
Het welbekende “lekker belangrijk, ik heb toch een tankpas van de baas” kan in steeds meer gevallen de prullenmand in, want werkgevers hebben genoeg van de hoge benzine- en dieselprijzen langs de snelweg.
Gevolg daarvan is dat tankstations langs snelwegen zich gedwongen zien om de prijzen te verlagen. Werkgevers sturen er immers steeds meer op aan dat hun lease-rijders onbemande en dus goedkopere tankstations opzoeken en dat doet de omzet bepaald geen goed. Het gemiddelde prijsverschil tussen benzinepompen langs de snelweg en die daarbuiten zou door al dit gehannes met maar liefst 11% zijn afgenomen. Goed nieuws dus ook voor automobilisten die wel gewoon hun eigen brandstof af mogen rekenen!
Voor bedrijven is het mogelijk om tanken langs de snelweg te blokkeren via de tankpas. Daardoor kan de lease-rijder niet anders dan uitwijken naar goedkopere benzinepompen die simpelweg minder euro’s vragen voor een volle tank jungle juice. Het aantal van deze ‘blokkades’ zou in korte tijd zijn verdubbeld.
Fotocredit: autojunk
Dan kunnen die pompen langs de snelweg wel sluiten, geen hond die zijn brandstof zelf moet dokken tankt daar nog..
@tupperware: Het lijkt me waarschijnlijker dat ze hun prijzen aan gaan passen. Dus langs de snelweg dezelfde prijzen als in de stad (bemand).
Het viel me trouwens laatst al op dat de prijs in de stad rond de 1,63 lag en langs de snelweg 1,68. Vroeger was dat prijsverschil aanzienlijk groter.
@a6jw: ja zat altijd 10 cent tussen. Een kennis van mij rijdt al zijn hele leven lease en wist niet eens wat een liter benzine koste op zijn 35. Altijd tankpas gehad. Hij sloeg achterover toen ik dat verschil vertelde aan hem. Hij had geen idee…. Tosser.
@rolov: Klopt, lag rond de 10-12 cent per liter. En mijn moeder rijdt ook haar leven al lease, met dezelfde verschijnselen. Ze heeft geen idee flauw idee wat een liter kost, dat de laatste jaren de prijzen erg steil stijgen en dat er een groot verschil is tussen snelweg en stad. En ik ben allang blij dat afgelopen week nog “maar” 1,63 voor m’n liter hoef te betalen i.p.v. de 1,72 van een aantal weken terug.
@a6jw: ik 1.59 bij de gulf
@a6jw: bij ons in België is het verschil al 0,20€ tussen tankstations langs de snelweg en tankstations in de dorpen (1,620€-1,420€)
@nasty: dju… Vanavond staat heel belgie weer vol sleurhutten
@a6jw: het schijnt dat het pachten van de grond van het tankstation nogal wat kost. Dat zie je terug aan de brandstofprijzen, de dure broodjes, de cola die nog duurder is dan brandstof en de niet al te schone toiletten.
@a6jw: dat is al gaande. Kijk maar op de A9 nabij Schiphol. Diesel 1,30!
Goede zaak, denk dat de benzineprijs hierdoor wel omlaag gaat, marktwerking ftw!
@TCdoubleM:
Dat zal langs de snelweg niet meevallen, daar wordt je 2 keer genaaid door moedertje staat.
De locaties langs de snelweg zijn van de staat en worden vergeven aan de hoogste bieder.
Dan valt het niet mee om je prijzen te verlagen, de staat gaat hun echt niet compenseren voor die belachelijke pacht in de vorm van een accijns verlaging..
@tupperware: Tja, de olieprijs is dalende, uiteindelijk zullen ook de grote pompen toch niet achter kunnen blijven qua prijsdaling. Misschien dat deze maatregel dan een zetje in de goede richting geeft…
@TCdoubleM:
Die prijsdaling zie ik elke week, i.v.m. 2012 betaal ik nu 30 cent minder voor 98 dan destijds voor 95.
