Over zes dagen staat de onthulling gepland, maar dankzij ouderwets gestuntel van papieren media die niet met embargo’s overweg kunnen, hebben we nu al de definitieve versie van de BMW i3 voor jullie.
Op de foto’s zien we twee varianten afgebeeld, waarschijnlijk twee verschillende ‘lines’, gezien de verschillen in interieur. Het zou ook kunnen dat de ene versie puur elektrisch is, en de ander met range extender, maar dat weten we op korte termijn.
Van binnen zien we de bekende grote i-drive controller, een fors multi-mediascherm en een kleine digitale unit voor de bestuurder, die als ‘kilometerteller’ dient. We maken er verder niet meer woorden aan vuil, de i3 is al genoeg gehyped. Gewoon lekker plaatjes kijken dus!
Update: en we hebben een video. Bekijk hem op elektrojunk!
nickmercedes zegt
Zo is het echt een gedrocht en dat voor een veel te hoge prijs!
Nee trekt me dus absoluut niet…
duckje zegt
@nickmercedes: de prijs valt (vind ik persoonlijk) net goed mee in vergelijking met andere elektrische auto’s. Dat trio van citroen, Mitsubishi en Peugeot kosten ook meer dan €30000. En voor €5000 meer krijg je toch iets enorm veel beters bij BMW denk ik.
nickmercedes zegt
@duckje:
De Renault kost 21,000 euro, en de bmw zou toch 45,000 euro gaan kosten dacht ik.. dan vind ik het te duur, maar 35,000 euro valt dan nog mee ja.
Maar toch vind ik het wel erg duur…
duckje zegt
@nickmercedes: de Renaults zijn inderdaad de enige elektrische auto’s met een redelijke aankoopprijs. Maar je moet dan wel nog de accupaketten huren. En dat weegt op den duur ook op.
Ik zeg: Tesla is om de ene of de andere reden het enige merk dat er in slaagt om zijn elektrische auto’s tegen een competitieve prijs te verkopen.
azenomei zegt
Omfg wat een spuuglelijk hok. En veel te duur ook met zn vanaf 33k.
Marijn90 zegt
@azenomei: Inderdaad, schaam je BMW. Zou nog eerder voor een Multipla kiezen.
Svda zegt
@Marijn90: Deze past mooi in het rijtje 1 serie, X1 en x6
giel1405 zegt
Wat een gedrocht!!
r32turbo zegt
Ik weet het niet of ik hem nou mooi of lelijk vind
autobart zegt
@r32turbo: Waarschijnlijk lelijk. Mogelijk heeft hij een kop staart botsing gehad waardoor de achterkant ernstig misvormd is en de deuren verticaal verschoven zijn…
slipstreamer zegt
Op de een of andere manier hoop ik echt dat dit een grapje is van BMW. Dit is echt enorm lelijk, rij nog liever in een prius en dat zegt veel.
mrcabdrivert zegt
Haha en de BMW fanboys altijd maar lachen over ‘lelijke Franse auto’s’. Welkom bij de club..
brabantia zegt
@mrcabdrivert: gehehehe, +1
Svda zegt
@mrcabdrivert: Maar die zijn ook vaak lelijk maar deze kan goed meedoen.
rotarypowah zegt
Die blauwe accenten hoeven van mij niet. En de wielen van die grijze lijken bij Citroën weg te komen, het zou mijn keus niet zijn.
Maar verder.. zet maar voor m’n deur. Sleutels, of wat je ook maar nodig hebt, in de brievenbus graag. Ik vind ‘m mooi!
stekel01 zegt
Zo, die is lelijk!
veloce zegt
Zo te zien hebben ze het “colablikje” aan de stuurkolom van de Citroën Visa weer nieuw leven ingeblazen. Grappige gadget!
jrk68 zegt
Zeker voor een Duits merk is hij/zij heel verfrissend. Dat hout op het dashboard vind ik grappig gedaan, geeft een tech uitstraling zonder de gebruikelijke kille zakelijkheid die Duitsers zo kenmerkt.
BMW durft zijn nek uit te steken en dat staat garant voor bakken stront over ze heen.
Mooi vind ik hem ook niet, maar wel op een positieve manier onderscheidend.
Juist dat soort auto’s krijgen de klassiekerstatus met de daarbij behorende enthousiaste schare liefhebbers. Juist dat zal je nooit bereiken met saai vormloos blik.
