
De sleeper is het tegenovergestelde van een getuned model, en eigenlijk kan elke autoliefhebber het ingetogene van een sleeper wel waarderen. Naast de vele ombouwprojecten zijn er ook auto’s die af fabriek al een hoog sleeper-gehalte hebben.
Door de jaren heen hebben enkele fabrikanten een relatief bijzonder heftige motorisering in een verder vrij anoniem model aangeboden, met als kers op de taart ook nog eens een handbak voor het broodnodige zelfschakelwerk. In welke wagens kan je lekker anoniem stiekem toch heel hard gaan?
Zwaar V6-geweld in een vrij kleine en anonieme (en lelijke) Mercedes. Kostte bijna 20 mille meer dan een CLC 160-instapper, maar dan kreeg je wel mooi 272 atmosferische peekaas en 350 Nm uit een fors, soepel 3,5 literblok. Da’s andere koek dan de 129 mietjespeekaas die de vierpitter in de 160 tevoorschijn toverde.
250 per uur was een peulenschil, en dankzij zijn 1.450 kilo’s zat je al in 6,3 seconden op de 100. Hier vind je er een paar.
Waarom zou je je dikke W-blokken alleen voor de Phaeton, Veyron en A8 bewaren, als je er ook een afgeleide van in een Passat kunt drukken? Net als bij de eerdergenoemde Audibroer was dit 1.664 kg zware snoepje tussen ’01 en ’04 beschikbaar.
De dorstige 4 liter W8 (13,1 liter gemiddeld) leverde 275 pk en 370 Nm. Lekker comfortabel cruisen, en zelf poken, tot een afgeregelde 250 km/u aan toe.
Onder de illustere eigenaren van deze dikke Passat bevinden zich namen als Willem Holleeder en Leo de Haas.
Audi A6 2.7T 5V
Tussen 2001 en 2004 rustte Audi zijn A6 (C5) uit met de pittige 2.7 (V6) turbomotor, goed voor 250 pk en 350 Nm op alle vier de wielen, want: quattro (en een CO2-uitstoot van bijna 280 gram, maar dat boeide toen nog niet). Er was weliswaar 1.660 kg mee te slepen, maar toch had de A6 geen misselijke aandrijflijn.
Als je ‘m met wieldoppen, trekhaak en in het saaigrijs bestelde zal je menig snelle weggebruiker verbaasd hebben, met een 0-100 tijd van 6,8 seconden en een top van 248 km/u.
Volvo’s zijn nooit echt schreeuwerig geweest, zelfs niet als er een dikke geblazen vijfcilinder onder de kap lag. Als we de V70 als voorbeeld nemen, dan zien we dat de 2.3 liter door de jaren heen kleine sprongetjes maakte, van 241, naar 250, naar 260 pk. Ook met deze stationwagen kon de 250 gehaald worden, terwijl de buitenwereld misschien het verschil niet zag met een 140 pk 2.4-exemplaar. Een R is net even iets dikker aangekleed.
Saab 9-3, al dan niet getuned
Nog een Zweed in het lijstje, gewoon omdat Zweden nou eenmaal niet zo snel schreeuwerig zijn. Echter, met een 2,8 liter V6-turbo (250 pk/350Nm) kom je wel snel van je plek, iets dat men misschien niet voor mogelijk houdt als ze naar je anonieme 9-3 sedan kijken.
Ga je tunen, dan wordt het helemaal leuk, zoals bijvoorbeeld bij deze 900-sleeper.
Renault Safrane Bi-Turbo
Zijn er ook nog Frambozen in het lijstje? Jazeker! We zouden een relatief rappe Renault 25 als voorbeeld kunnen nemen, maar gaan voor de nieuwere Safrane. Dit ziek snelle apparaat torende in alles boven de andere Safranes uit, niet in de laatste plaats qua prijs: omgerekend iets meer dan 80.000 euro (!), terwijl de instapper ergens in de lage 20.000-regionen zat.
Aan boord van de Biturbo was een 3 liter V6, goed voor 268 pk en 365 Nm. Dat lijkt misschien niet heel veel, maar we hebben het wel over een auto die bijna 20 jaar geleden op de markt kwam. In 7,2 seconden stond er 100 op de teller, en bij 250 km/u hield de pret bij deze 1.720 kg zware vierwielaandrijver op.
Seat Leon 1.8 20VT
Niet zo protserig als een Cupra (R), en bovendien met een aanzienlijk lichter blok aan boord (1.8 vierpitter vs 2.8 V6). Met 180 pk en 235 Nm in je Seatje had je weinig te klagen. 0-100 in minder dan 8 seconden, en een top van bijna 230 km/u.
Citroen BX GTi 16v
Deze Franse klassieker van de eind jaren ’80 moet er ook zeker bij. 160 pk uit een 1.9 in een jasje dat net iets meer dan 1.000 kg woog is ronduit leuk te noemen. En je ziet het er behalve het spoilertje niet aan af toch?
Subaru Forester 2.5 XT AWD
230 pk en 320 Nm in een oerdegelijke familiehok-verpakking. Dat had je ook niet verwacht he? Zo ja, als je naar de knalpot kijkt misschien wel.. Voor deze waarden mag je Subaru’s geblazen 2,5 liter viercilinder boxer bedanken.
