
Het lijkt erop dat er koppen gaan rollen in de top van ons politieapparaat.
Meerdere agenten (waarvan één uit de bovenste regionen) van de Nederlandse politie worden door het Openbaar Ministerie verdacht van corruptie en omkoping, zo heeft een woordvoerder van het OM bevestigd tegenover de NOS. Deze misstanden zouden betrekking hebben op de aanschaf van 13.000 nieuwe dienstwagens, een onderwerp waar drie jaar terug ook al vragen over werden gesteld.
Minister Ivo Opstelten (veiligheid en justitie) lijkt geen trek te hebben in een langlopend onderzoek en heeft middels een brief aan de Tweede Kamer laten weten de aanbestedingsprocedure opnieuw te willen uitvoeren. De politie sloot in 2011 een deal met PON, maar het contract loopt aan het einde van dit jaar af. Opstelten heeft al kenbaar gemaakt dat de nieuwe procedure ongeveer een jaar in beslag gaat nemen.
Buiten het gedoe rondom dienstauto’s, schijnt de politie vaker de Europese regels met betrekking tot aanbestedingsprocedures aan haar laars te lappen. Zo zou er onlangs nog een akkefietje zijn geweest bij de aanschaf van portofoons. Hoe dan ook lijkt het ons een slechte zaak dat ook de hoogste politiefunctionarissen vatbaar zijn voor corruptie en machtsmisbruik. Tot dusver is er in elk geval één agent geschorst, tegen een onbekend aantal anderen loopt nog een onderzoek.
Update 14-10: Vandaag werd bekend dat de politie in verband met deze zaak de directeur Facility Management en vier andere inkopers van de politie buiten dienst heeft gezet.
Hehe, hebben ze eindelijk boven tafel wat iedereen 3 jaar geleden al wist.
Pon heeft ons brave belastingbetalers destijds goed bij de taas gehad….
@jrk68:
we noemen het gewoon een “leermomentje” ..
@lincoln:
Yep, ik hoor de sorry’s al over de tafel vliegen, om vervolgens verder te gaan alsof er noooooit iets gebeurd is….
@jrk68: Dat PON-contract wordt gewoon verlengd, mark my words…
@e1000bmw523i: bij Defensie werd het niet verlengd. Toen waren een paar hoge officieren omgekocht met een paar Audi A6-jes door Pon. Pon heeft de halve autowereld in zijn zak en zeker de autobladen. Autoweek mag nooit iets negatiefs over VAG schrijven.
@rufctr01: waar haal je die onzin vandaan dat er bij defensie sprake was van omkoping bij aanschaf van dienstauto´s? teveel Telegraaf gelezen? is er iemand voor de rechter gedaagd of zelfs maar geschorst? Er is ooit 1 foto van een defensieambtenaar in de Telegraaf gezet, maar die had niets te vertellen bij het afsluiten van contracten.
@rufctr01: ze moeten Pon maar eens gaan naaien want die verdienen veel te makkelijk hun geld. Er zijn veel slechte Volkswagens, vooral de tsi motoren en de zeer slechte service.
@jrk68: plus wachtgeld regelingen.
@rolov: Politici, politie… ja ok, de woorden lijken wel een beetje op elkaar. Toch is wachtgeld alleen voor de eerstgenoemden.
@jrk68: Hoho, hier is minstens een week lang durende management-sessie op de hei voor nodig om de koppen weer dezelfde (corrupte ?) kant op te krijgen hoor; vergis je niet in de mentale broosheid van alle opperbromsnorren …
@jrk68: Overheidsapparaat; waarschijnlijk even in een BiLa de pijnpunten masseren…
Kon ook al geen goede rede vinden om volvo’s in te ruilen voor van die Volkswagen hokken.
@mrrallycross: Dat vind ik niet zo raar. Ik kan me voorstellen dat het voordelen heeft om alle auto’s bij één leverancier af te nemen. Volvo valt dan af, want die hebben bijv geen model in de klasse van de Polo, of de Transporter.
@mrrallycross: Daar kachelen ze overigens ook nogsteeds mee rond.
Maar een volkswagen touran met een 1.6 diesel is niet vooruit te branden. En ze hebben een wegligging van niets. (ik rij er dagelijks in voor mijn werk) Er zijn opritten van de snelweg waarbij je in een redelijk scherpe bocht al 120 mag rijden, als ik dat zou doen met een bouwjaar 2014 touran 1.6 diesel dan glij ik recht door de berm in.
Het zijn degelijke auto’s, maar ik ben van mening dat voor de veiligheid van agenten en de rest van het verkeer een politieauto over meer vermogen en een betere wegligging moet beschikken om zo net even wat gas bij te kunnen geven zonder van de weg te raken.
