Wint brute power in combinatie met minder gewicht (McLaren P1) het van vierwielaandrijving en Deutsche Gründlichkeit (Porsche 918 Spyder)?
Nu Top Gear een vroegtijdige dood lijkt te sterven, moet toch iemand de handschoen oprapen en hét hypercartrio van dit moment tegen elkaar later strijden? Motor Trend werd benaderd door een McLaren P1-eigenaar en zocht daar zelf de lucky owner van een LaFerrari bij, terwijl Porsche graag een 918 stuurde. Gaat dat dan zo makkelijk? Nope, want dan had de LaFerrari namelijk ook wel in de titel gestaan. De Italianen hadden weer eens van de Senso-koffiepads gesnoepd, want ze waren zo zuur dat ze de eigenaar van de LaFerrari verboden mee te doen aan de test.
De heren namen daarom alleen de Britse en Duitse hypercars mee naar Laguna Seca, een van de meest uitdagende circuits van Amerika. Vooraf lijkt de McLaren P1 behoorlijk in het voordeel: het gecombineerde vermogen van de P1 bedraagt 916 pk, terwijl de Porsche het moet doen ‘slechts’ 887 pk. Daar komt nog bij dat de P1 1547 kilo in de schaal legt, terwijl de Porsche 918 Spyder een goede 150 kilo zwaarder is. Daar staat vierwielaandrijving tegenover, de McLaren P1 heeft enkel aandrijving op de achterwielen.
De Porsche mag het als eerste proberen en breekt en passant ook even het ronderecord op Laguna Sega met 1:29.89. Alle ogen zijn dan gericht op de McLaren P1, waarvoor speciaal uit Woking wat technici zijn ingevlogen. Het mag niet baten, de McLaren blijft steken op 1:30.71, bijna een seconde langzamer dan de Porsche. Daarmee lijkt het nut van Porsche’s vierwielaandrijving wel bewezen. Goed, de strijd tussen de 918 Spyder en de P1 is hiermee geslecht, al zullen de verschillen vermoedelijk kleiner worden op een sneller circuit dan Laguna Seca. Daarnaast blijft er nog altijd één vraag onbeantwoord en alleen dat is al genoeg reden om te hopen dat Top Gear nog heel even onder ons blijft.
Foto: Motor Trend / William Walker
kvdw zegt
Wat is Ferrari hier toch kinderachtig in zeg! Vind dit nog erger dan dat ze mee zouden rijden en langzaamste worden.
hoonigan247 zegt
@kvdw: Gewoon allemaal zeggeb dat Ferrari bang is omdat ze gewoon langzamer zijn. Misschien vinden ze dat wel leuker dan echt die test te doen ;)
kvdw zegt
@hoonigan247: Ja want het is natuurlijk niet leuk om de snelste van de drie te zijn…
axel968 zegt
Ook gewoon bijna een seconde! Dat is nogal wat. Toch wel trots op Porsche. Minste vermogen en het zwaarste en toch sneller op dat circuit.
knipperlichtje zegt
De Porsche blijkt na onafhankelijk onderzoek sneller op Laguna Seca én had de snelste tijd op de Nürburgring al in haar bezit. Dan kunnen we nu toch wel concluderen dat de 918 de snelste van de twee is?
gtwillem zegt
@knipperlichtje: ja. Want Laguna Seca is wel een baan waar een lichtere auto in het voordeel is (je kan meer snelheid in de bochten tijdens de klim naar de Corkscrew).
Op Monza zal de 918 wellicht het onderspit delven.
OT: belachelijk wat Ferrari doet. Meer dan 1,2 miljoen per auto vragen voor een auto waarvan je uitgenodigd mag worden om hem te komen. Goede businesscase, want het merk draait uitstekend.
Maar voor mij betekent het vooral dat de magie van het merk compleet weg is. Tevens als mijn respect voor het merk, overigens.
KUYL zegt
@gtwillem: Als koper van een Ferrari had je dit kunnen weten, doen ze al jaren bij de modellen die ze je moeten “gunnen”.
