

En betekent dat dan ook dat zijn oude stinkdiesel de laan uitgestuurd is?
Onlangs kreeg Prinses Beatrix der Nederlanden een knieprothese in haar rechterbeen. Zoals het een goede zoon betaamt, ging onze konijn Majesteit Koning Willem-Alexander even op bezoek bij zijn moeder in het Franciscus Gasthuis & Vlietland in Schiedam. Dat zouden wij rechtgeaarde burgers zelf natuurlijk ook allemaal doen, niet?
Uiteraard is het als autoliefhebber altijd even leuk om te kijken in wat voor wielen onze Koning zich verplaatst. Vooral nu hij (zij gezien pluralis majestatis?) tijdelijk geen beschikking heeft over de geliefde gouden koets. Hoewel geliefd, stiekem denken we wel eens dat dat zo’n erfstuk is wat je eigenlijk niet wilt hebben, maar ook niet kan wegdoen omdat het nou eenmaal twintig generaties teruggaat. Je kent het wel.
Maar goed, nu weten we bijvoorbeeld dat Willem-Alexander een verlengde Audi A8 tot zijn beschikking heeft. Echter dat is een diesel van VAG. Met dieselgate in het achterhoofd kan je daar niet meer mee aan komen zetten als zelfrespecterend staatshoofd en al helemaal niet als voormalig ‘waterprins’.
Op weg naar het Fransiscus Gasthuis werd dan ook dit A8-loze duo gespot. Ja, het is even heel goed die oogspieren inspannen, maar dan kan je toch zien dat de auto achter de Tesla Model X geen Audi A8 is, maar een A6. In de auto’s zitten waarschijnlijk bodyguards die onze Koning moeten beschermen tegen waxinelichtgooiers en dergelijke. De Tesla heeft het kenteken KH-168-J en de A6 de combinatie 1-XDF-54. Geen ‘AA’ of andere speciale kentekens dus op deze bakken. Misschien gaat het hier om ZZP-kleerkasten.
Desalniettemin moet W.A. van Buuren ergens in één van de twee auto’s zitten. Wij kunnen echter niet zien in welke. Wat denk jij, zou hij zijn merk trouw blijven en in de A6 rollen, of is onze vorst de milieuvriendelijke kant opgegaan met de Tesla Model X? Gezien zijn voorliefde voor een goede waterhuishouding op de hele wereld zou het laatste natuurlijk zomaar kunnen…
Bedankt Matt voor de tip!
Image-Credit: Flashphoto NL
Mooi gebaar ook van de koning om het merk te kiezen met een assemblagefabriek in zijn koninkrijk.
@mcshine: had ie beter voor een Donkervoort gekozen ?
@406_v6: Dat was stijlvoller geweest in ieder geval. Ik ben niet zo fan van deze look van zwarte SUV/donkere velgen, dat is meer iets voor een vloggende “Nederlander” met een haakneus.. Zilveren velgen hadden een wereld van verschil gemaakt.
@mcshine: ga je de telegraaf lezen als je zo grappig wilt doen. -edit-
@esprit84: mijn excuses, ik wou “bontkraagjes” typen, maar ja…. Autocorrect he..
@mcshine: het is al goed, dank je voor je heldere profielfoto.
je bent vandaag helaas de verkeerde tegengekomen.
@esprit84: ben jij wel helemaal goed?
@esprit84: Aan je taalgebruik te zien kun jij ook beter daar gaan reageren.
@esprit84: Afgezien van het taalgebruik heb je gelijk maar @e34m5touring heeft gelijk, zo benaderen we elkaar hier niet, je kunt ook gewoon even rapporteren.
@pomoek: eigenlijk is zo’n rapporteerknop/dislikeknop wel handig, maar toch liever niet want voelt gewoon niet fijn.
En @esprit84, richt een politieke partij op. Net zoeits als DENK waar sylvana in zit. Dan ben je hoop ik weer helemaal happy zodat je je op een vriendelijke manier kan inzetten voor je doel.
Maar ga niet schelden, dan krijg je weinig aanhangers.
~banaan7
@esprit84: op dit soort momenten vraag ik me af wat gastjes zoals jij op ene grote mensen forum doen…
@gwnbmw: grote mensen forum, gniffel.
