
Een automatische cocktailhapjesdispenser heeft ‘ie nog niet. Wel zit het spiksplinternieuwe slagschip volgestopt met nieuwe technologieën en gemakjes. Dat én we hebben de Nederlandse prijzen binnen.
Eerst de harde cijfers? Vanaf €94.650 staat er een Mercedes S350 BlueTec op de stoep. Eentje met korte wielbasis welteverstaan, wil je meer beenruimte achterin dan kost de S350 BlueTec: €100.950. Vanaf €95.950 is de S400 Hybrid te koop en vanaf €123.950 staat er een S500 met korte wielbasis klaar. Natuurlijk levert Mercedes de S-Klasse nog steeds met V8. Een 4,7 liter V8 met twee turbo’s en 455 pk. Alleen de V12 ontbreekt.
Waarom je een Mercedes S-Klasse koopt? Daar moet je een beetje gadget-geil voor zijn. Want Mercedes heeft de S weer stampvol gestopt met nieuwe techniek en elektronica. Iedere nieuwe S-Klasse iets nieuws meegeven wordt steeds lastiger maar het lukt de Duitsers nog steeds. In willekeurige volgorde:
Anti-hobbel camera’s
Ook wel: Magic Body Control. Dit is met afstand de meest bizarre gadget. Mercedes heeft een systeem ontwikkeld waarbij camera’s het wegdek scannen op hobbels en andere rariteiten. Vervolgens past het onderstel zich aan naar wat de camera’s zien.
Een miljoenmiljard LEDs
Geen enkel gloei- of halogeenlampje in of op de nieuwe S-Klasse. Deze Mercedes zit helemaal vol met LEDs. Maximaal 56 LEDs aan licht voorop de auto en 36 LEDs voor de achterverlichting. In het meest aangeklede interieur zitten vervolgens nog 300 (!) LEDs verstopt.
Twee 12,3 inch monitoren
We zijn verslaafd aan beeldschermen. Ruim 8 inch in je broekzak, 15,4 inch op je schoot en minimaal 42 inch aan de muur. Mercedes haakt in op deze verslaving en vult het dashboard direct voor de bestuurder met 2 12,3 inch beeldschermen. Eén voor de multimedia, een ander voor wat ‘nuttige’ informatie tijdens het rijden. Auto’s, het zijn tegenwoordig net computers. Het middelste scherm kan bovendien apart beeld tonen voor chauffeur en passagier.
‘Maybach stoelen’ achterin
Sinds het extra luxemerk van Mercedes officieel is geflopt moet de S-Klasse weer de rijkste klanten bedienen. Daarom is Mercedes bij het ontwikkelen van de nieuwe S begonnen met de versie met lange wielbasis. Deze is ook verkrijgbaar met zeer luxe stoelen achterin die tot 37 graden ‘plat’ kunnen.
Meer PRE-SAFE
PRE-SAFE is het overkoepelende veiligheidssysteem van Mercedes. In de nieuwste S kan PRE-SAFE: zelfstandig remmen voor voetgangers tot 50 km/u, achteropvliegend (botsend) verkeer detecteren, waarschuwen en extra remmen om kettingbotsingen en whiplash te voorkomen.
Radars
Twee radards voor ‘korte afstand’ (tot 30m), 1 radar voor lange afstand (200m) en 1 extra radar achterop (30-80m). Ooit vaarden er vliegdekschepen met minder rond.
Infrarood
Deze bestaat al langer maar blijft cool. Een infraroodcamera bij het ‘Night View Plus’ pakket. Die kan alles zien in het donker en toont dit vervolgens op het grote middelste scherm in de auto.
Massage met 14 luchtkussens
Nog meer luchtkussens en nog meer massagemogelijkheden in de nieuwe S-Klasse. Tevens een bewijs dat Mercedes meer opties kan verzinnen dan jij.
Altijd Cruise Control
In principe heb je geen gaspedaal meer nodig. Mercedes herkent zelf de maximum snelheden middels camera’s achter de voorruit. Tevens houdt de S-Klasse zelf afstand tot voorgangers, zelfs in start-stop verkeer, tot snelheden van 200 km/u.
