Heeft Sebastian Vettel het voor elkaar gekregen deze race voor de derde keer op rij te winnen? En hoe is het met de rug van Kimi Räikkönen gegaan?
De afgelopen twee GP’s van Singapore werden gewonnen door Vettel. Net als in 2011 mocht hij ook dit jaar weer vanaf pole-position starten. Hij bouwde al snel een grote voorsprong op de rest van het veld. Lekker KERS gebruiken, goed voor de auto en de banden zorgen, en de overwinning op zijn sloffen halen.
Ferrari startte met Massa en Alonso vanaf de zesde en zevende plaats. Dit kwam niet als een verassing, want al het hele seizoen kwalificeren zij zich tussen de zesde en achtste plek. Inhalen was moeilijk door viezigheid (marbles) buiten de racelijn, maar Alonso maakte een goede start door meteen vier coureurs voorbij te steken. Hij eindigde op een keurige tweede plaats.
Räikkönen heeft zich niet uit het veld laten slaan door zijn rugpijn. Gewoon instappen en “we zien wel hoe het gaat”. Waarschijnlijk is het een overblijfsel van zijn crash tijdens een test in Magny Cours in 2001. Het is er ingeschoten en bewegen was moeilijk, dus kreeg de Fin pijnstillende injecties. Hij vertrok vanaf de tiende startpositie en kreeg het zwaar te verduren. Volgens hem waren er problemen met de auto, maar op de telemetrie was niets bijzonders te zien. Ook in de pits moest hij tijd inleveren. Toch heeft hij het voor elkaar gekregen om op te klimmen naar de derde plaats.
Grosjean had wel degelijk te kampen met technische problemen en moest de race met zijn Lotus staken. Webber kreeg problemen met de auto in de laatste ronden, met een fikkie als gevolg. Hij heeft desondanks de finish als 15e gehaald, maar moest wel een lift van Alonso terug naar de pits krijgen.
En onze Nederlander, Guido van der Garde? Die moest als twintigste beginnen omdat hij tijdens de kwalificatie een knuffelmomentje met een muur had. Hij reed naar de 18e positie en wist deze goed te verdedigen. Uiteindelijk kwam hij als 16e binnen en was daarmee langzamer dan een brandende auto.
UPDATE: Ai, het akkefietje waarbij Mark Webber voor een lift op de Ferrari F1-bolide van Alonso klom nadat hij met motorproblemen stil kwam te staan ná de race, heeft geresulteerd in een straf. De eerstvolgende Grand Prix (Korea) wordt hij tien plaatsen teruggezet.
1. Sebastian Vettel Red Bull 1:59:13.132
2. Fernando Alonso Ferrari +00:32.627
3. Kimi Raikkonen Lotus +00:43.920
4. Nico Rosberg Mercedes +-40:51.155
5. Lewis Hamilton Mercedes +-40:53.159
6. Felipe Massa Ferrari +-39:03.877
7. Jenson Button McLaren +-39:23.354
8. Sergio Perez McLaren +-39:23.820
9. Nico Hulkenberg Sauber +-39:24.261
10. Adrian Sutil Force India +-39:24.668
11. Pastor Maldonado Williams +-39:28.479
12. Esteban Gutierrez Sauber +-39:37.894
13. Valtteri Bottas Williams +-39:45.161
14. Jean-Eric Vergne Toro Rosso +-39:53.512
15. Mark Webber Red Bull +1 Ronde
16. Giedo van der Garde Caterham +1 Ronde
17. Max Chilton Marussia +1 Ronde
18. Jules Bianchi Marussia +1 Ronde
19. Charles Pic Caterham +1 Ronde
DNF
20. Paul Di Resta Force India +7 Ronden
21. Romain Grosjean Lotus +24 Ronden
22. Daniel Ricciardo Toro Rosso +38 Ronden
Met nog zes races te gaan is de stand als volgt:
1. Sebastian Vettel 247
2. Fernando Alonso 187
3. Lewis Hamilton 151
4. Kimi Räikkönen 149
5. Mark Webber 130
Alfarobert zegt
Alweer zo’n saaie race.Niet afgekeken,kijk hier eindresultaat wel.Wat is er anders aan de Renault van Vettil?Loopt op elke band weg van de rest zodat de hele sport niks meer aan is.Hopelijk volgend jaar met de 1.6 Turbo’s weer gevechten om posities.