Mijnsinziens heeft BMW er goed aan gedaan om duidelijk te laten zien dat het een innovatief autootje is.
Ik heb gereden met de 1 serie EV en dat reed eigenlijk heel goed maar je merkt aan niets dat het iets speciaals is, al zal dat een groter publiek aanspreken.
reventon zegt
@jrk68: Precies. Eerste keer dat ik het met je eens ben.
kempenaer zegt
@jrk68:
Het zijn weer een hoop woorden, maar het blijft slap geklets (zoals gewoonlijk).
jrk68 zegt
@kempenaer:
Ach, het is voor jouw duidelijk te hoog gegrepen….
Gelukkig voor het niveau hier zijn er genoeg mensen die mijn bijdrage wel begrijpen.
Het niveau ligt hier net iets hoger dan op het bij jou zo geliefde VAGweek….
DennisS65B40 zegt
@jrk68: mooi gezegd hierboven hoor, neem tegenwoordig vaak niet eens meer de moeite om de comments te lezen vanwege alle azijnpissers met hun elkaar-zoveel-mogelijk-afzeiken-zonder-verstand-van-auto’s-comments.
thomcarspotter zegt
en het ziet er niet uit!
Rossifummi zegt
Wat een lelijk hok. En gewoon dezelfde velgen als een Citroën!
newguy92 zegt
Als dit voor me vrachtwagen rijdt voor een stoplicht, geef ik graag extra gas bij.
Wat een lellik ding!
wheelzzz zegt
@newguy92: illustratie van je standaard rijgedrag als iets je niet aanstaat?
dawwg zegt
@wheelzzz: Niet zeuren man, hij doet ons allemaal een gunst, wat een lelijk ding. Ik kreeg vroeger de kriebels van een Multipla of een SsangYong of een oude X3, maar dit slaat echt alles …
bakkertje10 zegt
@dawwg: om maar over een twizy te zwijgen
Osca zegt
Wat eem gedrocht, als z’n kont nou ook gewoon hetzelfde kleur heeft als de rest dan is hij misschien nog mooi.
motoragent zegt
Hoe zeer ik ook de nieuwe aandrijftechnieken ondersteun, dit zie ik gewoon geen succes worden. Mensen zijn conservatievellingen, dus auto’s met innoverende aandrijftechnieken of opmerkelijke styling worden meestal geen succes, laat staan een (extreme) combinatie van beide, zie de Audi A2.
Dev zegt
@motoragent: Je onderschat de BMW-badge snobs.
jrk68 zegt
@motoragent:
Dat werd destijds ook gezegd van de eerste generatie Twingo, toch hebben ze er daar een paar van kunnen slijten….
Ik heb het vermoeden dat je de i3 best vaak gaat zien als rijdende reclame zuil, duurzaam ondernemen…,kuch, is best hot….
motoragent zegt
@jrk68: Voor auto’s met opvallende styling zijn altijd wel fans te vinden inderdaad (Nissan Juke, Twingo, DS-serie van Citroen), maar zodra dit wordt gecombineerd met een innovatieve aandrijflijn wordt het vaak toch een ander verhaal (Audi A2, Nissan Leaf, Ampera/Volt)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist goed dat autofabrikanten nieuwe dingen proberen. Maar het ‘gewone’ volk wil een ‘gewone’ auto, dus een opvallende auto zal gewoon minder verkopen opleveren.
gop1 zegt
BMW onwaardig
mika050 zegt
Wat een lelijk gedrocht
autobart zegt
@mika050: Heb jij ooit wel eens een ‘mooi gedrocht’ gezien dan?
volvo440 zegt
Als je dit ontwerpt moet je misschien toch eens een andere baan gaan zoeken…
premiumbmw zegt
Wow wat een prachtige wagen weer van BMW. Gelukkig ook nog met het Premium RWD, in tegenstelling tot de Premium wannabe’s zoals audi, met hun achterhaalde FWD.
Een BMW is ook niet bedoeld voor het Jan modaal volk, mensen die ruim boven modaal verdienen kunnen dit makkelijk betalen.
jrk68 zegt
@premiumbmw:
U is Vlaflop…?
premiumbmw zegt
@jrk68: Wat is vlaflop????
tmenges zegt
@premiumbmw: hahaha lekker priemiejum hoor ouwe fanboy
kempenaer zegt
@premiumbmw:
Eli, vlaflop, 507, v12lmr, opperpetje, etc, etc.