Billen-airbag
Voor het geval je achterover zit tijdens een crash heeft Mercedes een airbag onder je bips gestopt. Deze klapt omhoog zodat jij niet onder je gordel door schiet.
Verder heeft de nieuwe S een nog lagere luchtweerstandscoëfficient. Alles is efficiënter. Gordelspanners konden nog nooit zo veel kanten op bewegen en als je al deze opties op je S-Klasse wil kost dat verschrikkelijk veel. Meer dan de eerder genoemde vanaf-prijzen, misschien wel twee keer zo veel. Het zal ongetwijfeld comfortabel rijden.
UPDATE: We hebben een sloot video’s van de nieuwste S-Klasse. We beginnen met een high-speed test, HIER zie je het überluxe interieur, uitleg over de S400 Hybrid hebben we ook, en tot slot een uitlegfilmpje over Mercedes Magic Body Control Technologie.
Super auto.
@mikehks: ik mis de achterruitenwisser
Alleen vind de A8 en de 7-serie mooier
@mikehks: helemaal mee eens
@mikehks: Dat zijn zeker mooie auto’s, maar hebben niet de uitstraling van een S-klasse.
@gop1: De uitstraling van een “premium” taxi?
@gop1: vind ik juist wel, draai eerder om bij een A8 of een 7-serie dan bij een S-klasse. wil niet zeggen dat het een lelijke auto is, maar ze zijn niet meer verrassend of bijzonder.
@mikehks: A8 een uitstraling??.. ja van een extra verlengde a3,4,6,7.. En ook nog die belachelijke ‘emo’ koplampen..
S is altijd de trendsetter en de rest.. a8 en 7 volgen het.
S-Klasse verdient gewoon het woord Klasse, Mercedes krijgt het weer voor elkaar om de vorige te overtreffen. BMW heeft de 7-serie F01 gefacelift ik vermoed dat de nieuwe 7 niet te lang op zich zal laten wachten. Het leuke dit keer is dat de nieuwe S met veel dure sedans de concurrentie aangaat van de A8 tot de Phantom, de speciale S die de Maybach vervangt.
@agera: model gaat toch echt minimaal 7 jaren mee….lancering was 2009…
Een kale lijkt me wel wat. Nou vooruit, full LED ook wel. Lampjes vervangen vind ik vervelend, en op den duur sneuvelen er toch heel wat in dash, schakelaars, portieren e.d.
@mout: Dat doet Mercedes wel voor je aan €100 per lampje… kek premiumlampje vervangen…
@mout: Voordat een LED aan zijn aantal uren zit, heeft de gemiddelde s-klasse rijder zijn auto allang ingeruild. Een halogeenlamp gaat gemiddeld 1.000 uren mee, een led lamp 50.000. 50x zoveel dus…
@mercs: in ideale omstandigheden ja, in de praktijk zijn er altijd wel een paar die net af wijken, daardoor is de weerstand dan net te laag, en branden er een paar door. Ik denk dat na drie jaar zeker een paar van die diodes kapot zijn.
Die billengewichtssensor mag dan wel een aardig ruim bereik hebben, gezien de vaak eeh, wat ‘rondere’ heren en dames die zich in dergelijke limo’s laten rondrijden…
+ Hot stond massage funktie + Persoonlijke parfumering interieur… Met heel het optieboekje erop zal er wel een flink bedrag afgeboekt worden… Ik wacht toch liever op de nieuwe S-Coupé…
Laat maar weer zien dat de a8 wel mee valt muhahaha
Ik vind het (nog) niet zo veel, interieur en exterieur vind ik te druk en geen klasse hebben.
@bsxc2: Dat stuur icm die klokken lijkt wel het gezicht van een clown!
en de optie om niet zelf te moeten rijden ?? voor een wagen van 94650 euro standaard, excl. belastingen ??
@samoht: Wat ik wel al vaak heb gelezen is dat deze nieuwe S-klasse de eerste auto is de autonoom rijden zou ondersteunen. Het is dat het nu nog verboden is.
@samoht: inclusief belastingen slimmerik..
Zoizo deze is mooier dan een a8 of een 7 vooral deze met die amg voor bumper
Jammer van al de stomme lichtuitzendende diodes, gloeilampjes geeft toch een veel mooier licht, veel premiummer
Door al die elektronica wordt mijn ingebouwde oriëntatiegevoel straks behoorlijk ontregeld. Maar daar hebben Den Benz-boys vast wel wat op gevonden.
