







Vleugeldeuren, wigvorm, vier uitlaten, zelfs de naam ‘Embeesea Charger’ ademt een en al snelheid.
Ik heb niks met Kevers. Ik ben eens een dagje op stap geweest met een dakloos exemplaar, en hoewel ik me prima heb vermaakt, werd nog eens bevestigd dat het niet mijn auto’s zijn. Sportief en lekker vlot zijn ze niet, zuinig evenmin. Trap het gaspedaal diep in en je hebt het idee dat de benzine wordt omgezet in geluid in plaats van in voorwaartse versnelling.
Waarom je in vredesnaam dan ook een 40 pk sterke Volkswagen 1303 als basis wil gebruiken voor iets wat moet doorgaan voor een eighties supercar, is mij een raadsel. Of eigenlijk weet ik het wel, Kevers waren destijds goedkoop en hebben geen zelfdragende carrosserie. Het originele huisje eraf en je kunt elk mogelijk gedrocht op het Kever-onderstel plaatsen. Of dat nu een afzichtelijke Ruska-buggy is, of iets wat moet doorgaan voor een misvormde De Tomaso Mangusta, het kan allemaal.
Dit exemplaar heeft 60.000 tergend trage kilometers achter de kiezen en is nu op zoek naar een nieuw baasje. De huidige eigenaar wil er graag 6500 euro voor vangen en daarvoor krijg je een kitcar die er -dat moet gezegd- piekfijn uitziet. Er zijn dan ook vast wel liefhebbers voor te vinden, maar ik sla over.
ziet er wel grappig uit.
@kilum: Ik zou de koffie ff laten staan als ik jou was… ;)
@jaspervdwinden: Ik zou het niet kopen. Maar ik kan dit meer waarderen dan die kitcar replica’s. Hier hebben ze nog geprobeerd om iets origineels te bouwen. Daar heb ik wel respect voor.
@kilum: wat is er mis met een 356 Speedster replica?!
@jaspervdwinden: als ik jou was zou ik de azijn laten staan
@rob5nismo: Het is ook niet nodig om een krat bier te gaan halen. Wel geinig!
Ik waardeer elke vorm van creativiteit, maar mijn smaak is het niet.
Ik vind hem stoer. VR6 er in en knallen maar.
@dutchdriftking: je was me net voor
@dutchdriftking: Ja doe dat even..
@dutchdriftking: nah doe maar G60 3G of PG
@dutchdriftking: te zwaar. Een 1.8t uit de s3 past beter.
@xiran: zoveel schelen de 1.8T en de VR6 niet in gewicht hoor?
Nee, niet mijn ding. Kevers evenmin.
Check die versnellingspook ?
Je moet wel een embeeseal zijn om er zoveel voor te betalen.
@rs6issnel: ik wil nog eens liken!
Handig met fietsenrek.
Ziet er volgens mij ook niet geheel waterdicht uit als ik die deuren bekijk ….
Ik zou m zelfs niet willen hebben als ie gratis was.
Dashboard van ikea?
Eindelijk eens iemand die het met mij eens is @Dizono. De kever is naar mijn idee de meest verschrikkelijke auto ooit, snap de liefde ook niet. Deze creatie is bijzonder, maar te cheap om begeerlijk te worden.
@Breinstein:
What’s not to like? Cute looks, goede tractie in slechte weersomstandigheden (motor achterin) en fijn geluid. Ik ben blij dat er van deze wagen zoveel zijn geproduceerd dan van eender welke andere goedkope tijdsgenoot…
@Breinstein:
Amen. En om heel eerlijk te zijn, kan ik mijn rechterarm altijd moeilijk omlaag houden als ik eer een zie rijden. De kever. Fout in de oorlog, fout na de oorlog.
FF wat anders:
Hoe krijgen ze het voor elkaar om de APK geldig te laten zijn tot 9 oktober 2017?
De auto zal toch gewoon elk jaar moeten?
Op de foto’s zie ik ook geen nieuw kenteken, maar zal hij dan toch opnieuw op kenteken gegaan zijn?
@jaspervdwinden: Zodra een auto 30 jaar is verandert het in een keer per twee jaar.
En hoe bedoel je een nieuw kenteken?
@reistje: Ah, die 30 jaar regel kende ik dus niet.
Nee ik had dan gedacht, als de auto geheel opnieuw op kenteken is gezet, zoals bij een nieuwe auto/import auto, dat dan misschien wel om de 2 jaar kon.
@jaspervdwinden: Kijk het mooie aan een kever is, je hebt een chassis(voor+achter+versnellingsbak+motor) en een carrosserie. De carrosserie mag je gewoon veranderen, zolang je het chassis maar intact laat kan alles.
@jaspervdwinden: Het is een oldtimer, overigens vraagt deze eigenaar nog meer als de catalogusprijs!
Benzine eerder omzet in geluid dan een voorwaartse versnelling haha prachtig
De plek van de benzineklep verbaast me nogal. De Kever had de benzinetank toch voorin? Of was die bij de 1303 inmiddels naar achteren verplaatst?
@potver7: Die zat gewoon voorin. Beter ook voor de gewichtsverdeling, anders wordt de voorkant wel erg licht.
als ik het gas pedaal in trap bij mijn kever, wordt benzine omgezet in snelheid(Vmax 125km/u).
Bovendien de 1303 is 50 pk
@toeter11: 50pk toen die nieuw was.
Nice stance.
Met een leuke motor en een setje smaakvolle 18″-ers er onder is dit best een leuke karretje.
@thearchitect: Nee hoor.
Het doet me eerder denken aan jaren 70 designs. Vooral de designs van Giurgiaro en Bertone.
Was de voorkant iets minder rommelig dan was ie wat mooier geweest.
Embeesea = MBCA?
@Esprit_de_Flandre: Of in het Engels MBC…
@dizono
ik heb namelijk precies hetzelfde met kevers.
Als je ooit (gelukkig slechts één of twee keer) in een Kever hebt gereden, dan valt het absoluut niet te bevatten waarom dit in ’s hemelsnaam zo’n succes is geweest.
De Mini, Lelijke Eend, Renault 4, FIAT 500 ze hadden allemaal bepaalde kwaliteiten die ikzelf nooit in de Kever heb kunnen ontdekken, langzaam, benzine zuipend, onoverzichtelijk, slecht sturend, afschuwelijk dashboard.
Totaal charmloos voertuig !
Typisch gevalletje all show but no go
Ruska leluk? Foei @dizono …
En dit is eeuwig cool, motortje kan makkelijk het dubbele leveren na een twinport update dus dan rijdt het wel grappig.
@norge: Zo’n B1 is al geen schoonheid, de Classica is echt alle, maar dan ook alle goede smaak voorbij.
https://c1.staticflickr.com/3/2858/8996086808_1f9fcddb79_b.jpg
1303? Lijkt me sterk, die had namelijk McPherson veerpoten voor. Of de ‘kop’ is er afgeslepen waarna er een ‘gewone’ torsiestaafvooras onder geplaatst is.