
Brace yourselves…
Gefeliciteerd Toyota, je hebt jezelf overtroffen. Na de Mirai komen de Japanners opnieuw met een design waar kinderen spontaan van beginnen te huilen en boeddhistische monniken zichzelf in brand steken, maar voor de mooi koop je deze auto dan ook niet (vorm volgt bij de Prius heel duidelijk functie). Wel voor zijn technologische vooruitstrevendheid. Wat dit precies inhoudt, daar moeten we nog een weekje of twee op wachten.
In de aanloop naar zijn onthulling op 9 september komt er al veel los over de vierde generatie Prius, zo plaatsten we de afmetingen en tekeningen onlangs op ons leaseportaal. Ook kwam hier een onscherpe foto bij, maar nu is een Prius-duo van dichbij gesnapt in een vliegtuiglaadruim. Ze zijn afkomstig van de Prius Club Malaysia.
Niet dat het mijn kopje thee is, maar Toyota gaat wel onverstoorbaar zijn eigen gang, en gezien het aantal verkopen dat ze noteren kan je stellen dat de criticasters de mond wordt gesnoerd. De auto is nog steeds een benchmark in de hybridewereld. Aan de andere kant, ik heb nooit gezegd dat het een slechte auto is, hij is alleen -zoals ik al ietwat gechargeerd zei – estetisch gehandicapt. En de associatie met ‘smijt-hem-maar-naar-links-14%-knieperds’ doet de Prius ook niet veel goed. Als we onze techbril opzetten zijn we echter wel erg benieuwd naar de specs. De Japanse engineers kennende is er niet over één nacht ijs gegaan.
Met dank aan smoked voor de tip!
Ik vind hem mooi.
@norge:
Maar jij bent dan ook niet bang om een beetje tegen de stroom in te zwemmen.
Voor de meeste hier is vormloos bijna premium grijs al heel erg spannend.
Daarnaast moet je de Prius haten om een beetje plusjes te scoren.
@thejerk: en de meeste priussen(?) zijn grijs… Ding blijft een bijtellings-eenheidsworst….
@thejerk: aldus iemand die zn naam elke kwartaal wijzigt zodat zn eigen eentonige VAG gebash niet al teveel opvalt (jrk68)
Over grijze massa-leasebakken gesproken, je hebt het over de Prius?
@lekkaah: heb jij m dan toch ontmaskerd?? Ik vroeg me al af waar hij was!!!
@thejerk: geeft niet hoor, jij bent de vijftig al gepasseerd begreep ik en dan gaan dit soort zaaddodende bejaardenmobielen je automatisch wat meer aanspreken.. Dapper van je dat je er gewoon voor uit komt.
@thejerk: bedankt dat jij als spreekbuis wilt fungeren voor de “meeste” hier. Tegen de stroom inzwemmen laat ik wel aan de zalm over. Auto vind ik – persoonlijk – niet mooi overigens.
@pjeey:
Persoonlijk vind ik hem ook niet mooi, maar dat weerhoudt mij niet van het steunen van iemand die graag een eigen mening ventileerd.
Dat kan ik wel waarderen.
@norge: hij is lekker gek. Maar niet mooi.
ik ben toch blij dat ik de 7 serie zag in straatcamo ipv een prius
Nog steeds geen designwonder. Waarom moet hybride meteen ook lelijk zijn, met enkele uitzonderingen daar gelaten.
Heb je een zaterdagochtend geen kater wordt je alsnog misselijk.
Bedank autoblog!
@smartye36: Sorry ;) Ik kwam het tegen op Facebook…
Bij de voorkant begon ik te kokhalzen , maar toen ik de achterkant zag spoot het eruit
@johanhummer9: Wil jij je gaypride activiteiten hier aub niet neerzetten…dank.
@redbeams: de link tussen de gaypride en mijn reactie zie ik niet maar waar het hart vol van is stroomt de mond van over toch?
@johanhummer9: Uhhh de link niet zien maar vervolgens wel bekennen ;)
@redbeams: je bent niet de slimste ofwel?
Dat is grappig. De Avensis, Auris en Prius Wagon zijn er door de laatste updates juist wél beter op geworden.
Het valt nog mee, beter dan de Prius wagon van de huidige generatie
De voorkant is nog best te pruimen. Het is alleen zo jammer dat je de rest van de auto erbij krijgt…
@Rick-dos: Toyota studeert nog op het premium label waarbij je een deel koopt en de rest optioneel is …
@w0o0dy: Goudmijntje in wording dus… ;)
@Rick-dos: Nee eigenlijk niet…
Mooie auto, vooral in dat donkergrijs. Is eens wat anders dan een (relatief) normaal/saai ogende Golf of Focus vind ik.
