
Een officieel record is het niet, wel is het nauwkeurig getimed en is sinds 1983 niemand in de buurt gekomen van een 6 minuut 11 ronde over de ‘oude’ Nurburgring.
Stefan Bellof rijdt een kwalificatie voor een aanstaande 1000km race over de Nurburgring Nordschleife als hij zijn onofficiële record vestigt. Het record is nooit als zodanig geverifieerd en daarom niet in de boeken opgenomen maar kilometertellers en race-timers liegen er niet om. Zijn auto ten tijde van het record: een Porsche 956. Die is 800 kg licht en heeft in kwalificatie trim ruim meer dan 600 pk. Dat bereikt Porsche met een 2,7 liter boxer zescilinder turbo, aluminium monocoque, flinterdunne body en zelfs een differentieel ontbreekt. Die heb je in races toch niet nodig, een vaste as gaat harder en weegt minder.
Het ‘record’ staat sinds de bewuste kwalificatie van 1983. Twee jaar later overlijdt Bellof in een race op Spa Francorchamps, hij is dan 27. Zo leeft deze bijzondere coureur en legende nu al 30 jaar voort. Autofabrikanten hebben nog steeds de grootste moeite zelfs de 7 minuten-grens te doorbreken. Zelfs een Pagani Zonda R of Ferrari FXX Evo. Of ontbreekt het sindsdien aan écht bijzondere coureurs om dit soort tijden te noteren? Bekijk beelden van het bewuste rondje op autojunk.nl of kijk de volgende Bellof-docu.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Indrukwekkend.
Zo’n coureur komt zelden voor. Een Pagani of Enzo is waarschijnlijk echt wel sneller, mede door alle techniek van vandaag de dag, dan een tig jaar oude Porsche. RIP Stefan Bellof..
@bigcar: Denk dat de moderne techniek minder verschil maakt dan het enorme gewichtsverschil.
@fejjie: mee eens, jammer genoeg was dat lichte gewicht ten koste van de veiligheid…
@bigcar: De coureur maakt zeker een verschil maar de porsche vergelijken met een fxx of een zonda r is als appels met peren vergelijken. Die porsche is echt vele malen sneller…
@loekie125: Ja het staat toch echt in de tekst dat zelfs die wagens niet eens in de buurt komen van de 6 minuut 11 sec van stefan..
@bigcar:
welke techniek zou het verschil maken ??
@lincoln: Het veel lagere gewicht, de downforce en het groundeffect van die Groep C’s van toen…
Aargh Bellofski…..
Ja zeker! Met een vaste as ga je sneller! Ongetwijfeld.
@towi1989: In bochten wringt het meer maar je hebt meer tractie. Eigenlijk een 100% sperdiff
@loekie125: een vaste as is in bijna alle gevallen de snelste oplossing hoor. Het is alleen niet zo gunstig voor de bandenslijtage. In de modelracing rijden wij in de modified klasse (dat is zonder motorlimiet) ook met volledig starre-assen.
@RRenault: Dat weet ik, alleen towi1989 volgens mij niet :)
@RRenault: ik bedoelde harder ipv sneller
”en heeft in kwalificatie trim ruim meer dan 600 pk”
Lekkere zin :P
Ontopic respect voor deze man en de auto!
Toen het racen nog voor echte mannen was, die met borsthaar!
@ronin1130:
Bellof was geen Turkse truckchauffeur hoor…
@StijnB: wat denk je daarmee te zeggen?
http://www.youtube.com/watch?v=PZxC-knQmkM
Chris Harris over deze Porsche. Het is weldegelijk een serieus snelle auto, ook naar moderne maatstaven.
@freez65: Het gaat in die vid dan wel om een 962 hè, en wel om één van de laatste versies.
Wat ik vooral zo indrukwekkend vind, is dat die Porsche Le Mans heeft gewonnen(’87) en daarna nooit meer is gereviseerd maar toch zo her en der nog demo’s geeft en, in dit geval, aan een(zeer door Porsche gewaardeerde) autoverslaggever word gegeven om wat rondes mee te blazen. Over kwaliteit gesproken…
Waarom hebben ze na het onofficiele record nooit een officiele versie gereden ?