RazorHead zegt
@Alfarobert:
saaie race? duidelijk niet gekeken. De laatste 10 Ronden waren een ware thriller !
tupperware zegt
@RazorHead:
Thriller?
De vragen in de laatste 10 ronden waren, 1. hoever vallen de McLarens terug en 2. haalt Webber de finish en zo ja, op welke plek.
Ik heb spannender races gezien dit jaar.
Wat ik wel sneu vind, is het boe geroep wanneer Vettel weer eens wint, Lauda gaf het enig juiste gebaar, hij nam zijn petje voor Seb af.
VeniVidiVici zegt
@RazorHead: Schei uit man als jij die laatste 10 rondjes met de vlammetjes van Webber een thiller vond dan vindt je de pantoffels van je oma ook super spannend zeker… Suffe race, punt! Alleen weer het BOE geroep naar Vethol was leuk :-P
jessetje zegt
Weer Vettel. Maar wel goede races van Alonso en Raikkonen!
rickrick zegt
Misschien de prestatie van Coronel nog ergens noemen op de site?
jrk68 zegt
@rickrick:
Dat doe ik dan wel.
Race 1: 8e
Race 2: tadatatatada…. gewonnen.
Zijn 2de overwinning dit jaar en alweer zijn 3de zege in Japan.
dooddoorschuld zegt
Als 16e binnen, maar wel op de DNF lijst?
FB_100001036415374 zegt
Raikkonen was toch wel de man van de race !!
motoragent zegt
Prima race, begin was het een beetje saai maar na de eerste safetycar periode was er genoeg te zien. Mclarens zakten op het einde helemaal door het ijs, terwijl Kimi weer de smaakmaker van de race was. Giedo vd Garde ook een prima race gereden, weer winnaar van de ‘new teams’ en kon het tempo van Bottas met de Williams opmerkelijk goed volgen. Goede en snelle leerling die jongeman.
Alleen balen van Grosjean, in de kwalificatie liet hij zien waar hij toe in staat is, maar helaas heeft zijn wagen hem dit weekend enorm in de steek gelaten…
heidi zegt
Sorry hoor, maar wat is formule 1?
Vincegail zegt
vale46 zegt
@Vincegail: Das pas een goeie Meme!
vale46 zegt
Het was een oersaaie race! De eerste 2 rondes waren spannend, voor de rest van de race een enkel gevecht in de middenmoot, dan Riciardo die zijn auto nogal slordig parkeerde. Mocht Maylander weer eens wat gaan spelen, en dan was het weer in slaap vallen tot de laatste 10 ronden!
Ingezet door Kimi met zijn mooi manoeuvre op Button.
Zeer mooi en verdiend podium!
& Webber was weer de pechvogel, moest opgeven in de laatste ronden met de vlam uit de pijp (en de motorkap).
motoragent zegt
@vale46: Dat mooie plaatje heeft Webber wel 10 plaatsen gridstraf voor de volgende race opgeleverd… F1 wordt helemaal kapot gereguleerd.
vale46 zegt
@motoragent:
“Mark Webber heeft tien startplaatsen straf gekregen voor de volgende race. De Red Bull-coureur viel vlak voor het einde van de Grand Prix van Singapore uit en kreeg na de finish een lift naar de pits van Fernando Alonso. Dat laatste is niet toegestaan.
Webber ontving hiervoor een reprimande van de wedstrijdleiding, maar doordat het de derde keer dit seizoen is dat hij een officiële waarschuwing van de stewards krijgt, wordt hij bij de volgende race tien startplekken naar achteren gezet op de grid.