Jammer….
Soms denk ik dat Toyota gewoon aan het proberen is hoe ver ze kunnen gaan met lelijke auto’s voordat mensen ze niet meer kopen. Wat een lelijk hok zeg. De hele range ziet er uit als gesmolten R2D2’s. Ik vind het 3x niks.
Ziet er goed uit! Een auto die over 20 jaar nog lekker op het netvlies ligt. Vind het wel grappig om te zien dat mensen hier van kokhalzen omdat de wagen er anders uit ziet dan men van een (standaard) auto verwacht ?.
@potjak: dus anders in jouw optiek altijd beter?? Raar mantra is dat..
@parker: Anders is zeker niet altijd beter. Maar je onderscheiden van de rest en lef tonen en naar de toekomst gericht bezig zijn en niet continu in de oude waarden (omdat we het zo gewend zijn en altijd zo doen, de veilige keuze) blijven hangen kan ik wel waarderen.
De voorkant doet mij denken aan de huidige range Lexussen… en dat is niet goed. De achterkant is gewoon lelijk. Lelijker dan dat hij was.
Maar goed uiteindelijk vind ik de Prius toch een goede auto. Met zijn atkinson motor, hybride systeem, lage luchtweerstand en nog andere technieken zoals de E-CVT heeft Toyota toen des tijds toch een hybride neergezet die ook echt daadwerkelijk zuinig is. 1 op 20 is vrij makkelijk te realiseren in een auto die toch groot is. Bovendien zijn ze ook nog eens degelijk ondanks alle techniek.
Uiteraard zijn autobloggers (de meeste dan) niet de doelgroep. Maar het is wel een auto die erg goed is in waarvoor hij gemaakt is. Daarmee vind ik het toch een auto die eigenlijk ondergewaardeerd is.
@reistje:
De prius aandrijflijn is idd vrij geniaal, een cvt zonder variabele tandwiel of pulley verhoudingen, een bijzonder elegante en ook nog eens robuuste oplossing. Technisch veel vooruitstrevender dan de zoveelste ferrari handtas met nog meer koolstofmatjes in het da dan de vorige.
Het zou leuk zijn als iemand een Glickenhaus doet met deze Prius. De “hard-points” houden en een nieuw uiterlijk ontwerpen en bouwen.
Achterlichten zijn net als huilende ogen.
@spidermann: het hele ding is om te huilen.
Waarom zijn alle hybrids lelijk. Uitgezonderd enkele Premium modellen zoals v60, Mercedes etc. Maar je kunt toch stellen dat met de Mitsubishi outlander en alles wat goedkoper is erg lelijk zijn. Onnodig volgens mij
@riva: Je zegt het verkeerd….Waarom vind jij alle hybrids lelijk?
@norge: natuurlijk heb je de outlander ook als benzine versie of diesel maar dan is hij net zo lelijk natuurlijk alleen als je dan de Volvo v60 ziet dan kun je dus stellen dat het niet lelijk hoeft te zijn…….alleen dan is het vaak wel onacceptabel duur want als het belasting voordeel verdwijnt gaat natuurlijk niemand 70 k betalen voor een v60 daar heb je ook een tutti fruti bmw 3 of 5 serie voor een dat zijn wel veel betere auto,s
@riva: Betere auto’s? Leg eens uit?
@norge: Ik heb zelf verschillende auto’s gereden waaronder een V60 en ook V70, nu rijdt ik al een tijd BMW. Ik was zelf nooit erg BMW minded maar heb me toch laten overtuigen door de proeftijd en moet zeggen JA het is een betere auto. Qua veiligheid had de BMW wat extra puntje bijvoorbeeld automatisch remmen voor een voetganger wat BMW niet had.
De voordelen zijn echter veel omvangrijker
– Veel beter Audio systeem
– Navigatie zorgt in de BMW dat je op je bestemming komt, Volvo (connect) raakte vaak de weg kwijt ondanks alle updates en laatste kaarten, stuurde je inrichtingswegen op etc. BMW is perfect.
– Sportstoelen BMW zijn ook sportstoelen en zorgen voor veel minder last van mijn rug wat ik in de Volvo (ook sportstoelen) wel had
– automaat schakelt in BMW veel beter en veel meer directe power
– Turbogat bij V70 belachelijk, bij V60 iets beter maar nog niet goed, BMW niet noemenswaardig
Ik kan zo nog wel een poost doorgaan maar na 2 jaar sturen in de BMW hebben ze mij alleen gezien om de banden te wisselen en een beurt te ondergaan. Met de Volvo kwam ik standaard wel elke maand langs met mankementjes of irriterende geluidjes.
