
En met 2-serie bedoelen we niet de reeds voorwielaangedreven Gran Divorce.
Ga er maar aan geloven. BMW wijkt steeds verder af van de ooit zo geliefde achterwielaandrijving-traditie. In de laatste uitgave van autobild weten ingewijden te melden dat de nieuwe generatie 1- en 2-serie hun power over de voorbanden zullen moeten gaan verdelen.
De nieuwe X1 heeft het al, net als de oh zo geliefde 2-serie Active Wibra. Voor de 1-serie is dit geen ramp. Een onderzoek wees vijf jaar geleden al uit dat 80% van de eigenaren niet eens doorhad dat de auto van achteren werd aangedreven. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de volgende 1-serie uiteindelijk dezelfde kuur zal ondergaan als de huidige X1.
Het echte nieuws is dat van de 2-serie coupé. Het kleine bommetje van BMW is, zeker met de M2, een uitstervend ras een het worden, zo lijkt het. BMW moet officieel aan het einde van dit jaar een keuze maken voor het platform. Volgens de bronnen heeft de Duitse autofabrikant zijn keuze dus al gemaakt. Gaan de Duitsers echt kiezen voor een constructie op de voorwielen voor de sportieve 2-serie? We hopen het niet, maar de tijd zal het leren. (via bmwblog.com)
Ha gay !!
He bah, ik zat net te eten….
Het lijkt me dat de volgende generatie M2(35i) dan een vierwielaandrijver wordt, meer een concurrent voor de A45 AMG en de RS3.
Ik verkoop mijn aandelen per direct
De 1 serie snap ik. Het is niet leuk, maar wel logisch. De 2 serie snap ik echter niet. Dat dient een ‘speciale modellen lijn’ te zijn en dan moet je iets extra’s aanbieden. Maar nee, alles wat heilig is gaat over boord. Een M2 met voorwiel aandrijving. Proest!
@dutchdriftking: Ben het helemaal met je eens over de 2, maar het zal helaas logisch zijn als ze die ook op voorwielaandrijving gaan zetten. Ze delen zoveel techniek, ik ben bang dat ze hun platform daar niet voor aan aanpassen. 4WD zie ik nog wel als een optie (Mini Countryman heeft volgens mij dezelfde bodemplaat) maar FWD zal het niet worden. Tenzij het zo’n radicaal andere auto wordt dat ze er ook meteen HEEL wat meer geld voor kunnen vragen om de ombouw te kunnen bekostigen.
Dat weten we toch al jaren?!
Toch ben ik een voorstander van xdrive of een ander 4×4 systeem als er wat meer vermogen in het spel is
@smoothoperator: hmm in een supercar ja, in een speeltje als de 1M gaat het om rijplezier en niet maximale specs. En dan is RWD gewoon beter. Al zal de gemiddelde bestuurder natuurlijk altijd meer profijt hebben bij 4WD.
@dutchdriftking: RWD is nu juist het unique-sellingpoint (naast de premium branding); concurrentie zat met 250-400pk AWD sportmodellen en relatief weinig met RWD (in Europa). MB heeft de SLK, Nissan de 370Z, en dan houdt wel op qua mainstream modellen (GT86/BRZ is net niet sportief genoeg in die context), Lotus en Alfa 4C zijn niche en op de Corvette alweer een stapje hoger/groter…
@dawwg: precies. En over 20 jaar moeten we nog steeds oude BMW’s hebben voor de driftschool. Dat moet je ook niet vergeten.
@dawwg: vandaag met de 340i gereden .
Top wagen wat een power .
@smoothoperator: het is inderdaad logisch, zeker bij een systeem welke 90 % naar de achterwielen stuurt. Net zoals de 911 carrera 4. Stuk veiliger en in de bergen of bij sneeuw schakelt hij naar 50% 50%
@wildbeest: ja precies dit bedoel ik. Heb met wat krachtige achterwiel aandrijvers gereden tijdens winterse omstandigheden en het parkeerterrein afkomen is dan soms al best lastig… Ik snap dat dit leuk kan zijn maar niet als je dagelijks ergens heen moet!
Ach, ik heb kinderen dus zo lang ze de 3 serie maar niet aanpakken kom ik er wel overheen. Blijft echter wel bijzonder jammer als het echt gaat gebeuren…
Wat modern van ze
@svenska_aeroplan_ab: hoezo modern? Mini rijdt al 50 jaar lang rond met een voorwielaandrijvertje.
@toniominestrone: 50 jaar pas?
Helaas, geen nieuwe generatie 1-serie in het huishouden dan.
