
Goed nieuws voor de VAG-rijder met een belabberd richtingsgevoel, hun navi is voorlopig weer veilig!
In Rotterdam zijn ze helemaal klaar met dieven van navigatiesystemen. De pliesies rijden zelf ook allemaal in Volkswagens en ze hebben geen zin om weer op de kaart te moeten zoeken naar de dichtstbijzijnde Chinees danwel donutshop, dus dan kun je actie verwachten van de platte petten… Nee, serieus, ze zijn goed bezig daar.
In het Rotterdamse stadsdeel IJsselmonde werden de laatste tijd flink veel van die units uit auto’s gejat en dat was voor oom agent reden genoeg om een van hun eigen (onopvallende) voertuigen neer te zetten, uitgerust met een track and trace systeem in het navigatiesysteem. En dan laten staan en afwachten. Gisternacht was het raak, er werd ingebroken in de lokauto. Het signaal voerde naar een huis in de Maasstad, waar op hetzelfde moment als de wouten ook een jong stel aan kwam rijden. Op zich niet erg, maar de bestuurder zette het op een lopen en dan ben je ineens wél verdacht. Na een korte achtervolging werd de man gepakt en ook de dame mocht mee naar het bureau. In het huis lagen 14 gestolen navigatiesystemen, die direct in beslag zijn genomen. Het is niet helemaal duidelijk of de opgepakte man en vrouw nou de dieven zijn, of dat ze een gejat systeempje wilden kopen. In elk geval zijn ze van de straat.
Mocht je van plan zijn om zelf zo’n apparaat te jatten, pas dan op. In elk geval in Rotterdam zet de politie veel meer van dit soort lokmiddelen in. En dat is een heel goed zaak, vind ik. (via Mediatv.nl)
Mooizo, keihard aanpakken die smerige ratten.
Mooi, goed werk. Wel een domper voor Pon. Die kan nu in ieder geval in Rotterdam geen 3 navigatiesystemen per nieuwe auto meer slijten…
Dan hoop ik voor alle Audi rijders dat de lange arm der wet snel overgaat op rs’jes, of mini’s voor de mini rijders natuurlijk ;) en laten we de bmw’s niet vergeten….. oh wacht is er een merk waar niet van word gejat ???
@peug206: Dat doen ze al. Onlangs is er een “moordcommando op wielen” ontdekt door o.a. een Audi RS5 als lokauto ergens neer te zetten af te wachten tot de auto gestolen zou worden. Reken maar dat het niet de enige lokauto’s zijn die ingezet worden om criminelen te pakken.
@rikus: wat ik tussen de regels door probeer te zeggen is dat als je een auto koopt dat je het risico loopt om bestolen te worden.
Enige optie om niet bestolen te worden is een auto bij de sloop halen en zelf alvast de boel eruit slopen.
@peug206: Ik snap je punt, maar het aantal rns exemplaren dat wordt gejat is ongelofelijk.
@peug206: Ford pakken ze niet.
@vtechlover: nee, gek he…
@peug206: lada
Was VAG al bezig met een onaangekondigde terugroepacties ter plaatse?
Denk als je Fiat Multipla bezit je nergens zorgen om hoeft te maken… Die hoef je toch nergens op slot te doen.
@europeancar1997: nouuu, er zullen waarschijnlijk ook wel van die steeldiefjes zijn die ook echt daadwerkelijk ALLES kunnen gebruiken. Alleen ben je als steeldief niet helemaal bij je gezonde verstand om dan uitgerekend een Multipla uit te kiezen??
@europeancar1997: wacht maar, wordt nog een collectorsitem, die Multipla.
@europeancar1997: Euhhh. M’n good old Citroen AX is ook een keer opengebroken. De buit: een 50-cent muntje dat op het dashboard lag (winkelwagen-borg). Schade: 100+ Euro om het raampje te vervangen… In zo’n Multipla zitten tenminste nog een paar airbags die geld waard zijn. Ga er dus maar niet van uit dat je auto nooit opengebroken wordt.
@potver7: in mijn straat werd een 106 open gebroken. De winst van de dief? Ik denk dat onze dief een beetje aan de drugzzzz zat want hij had een doosje caprisone meegenomen. Blijkbaar had hij dorst. I shit you not…
@87sandyd: il heb wel eens meegemaakt dat er een stratenboek gepikt was.
@rolov: was dah?
@87sandyd: bij mij bestond de schade na een auto inbraak ooit (1999) uit 800 gulden aan plaatwerk en een nieuw deurslot, voor een buit die niet meer bedroeg dan een tiental cassettebandjes. De radio hadden ze ook uit het dashboard getrokken, maar dat was zo’n goedkoop ding van de Kijkshop. Die vond ik terug op de stoel. Maar die bandjes namen ze dus wel mee. En ik heb niet eens een toegankelijke muzieksmaak..