Hier een prachtig stukje hierover hoe het al ging bij de F50:
http://www.caranddriver.com/reviews/ferrari-f50-road-test
Lees vooral eens goed over de scare tactics die Ferrari gebruikt bij de Miljo/Miljardairs die normaal gesproken nergens voor terugdeinzen. Chris Harris heeft er trouwens ook menig keer over geschreven en geklaagd, ook leuk om te lezen.
gtwillem zegt
@KUYL: leuk artikel. Schandalig dat ze zo te werk gaan. Echt riducuul. Maar ja, dat was in 2003 ook al zo. De McLaren Mercedes SLR werd alleen meegegeven aan de grotere media, en de Enzo mochten een paar journalisten op rijden op Fiorano. Dat terwijl Porsche altijd een Carrera GT ter beschikking heeft (ze hebben nog steeds een persauto) staan.
FlighTom zegt
@gtwillem: Hoewel ik het compleet met je eens ben; heb je deze morgen wel een bak koffie gehad?
Je reacties zijn over het algemeen diepgaand, goed onderbouwd en uitstekend geschreven. Alles hierboven voldoet daaraan behalve mijn laatste compliment uit voorgaande zin.
‘(je kan meer snelheid in de bochten tijdens de klim naar de Corkscrew)’
‘Meer dan 1,2 miljoen per auto vragen voor een auto waarvan je uitgenodigd mag worden om hem te komen’
‘en de Enzo mochten een paar journalisten op rijden op Fiorano’
Wederom; ik ben het zeer zeker met je eens. Maare, bakje koffie ;) ?
gtwillem zegt
@FlighTom: hahaha, koffie mag inderdaad wel ;-). De voorgaande berichten waren voornamelijk gedaan met de telefoon. Meestal gaat het bericht typen dan niet in een keer (bellen, mail beantwoorden, etc) waardoor ik te snel woorden neerknal en vergeet hoe de zinsopbouw ook al weer was…)
FlighTom zegt
@gtwillem: http://www.culy.nl/wp-content/uploads/2012/02/coffee_cup-590×420.jpg
gtwillem zegt
@FlighTom: Thanks! Die had ik echt nodig!
drietand zegt
@knipperlichtje: dus we kunnen Jeremy Clarkson nu Jennifer noemen?
mashell zegt
@drietand: dat is ook een mooie uitweg uit de Top Gear crisis. Jeremy vervangen door Jennifer.
mrB zegt
Het hele artikel staat (stond?) op de homepage.
OT: Het zelf vertrouwen van Porsche is dus zeker niet ongegrond! Nu is Laguna seca niet en circuit met veel hoge snelheid, maar relatief korte rechte stukken, wat het voordeel van de P1 wat teniet doet. Desalniettemin, bijna een seconde sneller! Ik snap wel dat Ferrari het niet aan durft!
Dutchdriftking zegt
Leuk die seconde, de 918 is de mooiste van de 3. Daarom is het mijn winnaar!
mrrallycross zegt
@dutchdriftking: dat is een mooie redenatie
nsxkoenigsegggtr35 zegt
@dutchdriftking: Serieus knap van de Porsche 918, hij heeft minder vermogen is zwaarder maar hier wel gewoon sneller. Vooral de achterkant van de 918 vind ik mooi en natuurlijk niet te vergeten het zeer fraaie interieur.
Onehp zegt
@dutchdriftking: bovendien ook veruit de meest bruikbare van het trio.
roberto zegt
Ik hoop dat Lamborghini snel met een HyperCar komt, puur om Ferrari uit dagen om een ommetje te maken..
mashell zegt
@roberto: als Lamborghini met een hypercar komt dan maken ze er maar een paar van, kost deze minstens 2 miljoen een weet niemand eigenlijk of het nou een auto of een straaljager is.