Neem je medicatie nou eens, flapdrol.
autobart zegt
@premiumbmw: Interessant om te weten, voor iemand die zich wat beter voelt dan een ander dus?
fit4fun zegt
@premiumbmw: Volgens AutoBild komt BMW binnenkort met een voorwielaangedreven soort van mini ruimteauto. Ghe, ghe, ghe ;-)
premiumbmw zegt
@fit4fun: Die voorwielaangedreven auto brengen ze op de markt aangezien er mensen zijn die slechte rijvaardigheden hebben, en geen RWD kunnen en durven rijden. Met name audi rijders willen graag overstappen naar een echt Premium merk zoals BMW, maar kunnen niet overweg met RWD. Dus vandaar dat BMW deze mensen nu de mogelijkheid bied om een Premium merk te rijden, met de aandrijving die ze bij audi gewend zijn : FWD.
mashell zegt
@premiumbmw: nee BMW ziet ook wel in dat FWD grote voordelen biedt. Meer interieur ruimte, veiliger weggedrag. Na een paar jaar bij MINI geëxperimenteerd te hebben met FWD heeft BMW nu ook FWD onder de knie (is technisch toch wat gecompliceerder dan RWD) en acht het rijp om het hoofdmerk er mee te ondersteunen.
premiumbmw zegt
@mashell: FWD bied helemaal geen voordelen op de ruimte na dan. Voor veiligheid heeft BMW X-Drive, dat is ook een hulpje voor mensen met slechte rijvaardigheden die geen RWD onder controle kunnen houden.
FWD is achterhaald, de voorkant is bedoeld om te sturen, en niet sturen + aandrijving, daar krijg je onderstuur van (Zie alle audi’s), en dat komt de rij eigenschappen niet ten goede.
Een BMW is er slechts voor de echte autoliefhebbers die van dynamisch scherpsturende auto’s houden. Mannen en vrouwen die bochten juist leuk vinden, en er niet bang voor zijn (zoals de meeste audi rijders).
autobart zegt
@premiumbmw: Dat over onderstuur is belachelijk, dat komt omdat de motor voor de vooras geplaatst is.
stekel01 zegt
@premiumbmw: Jouw naam past wel goed bij jou…
power369 zegt
Lijkt wel op een buldog.
schildpadje zegt
Ein Neues BMW, Juhu :)) Schwarz, Starck und Breit! Freude am Fahren! Wie bitte? Grun, Schlapp und Schmal? Schmerz am Schutteln !? Wirklich?
VeniVidiVici zegt
Okee, weet iemand welke debiel de ontwerper is hiervan??
Freewarefreak zegt
@VeniVidiVici: dat zijn toch Bassie en Adrian van hooijvork
snorrie11 zegt
Ik ben serieus de enige die hem leuk vind…
reventon zegt
@snorrie11: nee hoor, ik vind hem ook wel leuk. Dit is ten miste innovatie ipv de zoveelste koekblik.
autobart zegt
@reventon: Dat klopt, alleen dat design slaat gewoon nergens op. De Renault ZOE ziet er beter uit en is ook nog eens goedkoper. Een win-win situatie dus.
woot zegt
@reventon: ik denk dat hij er op de weg al een stuk beter er uit ziet. Misschien niet zo fotogeniek?
Rick-dos zegt
Vind ‘m niet lelijk. Weet alleen niet of ik ‘m €35.000 mooi vind.
rdbr zegt
Dit is Audi A2 all over again. Slim hoor, voor zo´n merk om (mogelijk) vooruitstrevende technologie op een vreselijke manier te verpakken.
Na goed, met de prius is t uiteindelijk ook gelukt, helaas.
berlinetta zegt
Mooi is anders, apart is het zeker. BMW durft wel altijd.
pickleweasel zegt
Als BMW liefhebber vind ik em echt lelijk.. ik zou eerder voor de Ampera gaan ofzo.
lincoln zegt
wat heeft dat domme mooi/lelijk gejank dan te maken met subsidie en huurprijs ??
insurgent zegt
Interieur is echt mooi vorm gegeven, buitenkant moet ik eerst maar is in het echt zien..
j00rs zegt
Ik vind het wel een guitig wagentje eigenlijk. Natuurlijk jammer dat het een MPV vorm is, maar zal vast veel ruimte bieden.
berlinetta zegt
Voor de liefhebbers: Op de Duitse website van BMW kun je de 4-serie configureren.
kempenaer zegt
Een bmw vol electronica, dat is vragen om problemen.