Hij legt het misschien af tegen de huidige (M-performance) turbomotoren uit de BMW-stal, maar met 265 pk / 315 Nm en een lekkere zes-in-lijn-roffel mag je deze 1 Serie niet onderschatten. Haal het typeplaatje er af, en monteer wat saaie wielen en je kunt aardig wat lol beleven aan stoplichtsprintjes met petjes.
Bonus – Rover 75 V8
De behoorlijk ingetogen Rover 75 kon je niet alleen met een 1.8’je bestellen, desgewenst hingen de Britten er een lel van een motor in. Hou u vast: een V8 met 4,6 liter cilinderinhoud. Wowsa. De motorisering werd heel eventjes, in 2005, geleverd, en als we eerlijk zijn kon je er helemaal geen handbak in krijgen. Daarom valt hij formeel buiten de top 10, maar we wilden hem wel even noemen.
Saab ftw! Zeker in Zweden is 90% van de Saabs getuned… Voor de échte autoliefhebber! Die BX GTI is ook cool
@Svenska_Aeroplan_AB: Absoluut, mijn vader heeft een redelijk lichte motor in zijn saab maar als je ziet wat daar uitgeperst word. Het is een 1.8 turbo met nu 310Nm en 195pk weet zich redelijk te redden op de weg.
@bassen: mijn pa had een saab 9-3 2,0turbo met standaard 210pk en 350nm en hij had hem toen door de saab dealer zelf laten tunen met software van saab zelf en toen had de auto opeens 250pk en 420nm. Niet bepaald laf.
Niet de BMW maar de Subaru is de ultieme auto om petjes compleet verbouwereerd achter te laten. Een collega van mij heeft er een, dikke pret, tot je weer bij de pomp staat dan….
Snelle auto’s met subtiele uiterlijke kenmerken kan ik altijd wel waarderen.
@Homer55: Absoluut! Die BMW kan ik vooral waarderen; echt een gaaf ding!
De 1800 20VT Seat is een leuke auto. Leuk te tunen ook, tot een pk of 210. Nu rij ik een smooth rijdende 323 ci! (:
@baap: De 1.8T 20VT is inderdaad een juweeltje van een blok. Wel met Chip inderdaad..
@baap: Ha, jij nu ook al? Iedereen wil op mij lijken.
@alcantara: toppunt van narcisme: denken dat iedereen op je wil lijken
@boxster: Ik denk dat niet, het is een objectieve constatering. Dat iedereen op mij wil lijken, waar ik niets aan kan doen, maakt mij nog geen narcist.
@baap: Een heel sterk en betrouwbare motor. Kan met gemak 400 pk+ aan zonder te slopen . Hier reed een polo 6n rond met een 1.8 biturbo met 600pk op kenteken. Nu is hij bezig met een Ttrs motor om erin te hangen.
@baap: met handbak mag ik hopen die 323 ci ;-) ? Automaat vind ik een beetje traag onderin. Leuk geluid wel. Wel veel plezier van gehad
@JamesBond007: Wat heb je nu?
Je had ook een Leon met 2.8 v6.
Volvo doet het tegenwoordig andersom. Zie veel S60’s rijden met dikke velgen, diffuser, links en rechts een uitlaat die dik 10 secs erover doen om op 100 te komen. Mercedes doet het ook steeds meer, zie bv de links/rechts uitlaat bij de nieuwe A met 120pk. Stelletje fakers!
Gelukkig weet BMW nog wel hoe het moet, pijp aan beide zijdes hoort pas vanaf een pk of 300.
@alcantara: dat is bij BMW juist zo teleurstellend, heb je bijvoorbeeld een 330, of 530d die ook al een niet misselijk vermogen heeft, heeft ‘ie maar twee pijpjes aan 1 zijde vind ik altijd een stuk minder dik!
@alcantara: dat vind ik bij BMW juist zo teleurstellend. Als je bijvoorbeeld een 330, of 530d hebt (die met 250 pk een toch al niet misselijk vermogen heeft) heb je maar 2 pijpjes aan 1 zijde, vind ik altijd heel lelijk!
@matje140: ik vind dat juist wel tof. Beetje stoer maar inhoudend. ( sleeper ) de 550i met v8 heeft ook maar 2 pijpjes links. E60 dan. F10 weet ik niet meer.
@JamesBond007: bij de E60 vind ik het ook nog wel mooi. Maar vooral bij de nieuwe F10 en F30 vind ik het lelijk. De 550i (F10) heeft overigens aan beide zijden een rechthoekige uitlaatpijp.
@matje140: de F10 550i heeft rechthoekige sierstukken. In werkelijkheid zijn het 2x twee ronde pijpjes. ;)
@alcantara: true that!
Kijk dat is mijn Passat 1.8 20VT, heerlijke auto! Zuinig en betrouwbaar.
De meeste youngtimers zijn tegenwoordig wel sleepers, zelfs de sportieve modellen. Een BMW M5 van de E39 terug oogt tegenwoordig vrij rustig, zelfs een E46 M3 in een gedekte kleur en zonder plaatjes valt alleen voor de kenners op.
