Men zegt altijd dat we steeds langer met ons oude brik doorrijden, en dat auto’s tegenwoordig bovendien langer leven, omdat ze meer solide zijn. Maar vertaalt dat zich ook in de gemiddelde sloopleeftijd? Doe hier eens een gooi naar?
Met 17 jaar lag deze in 2012 een jaartje onder de ideale whiskey- en voor sommige mensen, meisjesleeftijd, en ver voor de leeftijd die is benodigd om de oldtimerstatus te bereiken. zo blijkt uit cijfers van het VWE. Dit was 2 maanden meer dan in 2011. Grote volhouders zijn Mercedes-Benz en Jaguar. Porsche laten we even buiten beschouwing, die paar oude 911’jes die 2.000 km per jaar rijden zijn niet erg representatief.
De volledige top 10:
En welke auto’s werden het meest gesloopt? Geen verrassingen daar, wat het meest verkocht wordt, wordt uiteraard ook het meest gesloopt:
Het enige dat de lijst niet laat zien, is welke leeftijd de Nederlandse barrels die voor het einde van hun leven naar het Oostblok worden gereden, bereiken.
norge zegt
Kijk van dit lijstje word ik nou blij.
volvov70 zegt
@norge: wat? Dat Hyundai’s al na 5 jaar wordt gesloopt? ;)
norge zegt
@volvov70: Nee joh. dat heb je verkeerd begrepen.Zo lang duurt de garantie suffie.
jrk68 zegt
@norge:
Het zegt gelukkig ook niks over de betrouwbaarheid….
ej20g zegt
Zoals verwacht weinig Subaru’s. Die oude Legacy’s, impreza’s, XT’s, Justy’s en Foresters gaan ontzettend lang door. Bovendien is Jaguar gewoon logisch, veel liefhebbers auto’s of auto’s in het bezit van mensen van de oude stempel. Dat Volvo’s zo weinig gesloopt worden is net zo logisch als bij Subaru, die gaan ontzettend lang mee. Ik denk dat vooral ook de 850 daar een groot aandeel in heeft, weinig onder de 200.000 km, voornamelijk veel met meer dan 300.000 km op de teller en dan nog steeds behoorlijk fris. Daar komt dus ook nog bij dat de jongste 850’s maximaal 15,5 jaar oud zijn.
kaasboerin zegt
@ej20g: Joh…. Dit lijstje zegt niks behalve hoeveel er van wat verkocht worden, kom op..
Alwood zegt
@kaasboerin: meer relevant met bijbehorende cijfers totaal aandeel wagenpark per merk.. zal vanavond ff kijken of ik die er zo bij kan vinden ;-)
ej20g zegt
@kaasboerin: uiteraard. Maar toch, of je nou hoger of lager in de lijst staat zegt wel degelijk iets over hoeveel er kapot gaan en verongelukken. Het totaal aandeel per wagenpark van een merk lijkt me inderdaad beter.
Alwood zegt
@ej20g: opzich gaan volvo’s veel langer dan 18 jaar mee, ook als je de 440’s middelt met 740’s en 940’s. Wat dat betreft valt de score tegen ;-) toch doet de hele top10 het best netjes. Wil niet weten wat erna komt…
kaasboerin zegt
@Alwood: Hoe meer er van die dingen er zijn hoe minder ze waard zijn (2e hands).
Als je een schade hebt op je ouwe volvo/vw/peug/enderest hebt terwijl ‘ie geen reet (meer) waard is is hij al gauw total-loss. To the sloop we go..
ej20g zegt
@Alwood: natuurlijk, maar bij hoge kilometerstanden van Volvo denk ik gelijk aan de 850. Ik denk ook dat de meeste Volvo’s eerder total loss gereden worden dan dat ze het begeven. Maar ik sluit me overigens volledig aan bij jou en Kaasboerin, wat erna komt weet je niet, in ieder geval niet wat betreft dit lijstje.
volvov70 zegt
En de aller betrouwbaarste auto’s worden niet gesloopt…
potver7 zegt
@volvov70: Toyota’s en Honda’s?
jrk68 zegt
@potver7:
Als ik naar de leeftijd kijk waarop ze gesloopt worden wel, het suggereert alleen ook dat Jaguars nog veel betrouwbaarder zijn….
