Porsche is lekker bezig.
We weten inmiddels dat de Duitse autofabrikanten een erg goed jaar achter de rug hebben. Vooral in Nederland, waar verkoopstijgingen van 10 tot 30 procent werden genoteerd.
Merk | Verkoop 2015 | Verkoop 2014 | Verschil tov. 2014 |
---|---|---|---|
BMW | 19.706 | 15.477 | 27,3 % |
Audi | 17.230 | 15.574 | 10,6 % |
Mercedes | 15.370 | 11.799 | 30,3 % |
Leuke percentages, maar Porsche doet er nog een schepje bovenop. Het merk wist de verkopen in Nederland meer dan te verdubbelen. Werden er in 2014 nog 1.025 exemplaren afgeleverd, in 2015 liep dat aantal op naar 2.161 stuks. Bizar! De overgrote meerderheid van die tweeduizend auto’s is een Cayenne, oftewel een Cayenne Hybrid. Met dank aan onze bijtellingsregels.
Model | Verkoop 2015 | Verkoop 2014 | Verschil tov. 2014 |
---|---|---|---|
911 | 276 | 277 | 0 % |
918 | 9 | 6 | 50 % |
Boxster | 56 | 54 | 4 % |
Cayman | 26 | 24 | 8 % |
Cayenne | 1.308 | 154 | 749 % |
Macan | 354 | 252 | 40 % |
Panamera | 132 | 258 | -49 % |
Wereldwijd ging het ook lekker, het merk verkocht in totaal 225.121 auto’s, dat is 19% meer dan in 2014 (189.849 stuks). De bestseller van Porsche was de Macan. In zijn eerste volledige verkoopjaar werden wereldwijd ruim 80.000 exemplaren van de compacte SUV afgeleverd. Ook de Cayenne scoorde goed met 73.119 afleveringen. Beide modellen noteerden dubbele groeicijfers vergeleken met 2014.
Naast SUV’s verkoopt Porsche echter ook nog een paar sportwagens. In 2015 werden bijna 32.000 911-modellen afgeleverd, een plus van 4% vergeleken met 2014. Naar verwachting zorgt de introductie van de nieuwe 911, inclusief topmodel 911 Turbo in 2016 ervoor dat de 911-verkopen op een stabiel niveau blijven. De Cayman-verkoop groeide met 1% (in vergelijking met 2014).
escort77 zegt
OK, dan is de financiele-euro-griekenland crisis nu echt officieel afgelopen.
Bier!
lekbak zegt
@escort77: nee, de Griekenland crisis duurt nog onverminderd voort. Maar de andere eurolanden kunnen die last van Griekenland nu beter dragen, waardoor het een minder groot probleem is. Daarnaast is de sensatie er wel een beetje af en daardoor horen we er zo weinig van. Media is a bitch!
denniz zegt
@lekbak: we doen net of er niks meer aan de hand is. Gezellig mooie auto’s kopen en centjes weer laten rollen. Doen wij ook. En hard werken hoort daar bij. Komt wel goed?
bmwalpina zegt
@escort77: Neehoor: http://isgriekenlandfailliet.nl
viezefreddyw zegt
Dat doet Porsche erg netjes. Het is mooi dat de strategie ‘SUV’s verkopen dus meer geld binnen harken’ werkt. Hierdoor kon Porsche diverse snoepjes op de markt brengen waarvan de GT4 het perfecte snoepje is.
Dimglor zegt
@viezefreddyw:
Denk dat er velen met veel vraagtekens zaten toen ze de eerste Cayenne aankondigden…
Maar je ziet dat het een verdomd slimme zet was ;-)
lekbak zegt
@dimglor: het is wachten tot de boekhouders zeggen dat ze moeten stoppen met de sportwagens. Het zal niet het eerste merk zijn wat een ander product erbij neemt, daar succesvol in is en vervolgens het eerste product afstoot om verder te gaan met het nieuwe.