@oranje123456789: (zeg ik met mijn 14 jaren jong en in het bezit van een compleet uitgewoonde gazelle, die meerdere kerende in de fik heeft gestaan en op de bodem van de sloot is geweest.)
@gwnbmw: vertel, je fiets in de fik, hoe is dat gebeurd hahah
@jordy14: “vrienden”+benzine+aansteker…
@mcshine: Zwart? Dat is midnight silver.
@stfu: zwart dus…
@gwnbmw: donkergrijs.
@406_v6: ik denk dat het op de bewuste dag geen Donkervoort weer was.
@406_v6: wel meer merken zijn dan te kiezen; Burton, Saker, Savage, (Spyker), Vencer
@jeppie: of MINI natuurlijk. De wordt ook in Nederland geassembleerd. Als ze in Born niet aan het staken of carnavallen zijn natuurlijk.
@mcshine:
Zijn koninkrijk, u is een horige ?
@mcshine: Mini Clubman S-works?
@mcshine:
Bumperklevende Audi’s, we hebben er allemaal last van.
@mashell: fuck…thats… *claps*
In de X natuurlijk. Zo te zien is het een P versie en daarmee rij je 95% van wat er op de openbare weg rijd zoek. Goede gettaway car dus.
@fijnkonijn: Ik ben benieuwd of het wel zo’n goede getaway auto is voor een Koning of Koningin. De auto’s van deze personen moeten flink beveiligd worden met bepantsering etc. Zo’n Tesla is al niet de lichtste van allemaal, maar als je hem ook nog eens moet bepantseren wordt de boel wel erg zwaar. Dat maakt de auto natuurlijk wat minder snel maar vooral zijn actieradius zal een stuk minder zijn.
Hou het maar bij een Volvo of A8.
@viezefreddyw: V70R ;(
@robinvanbeek: kut verkeerde smiley, ;)
@viezefreddyw: Ik dacht het ook, en wat met de beperkte range van een Tesla? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit als veilig vervoer wordt gezien.
@pomoek: beperkt? Want als W.A. vlucht, dan moet ie wel 400 km ver weg kunnen rijden? :’)
@stfu: hij zou gewoon in 1 ruk van noord naar zuid nederland moeten kunnen rijden…
@gwnbmw: je hebt geen idee hoe ver van noord naar zuid is of wel? Haha.
@stfu: met bepantsering is het opeens nog 200km. En dan pakken ze hem natuurlijk op de terugreis met nog 40km te gaan. Wat dan opeens nog maar 5 is omdat hij moet vluchten. Ofzo.
Maar voor de rest is zo’n elektromobiel natuurlijk ideaal met al dat vermogen.
@viezefreddyw:
denk dat ie wel een theelichthouder kan hebben hoor…
@viezefreddyw: ArmorMax levert een armoured Tesla Model X. Maar enkel tegen kogels. Geen explosieven. En is een custom lightweight kit volgens hun website. Dus ik denk niet dat het chassis veel meer aankan qua extra gewicht. Dat is dan weer het voordeel van oa de GM/Toyota SUV’s etc. Dat zijn allemaal truckchassis. Dus die kunnen veel meer extra gewicht aan.
@e34m5touring: Ah, ik zie het ja. Een ‘custom lightweight kit’. Kan alleen zo snel niet zien wat het beestje gaat wegen nadat ze het ingebouwd hebben. 2450 kilo weegt de Model X, ik ben benieuwd wat hij met zo’n kit gaat wegen…
@viezefreddyw: Aangezien het ‘bulletproof’ is zal het meeste gewicht in het glas gaan zitten denk ik. Kevlar etc in de deuren weegt niet enorm veel. En explosiveproof heeft wel wat meer voeten in de aarde. Gezien de hoeveelheid glas in dat ding denk ik toch wel 500-750kg. Maar wat weet ik dr van ;)
@viezefreddyw: http://www.armormax.com/armored-cars/bulletproof-tesla-model-x
Dit is wel de beste kleurcombinatie die ik tot nu toe gezien heb op een Model X! Als dat echt de auto is van Willie dan heeft hij best goede smaak.
@cliosport2000: vond de x nou niet echt een schoonheid op de foto’s. Maar nu die wel eens in reallife voorbij komt toont die nog niet zo verkeerd. Opvallend nog geen donkere in RL gezien maar zo op we foto komt die goed over. Beduidend beter dan het X4/6 hok van BMW.