Al met al is de BMW echt beter, ik weet dat veel mensen hier het woord premium niet kunnen uitstaan maar BMW heeft dat echt. Ook als ik het vergelijk met de Passat en Audi A4 dan kan ik niet anders concluderen dat BMW het het beste voor elkaar heeft en met mijn ervaringen is dan het lijstje als volgt (auto’s die ik gereden heb dan)
– BMW
– Volkswagen (ja voor Audi)
– Audi
– Peugeot/Volvo
– Renault (nooit moeten doen)
@riva: Tja, goed dat je een positieve ervaring hebt met BMW. Mijn BMW 525 touring, nieuwe leasebak, stond in 2 jaar 24 keer in de garage met panne.
Van mijn collega een BMW 530, ook een nieuwe leaseauto, is de motor na een anderhalf jaar vervangen vanwege absorbitant olieverbruik.
Prachtig, in balans en zonder al teveel gezochte lijnen.
Deze komt vast en zeker in het lijstje lelijkste auto’s ooit!!
@sergio72: met top notering nog met minimale voorsprong op Nissan juke
@riva: De absolute nr 1 is toch wel de 1e bmw 1 en daarna de fiat multipla
Wow!dontcare
Sorry reageerders, maar toen ik het tegenkwam vond ik het wel de moeite waard om in te sturen, het is wel een belangrijke auto voor toyota en veel andere mensen.
Wow!
Misschien wel de enige auto in C / D-segment met een écht oorspronkelijk ontwerp en gewaagde lijnen. Jammer wel, dat de windtunnel dicteert dat die lijnen beperkt blijven tot lichtunits en zo.
Had Lexus een overschot aan koplampen?
Tja, zal wel aerodynamisch verantwoord zijn… Is het trouwens niet de Mirai? Lijkt er sprekend op.
@trustmeiamanengineer: nvm
Hij is best mooi!
Dat een gestroomlijnde auto best goed gelijnd kan zijn bewijst Mercedes met de CLA. Best jammer dat ze niet iets meer aandacht aan het uiterlijk hebben besteed. Overigens ben ik erg benieuwd naar de technische specificaties.
Als je zo die rode ziet op AB Leaseportaal, dan ziet ie er wel kek uit. Voorkant smoelt lekker, zijkant ook prima, alleen die achterkant is even wennen, maar het zal ongetwijfeld zijn functie hebben.
Vind het wel mooi, maar eerlijk… Life’s too short to drive boring cars…
@hanse1one:
Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Vind hem echt mooi. Al dat eenzijdige “oh het is een Prius dus lelijk”, hij is ten minste anders. Ik heb al verschillende spy-shots gezien en concepten en een duidelijke foto geeft nu weer dat ik hem mooi begin te vinden.
He bah.
Lekker out of the box weer van de japs. Ik vind het wel wat hebben.
Mooi stukje artikel weer geschreven.
Ik heb deze generatie van de Prius nu al een paar keer voorbij zien komen en telkens word ik enerzijds heel blij als ik hem zie, maar anderzijds ook heel droevig. Ik word blij van zo’n wagen omdat ik het enorm waardeer dat Toyota zo’n goed doordachte en innoverende auto op de markt heeft gebracht en bij elke generatie opnieuw vooruitstrevend durft te zijn. Tegelijkertijd word ik heel droevig van deze Prius, want het ding is echt afzichtelijk. Ik vind het leuk dat Toyota iets anders probeert neer te zetten dan de rest, maar je kunt ook iets anders doen en mooi zijn.
over smaak valt niet te twisten…. zegt men altijd…
sommige mensen hebben het… andere niet…
Net als je denk dat het onmogelijk is om een auto te ontwerpen die nog lelijker is dan een Prius, lukt het toyoto wederom opnieuw om zichzelf te overtreffen. deze vorm van milieuvervuiling zou verboden moeten worden !
Ik kreeg spontaan Pontiac Aztek waanbeelden bij het zien van die achterkant. Deze Prius zal dan ook ongetwijfeld in de braaklijst van menigeen komen te staan.
De voorkant vind ik wel geslaagd, maar die achterkant kan echt niet. Gewoon compleet uit verhouding en veel te overdreven. En nee, dat vind ik echt niet omdat ik “zogenaamd niet tegen verandering zou kunnen” want daar ben ik juist een voorstander van, het is gewoon lelijk.
Flauw al die opmerkingen over Toyota, dat weten we nu allemaal wel. Deze Prius ziet er bijzonder uit en dat moet ook, het is weer de benchmark voor hybride wagens. Helemaal niet lelijk in mijn optiek, in ieder geval aangenamer op het netvlies dan een leasegolfje in standaard grijs met zwart interieur. Ongetwijfeld ook de basis voor de nieuwe Lexus CT 200H en de nieuwe Auris etc. Geloof maar rustig dat Toyota zijn huiswerk gemaakt heeft.