Niet over vijf jaar, maar over een jaar of twintig zie ik dat wel gebeuren.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Dat gaat echt niet zo snel gebeuren. De 911 is een icoon en zal dat altijd blijven. Zal altijd de sportwagen voor alledaags zijn. Met bijna 32.000 911’s doet Porsche het nog steeds goed en er zal altijd een markt voor blijven.
potver7 zegt
@lekbak: Peugeot maakt anders nog steeds pepermolens… ;)
viezefreddyw zegt
@Dimglor: En natuurlijk ook met de Panamera. Je ziet ze bijna op elke hoek van de straat. Zijn ze mooi? Nee. Verkoopt het? Ja. Daardoor kunnen ze blijven doen waar ze altijd goed in zijn geweest. En zo is het natuurlijk niet alleen bij Porsche, maar ook bij bijvoorbeeld Bentley, Jaguar en noem maar op. Er is een markt voor SUV’s, dus is het slim om daar op in te springen. Rolls Royce laat nog even op zich wachten met hun SUV, maar die komt er vast en zeker wel aan.
Dimglor zegt
@viezefreddyw:
Ja, natuurlijk! De Panamera!
Jammer dat hier geen cijfers van worden gegeven?
Die verkoopt inderdaad ook als een malle.
Zie je hier in België ook heel vaak rondrijden!
Het zijn nochtans toch ook geen goedkope wagens..
Waar Porsche ook erg slim is in geweest, zijn die S E-Hybrid dingen!
Die zijn hier in België heel populair onder de zelfstandigen..
Zo zijn die dingen hier 90% fiscaal aftrekbaar!
stephanotis zegt
@viezefreddyw: De verkoop van de Panamera is in NL in 2015 gehalveerd.
autoblogger zegt
@stephanotis @Dimglor: cijfers van de modellen staan er inmiddels bij!
viezefreddyw zegt
@stephanotis: Dat komt denk ik mede omdat hij al heel lang op de markt is. Vanaf 2009 was de eerste Panamera leverbaar, in 2013 was volgens mij de laatste facelift. Ik denk dat Moby Dick toe is aan vervanging, waardoor hij weer meer in trek zal worden.
seja zegt
De eigenaar van de afgebeelde Porsche had zo te zien niet veel geld meer over voor opties…
jochempie zegt
@seja: De eigenaar van die GT4 had kennelijk geen zin om extra kilo’s op het circuit mee te zeulen?
levinoch zegt
@seja: ?
henkhupelschoten zegt
Waren het niet dat de cayenne en panamera er als 14% bijteller was..
stephanotis zegt
@henkhupelschoten: Als ik naar de verkoopcijfers bij AW kijk zou de verdubbeling van de verkoopcijfers in NL volledig op rekening komen van de Cayenne; van grofweg 150 stuks in 2014 naar meer dan 1300 in 2015. Allemaal Cayenne Hybrids?
autoblogger zegt
@stephanotis: ik heb Porsche even gebeld en ze kunnen nog niet zeggen hoeveel van die Cayenne’s er een Hybrid was, maar het zal inderdaad het merendeel zijn.
henkhupelschoten zegt
@stephanotis: toen ik dit artikel bekeek, stond dat schema er nog niet. Iemand die ik laatst sprak werkt bij porsche, ruim 75% van die dingen zijn muesli-cayenne’s. van die 1300 cayenne’s denk ik dat er zo’n goede 900 hybrids zijn, al zouden het er niet meer zijn, van 154 naar 1300, terwijl die wagen al een lange tijd leverbaar is, kan niet anders
parker zegt
@henkhupelschoten: nou mooi, veel beter voor het straatbeeld dan alleen maar Priussen en Foutlanders..
henkhupelschoten zegt
@parker: doe dan maar een Prius man wat is een Cayenne en die Panamera lelijk, niet te harden
Dutchdriftking zegt
Toe maar, doen ze gewoon erg goed dus.
gregorius zegt
en hoe waren de getallen zonder Macan verkopen?