MAB zegt
Mercedes doet het goedd
dennisr zegt
Enige Porsches die gesloopt worden zijn zeker de 924 of 944 enzo..
jrk68 zegt
@dennisr:
En de echt toto’s zitten hier ook bij, zoveel 924/944’s zijn er niet meer over.
escort77 zegt
@jrk68:
volgens rtl zijn het vooral 924’s en 944’s:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/09/zelfs-een-rolls-royce-wordt-gesloopt.xml
jrk68 zegt
@escort77:
Dat zeg ik toch ook, plus een aantal totallossjes aka toto’s….
porsche928 zegt
@dennisr: wellicht total loss gereden Porsches.
v12biturbo zegt
Jammer dat er bij staat bij hoeveel km ongeveer ze werden gesloopt, denk dat mercedes dan boven aan stond.
potver7 zegt
@v12biturbo: of Volvo
mout zegt
Fijn! Dan kan mijn auto nog wel een jaar of wat door.
bentley1969 zegt
Porsche en Jaguar begrijp ik wel… maar wie wil in een 19 jaar oude Honda/Nissan rijden?
ej20g zegt
@bentley1969: kom maar op met die NSX of Skyline… Maar in alle eerlijkheid, de meerderheid van de gesloopte Honda’s/Nissans zijn natuurlijk Civic’s en Primera’s.
mevipp zegt
@bentley1969: als je een beperkt budget hebt heb je geen keus!
lemans96 zegt
Typisch dat Toyota nergens in die twee lijsten voorkomt…
NicoLauda zegt
@lemans96:
Dat is niet typisch, geeft alleen aan hoe saai Toyota eigenlijk is…
Verder weinig opvallende dingen.
jrk68 zegt
@NicoLauda:
Als “saai” het criterium zou zijn dan snap ik waarom de Golf op 1 staat bij de meest gesloopte.
Die Toyota’s worden niet gesloopt kennelijk, als ze er hier op uitgekeken zijn krijgen ze een 2de leven elders….
ckaka zegt
@jrk68: We praten hier over aantallen, niet over merken!! Hoe meer van een auto rondrijden en hoe langer een modelnaam stand houdt, des te hoger zullen deze scoren…VW Golf is reeds in de 7e generatie en is 1 van de meest verkochte/geleaste auto’s dus in aantallen logisch dat deze op 1 komt.
Een goed beeld geeft het pas als je het percentage op het aantal verkochte auto’s neemt i.c.m. kilometers…
Overigens Toyota’s zie je veel in andere landen, prima & betrouwbare auto’s!
lemans96 zegt
@NicoLauda: Toyota is een tijd lang saai geweest, nu met de GT86 en daarvoor met de diverse dikke Lexii(dat reken ik simpelweg ook onder Toyota daar die ze uiteindelijk ontwerpt en bouwt) hebben ze behoorlijk wat interessante auto’s gebouwd.
Ik heb er zelf ook nog één uit de tijd dat ze nog auto’s bouwden om deel te nemen aan het WRC, een ST185 GTfour. ;-)
maferick74 zegt
Maar is dat nou goed of niet dat Toyota’s er niet op staan. Ze houden het dus minder lang uit (minder dan 18 jaren) en het zijn de meest verkocht auto’s (zo ongeveer) en toch staan ze niet in het tweede lijstje.
lemans96 zegt
@maferick74: Toyota’s gaan inderdaad erg lang mee en worden vaak opgekocht door buitenlandse handelaren voor de export. Hoe lang ze ze dan daar in den verre rijdend weten te houden valt natuurlijk buiten deze survey.
deepep zegt
Op het ogenblik gaan al onze Toyota’s naar Afrika voor een 2e leven.
saab95aero zegt
ja , die e36 beginnen nu allemaal wel rijp te worden voor het stort