@RRRobert: hahahaha achteraf zijn dit echt prachtige verhalen. Een stratenboek, een doosje caprisone en een aantal casettebandjes.
Zou mooi zijn geweest als het dezelfde dief was. Ging hij met z’n walkman op, een pakje caprisone in de ene hand en een stratenboek in de andere een stukje wandelen
@potver7: je hebt het nu over wat uit je auto gestolen word, niet de auto zelf..
@potver7: Mijn Volvo 340 werd ooit opengebroken voor de 10 jaar oude afstandsbediening van mijn (niet zo geweldige) Pioneer radio. De radio zelf lag binnen.
Een collega had er een in zn Touran, deze werd gejat, bij de dealer werd hem een zenec ding aangeraden, volgens de dealer werden deze aanzienlijk minder vaak gestolen. Nu weet mijn collega waarom :’) wat een pauperding is dat.
Misschien moet VAG de optieprijzen verlagen, waardoor diefstal minder aantrekkelijk wordt en de boefjes het risico niet meer willen nemen.
@bigbrabo: hoewel ik niet helemaal zie waarom dit specifiek voor VAG zou moeten gelden is het niet eens een gek idee. Maak de opties goedkoper en zorg ervoor dat je wereldwijd dezelfde uitrusting kunt leveren, dan zal de vraag naar het achteraf inbouwen van navigatiesystemen vast dalen.
@bigbrabo: Maar eens beginnen met het afschaffen van de bpm op dit soort fabrieksopties.
@menaz: bpm is nu volledig gebaseerd op de CO2 uitstoot. Niet meer op de nieuwwaarde zoals voorheen.
@jeanwillem: wat is je punt?
@menaz: nou dat er helemaal geen bpm op fabrieksoptirs zitten. Wat was jouw punt dan?!!!??
@joerek: BPM niet maar je betaald wel (meer) bijtelling over je nieuwwaarde als de auto in totaal door opties duurder wordt.
@menaz: zijn punt is, is dat op opties geen BPM geheven wordt. En jouw opmerking dus nergens over gaat. Tenzij je CO2 een optie vindt.
Multipla is cool.
@alfablog: aka the swagmobiel!
Echt handig vind ik het niet meer zo ingebouwd systeem. Ik zou er dan ook, rekening houdend met de grijpgrage handjes, er dan ook niet meer voor kiezen. Googlemaps is me toch net iets gebruiksvriendelijker.
Zou het niet een idee zijn om een authenticatiemodule in de navigatiecomputer te stoppen? Dan zou je er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat zo’n computer alleen werkt als hij aan een boordnet met een specifiek VIN hangt. Dan heeft stelen geen zin meer omdat je de computers niet kwijt kunt.
@knipperlichtje: Ik wil er niet over nadenken wat er allemaal uit je auto gesloopt gaat worden als je die ‘beveiliging’ gaat inbouwen… Het aantal inbraken zal misschien dalen, maar als ze dan toch toeslaan is je auto meteen total loss.
@potver7: collega heeft een Audi met los scherm en de rest verder ingebouwd. Met een S-line stuur en dat soort dingen erbij. Dan demonteren ze echt alles. Ook niet zo zachtzinnig. €14.000 schade had zijn auto.
@knipperlichtje: Gaat niet werken. Met een laptopje ben je daar zo doorheen. Het vertraagd de diefstallen misschien een tijdje tot dat ze weten hoe het werkt maar daarna gaat het net zo hard weer door.
@knipperlichtje: Dat hebben de meeste ook, en activatie moet online gebeuren via de fabriek. Maar sinds daar een hack voor is gevonden worden ze zo veel gestolen. Elk nieuw systeem is een tijdje veilig tot het gehackt wordt, daarna is het raak.
Die van mij is ook een keer gestolen net voor de verkoop. Uiteindelijk was het voor mij geluk bij een ongeluk via de verzekering.
Wat zijn nu de straffen voor een ervaren navigatie dief?
@e550: Ze geven je het adres van de gevangenis, zoek zelf maar uit hoe je moet rijden ;)
wat zou een Navi kosten op zwarte markt??
Altijd weer die Finnen
@p2000: Het waren toch Noren?
@james82: dacht dat @norge een andere carrière had? Of heeft ?