Als je een voorwielaandrijver wilt rijden is er keuze zat. Dus dan hoef je ook niet meer voor BMW te gaan.
Dit lag natuurlijk in de lijn der verwachting. Voorwielaandrijving is goedkoper en levert meer ruimte op in het interieur, klinkt perfect voor een hatchback. En voorwielaandrijving hoeft niet meteen te betekenen dat een auto opeens geen goede balans meer heeft, Mazda bewijst dat inmiddels al een tijdje. Een 5GT met achterwielaandrijving rijdt daarentegen op de limiet voor geen meter.
@knipperlichtje: rwd is ook beter voor het comfort. Het is wat rijden betreft op alle vlakken behalve bij sneeuw beter. Helaas heb je ook nog zoiets als kosten en ruimte want daar verliest het uiteraard.
@lekbak: klopt, geen aandrijfreacties in het stuur zorgen voor een comfortabeler rijgedrag, de vooras kan ook ver naar voren geplaatst worden omdat deze geen kracht over hoeft te brengen, levert ook weer comfort op. Ik verwacht ook dat BMW de grotere modellen met achterwielaandrijving zal blijven maken. Een 7-serie is niet gemaakt om te driften, maar wel voor comfortabel sturen. Daarbij kunnen ze ook niet anders, een zes in lijn dwars leggen is niet onmogelijk (zie volvo’s T6), maar vereist wel flink wat passen en meten.
Zegt wel iets over die 80%
Triestig.
Daar gaat een stuk karakter.
Wat ik niet begrijp is dat BMW zo ongeveer elk USP wat ze ooit hadden in rap tempo overboord mieteren. Straks zijn ze toch volledig inwisselbaar met welke VW, Opel of Fiat dan ook? Waarom zou je nog een nieuwe BMW kopen?
@Forza: precies! waarom nog premium! zag vandaag de nieuwe Opel Astra. schitterende wagen, bruin zwarte kleur en ledlampen. kan geen premium meuk tegenop.
@henkhupelschoten: hupel op joh…
@Forza: USP’s veranderen, want de consument verandert…
De meeste mensen hebben totaal geen affectie meer met de techniek onder de motorkap en onder de rest van de auto…
De interesse is verschoven naar de mogelijkheden van het multimediasysteem en de rest van de electronische gadgets. Allerbelangrijkste is natuurlijk dat je smartphone automatisch synchroniseert en alle updates van Facebook, Whattsapp en whatever realtime op het scherm in het dashboard te bekijken zijn.
Dat is voor velen Freude am Fahren anno nu. En wat de software wel of niet kan zal in de toekomst het grootse verschil tussen de verschillende merken zijn als het om techniek gaat.
@moveyourmind: En als straks de hele handel elektrisch is maakt het helemaal niet meer uit. Krijgen we motoren per wiel, individueel aangestuurd door de software. Krijg je de kans niet meer om te spelen want de auto weet het beter dan de baas :-).
Sneu.
Gelukkig komt Alfa Romeo tegen die tijd met een achterwielaangedreven vervanger van de Giulietta.
bmw wordt weinen am fahren
Dat is slecht nieuws, dus zal ik mijn 1tje moeten houden tot hij de geest geeft. Zonde want hij hoekt zo geweldig. Ik rijd er liever mee dan met m’n 3-reeks. De 1 draait nog meer om je heup.
Jammer dat jullie geruchten uit het dubieuze autobild overnemen als waarheden. Insiders van Bmw hebben recent nog maar laten weten dat de keuze voor voor- of achterwielaandrijving nog niet gemaakt is.
Tja, zonde. Maar oude merkwaarden betekenen niks voor BMW. Mijn merk is het niet meer. Ik zou tegenwoordig lekker bij Jaguar gaan shoppen.
@E34M5Touring: klopt die hebben tenminste aan hun oude merkwaarden vastgehouden!
@hallobanaan: ja want zij hebben geen 2.0 4cilinder diesel in hun range
@E34M5Touring: lees de recensies maar: de voorwiel aangedreven BMW’s worden zonder uitzondering als best sturende in hun klasse beoordeeld dus in dat opzicht zijn de merkwaarden niet verloren gegaan.
@ab1963: Bij een 1 serie kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar de 2 serie hoort gewoon een rwd te blijven vind ik. Zeker nu er plannen zijn om ook die sedan toe te voegen. Dan heb je zeker een USP op de CLA en A3 sedan. Je kan hem altijd nog optioneel X-Drive maken maar FWD in de basis vind ik echt zonde. Snap het allemaal wel, platform delen, kosten blabla maar dat platform van de 2 serie is gewoon recent. Die kan met tweaks nog wel een tijdje mee.