@MrSkyline: jij snapt het idee achter een aanbesteding niet. Het gaat om PRIJS, PRIJS, PRIJS en PRIJS. Zaken als kwaliteit, comfort, veiligheid en weggedrag tellen echt niet mee.
Wat ik in deze ook heb gehoord, is dat PON voorafgaand aan de aanbesteding de enige erkende sirenebouwer van NL heeft opgekocht. Wat prijstechnisch voor hen heel gunstig aan te bieden was ineens……
@roppp: Snap jij het wel dan? De overheid besteedt namelijk vrijwel nooit aan op basis van laagste prijs, maar op basis van EMVI. Bij EMVI worden de inschrijvingen beoordeeld op (een combinatie van prijs en) kwaliteitsaspecten. Het verschilt per aanbesteding hoe zwaar de prijs meetelt en welke kwaliteitseisen precies gesteld worden. Hoe er beoordeeld gaat worden moet wel van tevoren bekend zijn bij de inschrijvers.
@donvincenzo: Op papier ja, maar uiteindelijk is de rationale in de praktijk – bij de overheid – vrijwel altijd prijs, prijs, prijs of old-boys/golf-netwerk; en we verzinnen de overige onderbouwing daarna wel … Heb het al zo vaak gezien dat ik niet geloof dat het over nacht anders wordt …
@dawwg: Maar als je zelf bij de overheid werkt, waarom probeer je er dan niks aan te veranderen?
@donvincenzo: hou op man. Het enige waar ze naar kijken, is de prijs. Of in dit geval, hoeveel ze onder tafel schuiven.
@roppp: de hele systeem van aanbestedingen zuigt en vindt het jammer dat het door Europa door ons strot geduwd wordt.
Want zo wint de goedkoopste en iedereen weet dat goedkoopste = slechste ….
@MrSkyline:
Ik rij er ook dagelijks in, en wij rijden in de Touran 2.0tdi 140pk dsg met aangepast onderstel. Wegligging is prima en voorspelbaar. Acceleratie is ook prima. In bebouwde kom ben je meer dan snel genoeg. Op de snelweg haalt hij op de teller de 200.
@werf76: fijn voor je. Maar niet zo fijn dat de belastingbetaler met deze geldverslindende zwendel wordt opgezadeld; concurrentie kan waarschijnlijk goedkopere alternatieven leveren, maar kreeg door de achterbakse praktijken geen kans.
@406_v6: Doe eens niet zo simpel met zo’n reactie “Fijn voor je”. Ik reageerde op iemand anders dat de andere Tourans verder prima auto’s zijn. Ik viel jou niet aan dus doe dat naar mij toe ook niet.
Om op je reactie terug te komen over de corruptie schandaal. Dat vind ik ook niet normaal. Er zijn veel meer merken die prima auto’s kunnen bouwen. Sommige collega’s hebben er een bepaald gewin bij gehad denk ik.
@MrSkyline: alle Politie Touran’s hier in Amersfoort zijn 2.0tdi met 140pk. Rest van Nederland weet ik niet
Nou fijn dat eindelijk erkend word dat er gefraudeerd is! Wel erg zuur dat dat zó lang heeft moeten duren, het was al vanaf dag 1 duidelijk!
@stationcar:
dat komt omdat de “verantwoordelijken” hun gouden handdruk al te pakken hebben of er is iemand overleden die ze de schuld in de schoenen kunnen schuiven ..
goh .. een corrupte NL ambtenaar ..
maakt toch niet uit ..
maken we de boetes/belastingen/accijnsen/vergunningen toch wat hoger ..
en er zullen GEEN koppen rollen (op een symbolische die daar heel veel geld voor vangt na dan) ..
er zullen alleen maar slachtoffertjes zijn ..
dat komt ervan als je in een land leeft waar alleen maar veredelde steuntrekkers verkiesbaar staan ..
@lincoln:
Ik denk dat ze bij Pon hun L*L uit hun broek lachen….
Zullen die petten straks allemaal Mini moeten gaan rijden in het kader van subsidiëren van arbeid?
@jrk68: Zó klein zijn die Mini’s nu ook niet meer, en wie weet wat ze de komende jaren nog in petto hebben. Ze rijden in elk geval beter dan de VW’s die de politie nu heft!
@hammerman:
Yep, zeker de 5 deurs Mini moet ruim voldoende zijn, past de arrestant niet achterin, dan vouwen ze hem/haar maar op..
@jrk68: bij Pon lachen ze niet zo hard momenteel; halfjaarcijfers waren dramatisch slecht voor de automotive tak. Zo slecht dat andere Pon takken daaronder lijden (want er moet bezuinigd worden en niet zo’n klein beetje ook).