Maar goed, de oude topmodellen zijn vaak nog steeds langzamer dan de huidige net niet modellen. Kleurkeuze en het niet aanvinken van spoilers is vaak belangrijker dan wel model je kiest.
@jolig: ik weet niet of je wel eens goed naar de achterkant van een e39 m5 hebt gekeken maar dat is gewoon een bruut kanon
e28 m5:
@undifined1: DAT was nog eens een wolf in schaapskleren. Nog meer dan de E39.
@undifined1: Schitterend. Een van de mooiste BMW sleepers ooit. Ik heb mij laten vertellen dat Chris Harris er exact zo een in zijn privé collectie heeft, ook een zwarte en hem zoveel mogelijk als dagelijkse auto probeert te gebruiken.
@Freewarefreak:
http://www.youtube.com/watch?v=FzOPR7STqrQ
Snelle Volvo’s vindt ik prachtig. Bij mij op het werk staat een spierwitte 850 met gewoon grijze bumperdelen. Het ziet er uit als een basis modeletje maar rijd heerlijk hard. Weet eigenlijk niet welke motor erin zit maar het is een prachtige wagen. Zeb hem wel eens de plaatselijke Golf jeugd flink op zien jagen erg vermakelijk.
Bij die bx krijg ik meteen flodder flashbacks
@darkpluisje:
Bedoel je de Tietjana kalender?
@darkpluisje: jup die had Kees mooi geregeld.
Een ander sleeper is de Mercedes W124 400E
Uiterlijk van een 200D met een V8 van 280pk.
@Homer55:
De W124 500E (iets minder anoniem natuurlijk) is anders het echte scheurijzer.
Die Safrane is echt een van mijn droomauto’s! Wat mij betreft een van de meest tijdloze modellen ooit. En het comfort van die auto’s is nog steeds niet echt geëvenaard. Aanrader: filmpje op YouTube waarin een Safrane in een ziek tempo naar topsnelheid accelereert en waar dat ding zo veel zuipt dat je de brandstofmeter gewoon realtime ziet dalen :-P
@RRenault:
Wist je trouwens dat die Safrane Bi-Turbo bij Irmscher in samenwerking met Hartge werden gebouwd,?
@RRenault: Inderdaad een mooie tijdloze auto. Ook de topversies zijn uiterlijk bescheiden, terwijl het interieur bijna decadent is. Mij spreekt dat wel aan, een auto koop je niet voor de buitenwereld, maar voor jezelf.
@RRenault: Kan mij nog een test herrinderen in Auto Kampioen Renault Safrane Bacara Biturbo tegen vliegtuig :) Geweldige auto
@RRenault: Kan mij die ook nog goed herinneren. Wat een auto was dat. Ik vind het oprecht jammer dat Renault helemaal geen grote auto’s meer maakt. Altijd een zwak gehad voor die auto’s. Ook van binnen waren ze net zo mooi als de “gevestigde 3”
http://www.autofans.be/sites/default/files/media/archief/reportages/9895/vergeten_auto_renault_safrane_biturbo_013.jpg
Artikel begint jammer genoeg verkeerd: Een sleeper kan best getuned zijn (meestal wel), maar is dan niet gestyled!
Wow die Renault Safrane kende ik nog niet. Is precies een beetje zoals de Lotus Omega, zalig gerief :D
Even gekeken hoeveel zo’n Safrane kost, een goeie vind je niet voor minder dan 10k precies ..
Subaru heeft een nog potentere sleeper met handbak: de Legacy 3.0R spec. B, 245pk uit een 6-cilinder.
@gash: Ook los van het sleeper-gehalte een zeer begeerlijke auto imo.
@gash: of bij de eerdere generaties de Twin Turbo. Weinig bijzonders qua uiterlijk maar bloedsnel, zowel met handbak als automaat.
Dat is een gewone BX GTI en geen 16V
één van mijn vorige auto’s, Ibiza Sport(2002) met de standaard 130pkTDI getuned naar 241(!)pk/450Nm. Je zag niets aan de buitenkant, dat was een sleeper :P 240km/u op GPS.
@TDI-goeroe: hoeveel heeft je dat gekost? Een vriend van mij wil zijn Ibiza Cupra tdi tunen..
@laulau: ontzettend veel geld, maar bij een Cupra is dat voordeliger, die heeft standaard al een grotere turbo en een Fmic, kun je met alleen chippen al rond de 200-210pk krijgen. Wil je meer, moet je grotere turbo en andere verstuivers monteren en eventueel een geflowde kop. (koppeling ook meteen vervangen door een met versterkte drukgrap van Sachs) dan kun je tot rond de 240pk komen. Ik zou het dan bij 210pk laten en verstuivers en kop laten zitten.
@laulau: zeg ‘m maar dat alles begint te protesteren als ie enkel het vermogen gaan zitten tweaken. Heb zelf een cupra tdi’tje gehad en getuned op 60d km en het klein geld kwam uit de asbak gedaverd. Die koppeling is daar echt niet op voorzien.
