![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-01.jpg)
![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-02.jpg)
![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-03.jpg)
![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-04.jpg)
![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-05.jpg)
![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-06.jpg)
![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-07.jpg)
![Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Sauber_Mercedes_C9/Sauber-Mercedes-C9-08.jpg)
Volstrekt subjectief natuurlijk, maar een interessante auto is het absoluut.
Het van oorsprong Zwitserse Sauber is (semi-)recentelijk vooral in het nieuws geweest vanwege het welbekende #Giedogate, met dank aan Eucalypta Monisha Kaltenborn. Het team stond in 1993 al aan de start van Formule 1-races maar wist nooit écht potten te breken. Hoe anders was dat in de sportwagenracerij…
Deze Sauber C9 was namelijk wél een succes. De racer met z’n aalgladde koets zag in 1987 het levenslicht en zou maar liefst drie maal deelnemen aan Le Mans. De laatste keer, in 1989 dus, was de C9 bovendien de winnaar van de race der races. Achter het stuur zaten Jochen Mass, Manuel Reuter en Stanley Dickens. Om dit even in het juiste tijdsbeeld te plaatsen: een jaar daarvoor was Jan Lammers nog de grote winnaar met zijn Jaguar XJR-9.
Goed om te weten: de C9 behaalde tijdens trainingen een snelheid van maar liefst 398 km/u op het Mulsanne Straight. Geen kattenpis. Dergelijke snelheden waren dan ook de reden dat het beroemde rechte stuk later zou onderbroken met twee chicanes.
Onder de kap van de C9 die in 1989 in de rondte knalde lag de Mercedes M119, een twinturbo V8 met een inhoud van 5 liter. Zonder restrictors was deze krachtbron goed voor zo’n 720 pk en 810 Nm. Naast deze V8 had de 1989-versie nog een troef achter de hand. In 1988 genereerde de body namelijk zoveel downforce, dat de achterbanden onder de druk bezweken en uit elkaar klapten. De hoeveelheid vleugel kon het jaar erop dus wel een tandje minder en dat was weer gunstig voor de luchtweerstand.
De C9 zou worden opgevolgd door de C11, waarin niemand minder dan Michael Schumacher voor het eerst kennismaakte met serieuze hoeveelheden pk’s onder z’n rechtervoet. Hieronder tref je een verzameling fraaie plaatjes van de strakke Sauber Mercedes C9.
De 787B vind ik persoonlijk mooier.
@baap: ik vind hem misschien niet de mooiste. Maar wel veruit de mooiste klank!!
@phdg: Er is niks wat mooier klinkt als een rotatiemotor. Het roggelende onregelmatige bij stationair toerental tot oorverdovende, zuivere, geniale perfectie bij zeer hoge toerentallen. Genius…
@baap: Ferrari 3.0 V12 F1 begin jaren 90 vind ik nog klap mooier maar dat is ook subjectief natuurlijk.
@skinnybmw: Ik kan alleen maar beamen dat dat ook een tot perfectie behorend geluid is. Magistraal.
@baap: Mazda??
@nicolette: Klopt helemaal ;)
@baap: Ok Thanx,ik kan die ook wel,supergaaf,ik hou heel erg van lage brede autoos
Ik vind van niet, de mooiste vind ik toch wel de Lamborghini Sesto Elemento.
@americanmuslecarlover: Helaas, u gaat niet door voor de wasmachine! Een racer is een auto die gebouwd is om te racen en dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. Dat is de Sesto Elemento niet, dat is eigenlijk gewoon een hele dure trackday car.
@Edge: Ik hoef geen wasmachine hoor. :P
@americanmuslecarlover: ik wil Pijpen voor wasmachine
@nicolette: kan geregeld worden…
@americanmuslecarlover: Ja, een appel met een peer vergelijken kan dus niet he. De Sesto Elemento is geen raceauto. Een Sesto Elemento heeft aan geen enkele race deelgenomen. Het is een auto waarmee je niet de openbare weg op mag maar alleen op een circuit mag uitlaten, maar het heeft geen racegeschiedenis.
@viezefreddyw: Oke. Ik heb geen verstand van dit soort auto’s. Maar goed…
@americanmuslecarlover: Maakt niet uit, kan gebeuren. Zo maakte ik gister nog de fout door te denken dat de slurf dat omhoog loopt langs het dakraam bij een Land Rover een uitlaat was…. Zo leren we elke dag een beetje bij.
@viezefreddyw: en heeft die functie dan ;) ik dacht dat het slechts een uiting van het mannelijk equivalent is.
