone zegt
@mauricerma: VAG heeft in ieder geval Castrol Edge als oliesponsor, las trouwens dat sinds de overstap van BMW naar Audi de olieafzet is verdubbeld!
mauricerma zegt
@toniominestrone: goede zet van castrol, grote afzet gegarandeerd :)
sudsprint zegt
@mauricerma: Hij maakt hem gewoon?
VAG-man zegt
Wat zou de bron van Eddie Jordan zijn?
gt500eleanor zegt
@vag-man: een oliebron…..
phaeton zegt
@gt500eleanor: Kijk, dit is dan nog afwijkend en leuk.
roppp zegt
WHAHAHAHAHAHAHA, een VAAG-F1-team met Ferrari-motoren. Dan moet er Porsche op de neus van die wagen komen te staan. Die paardjes komen immers allebei uit Stuttgart.
rolov zegt
@roppp: goeie ;)
fasteddie zegt
Nou, Lamborghini valt ook onder VAG… Lamborghini tegen Ferrari in de F1… Kan leuk worden.
norge zegt
Als ze maar van Max afblijven…
Dutchdriftking zegt
@norge: O dat komt goed. Z`n vriendin rijd al bij Audi, dus dan word het gewoon een familie gebeuren.
toniominestrone zegt
@norge: Die gun je een voos Renault blokkie?
grrrrommmmm zegt
@norge: trotse Nederlander ;)
Dutchdriftking zegt
Toemaar, het olie team. Oke, niet heel grappig, maar ik rij zelf VWr dus dan mag dat. Maar waarom niet? Al zou ik dan wel met Porsche of Lamborghini gaan opereren.
debunker zegt
@dutchdriftking: marketing technisch is Audi veel slimmer, dus ik zou er niet op rekenen
gillesvda zegt
Zou het wel raar vinden. Er zijn wel dingen zoals Domenicali die bij Audi zit maar hoe vaak heeft VAG dit jaar al laten weten dat F1 nog niet voor nu is? Bovendien zou het straf zijn dat ze nu ineens halsoverkop er mee beginnen zonder voorbereidingen zoals een motor.
HZW zegt
Je kan het ook anders bekijken.
Als je als VAG een paar jaar in de keuken van Ferarri kan kijken, dan weet je in 2018 hoe een F1 motor gebouwd dient te worden.
Vincegail zegt
Audi zei deze week nog dat F1 een stapje terug voor ze is, vergeleken met Le Mans en het WEC.
Homer55 zegt
Olie op de baan…
stfu zegt
Ik denk niet dat ze Lamborghini/Porsche erop gaan plakken, vooral niet met een Ferrari motor erin. Lambo/Porsche hebben ook maar weinig met een V6je te maken (alhoewel, Porsche..). Ik denk als het de eerste jaren vies tegenvalt dat het best een imagoschade kan opleveren. Audi/VW kan dat wel aan, maar voor een prestigemerk als Lambo lijkt me dat niet slim.
jpoers zegt
@stfu: geen v6 voor Porsche maar boxer
mrB zegt
I call BS. Ik zie het niet gebeuren dat VW of welk vag merk dan ook in de f1 gaat. Al zou Lamborghini natuurlijk wel leuk zijn, maar ook zij hebben geen heritage in de f1.
phaeton zegt
@mrb: Heus wel. Lamborghini Chrysler, begin jaren ’90.
carmasterr zegt
@phaeton:
Inderdaad, de 3512 3.5L V12.
Zeer krachtig, maar te zwaar en dorstig.
jeppie zegt
Ik zie het al voor me:
1 wagen met stickers van Skoda
1 wagen met stickers van Seat
1 wagen met stickers van Bentley
& 1 wagen met stickers van AUDI
________________________________
En waarom zouden ze er geen bugatti motor inzetten?
phaeton zegt
@dizono vergeet ook de ervaringen uit het recente verleden met de Audi’s DTM niet. Red Bull, Audi, Ekström. Het lijkt een stuk voor de hand liggender dan SEAT.
clarkson zegt
VAG heeft zelf al eens aangegeven dat ze de naam audi niet in de f1 willen hebben. Dus er zal echt volkswagen op komen. Maar deze plannen liggen er al lang. Het overname gedeelte is alleen nieuw.
thierryvth zegt
Paar weken geleden waaren er nog al wat autobloggers met veel kennis en inside info (lol) die zeiden dat dat nooit zou gebeuren.
Hupke zegt
De kaarten zijn gedeelt, nu zien hoe men het spel uitspeelt, het circus langst de F1 is alweer eens interessanter dan dat op het circuit zelf…
KEV9 zegt
De eerste audi dieselmotor zal zijn intrede doen in de F1 ..
tjorque zegt
En dan een tsi 1.6 V6 spin-off aub. Da’s downsizing waar ik vermoedelijk wel mee kan leven…
ahs1979 zegt
Sky F1 denkt dat VW even afwacht hoe hun “akkefietje” in de USA gaat aflopen met de software die de verbruikscyclus test kon herkennen. Mogelijk een postje van 18 miljard.
aamvoort zegt
F1,was al saai met die v6jes en nu vw! Echt iets om je als autoliefhebber zorgen om te maken!!