SimonMc zegt
Even terzijde, heeft die Porsche buiten 4-wiel aandrijving ook 4-wiel sturing, zoals bij de GT3( RS )?
rickpetrolhead zegt
@SimonMc: jazeker
henkhupelschoten zegt
@SimonMc: stuurt maar enkele graden mee en volgens mij op een bepaalde snelheid gaan ze anders draaien maar weet niet hoe dat precies in elkaar zit
mrrallycross zegt
Ferrari is denk ik of net sneller of hij is, zoals ferrari denkt de langzaamste. Het is in ieder geval zielig dat ze eigenaren verbieden hun auto te gebruiken waar zij dat voor willen.
fejjie zegt
@mrrallycross: Ferrari kan het niet echt verbieden, want je doet natuurlijk wat je wil met je eigendom. Maar ze kunnen wel zeggen dat je in de toekomst niet meer hoeft langs te komen voor een nieuwe auto en dat is dan best kut als je een superrijke ferrari liefhebber bent.
w0o0dy zegt
Impressie performance by the Porsche.. Maar… De 918 is veel makkelijker op de limiet te rijden dan de P1.. En de langzame bochten helpen ook… Verder schijnt de p1 eigenlijk niet optimaal uit de voeten te kunnen op het circuit met de standaard banden. Is deze test met de standaard banden gedaan of met de corsa’s?
macready zegt
@w0o0dy:
Met de plakkerigste optie voor de P1: Trofeo R.
En dan ook nog meerdere setjes en eindeloos veel verschillende spanningen, i.t.t. de 918.
“On the P1 went the most aggressive tires owners can get from the factory: Pirelli P Zero Trofeo Rs, which came heat-cycled. The Michelin Pilot Sport Cup 2 is the only tire option for the 918, and Porsche opted against heat-cycling.”
“Further, Porsche reckons the 918 would be even faster with the same effort put into the McLaren’s tires and pressures”.
w0o0dy zegt
@macready: bij de 918 werd ook de bandenspanning meermaals aangepast. De tweede set banden voor de P1 zal waarschijnlijk meer geweest zijn om een setje “below par” Pirelli’s als oorzaak voor de minder goede tijd uit te sluiten. De oorzaak ligt volgens Pobst in de remmen die door de ABS minder effectief zijn en het beter aan de grond krijgen van het enorme koppel door de 918. Rechtuit is de P1 sneller maar er zijn niet veel plekken waar die dat voordeel kan benutten. Bredere banden voor de P1 zou helpen maar of de balans en handling dan niet verstoord wordt is dan weer de vraag.
Kennelijk is de P1 wel opwindend er dan de 918.. En aangezien je als eigenaar geen pro bent is dat misschien een betere keuze maar mij verrast het resultaat wel. Had de P1 sneller verwacht.
tupperware zegt
Tja, Laguna is een stoffig Mickey Mouse baantje het zou raar zijn als de 918 daar zou verliezen. Dan is 0,082sec eigenlijk nog weinig.
Doe dit grapje op de roadcorse van Daytona of een baan als Elkhart Lake en je zou zo maar een ander beeld kunnen hebben.
Mijn analyse, 2 zeer competente auto’s waar eigenlijk geen winnaar is aan te wijzen met geen van tweeën zou ik me gestraft voelen..
autoriteit zegt
@tupperware: 0,82 seconden bedoel je
dberkwood zegt
Hoe is het mogelijk dat Ferrari een klant kan verbieden zijn eigen auto deel te laten nemen aan een test? De auto is verkocht aan de klant, dus de klant kan zelf bepalen wat er met de auto gebeurd lijkt mij. Staat er soms in Ferrari’s koopvoorwaarden dat zij het recht behouden om te bepalen of auto’s aan tests meedoen?
sportstand zegt
@dberkwood: Ferrari kennende bepalen die zelfs nog wie erin mag rijden!
