
Vlak voor de officiële onthulling van de nieuwste loot aan de Tesla-stam zijn er wat specs uitgelekt. Hoeveel range heb je met Tesla’s goedkoopste? En belangrijker, kan je die Golf GTE’s een beetje bijbenen als het stoplicht op groen springt?
Als Elon even geen Space Invaders speelt houdt hij zich wel eens bezig met het ontwikkelen van auto’s. Velen wachten met smart op zijn nieuwste creatie, de Tesla Model 3. Dit wordt een kleiner model van de Amerikaanse fabrikant dat onder de Model S komt in het modellengamma. De Model S is al behoorlijk populair in Nederland, hoewel dat deels ook te maken heeft met de nodige subsidies en bijtellingsvoordelen die de auto in sommige gevallen een extra aantrekkelijke optie maakten.
Als we een anonieme, doch volgens Electrek betrouwbare bron mogen geloven wordt de Model 3 een kleinere sedan dan de Model S met een front dat wat weg heeft van de Model X. Tot zover geen verrassing. Voor de nodige joules onder de kap zorgt een accu van naar verluidt ongeveer 80 kilowattuur, die de auto een range zou moeten geven van zo’n 300 mijl, oftewel een kleine 500 kilometer. Ter vergelijk, een Tesla Model S 90D is de range-koning van de huidige Tesla’s en volgens de US Environmental Protection Agency (EPA) komt die 288 mijl ver voordat de ‘juice’ op is.
De prestaties van de Model 3 lijden niet onder de behoorlijke range, getuige een nul-tot-honderd in een seconde of vier. Daarmee blaas je dus alles weg bij dat stoplicht, behalve de allerdikste sportwagens.
Het zou overigens kunnen dat bovengenoemde prestatiecijfers niet voor het basismodel gelden maar voor een wat dikkere versie, gezien de prijs die de bron noemt van 50.000 tot 60.000 dollar. Dat zou redelijk in de buurt komen van de Model S en bovendien werd eerder gerept over een Europese vanafprijs van 35.000 Euro. Enfin, een en ander komen we vrijdagochtend te weten.
Wat denken jullie, verkoopt deze Tesla in Nederland straks als de bliksem of valt ‘ie als een defecte raket op zijn neus? Ondertussen staat ‘Down Under’ deze fanb0i al in de rij. Alsof Tesla nog niet genoeg vergeleken wordt met Apple…(via jalopnik)
Aftellen naar de roadster…
@BaRa: jaaah goed idee, een roadster. Dat ze daar nog niet aan gedacht hebben een Tesla Roadster. Ow wacht wat was hun eerste auto ook alweer?…
@BaRa: Yep. De Roadster 3.0. Ben benieuwd wanneer die komt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
S3X what’s next?
@utregcity: Y: S3XY??
@p1m: Ja, daarna schijnen ook de “M” en de “F” te komen. Ben benieuwd!
@mikkeloentje: de ‘I’ en ‘L’ staan naar verluidt daarna op het progamma.
300 mijl range 35k euro ik ben om
@ocda: Ik denk dat het basismodel een flink beperktere range heeft.
Nu nog een hypercar van nikko
ehh… Tesla
Voor €35000 en bovenstaande specs gaan er burgeroorlogen uitbreken.
Hopelijk is er nog een iets goedkopere instapper dan een van 50 a 60 k.want dat is toch nog niet voor ieders beurs.
@cadrez: maar eigenlijk… wie koopt nu ook een instapper in dit segment?
@cadrez: Denk bij Tesla veel mensen. Tesla is het nieuwe Apple. Diehards moeten koste wat het kost één hebben, ook al kunnen ze eigenlijk geen betalen.
@scaglietti612: Crisis all over again.
@thimochand: Zoals veel mensen hun geld erdoor jagen zou het me inderdaad niet verbazen dat er weer een dikke crisis aankomt. Model 3 zoals de specs beloven is zeker een aanrader en als ie nog mooi is zou ik nog zitten twijfelen over de opvolger van mijn Rio.