@TDI-goeroe: 450 newtonmeters in een diesel Ibizaatje?! Gristenenzielen, man. Hoeveel mensen heb je daar wel niet mee de stuipen op het lijf gejaagd? :D
@bozewolf: hehe, ben op een gegeven moment opgehouden met tellen, maar verbaasde blikken van Sjonies met GTI-achtigen of deftige mensen met V6’jes waren er te over :D
@bozewolf: Moet je is keer ”voor de gein” op het tdiclub forum zijn en kijken wat voor vermogens ze halen uit 1.9/2.0/3.0 TDI’s. Een hele normale audi a4/a5 met een 3.0TDI onder de kap die 360pk en 750nm koppel doet. Van achter zal die lijken op een gewone doodnormale (saaie) a4, maar als je ‘m ziet gaan…
Die Safrane Bi-Turbo is de enige onbekende voor mij. Is die ooit in Nederland leverbaar geweest?
Mocht de prijs van benzine en onderhoud/reparatie niet uitmaken, dan zou ik voor de Passat W8 gaan denk ik. Of een Lancia Thema 8.32.
@SJ: jazeker, stond destijds gewoon op de prijslijst :-) . Prachtige machine!
En wat te denken van de V70 R (1999) prachtige bak, okee niet helemaal een sleeper (agressieve voorkant en 2 dikke uitlaatjes) maar jan-en-alleman zal toch denken, oh, saaie volvo:)
Ik heb een A4 3.0 tdi 280 pk (getuned) die ook voor de rest standaard is. Ook een heerlijke wolf in schaaps kleren. Zijn er gemiddeld niet gek veel die je bij houden op de autobahn.
Beetje jammer dat de BX op het plaatje geen GTi 16v is maar een GTi 8v, scheelt toch zo’n 50pk.
@rolf92: klopt, heb hier nog een 16v in de schuur staan.
Mooi stukje Smoke en leuke auto’s………………………waarvan ik dacht dat ik er al een stel was vergeten.
Dit kan een leuk topic worden..
Onderaan de markt bestaan er ook sleepers:
@baasbas: leuke swift van 1983-1988 ,wij hebben een 5drs 1.3glx uit 1988 waar nog maar 2 van in nederland zijn.
@carsandmore: mijn vader heeft ook een GLX gehad, een automaat. Blèren dat ding… Volgens de rdw bestaat hij niet meer. Zelf heb ik een GTI gehad. Veel lol ook…
@baasbas: automaat is sowiezo mooi,wij hebben een handgeschakelde met 160,xxx op de teller
De R36 was overigens vlotter dan de W8 al was die misschien al te opvallend om nog een sleeper te zijn.
Ik mis de lancia thema 8.32, over sleepers gesproken.
Die Forester was me laatst idd te snel af bij een stoplicht sprint, en dat had ik niet aan zien komen! Als het droog was geweest had ik denk ik wel gewonnen. Gelukkig is mijn 156 sportwagon 2.5 V6 een mooie auto, dat maakt een hoop goed :-)
@sjontheking:
sorry !
@desjonnies: 54-JXS-3 ?
@sjontheking:
Nee joh, was een geintje, rijd zelf ook AR en Subaru, dus ik weet hoe gemeen Subaru’s kunnen zijn.
@sjontheking: in het droog red je het ook niet denk ik, maar de Alfa ziet er wel veel mooier uit!
@gtwillem:
Op papier is de mijne 0,2 sec sneller, dan komt echter nog de reactietijd van de bestuurder erbij en misschien heeft bella na 12 jaar wat paardjes verloren :-( ; je zou wel eens gelijk kunnen hebben…
De Rover 75 V8 was wel degelijk met een handgeschakelde 5 versnellingsbak te krijgen. Automaat was een optie. Automaat ging in 7.0 seconden naar 100, 5-bak in 6.2 of 6.3. Ik heb ooit een proefritje mogen maken bij een dealer in Drachten (ik kwam eigenlijk voor een gebruikte MG ZT-T diesel). Niet echt snel, maar door de soundtrack (het was een Mustang V8…) leek het snel genoeg. En speciaal voor de V8 kreeg de 75 achterwielaandrijving. Leuk in de regen…
@gtwillem: Volgens mij was de Rover 75 V8 altijd automaat en de MG ZT260 altijd een handbak en daar was geen optie dit te veranderen. In totaal 883 stuks van gemaakt; in saloon en estate versie. Kijk maar eens bij de site van http://www.twosixties. Rij zelf in nummer 170 en geniet elke keer weer van de verbaasde blikken als je even met deze auto gas geeft…..
@eric60: de 75 V8 waar ik in heb gereden (beige metallic, zwart leer) had namelijk een handbak :-). De dealer baalde er van (auto was door de importeur toegewezen) omdat ie lastiger te verkopen was.
@eric60: dat is dan een hele bijzondere geweest @gtwillem! De laatste Rover V8 die Hofstee in Drachten nog nieuw in de showroom had staan (nummer 837) is onlangs verkocht naar Luxemburg.
Mis de E39 540i in het rijtje.
E34 540i, Buick Regal GNX, Ford Taurus SHO, E36/46 323/25i compact, de oude 745i (met turbo), Galant VR4, Sunny GTi-R, Impala SS (met corvette zr1 bak). Misschien de eerste echte snelle diesels. Waren destijds toch wel een beetje ‘sleeper’
@E34M5Touring:
Buick regal GNX kan je moeilijk een sleeper noemen is een full-on musclecar/supercar.