Maar waarschijnlijk stonden alle LaFerrari’s in de werkplaats voor de terugroepactie ;)
djuized zegt
@dberkwood: Vind het ook beetje apart van Ferrari. Waarschijnlijk heeft Ferrari gewoon gedreigd met het verbeken van de band (die uberhaupt nodig is om een LaFerrari te kunnen kopen) te verbreken indien meegedaan werd aan de test…
knipperlichtje zegt
@dberkwood: bij Top Gear werd als pressiemiddel genoemd dat de eigenaar nooit meer een exclusieve Ferrari mag kopen (een model waarvoor je al een x aantal springende paarden in de garage moet hebben staan dus). Iets anders lijkt me niet mogelijk.
gtwillem zegt
@knipperlichtje: je was me net voor! Het klopt wel, namelijk. Het is een select clubje die al die exclusieve Ferrari’s mag kopen van Ferrari (wat ik al belachelijk vindt, maar dat terzijde). En dat clubje wordt telkens opnieuw uitgenodigd. Aangezien die wagens vaak ook flink in waarde toenemen, willen die eigenaren de boot niet missen.
arii zegt
Kan een eigenaar van een LaFe zn auto niet ff wrappen kenteken eraf halen? Alsof Ferrari dan weet van welke klant deze afkomstig is. Of houdt zo’n hypercar tegenwoordig ook je locatie bij? :’)
mashell zegt
@arii: als een McLaren F1 in de jaren 90 al naar huis kon bellen, je een electrische Up! met een app kunt localiseren dan is het antwoord bij een auto van een miljoen zeer waarschijnlijk wel ja.
henkhupelschoten zegt
je hoort iedereen wel praten over de drie maar waarom geen aston martin one 77 en de pagani hauyra? huayra? hoe je het ook mag spellen het is een snelle bak en naar mijn mening samen met de laferrari de mooiste
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Omdat die wagens qua prestaties toch wel een klasse lager zijn. Qua prijs dan weer niet. Het zijn wel allebei schitterende wagens in mijn ogen.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
@henkhupelschoten: wat dacht je van Koenigsegg ;)
dberkwood zegt
@nsxkoenigsegggtr35: Dat zou pas vet wezen. Ik benieuwd hoe de Agera R, eigenlijk wel de ultieme hypercar volgens de oude stempel, het uit zou houden in vergelijking met het futuristische speelgoed.
gtwillem zegt
@dberkwood: ik kan mij eem test in Evo Magazine herinneren waarin ze over de Nordschleife een supertest hielden. Niet zo als Autovisie met een Audi S1, Peugeot RC-Z, F-Type en Corvette, maar met echt serieus materiaal: Porsche Carrera GT, Pagani Zonda F Club Sport, Ferrari Enzo, Maserati MC12 en Koenigsegg CCX. De Koenigsegg had tov de concurrentie wel 100 tot 200pk meer, maar het extra vermogen kwam erg laat vrij in het toerengebied. De CCX was de lichtste en sterkste, maar ook de langzaamste.
De snelste was, vrij verassend, de Maserati. Aerodynamisch scheen die auto zo veel bij te dragen dat het prettiger op de limiet te rijden was. Voor de goede orde: de coureur was Marc Basseng. Erg goede bestuurder. Oh, en een Nismo GT-R rijdt bovenstaande auto’s allemaal het snot voor de ogen…
Vincegail zegt
@gtwillem: Niet geheel toevallig waren al die auto’s behalve de Koenigsegg eigendom van Black Falcon en hadden die ook de setup gedaan. Buiten de Koenigsegg. Christian von Koenigsegg was nog een beetje naïef in die tijd (zie ook top gear crash). Dit zal hem niet meer gebeuren, nog los van het feit dat de Agera R een heel andere auto is dan de CCX. Kan niet wachten tot ze het record op de ring gaan pakken. Eerst met de R, en dan nog een keertje met de One:1.
gtwillem zegt
@vincegail: klopt, auto’s waren vam Black Falcon. Ik weet alleen niet zeker of ook de setul hadden aangepast. De auto’s waren express standaard gehouden om een goed beeld te krijgen.