Maar don’t spend money you don’t have. :)
@scaglietti612: Ik zou het wel zien als een vooruitgang (niet dat de rio een verkeerde bak is).
@cadrez: zelfs een aygo is niet voor ieders beurs…
En hoe zit het bij de baby tesla met de praktische cijfers zoals laadvermogen en trekgewicht? Is het al wat beter of is het net als bij de S en de X gewoon ruk.
@robert110: Model X kan zo’n 2.500 kg trekken zover ik weet.
@stfu: Een Discovery trekt een ton meer met ongeveer evenveel leeggewicht en pk’s
@robert110: en minder Nm’s
@robert110: dus? :) Moet Tesla in alles de beste zijn volgens jou of zo? Je kan er gewoon een dikke trailer/boot mee slepen, is dat niet goed genoeg? Moet dit enorm klein merk beter zijn dan merken met 100x meer budget?
@stfu: Als ik de meeste tesla eigenaren en niet tesla bezittende fanboys moet geloven zijn alle tesla’s een geschenk van god en beter dan alles wat er maar te koop is.
Die ton verschil zou trouwens betekenen dat er voor een dagelijkse taak bij mij op het werk (water vervoeren naar vee op afstand) jaarlijks 44 keer extra gereden zou moeten worden en dit zou ongeveer €793 extra aan arbeid kosten.
Natuurlijk is dit maar een snelle rekensom en wordt deze taak nooit met de auto uitgevoerd maar het gaat om het zichtbaar maken van het verschil.
@robert110: STFU
@robert110: daarvoor heb je toch je traktor….
@vroaaar: @slickrick:
“Natuurlijk is dit maar een snelle rekensom en wordt deze taak nooit met de auto uitgevoerd maar het gaat om het zichtbaar maken van het verschil.”
Staat letterlijk bij mijn rekenvoorbeeld.
@robert110: Country Jo, heeft in texas ook gewoon een traktor voor dit soort dingen, geen Tesla
@robert110: Als die Disco op Geel staat dan heb je die 700 plus nog 2000 al uitgespaard aan mrb :P
@dutchneon: Klopt, maar het rekenvoorbeeld was bedoelt om het verschil van 1 Ton duidelijker te maken. Niet om het belachelijke belastingvoordeel zichtbaar te maken.
Daarnaast moet je flink in de war zijn om als bedrijf een Discovery op geel kenteken te hebben.
@robert110: Dit soort auto’s wordt toch niet gekocht om veel gewicht te trekken. Ook de Disco niet. Sommige doen het wel, ja, maar de meeste worden gebruikt als “stadswagens”…
@robert110: lol, wat een non-argument. Ik wed dat de model S ook slechter is dan de Discovery in het offroaden ;) heb je nog intelligente verlichtende uitspraken? ;)
PvdA kan nog weleens z’n zin gaan krijgen op deze manier….
Als ze een station bouwen die een beetje lekker stuurt en een range heeft van 800km ga ik omschakelen.
@super: Aerodynamisch gezien is zo’n station niet echt interessant. En mijn Model S heeft al meer liters dan een grote SUV. En 800 km… Dat rij ik 1 of 2x per jaar in 1 stuk. Maar met een pauze, dus even bijladen.
@stfu: Maar kan je dan ook grote/lange voorwerpen zoals een kast of zo in de Model S steken? Heeft veel kofferruimte maar die is toch verdeeld over de voorkant en de achterkant?
@scaglietti612: Een kast verhuizen heb ik nog niet gedaan haha. Maar wel fietsen erin.
@stfu:
Een bescheiden boekenkast plus een hele pleer aan andere rotzooi past met gemak ;-)
Enkel even rekening houden met de aflopende daklijn. Het is natuurlijk geen Volvo station..
@Rob: en juist die volvo stationwagen is zo handig en juist daar wordt om gevraagd.
@scaglietti612: kun je dat dan wel in je BMW 3 sedan? Waarom al dat gezeik hier op AB over enorme laadvermogens en trekgewicht voor een gewone D-segment auto die toevallig op elektra rijdt?
@scaglietti612: Voor de uitzonderlijke keer laat je toch gewoon de klep een stukje open?