@cliosport2000: inderdaad, in rood is het maar een suffe verschijning maar dit is prima
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Uit zeer betrouwbare bron kan ik jullie melden dan Wim-Lex inderdaad recent een Model X heeft aangeschaft.
@thim93: u bedoelt; die wij, met z’n allen hem kado gedaan ?
@dagdromer: hij zorgt ook voor dat wij geld verdienen.
@stfu: noem mij kortzichtig, maar heb moeite dat te begrijpen. Kan me geen voorbeeld indenken waarbij dat bewezen wordt. Sure, er zijn onderzoekers die kunnen berekenen dat een koninklijke familie een bepaalde ‘meerwaarde’ genegeerd of mogelijkheden schept die er -volgens dat betreffende onderzoek- niet zouden zijn geweest. Ik geloof er niks van. In de middeleeuwen was een koning wellicht handig, maar past totaal niet in deze tijd. Niet financieel, en niet qua staatsinrichting.
@dagdromer: De saamhorigheid die een koninklijke familie kan brengen, vind ik echter wel van betekenis. Noem het naïef, maar het is weer iets wat ons als Nederlanders weer een beetje bindt.
En wat dat ‘betalen’ betreft, dat vind ik weer kortzichtig ;).
@dagdromer: het is wel prettig om bij een handelsmissie elke keer dezelfde gezichten te zien en niet elke 4 jaar een ander. Met het risico dat je kerel ala Geert Wilders over de vloer krijgt.
Wat blijft zo een model X toch lelijk, vd week voor het eerst gezien in de straat, nou die kant rij ik niet meer langs…. ?
Voor een bezoekje aan een fabriek waar Elon ook aanwezig was, had ie m gratis kunnen krijgen.
Verder prima als de capo di poppenkast elektrisch rijdt.
Nou de paus nog een tesla X met een glazen huis achterop!
Bijkomend voordeel van de Tesla is dat je met een optie aanvinken al beschermd ben tegen “biohazards” en andere chemische aanvallen. Dus ook tegen een VAG Diesel :D
Ik zou het een mooi gebaar vinden. Al had dat allang gekund in een Model S.
@fanboy: Met 3 opgroeiende kids lijkt mij een Model X toch wat praktischer.
@stfu: model S heb je ook in 7sits.
@ghost: maakt het nog niet praktischer… Zijn kids passen daar niet op de 3e zitrij. Losse stoelen zit toch wat comfortabeler dan de achterbank van de S. Makkelijker instappen etc. etc.
Koninklijk huis rijdt met AA.
@kliniclown: zo, trage verbinding hier. Er stonden 2 reacties toen ik reageerde, nu 20+. Excuses voor het captain obvious.
@kliniclown: Dat gebeurt vaker als je via de app zit te lezen. Eigenlijk moet je voordat je gaat lezen/reageren de reacties even opnieuw refreshen. Dan zie je alle reacties die al geplaatst zijn.
@viezefreddyw: dat werkt in de Android app dus gewoon slecht of niet. Heb ’t vaak geprobeerd maar hier op de OP3 no go…
@kliniclown: AA wordt gebruikt voor speciale gelegenheden waarbij veel mensen en politie (afzettingen) aanwezig is. Elk AA voertuig heeft ook een normaal, door de RDW afgegeven, kenteken. Dit voor de momenten dat WA of leden van het Koninklijk Huis ergens ‘incognito’ naar toe rijden.
@erik2907: dus gepersonaliseerde nummerplaten is nu eigenlijk al mogelijk in het systeem van de RDW? Ik zich nu massaal uitvoeren! Ik wil het wel
@erik2907: staat de KH op deze Tesla dan voor Koninklijk Huis?
Van mij mag hij gewoon in een dikke auto rijden. Hier wil je als gewoon mens al niet in gezien worden laat staan als koning.
@gerjan: maar dit is echt een dikke auto, het is een Model S met obesitas.
Zijn bewaking, de DBB, rijdt altijd met normale kentekens rond om zo min mogelijk herkend te worden. Is natuurlijk een onderdeel van de Politie, de Koning wordt niet door een (onbewapende) privé beveiliger beveiligd.