Koenigsegg bouwt zeer indrukwekkende automobielen, maar hoeveel pk’s ook die auto’s extra krijgen op de achterwielen, ik zie het niet werken op de ‘Ring. Nardo, Monza, het oude Hockenheim, Road America of op een oval zie ik de Koenigsegg de snelste tijd neerzetten.
Vincegail zegt
@gtwillem: We zullen zien… Ze zijn iig wel veel van plan. Op hun website: “Coming soon: we blog about road to recordssssssssss (meervoud) at Nürburgring”
nsxkoenigsegggtr35 zegt
@Vincegail: Agera R, One:1 en de Regera niet te vergeten! Zou echt geweldig zijn als zij met dit spul het record op de ring gaan pakken.
Persoonlijk denk ik dat Christian een v/d zeer weinige mensen is in de autobranche die juist eerlijk zijn. Hij heeft zeker geleerd van die Topgear crash. Elke ander Fabrikant stuurt een zwaar aangepaste auto om beter uit de bus te komen.
Het is gewoon heel erg knap wat hij in een zeer korte tijd heeft neergezet, Pagani krijgt AMG blokken geleverd uit Duitsland. Koenigsegg wil alles zelf bouwen, dus ook het motorblok zelf. Daar heb ik juist bewondering voor bij K’egg en het zijn de meest extreme indrukwekkende hypercars.
henkhupelschoten zegt
@nsxkoenigsegggtr35: Vergeten! Die moet natuurlijk ook meedoen! Zou gas zij heel het rijtje bijeen
lambo4all zegt
@henkhupelschoten: omdat een F12 een one-77 al stof laat happen, bovendien ben ik benieuwd of de versnellingsbak van de one-77 uberhaupt een dagje circuit aan kan. Bij normaal gebruik is de koppeling al na 5000km versleten.. Om over de gruwelijk langzame schakeltijden maar te zwijgen.
henkhupelschoten zegt
@lambo4all: hij hoort erbij punt uit. overigens ben de de veyron ook vergeten zou episch zijn
gerjan zegt
Ik weet niet welke auto van deze 2 het meest lelijk is. met de Ferrari erbij word het drietal ook niet mooier. Het word tijd dat deze auto bouwers weer is mooie auto’s gaan maken. En als we nu is die snelle sport auto uit Zweden erbij halen. Ben wel nieuwsgierig hoe die met deze auto’s mee komt.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
@gerjan: Die mooie Zweedse kan makkelijk mee, ik gun het Christian von Koenigsegg ook van harte wat een sympathieke man i.t.t. die irritante Italianen (Ferrari) Wat zijn die Ferrari mensen een stelletje trieste gasten.
frietjemet zegt
Wat een trieste bedoening van ferrari, is ook lang niet meer wat het voor de milennium wisseling was…
Mooi dat Mclaren en Porsche hun hypercars gewoon laten doen waar ze voor gemaakt zijn, en zo te zien zijn ze aan elkaar gewaagd!
ghost zegt
Wat voor sanctie stelt Ferrari dan aan zo’n Laferrari eigenaar? Het is toch zijn auto, hij is toch betaald?
tupperware zegt
@ghost:
Plaatsing op de zwartelijst, ofwel bij een opvolger van laffe arie pis je naast de pot en leg dat je vrinden maar uit..
Of zou je het hoofd van je favoriete paard op je kussen aantreffen..
maferick74 zegt
@ghost: je antwoord staat hier ergens boven…. als je niet doet wat ze zeggen zal je nooit meer in aanmerking komen voor de volgende exclusieve sloep ( die vast 3 miljoen gaat kosten en er maar 200 van gemaakt worden oid)
w0o0dy zegt
Hmm de remmen van de P1 icm de ABS kostte tijd en de tractie uit de 4 langzame bochten… Ik voel een update aankomen voor de P1… “Race Setting for ABS”.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: en iets bredere achterbanden wellicht..
bmw7 zegt
@w0o0dy: de P1 GTR mischien ?
berlinetta zegt
Nu is dit circuit wel enigszins in het voordeel van de 918 met zijn vierwielaandrijving, maar indrukwekkend vind ik het wel. Ik schatte de 918 altijd net wat langzamer in dan de concurrentie, maar misschien moet ik mijn woorden maar eens terug nemen.