@406_v6:
….Pakt nu zijn vlag en wimpel….
@jrk68: en ff op z’n Turks door de straten rijden met die vlag en getoeter!
Briljant, aanbesteding overdoen, paar mindere goden schorsen en het verdwijnt in de doofpot. Want we verwachten toch niet daadwerkelijk concrete zaken te gaan horen?
@alfablog: Laat me raden, dan komt Volkswagen wederom er met de opdracht vanaf, mits ze nog meer smeergeld betalen. En de klokkenluider wordt het enorm lastig gemaakt om verder te gaan met zijn leven. Daar hebben ze zo hun trucjes wel voor.
Gaan ze Pon nu trouwens uitsluiten bij de nieuwe aanbesteding? Zou niet meer dan terecht zijn!
@stationcar: hoezo? In het artikel staat dat de politie gefraudeerd heeft, niet Pon. Als de politie de procedures wat anders heeft laten verlopen om bij hun voorkeur auto uit te komen dan hoeft dat niet te betekenen dat Pon iets te verwijten valt.
Als ik echter de prijskaartjes zie die Pon op de door hun geïmporteerde wagens plakt lijkt het er op dat frauderen in hun bloed zit.
PomperdepompomPON…
Wat een dag zeg. Koos Spee bekeurd, politie corrupt. Ik blijf nog even wakker!
@danmar:
VW dat steekpenningen betaald….
Wie had dat ooit kunnen denken….
@jrk68: Er is – kuch – nog niks bewezen he,
@danmar:
Waar rook is, is vuur..
http://www.autoblog.nl/archive/tag/fraude
Het is in elk geval niet voor het eerst.
KGB is toch het beste kenteken voor een politie auto, hier rijdt een”stille” blauwe..
Dat valt natuurlijk echt niet op..
Het wordt tijd dat ze weer in fatsoenlijke wagens gaan rijden en dat niet iedere agent z’n hand naar je opsteekt als je in een Golf slowmotion van de baas voorbij komt.
Het kon ook niet uitblijven. Dit wist iedereen natuurlijk wel.
Maar oh jee oh jeee, welk lot is ons beschoren?
Komt de sterke arm der wet straks aan in een … Kia? Hyundai? Peugeot?
Oei oei oei.
Doe maar gewoon 10000 witte Mini’s uit Born. Wat strepen en lampjes erop en klaar is kees. Oogt een stuk beter dan die waardeloze Tourans en, nog belangrijker, rijdt een stuk beter.
Nu snap ik ook waarom ze Perridon hebben gevraagd om zijn Veyron om te toveren, stel je voor dat het geen VAG product zou zijn!!!
Noem mij een overheid waar geen corruptie Is. 100% waarheid/democratie heb je nergens op aarde. Niet dat ik corrupte politie verdedig ofzo, zeker niet! Maar, er is een harde realiteit en dat blijft even voortbestaan.
@sulobb:
Andorra, zeker weten !
Dat ze hiervoor drie jaar nodig hebben. Het is toch van de zotte.
Het zou niet meer dan eerlijk zijn als ome PON wordt uitgesloten van deelname. Ik ben voor!
Hetzelfde verhaal als de amarok, hoe kan je nou een g in wisselen voor een amarok. Domme deals
@henkhupelschoten:
Dat snap ik ook nog steeds niet.
De prijs zal er natuurlijk wel mee te maken hebben want die VW’s zijn helemaal standaard uitgevoerd.
Ga er dus ook maar niet van uit dat die Amarok’s mee gaan als er een missie in het buitenland is.
@Dickie: en verder gewoon verbouwd dat t hetzelfde is als n G klasse was.. hoezo kaal…
Eindelijk zien we het bewijs dat ze banden met de KGB hebben…
als je net wakker bent… personalized plates op de golf?
Het maakt kennelijk al niet meer uit wat het onderzoek moet aantonen, de mensen zijn al veroordeeld door het publiek.
Zou ook mooi zijn als ze nu ook eens onderzoeken wat de link is tussen de ANWB en PON. De ANWB trekt ook altijd de spullen van VAG voor bij vergelijkingstest. Hetzelfde geldt voor Continental banden en daar is PON ook de importeur van.
@simonbv:
Yep, en met de ANWB de rest van de schrijvende pers.
Ik roep het al jaren, als je genaaid wilt worden doe dan zaken met Pon.
Helaas is zo’n 20% van de Ollanders ziende blind en horende doof.,
@simonbv: inderdaad! En niet te vergeten, ze rijden zelf in die (onbetrouwbare) meuk rond.
@simonbv: die banden zwendel zou ook eens onderzocht moeten worden door de NMa….