Mclaren technologies heeft er zelfs aan gewerkt.
@Hupke: Regal is een 2dr sedan uit de standaard Buick range. En als je het niet weet zie je nooit dat ie zoveel performance heeft.
@E34M5Touring: lekkere appraten noem je daar! Regal GNX en Taurus SHO, Jammie!
Impala SS ook leuk!
OT: Geen idee of het met een handbak kwam, maar anders: Jeep Wagoneer/Cherokee (SJ) met de 401 cu in AMC V8. 40 jaar geleden, een van de eerste SUV’s die meer dan 160 kon tikken.
@E34M5Touring: een Sunny Gti-r, leuk speelgoed maar absoluut geen sleeper met die gigantische luchthapper in de motorkap en taartschep achterop…
@escort77: Nou dat valt ook best mee. Maatje van me had zo’n ding, 90% heeft geen idee. Totdat ze naar een stel achterlichten zitten te kijken.
Van de MG ZT260 (dezelfde auto en V8 als bovenstaande Rover) was wel met een handbak te krijgen. Die mag dus eigenlijk wel in de lijst.
Mercedes E420 CDI heeft een vriend van me, standaard 700nm met chipje meer dan 800nm wat een (taxi) sleeper is dat.
Wist helemaal niet dat er ooit zo’n heerlijke Safrane is gebouwd.. Lekker hoor! Mooie lijstje..
Zo’n BX is zo ontzettend gaaf! Overigens is de BX op het plaatje een gewone GTI, niet de 16 klepper
Volvo s/v40 t4 modellen.. Ook niets aan te zien van buiten.. Wel 200pk/300Nm op 1275 kg :)
Naast de 130i zou zeker mijn oude A3 3.2 V6 moeten staan.
Heb zelf een golf 3 VR6.. Ziet er super saai uit, geen uitbouw niks, maar blijft leuk om af en toe flink open te trekken!
Ik vind dat de Renault Espace V6 er ook wel bij mag eigenlijk, hoewel niet met handbak. De laatste met de 3.5 V6 van de Nissan 350Z gaat belachelijk hard van z’n plek voor zo’n glasbak. En daarbij de heerlijke sound van een dikke V6. Blijft leuk om mensen finaal zoek te rijden als ze naast je gaan staan bij t stoplicht en denken dat ze wel sneller weg zijn dan dat lompe familiehok ;p
@baasbas: ja. Een activa V6 is inderdaad ook een geile bak. Heeft de KLPD ook een hele tijd gehad als ik het goed heb.
Oke nog eentje dan…
Bejaardenmobiel met peper in z’n reet
@baasbas: Maar die is er alleen als automaat geloof ik dus dat telt niet?
Ik heb een paar jaar terug een Subaru Legacy Stationwagon 2.0 Turbo AWD uit 1993 gehad. Standaard 200pk, na wat getweak zat deze op ongeveer 260pk. Heb daar aardig wat auto’s het erg lastig mee gemaakt, echt een superleuke wagen. Mijn ouders hebben nu nog een Forester 2.0 Turbo AWD met 177pk, trekt ook best snel!
@lohran:
Zo’n outback is een legacy maar dan op iets hogere poten, daar heb ik ook goede herinneringen aan. Veel sneller dan je zou denken, wel een automaat spijtig genoeg.
@baasbas: Dit is een ziek snelle auto, ik heb overwogen hem te kopen. Gevaarlijk snel is deze auto. 129 pk op 900 kilo, heerlijk.
Haha het zoek rijden lukt mij ook wel regelmatig met mn seat toledo uit 2006 .. Ligt een 2.0 fsi in met (dan wel weer) een dsg automaat ;)
Telt een smax 2.5turbo ook?
Opel Omega 3.2 v6
Ik kan soms aardig wat binnenpret beleven in de 2002 Saab 9-3 2.0 Turbo van mijn moeder als het groen wordt.
Daarnaast snappen petjes ook hélemaal niets van déze auto:

De Lancia Thema 8.32 ;)
@JaxDryke: zo snel is die niet met zijn 200 pk
@JaxDryke: werkte ten tijde dat de 8.32 op de markt was, bij debuten van de importeur.
Regelmatig gesproken met techneuten van de importeur die grijze haren kregen van deze auto. Onbetrouwbaar was de meest nette kwalificatie. Zoals Alfa Sud’s uit de jaren 70 de naam hadden in de folder te roesten, zo had de 8.32 de naam al storingen te hebben in de folder. Als ie liep was ’t een fraai blok.
@406_v6: @mezelf: debuten moet natuurlijk zijn de buren…
Zie ik nou mijn nick terug in de bonus :) De V6 versie is ook al een feest dat doorloopt tot 7200 toeren. Slechts heel weinig auto’s hebben zo’n motorgeluid en rijden even goed (!) Motor loopt na 14 jaar en 240k km nog steeds als een trein. Enige minpunt is zijn 1 op 6,7 km, maar dat vergeet je wel heeeel snel als de KV6 schreeuwt.