@albert01: Dat domme mensen die niets van techniek snappen het een suffe auto vinden kan Toyota echt helemaal niets schelen.
@albert01: Oeps, deze reactie was bedoeld voor de persoon hieronder.
Toyota heeft met de Prius het hybride concept werkelijk waar de allerslechtste start gegeven die denkbaar was/is.
In plaats van het eerst te introduceren in de topmodellen van Lexus (waarmee het een initieel exclusief karakter had gekregen) en pas later na acceptatie door het grote publiek in de Jan-Modaal modellen, besloot Toyota het eerst te introduceren in de meest lullige en saaist ogende buma-sedan ooit die je kunt bedenken: de Prius I. Daarmee kreeg hybride meteen een ontzettend stoffig en sullig dom imago. Doordat het model zoals viel te verwachten alleen bejaarden aansprak kreeg het ding ook nog eens gierig ’65 met alleen AOW’ imago..
Dat zette Toyota nog eens extra kracht bij door het nodig te vinden om de Prius II en III een totaal afwijkend, debiel ogend kruimeldief stofzuiger-uiterlijk te geven. De toon was gezet: hybride auto’s waren per definitie graflelijke debielenmobielen waar je:
1.voor straf in moest rijden omdat je werkgever zonodig ‘groen wilde doen’;of
2. Voor koos omdat je te gierig was om wat meer bijtelling te betalen en auto’s noch seks je interesseerden;
De toon was gezet en er was geen automerk meer dat nog in dit volledig door Toyota verpestte hybride concept wilde stappen. Dát is de enige reden waarom Toyo zolang de enige bleef met hybrids, niet omdat ze nou zo ontzettend veel vooruitstrevender waren.
Aan het uiterlijk van deze nieuwe Prius valt af te lezen dat ze echt niks van het verleden hebben geleerd: nóg lelijker en sulliger dan ooit. Nu er genoeg keuze in hybrides is van andere merken kiest verwacht ik niemand in de leasemarkt meer voor deze bak Prius-ellende.. En terecht.
Amen.
@parker: Daarom is Toyota ook zo sucecsvol en verkopen ze de meeste wagens en verdienen ze met grote afstand het meeste geld van alle autofabrikanten, ze weten echt niet wat ze doen bij Toyota, domme mensen.
@parker:
Ja, idd een flustrategie die er toe leidde dat er wereldwijd 3.5 miljoen autos met aanvankelijk onbewezen technologie verkocht werden, hoog tijd dat een strategisch genie als jij hen wijst op hun domme fouten!
@super: hihihi, je kunt het ook anders zien: die aantallen hadden van meet af aan veel groter kunnen zijn als Toyota de moeite had genomen om het wat aantrekkelijker te verpakken…
@parker: Daarom zoveel verkocht (wereldwijd en niet louter in NL)?
Daarom verdient Toyota achterlijk veel ten opzichte van alle concurenten.
Daarom wint Toyota al meer dan 10 jaar elk betrouwbaarheidsonderzoek?
Omdat ze er geen snars van snappen?
Ik respecteer de techniek en de betrouwbaarheid van de Prius, het is zo ongeveer de enige hybride die daadwerkelijk levert wat hij belooft qua verbruik, maar damn, wat is hij lelijk. De huidige generatie was nog een verbetering ten opzichte van de vorige maar wat is dit een partij lelijk zeg.
KILL IT WITH FIRE!!
Pontiac Aztek 2.0?
Je kan jezelf onderscheiden, maar doe dat dan in goeie zin zoals Tesla en niet door een gedrocht van een wagen te tekenen.
Wat een kutbak.
Hij lijkt veel op dat concept ding van een jaartje geleden ofzo. Maar het blijft een gedrocht. De huidige generatie ging wel. Deze is gewoon helemaal niks.
Kan niet zeggen dat ik het een echt mooie auto vind. Maar lelijk vind ik ‘m ook niet. Maar dat geldt eigenlijk voor alle generaties van de Prius, niet mooi maar ook niet perse lelijk. Verder zal dit Toyota kennende vast wel weer een hele goede auto zijn waar relatief weinig op aan te merken valt.
Wooha! Huidige Prius vind ik nog wel wat hebben, maar dit .. Design killed the hybridcar
Iets grotere velgen er onder en niks meer aan doen. Lekker onderscheidend uiterlijk!
De 4e generatie lelijkheid op wielen.
God christuz jezoes ?
Prachtig ding, maar natuurlijk weer te extreem voor de vele conservatieve luitjes onder ons. Vreemd genoeg klinken negatieve meningen altijd luider dan positieve, alsof ze bang zijn voor iets…