@jpoers: Ik ben er gister dus achter gekomen dat het de luchtinlaat is, zodat je motor geen water binnenkrijgt als je daar doorheen gaat.
@viezefreddyw: Dan ben je er een dag eerder dan ik achter gekomen…
@viezefreddyw: de Sesto Elemento heeft toch de De Leon geracet in Need for Speed…
@ronin1130: films tellen niet denk ik
Was de snelste op de ring in Forza 4! Wat een machine!
@casperfcb: zit deze op forza 4? Want dan ga ik m heel gauw even opstarten
@sr20det: Elke relevante auto zit in Forza 4 ;-). Zelfs een Ford Transit, Kia Cee’d en Audi RS2 :-D
@gtwillem: Alfa 159??
@henkhupelschoten: Ik heb even voor je gekeken, en nee, geen Alfa 159. Wel een Alfa Romeo Brera. En twee verschillende RX-8’en (Mazdaspeed en R3)
@gtwillem: Brera doet zeker niet onder de 159! Ook de spider variant?
@henkhupelschoten: uit mijn hoofd:
Spider ’91
Giulietta QV ’11
155 Q4 ’93
8C Competizione ’08
Montreal ’71
Mito QV ’08
Brera V6 Indipendent ’09
GTV 6 ’86
En ik vergeet er vast nog wel een paar :-D
@gtwillem: geloof me Willem, ik heb dat spel helemaal dood gespeeld, (ik heb letterlijk een keer een nieuwe moeten kopen) maar dat was in de periode dat ik racers nog niet zo gaaf vind als dat ik nu doe.
@sr20det: Ik ben zelf niet echt van de computerspelletjes. Nooit geweest. Op een paar racegames na. Altijd een groot Gran Turismo fanaat geweest, maar waar GT4 briljant was, was GT5 teleurstellend. En GT6 ook. Forza daarentegen werd telkens beter. En Forza 4 is nog altijd eigenlijk de leukste, want je kan in werkelijk elke denkbare auto rijden. Misschien niet superrealistisch, maar het ziet er goed uit en het geluid klinkt behoorlijk authentiek. En de enige game in zijn soort met Porsches!
@gtwillem: ben ik helemaal met je eens! En poh wat kun je heerlijk driften in forza!
@sr20det: Jaa, maar wel DLC kost je een paar stuivers geloof ik
Porsche 917 of de 956
Werkelijk schitterende wagen! Maar om het de mooiste ooit te noem? Er zijn zoveel andere keuzes. Persoonlijk vind ik die bentley van 2003 (ik weet het typenummer even niet..) toch ook wel ernstig mooi.
@koeckenbacker: speed 8 that is!
@koeckenbacker: EXP Speed 8 zelfs!
Mooiste racer ooit???? Nou een Ferrari 250 GTO is ook een racer toch?
M119 is ook een pareltje wat een sound! Kunnen ze nu nog wat van leren leve de 500E
Volges mij zijn die achter lichten van een kever
@e36thuglife: en die lucht happers van een lambo countach
@e36thuglife: Nee, dat zijn ze niet. Dit type luchthapper heet een NACA (voorloper van NASA) duct, vernoemd naar het bedrijf dat dit type luchthapper in 1945 ontwikkelde. Het is veelgebruikt in de racerij (o.a. op de Lotus 72 F1 wagen en deze C11) en ook straatlegale wagens als de Ferrari F40 en Lamborghini Espada hadden NACA ducts Het is dus niet specifiek een trademark van de Countach
@e36thuglife: Die er toen nog niet was….
@toniominestrone:
De Countach was er nog niet in 1989?
En de Kever ook niet?
De Mazda 787B vind ik persoonlijk mooier
T is zeker een plaatje!! Mooi clean ontwerp! Ooit een Tamiya model hiervan gebouwd, sindsdien beetje n soft spot voor ‘m :)
Ik hou meer van oude racers.. Maar deze Acura is wel echt angstaanjagend mooi. http://automotivestandpoint.com/wp-content/uploads/2015/11/2006-Acura-ALMS-race-car-concept-Specification-1024×768.jpg
@w0o0dy: let wel.. Dit Is 1 foto, maar dat apparaat is van bijna elke kant spectaculair
@w0o0dy: https://www.google.nl/search?q=2006+Acura+alms+racer&source=lnms&prmd=isvn&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwidyP-8voTLAhVCRQ8KHUHDC3oQ_AUIBygB&biw=360&bih=462
@w0o0dy: hmm looks like I’m alone on this one… (p.s. Best wel minpuntje dat de plaatjes niet meer standaard zichtbaar zijn maar alleen maar een link)
Het is zonder twijfel één van de mooiste racewagens ooit ja. Ik vind het moeilijk te bepalen welke nou echt de mooiste is, maar deze past zeker in het rijtje 787B, 917, GT60, 250 GTO en al dat soort legendarische racers.