De volgende race is over twee weken in Korea.”
Al bij al kreeg hij dus maar een waarschuwing, maar hij heeft eerder dit jaar al wat mispeuterd (2 waarschuwingen) dus door die 3e krijgt hij nu straf.
Maar ondanks dit alles ben ik het volledig met je eens. Regeltje dit, regeltje dat…
Waar was de tijd dat F1 technisch hoogstaand was en waar ingenieurs zich konden uitleven met het uitvinden van nieuwe mechanismes….
Yeelen zegt
@vale46: Erg flauw.. Dit is gewoon leuk voor de toeschouwers, laat hem het dan gewoon onder eigen risico doen. Als hij er van valt had hij er maar niet op moeten kruipen.
VeniVidiVici zegt
@motoragent: Klopt, F1 is tegenwoordig veel te steriel en de auto’s gaan bijna niet meer kapot en dat komt allemaal omdat er veel te veel commerciële belangen aan vast hangen.
En die 10 plaatsen straf voor Webber… die zit daar totaal niet mee het F1 plezier is voor hem na Maleisië allang voorbij!!!
Ik zie de sympathieke Webber die wel gewoon zijn mening durft te geven met veel plezier terug in de Le Mans :-)
gemaskerdemuchacho zegt
F1… Booooling!
heidekonijn zegt
Dat snap ik dus niet he. Wordt er de laatste jaren eindelijk weer ingehaald buiten de pits, met elke race een Raikonnen die de sterren van de hemel rijdt, komt de commentaar dat het saai is.
Noem dan, buiten de Goodwood revival, een race formule die spannender is.
tupperware zegt
@heidekonijn:
Het WEC.
Ik zit nu de 6 uur van Austin te kijken en na 3 uur is het nog steeds stuivertje wisselen tussen Toyota en Audi.
Blancpain series, ook een stuk spannender om te volgen dan de F1, meer actie ook nog.
heidekonijn zegt
@tupperware: Interessant, ik vroeg me altijd al af of er mensen zijn die een zesuursrace ook daadwerkelijk uitkijken. Echt, zes uur, en al die tijd spanning? Hoe gaat het dan met de comedown? Paar uur in een donkere geluiddichte kamer? :-)
Blancpain heb ik nog niet gezien. Is dat die Lambo merkenrace?
tupperware zegt
@heidekonijn:
De Blancpain series is HET GT3 kampioenschap met zo’n 50 van die hokken aan de start.
WEC tussenstandje, met nog 1 uur te gaan ligt de Toyota 20 sec voor op de Audi nr2, de Audi moet nog 1 keer stoppen en de Toyota nog 2 keer, dus dat gaat erom spannen.
Bij de GTam zit er een halve seconde tussen 1 en 2 na 5 uur tuffen.
Die voorsprong had Vettel vandaag al na 2 bochten.
Vincegail zegt
@tupperware: Was een toffe race. Leuk ook de steken onder water richting F1: “Kaumi is considerably faster than you”
Antwoord: “Gianmari is leading the championship!”
Vincegail zegt
@tupperware: Ook een goeie was: “That’s what’s racing is about. It’s not all about piststops” Citaat door Paul Truswell :)
VeniVidiVici zegt
@heidekonijn: ehhh… DTM misschien :-) (kaartjes zijn ook niet zo overpriced tenminste)
heidekonijn zegt
@VeniVidiVici: DTM is nog slaapverwekkender dan tennis.
jollykart zegt
Hoewel ik zeker geen Vettel fan ben, is dat boe geroep wel heel treurig. Mensen die dat doen moeten maar gewoon weer voetbal gaan kijken want daar is dat normaal geloof ik.
hans75 zegt
Het was idd supersaai…
Gelukkig was er om 16.00uur de livestream WK karten in frankrijk… waar Max verstappen wereldkampioen is geworden..
in een finale van 20minuten wordt er meer ingehaald dan in een seizoen Formule 1…
Max gefeliciteerd!