Verder een aartslelijk ding met matige specs en een te hoge prijs.
Next.
boxster zegt
Zijkant ziet eruit alsof de portieren na een aanrijding omhoog geschoven zijn. Wat een premium lelijkheid :-(
autobart zegt
Gelukkig hoor je hem niet, dan heb je ook niet zo snel de neiging om om te kijken…
w0o0dy zegt
Wow dit kan zo in het rijtje A2, Multipla, vaneo, matrix, fluence… Iemand nog een paar van die vooruitstrevende kaskrakers?
Sta je dan als Bmw fan… Net de Prius voor de 100ste keer afgefakkeld omdat ie zo lelijk is en dan dit. En dan ook nog op het moment dat er hard wordt bezuinigd in de GGZ.Arme drommels.
Edge zegt
Heel erg rommelig en heel erg lelijk, maar petje af voor de onderscheidenheid.
roemeen013 zegt
Wat een lelijk ding, sowieso BMW is al een -1. Mercedes en Audi zijn veel beter.
The360box zegt
Waarom moeten elektro waggies altijd zo lelijk zijn. Er zit helemaal geen lijn in.
jrk68 zegt
@The360box:
Je kan er een hoop van zeggen, maar dat er helemaal geen lijn inzit?
Misschien eens een bezoekje brengen aan Specsavers?
Het is juist een wirwar van lijnen.
The360box zegt
@jrk68: Er zit geen orde in, maar al die lijnen leiden naar niks en ik vind het een lelijk ontworpen autotje
Yeelen zegt
Wel een van de eerste productieauto’s die er echt futuristisch uitziet. Citroën DS5 hoort daar ook wel bij, en de nieuwe Clio eigenlijk ook. Is de tijd gekomen?
The360box zegt
@Yeelen: Ik snap wat je bedoeld maar we zijn nu op een punt waarin huidige auto’s aan de norm van nu horen, op foto’s van bijv 10 jaar geleden zagen auto’s er nog heel ouderwets en rechthoekig uit.
fit4fun zegt
Sommige mensen beweren dat Audi’s allemaal op elkaar lijken. Kunnen ze van BMW tenminste niet zeggen
320ci zegt
Die stomme BMW’s altijd… Bumperklevend en lichtseinend op de linkerbaan!
Hahahaha.
The360box zegt
@Yeelen: Ik snap wat je bedoeld maar we zijn nu op een punt waarin huidige auto’s aan de norm van nu horen, op foto’s van bijv 10 jaar geleden zagen auto’s er nog heel ouderwets en rechthoekig uit.
keesje1987 zegt
Is het een keer onderscheidend, is het weer niet goed… Is gewoon weer eens wat anders denk ik dan maar
kroon zegt
Leukste en meest vernieuwende BMW sinds vele jaren.
Kunnen de BMW fans maar beter aan wennen. Want de 3,4,7 en nog wat series die allemaal hetzelfde zijn tegenwoordig, zijn uitstervende modellen die over een paar jaar alleen nog in China en India te koop zijn. Net zoals het model “kleine sedan”. Ook die wordt in het moderne Europa niet verkocht, maar in China en India wel.
Dus kijk hier naar de toekomst en leer maar accepteren dat het geneuzel over hoeveel pk je plofmotor wel niet heeft een beetje achterhaald is. Na meer dan 100 jaar komt langzaam maar zeker een eind aan de plofmotor.
tweetyv6 zegt
@kroon: Je hebt écht geen idee waar je het over hebt, hè.
De verbrandingsmotor is nog steeds vele malen efficiënter dan welke e-auto dan ook.
Zolang een e-auto zware accu’s nodig heeft en het eeuwen duurt voordat die ook nog eens geladen zijn, zal het (zonder subsidies) geen succes worden.
Het einde van de ‘plofmotor’ komt pas als er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van fosiele brandstoffen en accu’s d.w.z. dat de e-auto’s in de toekomst zelf elektriciteit moeten gaan produceren. B.v. door een mini-thorium reactor. Maar dat duurt nog ff.
kroon zegt
@tweetyv6: ik weet waarschijnlijk beter dan jij waar ik het over heb. Heb je ook een Bèta-studie op de Universiteit gedaan? Ik schat zo van niet…
Een verbrandingsmotor is helemaal niet zo efficiënt. De techniek met vele draaiende onderdelen, warmteproductie, slijtage en lawaai is gewoon oud.