Deze racer zit ook in Assetto Corsa. Snelste auto van het spel. Wel een bitch om hard mee te gaan…
De mooiste Le Mans racer voor mij is nog altijd deze:
http://www.motortrend.com/uploads/sites/5/2012/08/Chrysler-Viper-GTS-R-at-1998-Le-Mans-2.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C660%3A412&crop=660%3A412%3B%2A%2C%2A
De kleuren, de lange neus, het geluid, de gele lampen: alles is helemaal goed.
Op nummer 2 de Aston Martin DBR9 en de Corvette C6-R. Niet alleen erg fraaie autoi’s, maar de strijd tussen beide was episch.
@gtwillem: idd die DB9R,ik heb er een 1:18 model van,in het groen met zoon band langs de grille,en de Corvette ook van Autoart
Mclaren f1 long-tail met FINA livery is gewoon een stuk mooier hoor
@lagrand: mee eens! Met een prachtig Bmw blok erin.
Ietwat OT maar tóch…
http://youtu.be/SFN_Gp1eHN0
Honda RA300 met zijn wondermooie dreadlocks.
http://www.honda.co.jp/Racing/gallery/images/detail/ra300/img02L.jpg
ik ben toch meer fan van de C11, ziet er nog beter uit in mijn ogen.
Mooiste recente racer, ja.
Maar de bentley speed 8 kan ik ook wel pruimen.
Dan zijn er nog de porsche 904 en 906, mclaren M6,…
En dan in the gouden jaren was iedere wagen een kunstwerk.
De mercedes w196 spant dan wel de kroon naar mijn mening.
In de categorie Le Mans groep C, ja. De 300 SLR Uehlenhaut vind ik misschien nog wel mooier. Beide klinken overigens geweldig en hebben beide belangrijke races gewonnen.
Deze is inderdaad zeker een schoonheid. Maar de Nissan r92cp is toch wel mijn favoriet
@trolle: http://farm4.static.flickr.com/3089/2305942711_273ee6ef8b.jpg deze dus
De Mazda Furai is nooit een echte racer geworden (al was de basis de groep c racer) maar oh wat een beest! http://3.bp.blogspot.com/-q1JGAAuYTOU/TfBiZE2N6iI/AAAAAAAAAOg/OIY9C-BUhXQ/s1600/Mazda-Furai-Concept%255B1%255D.jpg
De prachtige Aston-Martin dbr9, slanker en langer dan de v8 vantage gte. Een prachtige raceauto vooral in de kleuren van modena motorsport…
@niekie1999: Die heb ik Ook in Model de Modena en deze https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi1w67L7oTLAhVBFg8KHfz1DbUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fsa2.personal-investment.ru%2Faston-martin-dbrs9.php&psig=AFQjCNFbYKgunAcMCR0oJM7cwEsapyKj0g&ust=1456006898005740
De Mercedes was inderdaad een mooie auto maar voor mij blijft de door Ross Brawn ontworpen en door Tom Walkinshaw ontwikkelde Jaguar XJR-14 het mooist…
398 km/u! Waarschijnlijk ook de 400 nog wel aangetikt, serieuze waardes in die tijd maar ook vandaag de dag nog altijd absurd!!
Ook erg fraai de Lancia lc2 group c racer https://i.ytimg.com/vi/hHQWyJpwiTw/maxresdefault.jpg
Ik vind eigenlijk de ’87 Kouros Mercedes nog mooier. Die rook ook zo lekker ;-)
Tja… Alle Le Mans-monsters uit die periode hebben in mijn ogen iets mythisch. Een 962 of XJR-9LM is ook prachtig.
Maar de mooiste moet toch de 159 zijn (maar dan de Alfetta tipo 159 ;-))
Neh
Ik vind de mooiste toch echt een Mclaren F1 GTR maar dat is mijn keuze.
De mooiste racer van mercedes misschien? Maar de ferrari p4 is toch mooier hoor.
Hij is inderdaad niet lelijk
Niet lelijk, maar om het nou de mooiste te noemen……
Heerlijke raceauto! Na de Mazda 787B mijn favoriet denk ik.