Veel sleeperlijker dan een Passat W8 gaat het niet worden.
De saaie vertegenwoordigersbak bij uitstek. Nauwelijks iets aan te zien. En dan zo’n monster!
Toch is de al eerder genoemde Thema 8.32 de echte koning. Op gele typeplaatjes na zie je er niets van, maar er ligt een heerlijke Ferrari 8-cilinder onder de kap. Ge-wel-dig ding!
Peugeot 206 GTI!!
Mercedes CLK500 zonder AMG pakket, 1 uitlaatje en 306pk/460nm.
Met de facelift zelfs met 5.5 liter en 388pk/510nm.
Sorry..handbak :-( niet gezien
E36 328i touring,
Helemaal orrigineel zoals grijze rand onder aan bumpers, wieldoppen en oranje knipperlichten.
Niemand die denkt dat daar een lekkere 2.8 6 cilinder in zit.
Trouwens, van de Thema was er ook een Turbo uitvoering met iets minder vermogen, maar meer koppel dan de 8.32.
De 8.32 was de eerste auto met uitklapbare spoiler overigens. De Turbo had deze niet, en is dus eigenlijk nog meer een sleeper. Net als de vijfcilinder Kappa 20v Turbo (motor uit de Coupe Fiat)
Lotus Carlton!
@bogey: idd de Lotus/Opel Carlton/Omega
@bogey:
Dat kan je natuurlijk onmogelijk een “sleeper” noemen, daarbij zie je van drie straten afstand al dat je daar niet mee moet sollen.
Opel heeft later overwogen om de Corvette V8 in de Omega te leveren, dat ging uiteindelijk niet door en het bleef bij een V6. Dat was best wel een “sleeper”, zo saai dat je ervan in slaap zou kunnen vallen.
@jrk68: mijn vader heeft een Omega B1 2.0 gehad, niet echt een sleeper (136 pk). Mijn oom had een 2.5 DTI Caravan, dat was al wat meer een sleeper met 192 pk en bijna 500 Nm koppel, deze was dan ook niet standaard meer. Ik kan me niet voorstellen hoe snel de Omega 5.7 was geweest. Die zou 320 pk en meer dan 500 Nm koppel krijgen. Het waren wel erg fijne auto’s en in mijn ogen erg fraai om te zien, vooral de B2.
@ej20g: standaard had de 2.5 DTi slechts 150 PK en 350 Nm…. Not much of a sleeper.
@jrk68: Misschien niet.
Vind een 0-100 van een goede 5 seconden en een top van 280 km/u toch redelijk een ‘sleeper’ gehalte voor zo’n 4 deurs. Ok er staat een spoiler op, maar daarom zou je die prestaties toch niet verwachten, of begrijp ik het begrip sleeper niet?
Explain me pls.
@bogey: sleeper= badges er af en het zou de instapper van je buurman kunnen zijn…. De Lotus Omega ziet er zonder badges ook uit als een brute Omega….niet als een Omega 1.8i.
@406_v6: Oh, ok. Mijn fout. Dacht dat het gewoon een brute auto was zonder dat hij er extreem uit ziet.
De aller leukste blijft toch de Opel/Lotus Omega. De buitenkant is een beetje verbouwd maar nog steeds zou je niet zeggen dat deze 20 jaar oude Opel 382 pk heeft en in 5,2 seconde aan de 100 zit.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/06/bijzondere-occassion-lotus-omega-382-pk
Die W8 is echt wel een stoer blok… Eigenlijk zou die eens flink aangepakt moeten worden met turbo’s…
Ik mis de Mazda 6 MPS een beetje in dit lijstje, ook een behoorlijk saai uiterlijk maar 260 pk, 6,6 naar de 100 en een top van 240 km/u is toch heel netjes.
En nog maar eentje: Peugeot 405 T16, ook een bijzondere (maar erg zeldzame) sleeper.
@erwh: kort geleden een prachtige witte te koop zien staan. Kwijl-materiaal. Maar een sleeper zou ik het niet noemen. Je verwardt hem makkelijk met een mi-16, maar traag kan je die al niet noemen. De T16 is dan een wolf in schaapskleren met een joggingpak? :-)
Volvo 480 turbo met verhoogde turbodruk dat is pas een sleeper
Vectra A turbo , aandrijflijn van de Calibra turbo in een saaie carrosserie
Mitsubishi Colt ca0 gti 140pk, rond de 1000kg en in minder dan 8 sec van 0-100.
Ik mis de ford focus st. Wel het oudere model die is zeker niet schreeuwerig maar toch met een 2.5l 5 cilinder
Ik zou eerder de v50 T5 boven de v70 t5 kiezen
Die volvo is nu alweer retro met zn neus
Ik heb zelf een V70 uit 1998 met T5 motor. Zie je aan de buitenkant niets aan….maar gaat als de brandweer…
Ook mooie sleepers: fiat uno turbo, Renault 21 turbo en 25 V6 turbo.
Ik mis de Alfa’s hier.Die gingen altijd al onder de 10 seconden naar de 100.De 75,1.8 deed er 9,5 seconden over zonder turbo’s of wat dan ook.