re-label een Q3 naar Porsche en maar daar een PiHybride van. Verkoop je volgende jaar weer het dubbele. Maar of dat nou het doel van Porsche is…
berlinetta zegt
@gregorius: Ik vrees dat dat wel steeds meer het doel van Porsche wordt. Ik vind dat ze, afgezien van de Panamera en de Cayenne, heerlijke auto’s bouwen. De Macan kan ik wel waarderen. Zelfs de Panamera kan ik echt waarderen, maar dat weiger ik toe te geven omdat die zo lelijk is.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Ach, Porsche schrijft zwarte cijfers en kan zich zelf goed bedruipen. Dat is geloof ik ook de bedoeling van een merk, want anders houd het echt een keer op. Mocht Porsche het gamma nog verder willen uitbreiden dan graag met een kleinere sportwagen onder de Cayman…
potver7 zegt
@gregorius: Dat kan je toch gewoon uit het verhaal opmaken? Wereldwijd waren ruim een derde van de verkochte wagens een Macan. Zonder Macan zou een deel van die kopers misschien een Cayenne gekocht hebben, en de rest zou uitgeweken zijn naar bijvoorbeeld een Q3 of XC60.
In Nederland liggen de verhoudingen ‘ietsje’ anders trouwens: van de 2161 wagens waren er ruim 1300 een Cayenne (t.o.v. 150 in 2014!) en bijna 360 een Macan. Dat er sinds eind-2014 een hybride-versie van de Cayenne is heeft daar waarschijnlijk helelmaal niks mee te maken.
norge zegt
Dus het is waar dat er op elke straathoek een 911 staat? Wauw, wij moeten het doen met tesla’s..
potver7 zegt
@norge: Nee hoor, van de 911 zijn er maar 2 (twee!) meer verkocht dan in 2014. De verdubbeling komt volledig voor rekening van de Cayenne, want ‘nieuw’ en hybride.
martijn11 zegt
Ik zie ook steeds meer porsch rijden indderdaad
desjonnies zegt
Grappig
We kopen meer Duits ‘
We krijgen meer Duits’ (vooral hun problemen)
Straks spreken we nog Duits !
Ich bin ein Kölner !
of zo…..
Maar zorg wel dat ze op armafstand blijven !
http://www.roadrailandsea.co.uk/photos/3/h316-Cologne+Hauptbahnhof+Koln+Hbf-2e0e1aa499d45b301c93f029b7a92d20.jpg
norge zegt
@desjonnies: Nou is Duits wel makkelijker te leren dan Frans…
super zegt
@norge:
ja, bijvoorbeeld ich will ficken
yupyup zegt
Porsches zie je de laatste tijd dan ook erg veel rijden hier in de omgeving. Het is de golf voor mensen die net iets meer te besteden hebben.
borro4 zegt
@yupyup: iets meer…..
rikvp zegt
Wow 9x 918… laferrari,p1,aventador etc zijn er veel minder van verkocht in NL
DennisS65B40 zegt
@rikvp: bizar, sta er ook van te kijken!!
pand zegt
@rikvp: ook dat er 15 van zijn verkocht de afgelopen jaren. Zoveel heb ik er ook niet gezien
lekbak zegt
@rikvp: logisch, die kost vrij weinig om op Nederlands kenteken te zetten omdat die nauwelijks co2 uitstoot op papier. Opeens zijn gele platen voordelig!
clarkson zegt
Als de hybrid er niet was dan was het natuurlijk wel anders geweest. Maar het zijn alsnog serieuze aantallen. Het ”Hé! kijk een porsche” momentje is er wel vanaf.
jansuh87 zegt
Kwam die tractorkennis nog ergens ban pas
w0o0dy zegt
Vooral lelijke, grote en te zware hokken voor mensen die het stoer vinden om te melden dat ze een Porsche hebben maar geen Porsche willen.. Triest. Persoonlijk heb ik helemaal niets met die dingen en de verhoudingen in de verkopen zijn wel Heel erg scheef om Porsche nog een sportwagen fabrieks te noemen.
sjaakerdeknaak zegt
Waar is Opel in dit lijstje dan?
v60polestar zegt
@sjaakerdeknaak: ja en de andere Duitse merken?? Ach ja t gaat hier 24/7 alleen om Audi, BMW, Mercedes!!