Keihard aanpakken! Met je poten van andermans spullen afblijven…
gvd iedereen moet hard werken voor zn spullen. Maar dat soort weet niet wat werken is teringvolk
Vraagje aan de vag specialisten. Heb zo een redelijk mooi scherm in mn nieuwe Leon maar zonder eigenlijke Navi. Zelfde scherm maar geen Nav/Traffic knop. Is er dan minder kans dat ie gestolen wordt of steelt men alles en vraagt later wat erop zit?
Handen afhakken. Schrikbewind bevoeren
Parkeer mijn wagen op een groot terrein en daar worden er wekelijks wel ongeveer vijf Vagjes beroofd. Alarm heeft geen zin want dat weten ze te omzeilen maar ondertussen tikken ze wel gewoon het raampje in. Een keer stond een beste man naast me geparkeerd in een Touareg die zijn auto aan het inspecteren was. Blijkbaar hadden de dieven bij hem gefaald…. en weetje hoe? De wagen was voorzien van gelaagd glas.
Helaas in onze buurt vaak ingebroken: bmw’s en audi’s helemaal leeggeroofd. Ben elke ochtend nog blij verrast mijn s7 heelhuids aan te treffen ( ook gelaagd glas en alle alarmbellen, maar ja)
@lebeaunl: De S7 (welke een fantastisch auto is) is niet interessant voor die klerelijers.
Betreffende navi’s zijn interessant, omdat ze makkelijk in een lager samengestelde Golf/a3 zijn te monteren.
@exotic: zelfde navi als a6 en die worden ook gestript.. :-(
Ze hebben ooit in m’n golf 4 ingebroken. Navigatie/dvd/cd speler gejat en m’n 18.4 inch laptop twv 1800 euro zat in de bagage en die hebben ze dus overgeslagen overigens geel veel geluk. Bij mijn volgende golf 4 hebben ze ook ingebroken en wat Tupperware meegenomen..
En hoeveel uur heben die criminelen vastgezeten voor ze weer verder konden met hun misdaden? Zes of twaalf uur?
Die zachte aanpak werkt niet.
Bij onze buren van Autoweek (ja, ik lees het blad!) een mooi artikel over een navi die uit een BMW was gejat. Daar zat ook een peilzender in en zo hebben ze de hele rit van het apparaat kunnen volgen. Leest u even mee?
Gestolen in Hamburg; Navigatiemodule professional (met dat grote scherm), head unit, iDrive knop en airbag.
Vervolgens gaat de navi richting Litouwen (je verwacht het niet) naar Letland, daar zit een hele straat vol auto-onderdelen-handelaren, al dan niet legaal hun waar door te verkopen.Veel van de waar is bestemd voor de Chinese markt waar de vraag steeds meer toeneemt.
Daarna gaat het via het terrein van FedEx richting Helsinki om een paar dagen later op de vrachtterminal van Parijs Charles-de-Gaulle te arriveren. Vanuit hier voert de reis naar Hong Kong en dan zou je denken dat we er wel zijn, maar nee; de navi gaat op de boot naar Vietnam (!) om vanuit daar de nauwelijks bewaakte grens met China weer over te gaan. In Shenzhen (zusterstad van Hong Kong op het vasteland) komt het bij een nieuwe tussenhandelaar terecht en uiteindelijk via Ningbo gaat de navi naar Xianyang waar hij wordt ingebouwd in een andere BMW. De koper weet van niets en heeft blijkbaar 970,- betaald voor het systeem. Niet echt een prijs waardoor je zou kunnen denken dat het systeem gestolen zou zijn en je kunt dus aannemen dat de man ter goeder trouw is geweest.
Het probleem is dat de optielijsten in China nooit zo uitgebreid zijn geweest dus de vraag naar accessoires is daar groot, zeker aangezien de dure merken daar steeds beter zijn gaan verkopen.
BMW heeft aangegeven dat ze niet met een mechanische oplossing komen maar dat de losse units tegenwoordig via een dealer moeten worden aangemeld voordat ze werken, dat zou het minder interessant moeten maken om ze te stelen. Ik denk dat je met een dealer die graag een zakcentje bijverdient dit hele probleem zo weer omzeild hebt.
het kan altijd nog erger
https://www.youtube.com/watch?v=8xlNl_yvxBA
Als je wel de weg weet zijn ze ook best fijn voor een stukje muziek… ;)
Jet Car hifi?
Stelen ze dat echt enkel voor de Navi, of is ook een groot scherm zonder nav begeerenswaardig? (stelen ze alles of kijken ze echt uit of ie Navi heeft?)? (gelijkaardige vraag die ik eerder al stelde)?
Bij ons in de wijk is het gilde overgestapt van VAG naar Mercedes. Ieder weekend raak van nav tot airbag stuur en koplampen