@stfu:
ik wil ook geen station vanwege aerodynamica, maar om buitensport spul mee te nemen. En wat die laadstations betreft; die vind je niet overal, zeker niet in zuid-europa waar ik woon.
@stfu: Ik vind 300-400km range meer dan zat, Daarom ben ik in 2014 al gaan proefrijden, maar wat mij zo tegenviel is de hoge zit als bestuurder en de belabberde zithouding achterin. Ik rijd erg vaak met klanten maar als ik zelf achterin ga zitten kan mijn hoofd net onder de daklijn (1.93), maar veel erger, mijn knieen zitten zeker 20 cm hoger dan mijn kont. Uiteraard de accu’s die dat veroorzaken, maar de model-s is daarom echt niet fijn om achterin te zitten.
@super: dan bestellen we er 2… Kortingggggg
Die specs zullen wel voor de topversie zijn. Ander 35k voor 0-100 in 4sec en een bereik van 500km. Hoewel 35k instapprijs nog redelijk prijzig is zeker aangezien een kale Tesla niet zoveel bied als sommige andere merken. Maar 500km bereik is zeker niet slecht, hangt wel af van de versie en omstandigheden. Als ie vlot een km of 400 zou kunnen afleggen dan ben ik stevig onder de indruk, eigenlijk nu al.
Maar het feit dat ie zijn front meer zal weg hebben van een Model X baad mij zorgen. Model X was in mijn ogen echt niet mooi zeker in vergelijking met de S. En die achterkant is gewoon een S waar ze een schop tegen gegeven hebben om die wat omhoog te krikken. :) Ben benieuwd alvast. Hopen op een mooie wagen en niet op een verlaagde ingekort X.
@jaapiyo: komen we vrijdagochtend te weten?
Wat precies? Dat dit hele verhaal een 1-aprilgrap is? Of dat Elon M. echt een konijn uit de hoed gaat toveren?
@Crosscabouter: Elon maakt dan bekend dat hij zelf stiekem al een tijdje op weg is naar Mars en dat hij op aarde vervangen is door een kloon.
Bij ons 1 april, in California is het ten tijde van de onthulling nog gewoon 31 maart.
Je aluhoedje kan weer af.
@brabussb1:
Was @crosskabouter.
@brabussb1: gaat in hoekje zitten schamen… Had geen rekening gehouden met tijdsverschil.
Vond t te toevallig. Tesla kondigt wel vaker wat aan, waarna t tijden stil blijft ;)
4% bijtelling en een prijs die betaalbaar is voor meer leasers klinkt mij als een succesformule. Zeker als de genoemde cijfers kloppen.
En dan zal here musk nog wel een nieuw idee hebben waardoor er nog meer koppel is of een nieuw accu pakketje en dam ga je opeens in 3/3.5 seconden naar 100, krankzinnig
Elon had het over 35.000 dollar (niet euro) en over 320 km bereik. En die vent op de rechterfoto is in Australie :D
Volgens mij is PvdA onder één hoedje aan het spelen met Tesla . Dit is te mooi (relatief dan) om waar te zijn. #steekpenningen
Wat een gedrocht. En wat boeit het hoe snel je naar de 100 gaat, het gaat er voor mij om op de manier waarop het gebeurd. Ik ga liever in 8 seconden naar de 100 in een Fiesta dan in 4 in een Tesla. Hopelijk wordt dit 1 grote flop en gaan we dit niet veel zien.
@maseratizzzzzzzz: ja, fuck technologie, vooruitgang en eens wat anders. Hoe snel is jouw fiets?
@stfu: ik moet toegeven mijn reactie is wat kort door de bocht , maar ik kan het niet hebben dat er zulke emotieloze wagens straks het straatbeeld overnemen. Mocht je het interesseren, ik rij een hele fijne 6 cilinder ?
@maseratizzzzzzzz: ach, die worden ook steeds zeldzamer. Zelfs een 3 Serie heeft een driepitter. Oftewel, je hebt een redelijk unieke auto voor hedendaagse maatstaven. Voornamelijk hebben auto’s niet boeiend klinkende 3 en 4 cilinders.