Aan de snelweg tank ik al jaren niet meer, tenzij ik in Duitsland of Luxemburg ben..
@tupperware:
Dan zal er bij de verlenging van de locatie minder geboden worden.
@TCdoubleM: Met een beetje pech verhogen ze de prijzen bij niet snelweglocaties met een paar cent om per saldo niet teveel marge in te leveren.
Goed idee!, meteen een BOA opzetten om te kijken of leaserijders daar stoppen!!. :’)
Dat geneuzel van die leasemaatschappijen wordt steeds gekker. Ik word ook geregeld gebeld over het feit dat mijn verbruik hoger is dan de fabrieksopgave…
@kraakensmaak: het is geen geneuzel van de leasemaatschappij. Jouw werkgever betaalt en wil minder kosten. In die hoedanigheid wijst de leasemij, in opdracht van jouw werkgever, op de kosten.
@kraakensmaak: stuur je dan een foto van je avatar mee samen met de message: geen idee hoe dat komt?
Wat een nieuws weer. Autoblog retoriek over verwende leaserijders in 1, 2, 3…
En terecht!
Ik tank nooit langs de snelweg, zag vandaag 1.749 voorbijkomen, terwijl ik gister bij de Amigo voor 1.579 mn wagen heb gevuld
@bierbuik: klein tankje heb je dan.
Terecht! Altijd absurd hoge prijzen vragen, en nu ze buitengesloten worden door leasemaatschappijen kan het opeen wel goedkoper. Straks gaan ze nog huilie huilie doen…
Oh, dus uiteindelijk kan het wel, een lagere prijs…
Kwestie van tijd vóór de prijzen aan de dorpspomp omhoog schieten.
Doen, vooral doen. Dan ga ik nog vaker naar Duitsland, doe ik daar meteen nog vaker mijn boodschappen…
Ik heb alleen een shell tankpas, het kost mijn werkgever meer als ik in zijn tijd van de snelweg af moet om ergens een shell te zoeken.
@maurits123: Als je werkgever het met je sommetje eens was, had ie beter geen pas voor alleen Shell kunnen geven. Want het kost evenveel planning / omrijden om dat ene logootje op een pomp te treffen, als het kost om een onbemande pomp op te snorren.
(de meeste snelwegritten beginnen / eindigen toch echt naast de snelweg)
@maurits123: nee, want dan mag je in eigen tijd tanken (Let op: over een paar jaar heb je een track and trace systeem in de auto)
Kuch spirit of extasy
Ik pleit voor overal gelijke prijzen! Met sigaretten kan het ook.
Lekker boeiend, ik tank wel in belgie.
Bestaan er nog tankstations in Nederland? Wie tankt daar nog dan. Van de week getankt voor 1,48. (Dld) En dat was nog het dure weekend tarief.
@arjontje: hoe denk je dat ze in de randstad rijden dan? Op water uit de kraan? Beetje nu.nl opmerking.
@arjontje: Patser. Makkelijk praten als je geëmigreerd bent naar dld. Zo niet, gauw doen. Je past er wel.
Graag zou ik voor de baas goedkoper tanken, alleen heeft die een ‘dealtje’ met de Shell waardoor ik verplicht ben Shell te tanken. Tja, als het de baas dan kennelijk niet uit maakt dan wil ik natuurlijk ook gewoon de air-miles en dus is het dan bemand in het dorp tanken. Dat dan weer wel want ‘koopt lokale waar, zo helpen wij elkaar’…. ;-)
Niet dàt ze d’r veel op verdienen…
Lekker in Zwolle tanken, prijzenoorlog daar, vandaag diesel getankt voor €1,22 P ltr !
Voorspelde paar jaar geleden al dat leasemaatschappijen leaserijders die écht zuinig rijden én goedkoop tanken gaan belonen…. het lijkt nu op gang te komen.