Twee beeldschermen, maar toch is er een middelste scherm :D
@Raptor: ik ben groot van fan het grote scherm.
@Raptor: haha dacht ik ook meteen, maar hij bedoelt het scherm in het midden van de auto, het rechter scherm dus.
Sjieke taxi!
Die ene zin is grappig.. Er zitten twee schermen in het dash.. Vervolgens kun je op de middelste iets tegelijk voor bestuurder en passagier zien. Huh?
OT: mega mooie gadgets weer. Wat dat betreft blijft mb toch wel de gadget king.
@Freewarefreak: er zijn schermen ontwikkeld waar je van de linkerkant bv gps ziet, en van rechts als passagier een film of entertainment zonder dat je elkaar stoort. Was geïntroduceerd op jag of range rover dacht ik aantal jaar terug alweer.
@boomhauwer: Ja Jaguar XJ heeft dat iig ook
Als ik over 30 jaar als oldtimerliefhebber iets dergelijk aanschaf en er lekker aan zou klussen in de weekends zal dat eerder met laptop zijn ipv met overall en gereedschapskist. Kabelboompjes trekken enzo wordt ook niet erg prettig. Wel een mooie auto :)
@Captain: het lullige van al die schermpjes en elektronica is dat het over drie jaar alweer zwaar verouderd is en je feitelijk voor lul rijdt (zie die dure Volvo’s met zo’n navigatiesysteem in de ingebouwde radio met DVD). Bovendien heeft over 30 jaar waarschijnlijk niemand nog enig idee hoe het allemaal werkt.
Die altijd Cruise Control zat toch ook al op de vorige S-klasse?
@tonyvds: Ja, is ook al in de kleinere modellen terug te vinden. Maar ik vermoed dat deze nu wat uitgebreid is, bijvoorbeeld tot een snelheid van 200 km/h.
Ik zie die camera al gek worden terwijl die al de borden probeert te ontcijferen in NL om de max snelheid te bepalen. Dan kijg je waarschijnlijk zo een blue screen of death op je 12 inch te zien ;-)
@memyselfandi: En die hobbelcamera dan op de Belgische wegen… kun je beter onmiddellijk een reserve vragen.
@xilver: Idd…Ding brandt door in no time.
Mijn droomauto!
ach al die onnodige gadgets om een auto “aantrekkelijker” te maken, zoals de anti-hobbel camera zou niet nodig zijn moest elk land fatsoenlijke wegens hebben, altijd cruisecontrol verpest het de vrijheid en zelfstandigheid van zelf autorijden ( kan hij dan ook zelf driften :d), wat heeft een rijke blinde aan het feit dat er 2 monitoren in de auto zitten, raders voor slagschip te spelen ?? en een massage laat ik wel door een mooie jonge dame doen dan een zielloze stoel die wat staat te vibreren in je kont als een vibrator . is de volgende optie bij auto’s je huiswerk laten maken of wereld vrede maken , komaan naar waar ga het allemaal naar toe …
Ik wacht al op de configurator!
Ik vind het model te sportief ogen voor een ultieme luxe sedan. Die hoort meer klasse uit te stralen. Jammer.
In tegenstelling tot de vorige een plaatje in het wit! De 500 is (gelukkig) fors goedkoper dan zijn voorganger.
Audi A8 vanaf 2004 heeft alles al led in het interieur. Op een of andere manier loopt een s klasse achter op een 7 serie en A8 kwa looks en interieur
@dahlback: Jouw mening is geen feit. Looks en interieur is per definitie altijd mening.
@dahlback: De MB is trouwens de eerste auto die alleen maar LED techniek herbergt… In de Audi werden er nog gewone lampjes gebruikte, zij het misschien op onzichtbare plaatsen.
@mercs: Elke schakelaar en lampje in een A8 is led, maar grote nadeel net zoals de nieuwe S klasse is dat je het lampje niet kan vervangen maar het hele onderdeel moet.
Zo doet die witte s400 me echt denken aan een Maybach, alleen wat moderner ipv oudbollig! En dat is (in mijn ogen) en compliment!
