![Cross Hybrid Concept](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Qoros-Cross-Hybrid-Concept.jpg)
Het Chinese Qoros staat aan de vooravond van een Europese invasie. Met styling die gejat te pruimen is en de belofte dat ze kwaliteit gaan leveren, komen ze naar hier. De sedan kenden we al, nu maken we kennis met een SUV-achtige crossover en een stationwagon.
Eerst over die sedan: die zou GQ3 gaan heten, maar hier schijnt Audi een stokje voor te hebben gestoken. Daarom heet de auto vanaf nu gewoon Qoros 3 Sedan. De auto – gebouwd in een fabriek te Changshu – staat op een modulaire platform waardoor het merk snel nieuwere varianten kan introduceren. Met een lengte van 4.615 mm en een breedte van 1.839 mm is de sedan relatief groot voor het compacte segment. Er komen twee viercilinder 1.6-liter benzinemotoren beschikbaar, waarvan de turboloze 126 pk en 155 Nm levert. De turbogeblazen 1.6 gooit 156 pk en 220 Nm uit. Beiden uitgerust met of een handgeschakelde zesbak, óf een automaat met dubbele koppeling en eveneens zes verzetten. Qoros zegt verder aan een driecilinder 1.2-liter turbomotor te werken om aan alle muesliwensen te voldoen.
Dan het echte nieuws: in Genève staan ook twee andere varianten, waaronder een Cross Hybrid Concept. Uitgerust met een aandrijflijn waarbij een benzinemotor de voorwielen aandrijft, en elektrokracht voor draaiende achterwielen zorgt. Dit zegt Qoros er over:
Een driecilinder 1.2-liter turbobenzinemotor is transversaal voorin de auto geplaatst, een elektrische motor boven de achteras, en een tweede elektrische motor – de Integrated Starter Generator (ISG) – is bevestigd tussen de benzinemotor en de versnellingsbak. De samenwerking tussen de twee aandrijfmotoren en de ISG vormt een innovatieve rijervaring met vierwielaandrijving.
Dan is er nog een Estate die op hetzelfde platform staat als de Qoros 3 Sedan. Verlengde daklijn, grote achterklep, u kent het wel. Binnenin mogen we een interieur verwachten dat “aan de eisen en lifestyles van Europese consumenten” voldoet.
Qoros is overigens een 50-50 joint-venture tussen de Chinese fabrikant Chery en het Israëlische Quantum LLC. De designs zijn afkomstig van Gert Hildebrand, ex-MINI, en voormalig BMW chassis-engineer Klaus Schmidt staat aan het hoofd van de technische afdeling. In 2015 zullen de eerste auto’s hier verkocht worden, en wellicht hebben ze tegen die tijd iets gevonden voor het gebrek aan de toch wel belangrijke dieselmotoren, want die ontbreken tot nu toe.
Update – Video’s van Qoros vind je op autojunk!
als je achteraan wilt instappen , ga je vaak koppijn hebben. Veel te laag. Die kleine Chinezen hebben daar waarschijnlijk geen last van.
@fep739: Zolang hij maar veel beenruimte achterin heeft want die Chinezen schijnen toch lange benen te hebben..
@Jochempie: Het schijnt dat de benen van chinezen juist zo kort zijn dat het draaipunt van de knieën niet over de achterbank komt, waardoor ze met gestrekte benen moeten zitten. Vandaar die extra ruimte
@Jochempie: Je vergist je: Chinezen hebben vooral lange ténen. Vraag maar aan de Japanners…
Die voorkant heeft wel veel weg van een renault laguna II
Ik ben verkocht!
@ledci: 10 EUR?
Niet verkeerd, niet verkeerd.. Ik zeg SsangYong opdonderen en plaatsmaken voor Qoros!
Ik moet het ze toegeven, ze hebben hier toch wel een mooie wagen neergezet!
Ik vind deze auto’s er, zeker gezien wet ik gewend ben van Chinese auto’s, erg goed uitzien.
Over tien jaar vliegen de vrouwen om je nek als je je Qorossleutel op de bar gooit..
Waarschijnlijk zal NCAP toch de grootste boosdoener zijn, net als bij die Landwind bende..waardoor verkoop geen succes wordt
Echt mooi kan ik het niet noemen maar het ziet er keurig uit. Als kwaliteit en afwerking ook deugen moet dit best lekker verkopen!
grote kans dat ze nu al de kwaliteit van een VW overtreffen ( niet zo heel moeilijk..) , een betere prijs , ziet er best goed uit en de Europeaan zal op korte termijn toeslaan .
U weet wel. Europa , waar geen autos meer verkocht worden ….
Vreemd dat de Chinezen zelf veruit de voorkeur geven aan westerse auto’s. ik ben vaak in China maar dit merk zie ik nooit.
@ttr6: Nagelnieuw, dus nog niet op de weg. Ook niet in China…
Sorry dat ik het zeg maar die crossover heeft wel wat :-)
De renders zien er wel strak uit, nu het echte product nog!
Als de materialen ook nog een beetje fatsoenlijk aanvoelen, als het goed in elkaar is gezet en het rijdt ook nog prima kan het nog best wat worden. Wat het interieur en de velgen betreft: beter goed gejat dan slecht verzonnen :)
ligt het aan mij of is een Range Rover Evoque wel een stuk of 50.000 keer mooier ? oh sure t zal goedkoop worden maar dan heb je altijd de Dacia …? iets voor die niet zo lelijk is als dit ding
De S-line pakket hadden ze niet hoeven doen
Ziet er zeker niet slecht uit maar:
1) ik moet m in het echt zien
2) prijzen ? verwachte afschrijving enz
3) garanties ?
4) tests ?
5) zelf een testrit ermee gemaakt hebben
6) dealer netwerk bij calamiteiten?
@tvr1974: wie zo’n lijstje hanteert komt altijd bij de Toyota Yaris uit.
Prachtig ding.
En Eindelijk een Chinees die de stap naar Europa kan maken. En daarmee bedoel ik niet dat dit de eerste Chinese auto is die mooi en modern genoeg is, maar de stap naar Europa is niet makkelijk, getuige MG. Die zien er deftig uit, het merk is van oorsprong Brits, dus ZOU het moeten een makkie zijn om als eerste Chinese auto een echte kans te maken. Toch blijft het maar duren.
Maar aangezien Qoros voor de helft in handen is van Israeli’s, lijkt het me behoorlijk zeker dat we deze binnenkort in hun thuisland vinden. En van daar naar hier is nu ook niet zo ver…
Beetje Laguna, VW en Opel Astra door elkaar gegooid. Het ziet er inderdaad prima uit. Alleen nog een nieuw Grilletje aub, deze is niet mooi.
De stationwagon mag dan niet de grootste kofferbak hebben, de grootste achterlichten heeft deze zeker. Jammer, want het doet afbreuk aan het geslaagde design van de zijkanten.
Als Qoros de prijs/kwaliteit-verhouding voor elkaar heeft, fiscaal gunstig gepositioneerd is en de bots- en rijtesten goed doorstaat, dan is de basis voor succes gelegd. Dan verwacht ik het begin van een invasie van “het gele gevaar”.
Mijn hart gaat hier allerminst sneller van kloppen maar die Chinese designs gaan er wel in rappe schreden op vooruit!
Denk dat vooral Kia hier niet blij van wordt, Qoros kon nog wel eens een geduchte concurrent voor hen worden. Het zou mooi zijn als Qoros bij de voormalige dealers van Saab verkocht gaan worden, zodat deze bedrijven weer een toekomst kunnen opbouwen.
Seat!???
Kieja en Hiejoendaai kunnen weer inpakken..