Dat wisten we toch al?
Als ik een goed sturende voorwielaandrijver wil, ga ik wel bij Renault shoppen…
Ik ben van een 180 pk 1000 kilo voorwielaandrijvertje naar een 1serie gegaan, had nooit gedacht dat de bmw beter/sportiever zou rijden. Niets is minder waar, wat kan ik lekker sturen met dat gebakje, ik was een hoop onderstuur gewend. Ik wil nu nooit meer een voorwielaandrijver denk ik. Jammer dat ze dit overboord willen te gaan gooien.
Een nieuwe beamer kan & wil ik toch niet betalen… Maar voor een nieuwe 1 of 2 hoef ik in dit geval dan al helemaal niet meer te sparen… Fwd zijn er genoeg alternatieven die vriendelijker voor de portefeuille zijn en rijkelijker uitgerust….
Net zo gay als Audi….helaas
Ik neem aan dat de snellere modellen nog wel met achterwielaandrijving beschikbaar blijven? Hoop ik…
De meneer in deze video weet mijn mening over voorwielaangedreven 1- en 2-series goed te verwoorden: https://www.youtube.com/watch?v=xoMgnJDXd3k
Heel erg jammer dit, die 1 reeks sedan van laatst zag er net zo lekker uit…
Ik ben zelfs nog niet gewend aan de geblazen viercilinders, gooien ze al direct een volgende merkwaarde over boord…
Op zich logische keuze. In het C-segment worden nu eenmaal andere eisen gesteld dan in de hogere segmenten. Met name op het punt binnenruimte: relatief gezien neemt de achterwielaandrijving in een compactere auto meer ruimte in dan de grotere modellen. En de 1-serie is een vrij krappe auto, zeker op de achterbank en voor de kofferruimte. De dynamische voordelen van RWD wegen in dit segment niet op tegen de nadelen.
Het is jammer voor de liefhebber, maar daar ga je je geld niet aan verdienen in dit segment. Misschien een goede investering, zo’n M2 :-)
@gtwillem: Ach aan de andere kant of je op de achterbank totaal niet kan zit een of bijna wel kan zitten maakt in de praktijk ook weinig uit, want zelfs een 3 serie is maar een 2+2 en geen volwaardige 4 persoon auto.
@ronnys: Mijn ervaring met de 3-serie is dat het niet overhoudt, maar dat het met passen en meten wel lukt. Maar met vijf volwassen kerels in een 1-serie is gewoon niet te doen, terwijl het in een Peugeot 308 prima past.
Als ze dit ooit lappen met de 3-serie is het einde der tijden nabij.
@petrolicious: wacht maar af…..
@petrolicious: Ze zullen een geniale awd M range uitbrengen. Snellere modellen gaan ook 4wd krijgen. Door perfecte marketing en uber enthousiasten recensies komen ze ermee weg. En gaan uiteindelijk wij allen, ook als zoete koek “voor de dames iets anders” slikken dat het old skool jasje de kliko In gaat.
Iedere premieum richting de vier ringen, in de regen en onweer is het beste een voorwieller te hebben en zeker op de lichtere wagens… AUDI voorsprung der techniek
@tyso44quattro: en sjoemelsoftware
@e1000bmw523i: ja ook
@tyso44quattro: Ik moest lachen.Heb je nog een paar dijenkletsers?
Wat de een een usp vindt wordt door veel naderen als onbelangrijk gevonden. BMW maakt auto’s om geld te verdienen niet om een paar petrolheads blij te maken. Er gaan de komende jaren nog wel wat heilige huisjes om let maar op (Luisteren jullie goed daar in Maranello?)
Eeuwig zonde dit!
Wat ben ik blij dat ik net m’n nieuwe 120d heb besteld, kan ik er nog vier jaar van genieten om zo nu en dan een klein stapje opzij te zetten in de bocht, inplaats van over m’n voorbanden hopeloos weg te glijden…
Verkoopt de 1 serie met achterwielaandrijving dan zoveel slechter dan de Mercedes equivalent en de Audi A3?
Ik heb het gevoel dat hier iets heel anders aan de hand is. Volgens mij gaan deze 3 merken platformen delen in de toekomst.
@nord: BMW, Mercedes en Audi platform delen? Yeah right… Nee dit is gewoon een slimme zet van BMW, zo kunnen ze het goedkopere mini FWD platform in meer auto’s zetten. Ook meer interieur ruimte voor een kleine auto als 1 serie ivm dwars geplaatste motor.