@Alfarobert:
Jammie, een 164 V6, de 75 V6 is misschien lekkerder maar daar spat het “met mij moet je niet dollen” dan weer vanaf.
Cupra R was er in de laatste jaargang ook met een 1800 20VT met 225 pk fabrieks af.
Blijven leuke trekijzers sterk blok.
Huidig topsport 1800 20VT
Sleeper uiterlijk (alleen verlaging en andere velgen).
Origineel 180 pk nu 300.
Mijn vroegere,480, 440 en 460 turbo, alle drie redelijk bijgekieteld waren ook auto’s waarvan mensen nogal eens opkeken, de 460 turbo stond op achterlijke dunne bandjes trouwens.
Mijn huidige familie skoda 2.0 TDI (uiteraard ook bijgekieteld) is sneller dan de RS 2.0 TDI, daar volg ik ook menig ‘sportieve’ auto mee,
Een vriend van me had vroeger trouwens een mazda Mx5 turbo, aan de buitenkant niets aan gedaan, de motor had ongeveer 250pk, je kon enkel iets vermoeden wegens de twee uitlaatpijpjes waarbij op de bumper wat oliespatten zaten. Dat ding ging in 4.5 naar de honderd = beter dan sex naar mijn mening ;)
@Volvo_440_turbo: Hou jij die (standaard) a6-en met 3.0tdi quattro ook bij tot ongeveer 200?
Mij is het nog niet gelukt om ze eruit te rijden bij het accelereren naar de 200 met mijn gechipte Passat 2.0 TDI, (ben van plan het nieuwste type met CR TDI te kopen, hopelijk is die net zo snel als deze PD TDI) Bijhouden tot ongeveer de 200 lukt wel, maar daarna wil het beestie niet meer zo hard door accelereren =(
De honda civic 1.8 vti sedan echt bejaarde model.
185 pk en 1100 kg.
Op papier staat 170 pk maar die motoren leverden altijd rond de 185 pk.
Heerlijke bak de forester, rijd er zelf ook in. Uitermate geschikt om GTI’s en anders spul achter je te laten ;]
Leuk artikel! Zelf gebruik ik altijd “Wolf in Schaapskleren”. Zelf altijd Lancia Delta 2.0 turbo 5 deurs gereden (1994): 200 pk met KN filter en zelfs Porches bijhouden! Ultieme wolf is toch wel VW Passat W8. Alleen het typeplaatje doet het um al….en dan te bedenken dat ze er 2 van in de Veyron hebben gestopt!
zo een Passat W8 rijdt je sowieso zonder typeplaatjes rond!
Maar in het artikel staat wel een fout, want in de Phaeton zit geen W-blok (W12) meer, deze zit enkel nog in de Bentley, Audi en Bugatti.
@Jantje_555: Bugatti is W16!!
http://en.m.wikipedia.org/wiki/W16_engine
Ik vond de Uno Turbo ook altijd zo’n vet ding. Eigenlijk niks geks aan te zien. Alleen een streepje onder aan de deur. Ook redelijk normale wieldoppen. Maar dat ding ging als vergif. 120 PK als ik mij niet vergis.. op wat? 950 KG? Goede herinneringen aan.
@Freewarefreak: en een andere voorbumper en een spoiler op het dak en lichtmetalen wielen. Met een beetje tuning op te poken naar 180pk+. 950kg? Dat ding was gemaakt van zwaar roestend bordkarton. Als ie de 800kg al haalde, mag je in je handen klappen.
@ropbp: Zo nog vetter als ik dacht. Check dat joh.. 180 PK op 800 KG. Ik weet in ieder geval nog (een vriend had die en we gingen er vaak mee gummen) dat het ding liep als een kanon.
@ropbp: Ik vond hem toch redelijk decent nog.. :)
http://www.abarthclub.org.za/img/heritage/uno_f1_ad.jpg
Met een XM V6.24 heb ik menig GTI verbaasd. Een Golf IV R32 legde het zelfs af op de autobahn. T5’s zijn altijd leuk, met wat kleine aanpassingen zit je op 330PK. Bij het verkeerslicht een ramp, maar vanaf 80 onverslaanbaar. Een goed getunede VAG 1.8T verbaasde je ook vaak.
Ook leuk waren de Laguna en 406 V6.
Budgetsleepers zijn er ook: Chrysler Neon, Daihatsu Applause.
@Maarten123: 230pk lukt misschien net met chiptuning.
Om die 330pk te halen, vraagt toch echt rigoureuze maatregelen.
de ultieme sleeper is volgens mij zo’n Hartge 1 serie met een m5 blok erin en dan lekker standaard wieltjes er terug onder en alle aanduidingen eraf.
Die bx hebben wij gehad! Toffe auto om te zien! Ik was er toen nog niet dacht ik.
Ultieme sleeper mmm daar moest ik over nadenken maar de volgende voor mij en graag in de garage gestald.
1 Alfa Romeo 155 Q4 turbo.
2 Alfa Romeo 156 SW GTA
3 Opel Omega 3000
4 Opel Omega Lotus.
5 Opel Senator B Irmscher
6 Fiat Marea weekend 2.0 5 cilinder 150 pk
7 Rover 200 coupe turbo
8 Volvo 850 R (als het gezin mee moet)
9 Mazda 323 4×4 Turbo (ergens uit de jaren 80) fun karretje
10 Nissan Sunny 1.8 GTI (jaren 90)
En een Alfa Romeo 147 GTA gewoon voor er bij.