Erg geslaagd.
ik vindt dat hout eigenlijk niets, beetje ouderwets
Ik ben een gadget liefhebber dus ik ben verkocht
Alleen past zo’n klassiek interieur niet bij al die high tech.
Benieuwd wat Brabus kan doen als Ibusiness variant
weer een grote zet vooruit, alleen zoals @bsxc2 het vermeldde, het is te druk ! en de vorm van het dakje van het dashboard ziet er niet echt mooi uit, heel erg amerikaans zon hoog rechtlopende dashboard, en plots “valt” ie als het ware naar beneden. BMW heeft dat mooier gemaakt met een wat vloeiender rustgevendere lopende dashboard aflijning
Boh wat een auto:)
Interieur en design van een A8 is zo veel beter. + de A8 heeft al heel wat extra opties dat de S-Klasse nu pas krijgt
@Fidenza: Noem eens extra opties van de A8 die niet op de vorige (huidige) S-klasse te krijgen waren. Ik kan er maar 1 bedenken: Full led koplampen.
Weet je er nog meer? Je beweert wat en dat is prima, maar onderbouw het eens! Heel wat zeg je? Dan zijn minimaal vijf niet moeilijk te noemen…
@mercs: zoals hij zegt wat de S klasse nu pas mee krijgt ;) , uit mijn hoofd bij Audi Exclusive pakket, speciale lakken die je eigenlijk nooit ziet dan de standaard kleur wit of zwart en interieur
@Fidenza: dat is niet waar. Het is al 20 (wat, misschien wel 30) jaar lang zo dat mercedes op hun S-klasses en voorgangers de nieuwste snufjes heeft, wat de restvan de fabrikanten daarna pas heeft
@alwood
Vergeet je nu de S300 Bluetec Hybrid niet? De 4 cilinder diesel met 27 pk hybride motor.
Het blijft de absolute eredivisie van de automobiel-industrie.
Heeft in deze generatie iets meegekregen van de inmiddels overleden Maybach, maar dat is uiteraard geen bezwaar. Veel meer een droomauto dan een verwaande Ferrari LaFerrari.
Alexander Klöpping is wel even bezig om alle digitale spitsvondigheden van deze voiture te verkennen om er vervolgens achter te komen dat niet alle topdigitechnologie uit Silicon Valley afkomstig is.
Als de Europese wetgeving daartoe de ruimte biedt, heeft Mercedes reeds de zelfrijdende auto gereed. We stappen in een nieuw tijdperk…
95K voor de S350 Bluetec is niet verkeerd. De vorige S350 Bluetec begon in de prijslijst pas bij 105K. Benieuwd wat de prijsstelling gaat worden voor de S250 CDI in deze nieuwe generatie. Nu was die er vanaf 87K…
Is 392 leds niet een beetje te veel van het goede!?
Volledige prijslijst inmiddels op de site van MBNL.
Hebben we dat over 10 jaar ook allemaal in onze golf, zoals te doen gebruikelijk?
@Simpson: nee hoor, want ik hoef geen Golf!
@ropbp: sorry, ik had er even niet bij stilgestaan dat er ook mensen zijn die geen golf willen, mijn excuses.
Maar nu ik je aandacht toch heb, zou die camera ook iets zijn voor de NS, dat ze kunnen compenseren voor blaadjes op de rails?
vorige keer ging het goed mis met de pre-safe, hopelijk werkt het nu wel goed.
Overigens een mooie, elegante en innovatieve wagen!
Dat infra rood, werkt dat ook bij mist? Zo ja zou het een enorme veiligheids winst zijn denk ik
Leuke uitvinding die anti-hobbel camera. Bose presenteerde in 2004 (na 24 jaar ontwikkeling) al een actief veersysteem waarmee hobbels konden worden gedetecteerd. Lijkt erg goed te werken. http://www.youtube.com/watch?v=q8sVDenpPOE
Die anti-hobbel rommel lijkt me een recept voor heel veel storingen en ellende. Maar het is wel leuk bedacht.
Dieter heeft in ieder geval lol
Vliegdekschepen “vaarden” helemaal nooit. Daarnaast kan ik met zo’n radar kanon mijn Stinger wel uit zetten.