@audirs3: En zo zit het precies.Dit zit er al jaren aan te komen en wat mijn mening over het gezeur daarover vind ga ik hier niet meer herhalen.Dat heb ik denk ik al vaak genoeg gedaan.
Jammer voor de instap modellen. Maar goed nieuws voor de ‘dikke BMW’ 1 en 2 series die nu Xdrive zullen krijgen!
Aan de andere kant: die gezichten van toekomstige 1 en 2 rijders zodra ze ‘doorgroeien’ naar bv de 3 ” :D Whoooaahooo, als ik da eerder geweten had :D :D ”
Op voorhand nu al onbetaalbaar ;)
Bah bah, kunnen over een paar weer zeggen: vroeger toen bmw’s nog achterwiel aangedreven waren…..
En het vriest in de hel?
Het gaat hier toch alleen maar om de 1 en 2 serie?
Waar komen al die paniek reacties vandaan?
De andere series behouden toch gewoon achterwielaandrijving.
Mercedes doet precies hetzelfde met hun A series.
Dik!! M1 met voorwiel aandrijving!! Echt spul..
Spijtig. Zat eraan te komen, maar ik zal er geen traan om laten wanneer de echte petrolheads nu overstappen op Jaguar of Alfa Romeo.
Kijk eens om je heen op de weg…..wat maakt het uit?
Die propeller maakt hele volksstammen idolaat….die denken echt niet na over driften, uitbreken en ander lekkers
BMW, het nieuwe FORD ……………….
Meer is het niet.
Al jaaaren.
familie Quandt wil centjes verdienen nog veeeel meer
Wat rijdt er nog aan dikkerds rond van BMW, ik bedoel ECHTE dikkerds?
Juist, bijna niets
Op een ingedroogde directie 7-serie na dan.
We gaan allemaal kleiner en de auto is allang geen technisch wonder meer, maar degradeert langzaam naar een gebruiksvoorwerp a la koelkast, nuttig, noodzakelijk maar relatief onbelangrijk.
@desjonnies: kerel, dat kan je toch echt niet vergelijken. Mijn 6 jaar oude 5-serie (e61) met 190.000 km rijdt als nieuw, ziet er uit als nieuw en kan nog 10 jaar mee zonder er ook maar een beetje beteuterd uit te zien. En dat voor een design dat in principe uit 2003 is. De audi a4 van mijn broer rijdt 0,0 vergeleken met de BMW. Unaniem over eens. Eender wie die de meerwaarde van een BMW niet naar waarde kan schatten heeft:
Of nog nooit met een BMW gereden of kent niets van autorijden.
Zelfs met FWD gaat BMW gehakt maken van de concurrentie. Mini wordt al sinds jaar en dag geprezen om zijn rijdynamiek en dat gaat bij BMW niet anders zijn.
U talk shit boi
@poeperman:
Mijn 8 jaar oude Alfa Romeo ook. Met twee ton.
Een auto is gewoon geen high tech meer.
BMW wordt steeds minder begerenswaardig. Het is in elk geval goed voor Alfa. Daar kan je alles over zeggen maar die snappen het begrip merkwaarde in elk geval wel een stuk beter.
@jippie: het gaat ‘m om de kleinste modellenreeks. Nooit ofte nimmer gaat Alfa een 1-serie concurrent uitbrengen met RWD
@poeperman: Wait and see! Het zal me bovendien niet verbazen dat dan op den duur de 3-serie en 5-serie er ook aan moeten geloven.
@poeperman:
Die hebben ze gemaakt al lang voordat BMW eraan dacht.
Het gaat me niet om beter groter of kleiner, maar de AlfaSud, een eerste klas roestbak met vier cilinder boxermotor wordt over het algemeen wel gezien als DE middenklasser die de standaard is geworden voor voorwielaandrijving, dat ding reed als de brandweer (was wel nodig ook anders haalde de roestduivel je in) maar is eigenlijk de stamvader van de moderne voorwielaandrijver.
Hahah als men blijft downsizen is er ook niks meer aan met achterwielaandrijving
Dood en dood zonde!
Vanaf de volgende generatie is een 1 en een 2 serie dus GEEN bmw meer, plak er maar een mini badge op ofzo
Ik krijg spontaan een hartverzakking…. De Autowereld gaat met de dag verder achteruit… Vooral nu mijn favoriete merk zich gaat gedragen alsof ze een ernstig virus onder de leden hebben… ?