@hanzel:
U begrijpt het begrip “sleeper”?
Allemaal leuke snelle auto’s in die lijst hoor, jammer dat, op de Marea na, het allemaal auto’s zijn waarvan een visueel gehandicapte ziet dat het snellere versies zijn.
De lol van een “sleeper” is dat je nergens aan ziet dat het om een serieus snelle automobiel gaat. Volgens die definitie valt de Marea dus ook af.
@tupperware:
Klopt hè.
En na het lezen van uw stukje, en nog eens lezen, en de laatste zin doet mij aan het lachen maken een serieus snelle auto zegt u, oke dus eigenlijk alleen de HELE snelle jongens die dus onbetaalbaar zijn voor het klootjesvolk horen onder de noemer sleeper volgens u.
Dus een Ferrari zonder emblemen een Lambo zonder emblemen en de Aston Martin maar dan wel zonder emblemen.
Want een AMG een M serie sorry die zie ik van mijlen ver aankomen en anders hoor je ze wel en dan mag je visueel gehandicapt zijn want je oren doen het werk dan.
Elk merk die met de door u genoemde sleeper komen zie ik van mijlen ver aankomen en horen doe ik ze zeker.
Ik zag gisteren nog een sleeper een Ferrari met targadak een sleper op zeker want er stond niks achterop dan alleen Ferrari en hij was rood, tja dat zijn mijn tomaten ook zijn dat nu ook sleepers.
En de hierboven genoemde Fiat Uno Turbo dan ??
Ik heb een sleeper ( ik weet wat het betekend goed hè) gehad een Alfa jajajaja een Alfa (zucht) een Alfa Romeo 155 2.0 TS 16valve Widebody niet te onderscheiden van een 1.6 widebody of een 1.7 of de 1.8 of de “gewone” 2.0 of zelfs van de 2.5.
O en jaja zonder typeaanduiding achterop dus je raad maar wat er onder de kap stond/staat.
Dan ben ik benieuwd wat u vindt van een Peugeot 405 M 1.6 of een Renault 5 turbo of de Renault 5 turbo 2, of de toendertijd de Audi 100 turbo?? alleen te herkennen aan de 5t op grille.
Of moet/mag een auto volgens u het predikaat sleeper pas krijgen als deze binnen de 5 seconden naar de 100 trekt en een top hebben van minimaal 250+ km/h.
Fijne avond verder….
@hanzel: wat je zegt met die ferrari zonder emblemen raakt natuurlijk kant noch wal, en dat weet u zelf ook… Daarbij heeft Tupperware niet eens auto’s opgenoemd…
Hier nog ff de definitie van een sleeper:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/01/rijtest-video-audi-a3-32-turbo-460-pk
(zonder die badges dan:P)
@b00m3rang: Ik heb het toch heel duidelijk over een auto en dan ongeacht het merk maar ik noem de Alfa 155.2.0 16.v dat in mijn ogen toch echt een onverwacht snel karretje kan zijn.
Of zoals ik al zei moet een sleeper meer dan 200 pk zijn en sneller dan 5 sec en harder kunnen dan 250 km/h.
Als dat zo is dan dan is dat uw mening en niet de mijne ik vind persoonlijk een Fiat Panda 100 HP een behoorlijk fel karretje en ook onder de noemer sleeper passen, waarom onverwacht een klein stadsautootje met behoorlijke prestaties.
Het gaat om het onverwachte dus iedereen verwacht dat een BMW snel is en hard gaat en niemand verwacht van een Panda dat deze ineens tot ruim aan de 180 op je bumper mee knalt, dat zijn in mijn ogen sleepers.
Verder stop ik met deze eindeloze discussie.
@hanzel: de Panda 100hp heeft een bodykit, grotere velgen en staat een stukje lager dan zijn andere Panda’s. Het ziet eruit als een snellere versie van een Panda, wat het ook is. Harstikke leuk karretje overigens.
Over de Alfa: een 2.0 Twin Spark is geen sleeper. Het is wel een fijne motor overigens. De Q4 daarentegen is meer een sleeper (Eigenlijk een Delta Integrale om sedan vorm), of nog beter, de Lancia Dedra Sedan Turbo i.e..
Ik mis alleen nog de xantia en laguna V6, maar dan zou het ook een top-12 geworden zijn.
Een oom van mijn vriendin heeft er een, lijkt vanbuiten gewoon een 1.8je
ik mis mijn eigen auto! MK3 VR6. Orginele 15” wieltjes, geen logo`s orginele uitlaat, en maar lease sletjes pesten!
Het meest sneue vind ik mijn sleeper (blijkbaar) voor Seat rijders.
Misleid door de reclame denken ze dat ze echt in een snelle auto rijden. Zoals van de week nog een Seat Leon FR.
die audi a3 van het filmpje van autoblog dat was pas een goede sleeper!!
Kia Opirius: V8 van ruim 4 liter en… Voorwielaandrijving! Denk ik toch…