@stfu: niet boeiend klinkend is nogal afhankelijk van de persoon. Ik hoor zelf graag elke vorm van verbrandingsmotor in een auto. Liefst nog met wat trillingen erbij ook!
@maseratizzzzzzzz: dat wordt dan achteraan sluiten in de toekomst ?
@maseratizzzzzzzz: heb je ook net de nieuwste computer met floppy disk reader gekocht? ;)
Diep, of eigenlijk ondiep, vanbinnen hoop ik dat het elektrisch rijden niks wordt. Ja het is snel, ja het is vooralsnog relatief goedkoop, nee er is totaal geen beleving en emotie voor mij in te vinden. Maar, props voor Tesla en hun inzet.
@ThomasBol: Ik snap je punt, maar hoeveel beleving en emotie is er in een Hyundai i10 of VW Polo te vinden? Van mij mogen al die kleine stadsauto’s elektrisch worden en een aantal elektrische alternatieven in hogere segmenten voor de liefhebber mag ook altijd.
@ghj13: Precies. Ooit wordt een EV net zo normaal als een pruttel 3 cilindertje, maar dan rijdt het wel fijn en soepel. En daarnaast worden er dan geniale sportwagens nog gebouwd met een leuke V6 (ze gaan nu al van V10, V8 naar lager…) en uiteraard geluid via de speakers. Want: beleving.
@ThomasBol: waar zit de rijbeleving en emotie dan in? In de vibratie en het lawaai van een verbrandingsmotor? Ik zie juist meer beleving en emotie in het vloeiend, snel en stil voortglijden wat een electrische wagen je kan bieden.
@thomasbol: blijkbaar nog niet met een model S gereden. Ik heb regelmatig met de roadster en top spec model S gereden en ik kan je garanderen dat de rijbeleving er wel is. Hoekt nog deftig voor een zware wagen en waanzinnige acceleratie na een bocht.
@petrolicious: jawel, in 2013 met de toen nog 85kwh versie. Ik schrijf dat het inderdaad snel is, maar schijf ook dat beleving in mijn ogen mist.
@thomasbol: ik hou van dwars gaan met auto’s, iets wat nooit kan met mijn Tesla. Maar wie doet dat nou echt met zijn of haar RWD? Beleving is maar net hoe je het ziet. De beleving in mijn auto is rust, zoevend naar klanten toe en altijd genoeg puf om even iemand snel in te halen. Reed ooit een V70 en die automaat was zo hondstraag dat ik bijna alleen daarom al de auto weg wilde doen…
Wordt trappen om die dingen voor te blijven in de file..
Cool. Ik wil er eentje.
Goed ook dat ze van die neppe grille van de Model S afstappen. Doet het ontwerp erg goed. En hoe meer ze de gebruikelijke normen gaan negeren, hoe beter.
(zie je @willeme, ik ben hartstikke modern joh! ;-))
@Rob: Wie houden we voor de gek?
https://www.youtube.com/watch?v=VScSEXRwUqQ
Deze zingen we alle twee uit volle borst mee!
Tja, dat zijn wel heel mooie cijfers….
Hoe laat is de onthulling trouwens? Toevallig moet ik naar het vliegveld om 4 uur. Kan ik het nog mooi even mee pikken als het op tijd is.
@sketcher: Helaas, 05:30 onze tijd.
@jaapiyo: mooi, ik woon in het VK, ik ben er klaar voor! :)
Ben benieuwd! Die 0-100 tijd is wel lekker hoor.
De cijfers zijn niet verkeerd
Steek altijd een duimpje op als ik weer een elektrische auto tegen kom. Blijft er meer benzine over voor mij:) electrisch is prima voor a naar b te rijden maar qua fun factor kan het mij niet bekoren. Ik zie en hoor liever een 12 cilinder Ferrari van 0 naar 100 in 4 seconden.
Ik bestel er 1 zodra de online reservering beschikbaar is (5:30). Het ziet er naar uit dat ik mijn nickname ga moeten wijzigen ;)