De toekomst is sowieso een elektromotor.
tweetyv6 zegt
@kroon: Lutser. Omdat je een beta studie op de uni gedaan hebt ben je slimmer? Ik werk in de lucht- & ruimtevaart en kernenergiesector, geef leiding aan een groep van 8 mensen in NL en 3 mensen in Roemenië. Daar van zijn er 6 universitair (technisch) opgeleid.
Ik heb ook niet beweerd dat een verbrandingsmotor uiterst efficiënt is, maar efficiënter dan welke e-auto dan ook (commercieel verkrijgbaar). TRANSPORTVERLIEZEN. Meer zeg ik niet.
jrk68 zegt
@tweetyv6:
Wat een onzin. Een elektromotor heeft een rendement van ver boven de 90% en een verbrandingsmotor mag blij zijn als hij de 30% haalt.
Die 60% rendementsverschil ga je niet vinden in transportverliezen in het elektriciteitsnetwerk en de laadapparatuur.
Daarbij komt nog dat er in de raffinageketen ook nog het nodige aan energie verloren gaat.
Dus als je een vergelijking wilt maken doe het dan goed en zet beide ketens naast elkaar, en niet degene die je niet zint van de wieg tot het graf en de ander van de pomp tot gebruik.
tweetyv6 zegt
@jrk68: En nu vanaf het punt waar de energie wordt opgewekt tot point of use.
Maar zelfs cradle to cradle verliest stroom de wedstrijd. Dan moet je nl. ook de accu’s meenemen.
Elektromotoren hebben pas de toekomst als óf de opslagcapaciteit exponentieel toeneemt i.c.m. veel snellere oplaadtijden ó’f als de elektriciteit ‘at point of use’ opgewekt wordt. Tot dan is het een vrij zinloze exercitie die alleen maar bestaat vanwege het geweten van de groene ignoranten.
mashell zegt
@tweetyv6: het is geen probleem dat het lang duurt om je auto te laden. Een auto staat door de bank genomen meer dan 20 uur van de 24 per dag gewoon stil!
tweetyv6 zegt
@mashell: En wat als ik met een Nissan Leaf van Hamburg naar Parijs wil rijden? Zodra je over de actieradius van zo’n rijdende batterij heen gaat ben je de sjaak. Kun je tijdens het opladen een pakje sigaretten roken ;-)
klokkendief zegt
ik vind het misschien wel 1 van de lelijkste auto’s ooit………..
zoals ik al vaker lees, waarom moet een electrische auto/hybride altijd lelijk zijn?
prius, volt/ampera, leaf etc.
mashell zegt
@klokkendief: Auris hybrid, eUp!, eGolf, Tesla roadster, Tesla S zien er gewoon normaal of zelfs erg goed uit.
autobart zegt
@mashell: Die Auris is geen EV. Hybrides moeten ze van de weg af sleuren. Van die leasetobbers die alleen met een pasje tanken en zo nog meer verbruiken dan een zuinige A-segmenter, maar geen bijtelling!
E34M5Touring zegt
Grappig dat iedereen over die prijs valt. Vind het zeker geen knap ding maar dit of 45k voor een C-Zero of I-Miev is voor mij geen keuze. Dan wordt het 100% deze BMW. Zelfs met range extender zit je nog niet aan de vanafprijs van zo’n lelijk ding.
tweetyv6 zegt
Doet me een beetje denken aan de Audi A2. Ook geen kaskraker.
Moet ‘m in het echie zien om een oordeel te kunnen vellen.
mashell zegt
@tweetyv6: maar de A2 was wel een auto die z’n tijd ver vooruit was. Zoiets zou anno nu de meeste verkochte auto kunnen zijn. De BMW i3 is dat ook, smal, hyper modern, alternatief concept. Geen direct succes maar wel een technische voorloper (een rol die deze met de Renault Zoe zal moeten delen).
tweede_woning zegt
mooi of niet mooi , gaat steeds minder belangrijk worden , want functionaliteit icm prijs.
Enne…we kopen ook niet op mooi , Een Golf of Corolla ; best verkocht ooit , ook de mooiste ?
duckje zegt
Er klopt toch echt iets niet aan die zijkant. Net een potvis.
Desalniettemin is het een heel innovatieve auto. En wat is precies het verschil met de conceptcar?
bfvo zegt
Multipla was ook het eerste wat me te binnen schoot.
alfamail zegt
Het blijft eenSPUUGLELIJK HOK
bakkertje10 zegt
Wat een achterlijk gedrocht