
Hoppa, weer 22 kilometer asfalt erbij waar je 130 mag.
Denk jij, elke keer dat je in de auto stapt en van Utrecht naar Den Haag rijdt, niet: ‘goh, deed ik maar een kleine minuut minder lang over dit traject‘? Dan gaat je wens vanaf morgen in vervulling: op het 22 km lange traject A12 De Meern-Reeuwijk wordt de Vmax opgeschroefd van 120 naar 130 km/u. Dit betekent dat je dus geen 11 minuten, maar 10 minuten en een paar seconden over het stukkie asfalt doet.
Dat lijkt marginaal, maar rij het elke dag en je pakt zo 5 vrij te besteden uren op jaarbasis. Pure winst. (bron: Rijkswaterstaat)
Foto: 130-en-een-beetje in een SLS, autojunk.nl
“Foto: 130-en-een-beetje in een sls” haha!
@vtechlover: ze hebben gewoon de 3 en de 1 omgewisseld, kan gebeuren natuurlijk!
Harder is altijd beter. Een meter asfalt kan zo meer auto’s per uur verwerken dus minder file.
@dutchdriftking: maar auto’s houden ook meer afstand. En er zijn altijd mensen die niet zo hard rijden dus dat vertraagt ook. Los daarvan ben ik uiteraard ook voorstander van zo snel mogelijk ;-).
@lekbak: als je de stelregel van 2 seconden volgtijd tussen auto’s houdt dan wordt de volgafstand inderdaad automatisch groter bij een hogere maximumsnelheid. Toch is het precies even druk op de weg. Maar iedereen is sneller op hun plaats van bestemming :-).
Automobilist blij, Shell blij, schatkist blij. Koekje drbij!
Voor mensen met dyslexie rijdt deze SLS gewoon 130 *badum tss*
@mrbones: discalculie ;)
@dooddoorschuld: Dyslexie klopt wel: http://www.steunpuntdyslexie.nl/wat-is-dyslexie/herkennen-van-dyslexie/bijkomende-problemen/
Ik denk alleen niet dat het helpt als excuus nadat je met 310 km/h bent aangehouden.
Kun je toch 1 minuut langer snoozen ’s ochtends om vervolgens net zo duf op je werk aan te komen.
Afronden op 150/160 dus.
@clarkson: Vanaf 180 km/u komt de officier van justitie er dan pas aan te pas, dus laten we ’t daar op afronden ;)
@volvoturbo: Dat is vanaf 30 te hard. Dan bepaalt hij de hoogte. Rijontzegging is eventueel vanaf 50 te hard.
@pesu: Op snelwegen is dat vanaf +50km/u.
@volvoturbo: Vanaf 40 is dat. Vanaf 50 ook natuurlijk maar dan mag je je pasje ook meteen inleveren.
De zin moet zijn dat je nu een minuut minder lang over het traject kan doen zonder dat je bang hoeft te zijn dat er achteraf nare financiële gevolgen aan kleven…
Nou, dat zet zoden aan de dijk zeg… Verderop mag ik toch maar 100 km/u…
Nu nog de A2
Andere richting had dit al een poosje. Wat prettiger is, is dat ze een flink aantal km plusstrook opgewaardeerd hebben naar volwaardige rijstrook, zodat het daar geen max 100 meer is in de spits.
En niet te vergeten: de trajectcontrole is weg.
Lekker stukje, Smoke :-)
Beschrijft precies de waanzin van deze miljoenenverspilling.
@joost1990_2: paar bordjes aanpassen over die paar kilometers kost echt geen miljoenen. Groenlinkse prietpraat.
@parker: 132 miljoen was de begroting in 2011, daar zijn ‘we’ inmiddels al ruimschoots overheen, want het aantal snelwegen waar je nu 130 mag breidt steeds meer uit en het aantal bordjes ook.
@Joost1990_2: goed besteed geld dus
@parker: nee, het gaat ten koste van de zorg en educatie. Lijkt me toch net ff wat belangrijker dan 1 minuut eerder op de bestemming zijn. Kom op zeg, de wereld draait niet om auto’s.
@Joost1990_2: Oke ik ga proberen om het eens op geld te zetten:
Ik weet niet hoeveel auto’s er per dag over de A12 rijden, maar ik schat 30.000 auto’s per dag. En dat is denk ik nog aan de lage kant. 1 minuut tijdswinst per auto maal 30.000 auto’s per dag = 30.000 minuten = 500 uur tijdwinst per dag.
Ik ga voor het gemak uit van 1 mens per auto (ook aan de lage kant). Die man/vrouw heeft een gemiddeld uurloon van 50 euro. Ik ga er even van uit dat als die man/vrouw een uur vakantie per dag wil kopen van zijn/haar baas dat dat ook € 50 zou kosten. Dat wil dus zeggen dat alle weggebruikers op de A12 500 uur maal € 50 = € 25.000 euro per dag aan “winst” hebben. € 25.000 maal 365 dagen = ruim € 9 miljoen per jaar alleen op de A12.
Nu alle trajecten in NL waar 130 kilometer mag worden gereden erbij op tellen. Ik denk dat de investering er in een maandje uit is.
Het zijn een boel veronderstellingen, maar mijn punt is dat het niet voor iedereen weggegooid geld is. De extra vrije tijd die je met de hogere maximumsnelheid “verdient” kan je weer andere leuke dingen mee doen. Beetje toeren ofzo ;-).
@joost1990_2: zorg heb ik niet nodig en educatie al gehad. Nu wil ik graag stevig doorrijden, aan de kant!!
@parker: Nee.
Ha leuk dat jullie mijn foto gebruiken ;)
Nou de rst van Nederland nog. Het lijkt marginaal, maar 130 gaat er voor zorgen dat er een betere discipline komt wat rechts houden betreft. Waar je max 100 mag maken veel van die principe-treiteraars er een hobby van om harder dan 100 rijdend verkeer te dwarsbomen. Bij 130 zijn er teveel gierige of bange spaarhazen die niet die 130 gaan rijden en geen excuus meer hebben om links te blijven plakken. Je krijgt dus meer snelheidsverschil op de diverse rijstroken wat weggebruikers dwingt om beter te spiegelen en rechts te houden. Daarom dus: overal 130.
Of je gewoon overal aan de snelheid houden.
@mashell: nee, in dit land biedt de staat je de optie om tegen incidentele bijbetaling tot 30km/h harder te rijden dan de limiet, goeie regeling is dat en zij die dat niet willen, of zij die zich dit niet kunnen veroorloven dienen dus de linkerbaan vrij te houden.
@parker: Hahah juist!
??
Mooi die is binnen
Sooo….nu hup naar 140