Ik vind die tesla best een dik ding, qua uiterlijk. Geluid boeit niet want ik zie hem alleen op foto’s :)
Nope, de “Dubbel Aatjes” worden alleen gebruikt wanneer hij in functie is. Dit is zogezegd een privérit en dan zitten er geen “dubbel aatjes” op de wagens. In de Audi zitten gewoon DBB-ers.
Auto’s van het koningshuis hebben vaak 3 kentekens, nml het kenteken waarmee de auto is uitgegeven, de bekende AA platen en vaak nog een setje militaire platen. En zoals @e1000bmw523i al zegt, AA wordt alleen gebruikt als hij in functie is. Nog een aanvulling; Maxima rijdt een XC90
@flashevan: de (militaire) platen rouleren volgens mij ook geregeld. Ik heb op een van de locaties van (toen nog) DKDB wel eens stapels nieuwe platen zien liggen om op de wagens te schroeven.
Tesla rijders hebben boter op hun hoofd. 5,6% van onze stroom is duurzaam. Ja je rijdt schoon ja maar de vervuiling vindt ergens anders plaats. En wat van de letselschade als je met dik 2000kilo op een C1, Aygo, Up oid rijdt? En de oude accu’s! Wat doen we daarmee?
@bartsmit: Deels waar maar toch: zucht…
@bartsmit: dat 1e betekent niet dat EV rijden daarmee vervuilender is dan benzine/diesel… Denk ook aan gebrek aan ouderhoud. En een beetje Model S/X eigenaar heeft zonnepanelen thuis (incl. ik). Ik betaal gemiddeld 3ct per km. Nu jij weer.
Model X zal net als de S waarschijnlijk ook de hoogste veiligheidsscore ooit krijgen. Maar knap dat je er weet wat negatiefs van kan maken.
Oude accu’s worden ingezet voor Powerwalls, kunnen bijgevuld worden en zelfs al voor 80 of 85% recycelen.
@stfu: top, dito
@stfu: waarschijnlijk omdat jij nog gebruik maakt van het oude belastingsysteem. Als je om de generatie na jou geeft denk je ook aan die moeder in haar Aygo met kinderen op de achterbank. Als jij daar met je gesubsidieerde lompe xxl olifant (ja contaminatie) van 2500kg op knalt maken ze geen schijn van kans. Maakt niet uit want jij bent veilig…… toch !!?
@bartsmit: oude belastingsysteem? Heb de auto pas een jaar. Mijn gesubsideerde (verkeerde benaming, want ik heb geen subsidie gezien) S heeft Autopilot, dus de kans dat ik tegen een zielige Aygo aanrij is minimaal.
@stfu:
subsidie wil niet zeggen dat je letterlijk geld op je rekening krijgt. Korting op MRB en BPM is ook een vorm van subsidie. En hoe kom op op 3 cent per km? Heb je geen afschrijving dan? En je remmen en banden? Die slijten zeker niet op een S. Voor dat obesitas-hok krijg je straks geen cent meer terug. Dat is €100.000,- in de vuilnisbak. Niemand had dat ding ooit gekocht/geleased zonder subsidie.
Bizar dat dit allemaal gepost mag worden in deze tijden… nu weet iedereen in welke auto met welke platen ze rijden etc. Ik merk ook op dat ze niet gepantserd zijn… nou!
Als ze die bepantseren heb je een aangepas rijbewijs nodig met +3500kg GVW
Jezus 160.400 euro voor een elektrisch lelijk hok!! Daar heb een dikke 750 voor. Teveel geld zeker
@730ld: die kost ‘ons’ anders na jaren gebruik anders veel meer. Doei.
Zakelijk de A8. Uiteraard met kilometerregistratie. Is natuurlijk een dure auto met hoge bijtelling.
Privé de Tesla. Zeer gunstig voor hem in de bijtelling. Zijn moeder opzoeken is natuurlijk privé.
Bijtelling zoals het plebs dat kent is voor de oranjes onbekend. Bijtellingen kennen zij alleen in de inkomensbestanddelen die ze toegeschoven krijgen en kosten die voor ze betaald worden. Bijtelling betekent hier dat er steeds meer binnen komt. Graaiers optimaforma.
Wij rechtgeaarde burgers betalen toch de rekening dus waarom niet? http://nos.nl/artikel/2137123-ongebruikelijke-belastingcompensatie-oranjes-moet-stoppen.html