Overigens zie ik steeds vaker een “onbemande” pomp langs de snelweg. Zoals de Tango langs de A15 bij knooppunt Deil.
Laatst weer eens langs de snelweg getankt. Diesel. Zat zonder en moest nog even. Fucking 1,65 per liter!! Pomp hier om de hoek; 1,289. Verschil is veel groter dan die paar centen…
“Werkgevers sturen er immers steeds meer op aan dat hun lease-rijders onbemande en dus goedkopere tankstations opzoeken en dat doet de omzet bepaald geen goed. ”
Haha, dat klinkt als klinkklare onzin.
Nu weet ik niet vanaf welke looncathegorie je al een bedrijfswagen krijgt. Maar pak dat zo’n werknemer 40 euro per uur kost (wat nogal conservatief geschat is als je de volledige loonkosten meerekend). En nu heb ik geen idee van de tank van een golfje, maar die zal geen 90L bevatten.
Dus pakweg 45L vermoed ik dan.
Nu een tankstation (van het juiste merk) zoeken dat niet op de snelweg licht dat kost je al snel een half uur.
Dus moet er op 45L al meer dan 20 euro verschil zitten om het rendabel te maken… en dat is dan zelfs maar voor de meest basic lease-sletjes, en dan zwijg ik over diegenen die met D, E of F segmenters rondtoeren.
@Hupke: of je neemt gewoon een iets duurdere tankpas waarmee je overal kan tanken.
Maar zoals ik hieronder als zei: bij 50-60k p/j wil je gewoon tanken wanneer nodig.
@flutterby:
Ik denk dat je bedrijf de tankpas kiest, ik heb nog nooit gehoort dat iemand zelf een tankpas neemt…
Dan zou ik naar Amsterdam moeten rijden voor de dichtstbijzijnde Shell die niet aan de snelweg staat. Nee, dat is een win situatie …
Bij ons mogen ze het verschil zelf betalen.
Hahaaaaa! Ik tank al jaren bij de lokale pomp bij ons om de hoek, niet langs de snelweg. En die is lekker net zo duur als die langs de snelweg!
Voor mij gaat die onzin dus niet op. Of draai ik de boel nu om? :P
Het is indirect ook een gezondheids progamma. Want als leaserijders niet bij een bemande snelweg pomp hoeven te stoppen om te tanken, zullen ze er ook geen vette hap uit de muur trekken.
Blijft het personeel gezonder en heb je er als werkgever dus nog minder kosten aan.
Kapitalisme aan het werk. De pomphouders ontzien omdat ze een verkeerd business model hebben staat haaks op wat onze overheid graag wil zien, namenlijk prijsdalingen door concurrentie. Uiteindelijk zou de cocurrent voordeel moeten hebben bij kapitalisme. Is dat eindelijk een keer zo, gaan de pomphouders huilie huilie doen. Prutsers.
@PeugeotGTI: verwar je niet overheid met consument? De consument wil graag prijsdalingen en zeurt daar ook om bij de 2e (consumenten)kamer. Maar de regering die de overhei vertegenwoordigt wil zo hoog mogelijke belasinginkomsten, daarom al die accijns, btw,
Bij ons mag dat ook niet meer. Normaal gesproken is het geen probleem. Maar het is wel lastig als je s’avonds laat uit een ander van het land terugkomt en dan van de snelweg af moet om stad en land af te zoeken naar een tankstation dat geopend is. Als het aandurft kun je jezelf op donkere industrietereinen wagen en proberen een Tango oid te vinden. Ik heb inmiddels wel geleerd dat de POIs van tankstations in mijn navigatiesysteem hoogst onbetrouwbaar zijn.
De meeste leaserijders hebben (net als ik) dat ze enkel bij hoge nood mogen tanken langs de snelweg.
Maar (bijv) de accountmanagers die 50-60k p/j rijden zullen gewoon blijven tanken langs de snelweg. Time is money, friend.