Daarnaast ging mijn voorkeur altijd uit naar de LaFerrari, maar als dat merk zo ontzettend zielig moet doen dan zou ik toch liever naar de concurrent gaan.
dennisjuh95 zegt
Ben ik nou zo gek of leen je je LaFerrari gewoon uit aan zo’n medium. Kentekenplaten er af en zorgen dat het productienummer niet zichtbaar is. Hoe the f*ck wil feraarie daar iets aan doen?
ter zegt
@dennisjuh95: via NSA of GCHQ of onze AIVD.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
P1, 918 en de LaFerrari alle drie zeer bruut en supersonisch snel. Als je van tevoren op de specs zou afgaan, lijkt de P1 in het voordeel zou je denken maar niets is minde waar. Fenomenale grip blijkt dan weer een voordeel voor Porsche te zijn.
En verder vind ik de P1 en de 918 ook mooi, allebei op hun eigen manier en ze worden mooier met de dag. Net als goede wijn. Porsche heeft het mooiste interieur en de P1 is de meest indrukwekkende van de buitenkant.
maseratizzzzzzzz zegt
Dit zegt helemaal niks, de ene coureur kan toch beter zijn als de andere, zegt mij teminste nooit wat die rondetijden.
ferrari94tr zegt
Van daar dat Clarkson op dit moment gestopt is met tg. Binnenkort heette hij anders Jessica.
reistje zegt
Toch wel apart… Een race tussen de McLaren P1 en de Porsche 918, en de verliezer is een Ferrari.
crusader zegt
Deze test is al voorgedaan (zie filmpje), ook toen won de 918 en kon Mclaren het maar moeilijk verkroppen om er dan later de trofeo banden oo te leggen om toch maar sneller te zijn…vraag is natuurlijk, hoe snel is de 918 met zulke trofeo banden…al die testen bewijzen voor mij 1 ding, die 918 is verdomd snel voor zijn gewicht en Mclaren/Ferrari zijn slechte verliezers: http://youtu.be/icjR6QeAXnU
mercedesbenz63 zegt
Maar dan nog neem ik liever de P1 want porsche fikt toch wel weer af, die uitlaten achterop vind ik ook niet mooi…
tt123 zegt
je zou toch met je hypercar vriendjes gewoon een trackday kunnen doen? waar toevallig ook en cameraploeg bij is. its your car right?
philipf zegt
Wow! Dat had ik niet zien aankomen. Maar uiteindelijk kies ik toch voor de P1
azuli zegt
Waarom kan men geen circuit vinden wat in het voordeel is voor alle drie? De vierwielaandrijving is echt een supergroot voordeel op laguna seca. Dat de Porsche maar 1 sec sneller is gewoon een aderlater. Zegt mij genoeg dat de P1 en LaFerrari gewoon veel sneller zullen zijn.
clarkson zegt
Handtekeningen verzamelen dat ferrari in ieder geval de Nurburgring gaat klokken voor ons?
nsxlfagtr zegt
Dus toch voordeel van de vierwielaandrijving bij de Porsche 918. Een nette prestatie aangezien de 918 zwaarder en de P1 meer vermogen heeft.
Vooraf zou je denken dat de McLaren P1 gaat winnen, verder weer een kinderachtige actie van Ferrari.
michaelcorleone zegt
Vind ik erg knap aangezien de Porsche 918 minder vermogen heeft en zwaarder is doordat de Porsche toch behoorlijk wat luxe heeft aan boord heeft. De McLaren blijft ook gewoon een echte pure rijdersauto en een echte circuitbeest. Daarnaast zien ze er ook gewoon heel fraai uit.