







Oh Mercedes, stelletje trendsetters. Wie had kunnen denken dat de intro van de G63 6×6 twee jaar geleden voor een hype rond zeswielige auto’s zou zorgen.
Of er buiten de Mercedes-AMG-versie ook vraag naar dit soort monstruositeiten is, dat laten we even in het midden, maar menig tuner weet er het nieuws mee te halen. Iets dat onder meer het Britse Kahn met een Defender, deze handige Roemenen met een Dacia, deze Lada-knutselaars, en JK6Wheeler kunnen beamen.
Vandaag betreedt het Bulgaarse Overdrive in volle vaart de 6X6-game met een uitgebouwde Toyota Hilux, die in samenwerking met offroad-specialist Vromos een tweede achteras werd aangemeten. Ook werd de laadbak verder uitgerekt, met de daarbij behorende aanpassingen aan de wielkasten, die ongetwijfeld functioneel, maar niet bepaald mooi te noemen zijn. De ombouw werd door Vromos aangegrepen om meteen grotere wielen en dempers met meer slag te monteren, wat dit een interessante Arctic Truck maakt. Een snorkel en een lier maken het geheel af.
Binnenin duwt Overdrive het afwerkingsniveau naar een hoge plan, met stoelen uit de Land Cruiser, en waar mogelijk een dosis leer en alcantara. Goed, het mag dan geen G63 AMG 6X6 heten, maar hier hoef je vermoedelijk ook geen 350.000 euro voor achter te laten.
HIj mist een goede ouderwetse bull-bar. Al dat plastic en chrome lijkt mij toch net wat gevoeliger voor impact dan een stevige buizenconstructie voorop.
What’s next? Gaat elke fabrikant nu een 6×6 uitbrengen? ? Ik ben benieuwd naar de vitara 6×6
@kenner: of een Panda 6×6 :)
@snorrie: Goed idee!! Graag wel de oerpanda.
Jimny 6×6 zou ook leuk zijn, en waarschijnlijk ook nog wel redelijk goedkoop te fabriceren.
@kenner: Fiat panda 6×6 zou wel cool zijn.
@redneckdarian: o. App is langzaam die andere panda suggesties waren er net nog niet…
@kenner: Nee, maar alle tunerts (of wat daar voor door moet gaan) wel.
Heeft ie nou een automaatpook en een schakelpook? Zou iemand dat kunnen uitleggen.
@keeper1: Waarschinlijk om te shakelen tussen welke wielen worden aangedreven
@axel968: merci :)
@keeper1: Dat is waarschijnlijk High en Low gearing. High gearing is voor dagelijkse ritten en low gearing voor offroad.
Wat dat wilt zeggen (even in jip en janneke taal):
Als je bijvoorbeeld 80 rijdt in ”high Gear” in geval van benzine motor, om het even makkelijker uit te leggen, in z’n 2, dan heb je ongeveer 5/6000 toeren. Gewoon normaal dus.
Maar in ”Low Gear” heb je met 5 of 10 km/u al 5000 toeren (in z’n 1 of 2), dit om er voor te zorgen dat je meteen al je koppel hebt met in het zand rijden of als rotsen aan het klimmen bent.
Hopelijk is het zo duidelijk!
@keeper1: Dit zit/zat ook in verschillende land cruisers. Dit is voor als je vastzit dat je hem zelf in een kleine versnelling kan zetten om hem eruit te rijden.
@gillesvda: kleine correctie. Het is voor als je ziet dat je wellicht vast kan komen te zitten zodat je hem van tevoren in de lage gearing kan zetten.
Afhankelijk van de auto kan je daarmee schakelen tussen hoog 2wd, hoog 4wd en laag 4wd.
@keeper1: is een Bi-Gear Transmission. Bestuurder kan zo zelf bepalen of hij de handbak wil gebruiken of de automaat. Populaire optie in Australie ;-)
@fit4fun: ik ga voor jouw antwoord
Kom maar op Chevrolet
@dutchcorvette: zijn er ook gerebadgede deawoo’s met 4×4 of 6×6?
Het stuk achter de achterste as is imo net te lang.
@ghost: klopt alles achter de eerste achteras is te lang…
Doe mij dan toch maar die AMG….
Wat een afzichtelijk plastic interieur zeg. Een Nissan bluebird uit de jaren 80 had nog een beter dashboard.
Gadverrrrrdamme
Upgrade voor het oorlogvoertuigen van I.S. :-(
@Powered by Toyota.
De ultieme I.S. Mobiel, deze vind vast en zeker gretig aftrek in het midden oosten???
€350.000? Doe daar maar een ton bovenop.
Doe mij dan maar de versie van de koningen van het ijs: http://arctictrucks-professional.com/?PageID=4796
Ik dacht al dat ik die nummerplaten herkende…. Polen, Bulgaren, Roemenen, LEUK
IS-mobiel
Dik ding ?
Worden er wel originele onderdelen gebruikt dan??
Toen ik 10 jaar geleden in Australië was heb ik een aantal Nissan Patrol’s 6×6 6×4 gezien, Dus zo bijzonder is dit niet.
@Dickie: Sowieso niks nieuws, in 1997 stond er al een concept op de vloeren. Gebaseerd op een Dodge RAM, de T-rex hette dat ding. Iemand heeft datzelfde concept zelfs al eens nagebouwd (http://dodgeram.org/rides/12/T-Rex/index.html). Dus het is leuk dat iedereem nu ineens roept dat het cool, gaaf en nieuw is, maar helaas…6×6 op pickups gebaseerde waggies zijn al 20 jaar oud.
Ik denk meteen aan isis
Tsja………. Maar ik denk dat “made in Bulgaria” niet zo vlug zal aanslaan………
Dat is nog eens een gave ombouw!