Ze kunnen ook net als in Engeland Fords of Opels kopen ipv VW’s. Groot genoeg scala aan modellen en waarschijnlijk goedkoper ook.
De politie heeft de aanbesteding verkeerd gedaan. Pon is slimmer dan de rest want wint hem. Compliment voor pon dus.
@gearhead: complimenten?? Omdat je de opdrachtgever hebt omgekocht?? Lijkt me niet.
Erdogan erbij halen als het gaat om corruptie in het politieorganisatie!!!!
Het beste was gewoon het oude systeem, toen we nog gemeente-cowboys hadden en Rijkspolitie.
Iedere stad of regio kocht zelf in, Utrecht had Peugeot uiteraard door de Gebr Nefkens, toen Peugeot importeur, De Haag reed Mercedes, ambassade stad en moesten echt representatief zijn (goeie smoes) en Rotterdam reed Chevrolet.
Iedereen was heppy de peppy, er was diversiteit ook bij de Rijkspolitie; maar nee, wij de onnozelen moesten aan schaalvergroting gaan doen, want dat is goedkoper.
Het gevolg is dat iedere diender 3/4 van zijn tijd formulieren in zit te vullen en als’ie een vervelia een paar kletsen geeft, staat de gehele wereld op zijn kop.
En, we zijn er nog lang niet, straks de super provincie en alleen maar 1 auto importeur voor alle merken PON !
Waarom, omdat wij slapen…
@desjonnies: Amen to that!!
@desjonnies: dat ieder korps zelf de aanbesteding deed kost ons, de belastingbetaler alleen maar meer, ookal zijn Volkswagens niet het goedkoopste, groot inkopen zorgt voor een lagere prijs. Daarbij levert Volkswagen prima kwaliteit. Ik kan me nog herinneren dat de politie in Nijmegen oude golfjes vaker gebruikte dan nieuwere fords omdat deze gewoon beter waren dan de fords.
Ook is het door het nieuwe politie apparaat niet meer mogelijk om per korps aan te besteden.
@Jipp:
Het spijt me maar nee.
Als een voertuig 100 kost, kan het nooit voor 90 verkocht worden.
Daarnaast zal de lokale dealer de lokale politie een voorkeursbehandeling geven en kunnen ze afspraken maken over prijzen van onderdelen haal en breng service enz.
Ik gevallen dat men de voertuigen een half uur verder voor onderhoud moet brengen, met twee auto’s en twee man, maar omdat die kosten niet te benoemen zijn en niet opvallen, ziet men dat niet.
Kijk maar naar de voorbeelden van schaalvergroting in dit land, het heeft alleen maar bakken met geld gekost door alle lagen van managers die ertussen in sluipen, allemaal een mening hebben en allemaal gehoord moeten worden, omdat ze het beter weten (voor hun baantje dan)
Het OV is kapot, de gezondheidszorg is kapot, de belastingdienst is kapot, allemaal omdat ze groter en groter geworden zijn.
Dat komt omdat deze organisaties meer met zichzelf bezig zijn, dan na te denken wie ze zijn en waarvoor ze er zijn.
En bij al deze instanties is de KLANT bijzaak geworden, korte lijnen, een directie die aanspreekbaar is en op hun fouten gewezen wil worden, mensen de spiegel voorhouden.
Dat is niet altijd even leuk, maar het werkt.
En in grote organisaties, waar ik heb gewerkt, komt er altijd één of andere lullo naar boven toe drijven die bang is voor zijn baantje, of zich ‘voorbij gelopen voelt ‘, als je iets wilt veranderen…
Terug naar de basis, niets meer en niets minder.
@desjonnies: Europese aanbestedingen kunnen ook voordelen hebben. Ik werk met een buitenlandse politie eenheid en die zijn nu bezig om een nieuwe respons wagen te zoeken (niet de snelweg dingen), is werkelijkwaar zo spotgoedkoop dat mijn bek ervan openviel. Mega kortingen voor inkoop en ombouw (is erg duur voor kleine batches). en onderhoud is lokaal, het kan dus wel!
@fernie:
Daar ben ik van overtuigd dat het kan, maar we moeten niet rücksichlos achter alles en iedereen aanhollen en de mogelijke problemen zoals omkoping bij mega-deals niet uit de weg gaan.
Daarnaast geeft diversiteit een enorm voordeel : Je kunt zien welk merk het beste uit de praktijktest komt en je kunt kosten vergelijken.
Aanschaf is 1 ding, verbruik, betrouwbaardheid en onderhoud is iets heel anders.
Zo ben ik afgestapt van Mercedes bestellerts naar Renault, simpelweg omdat Renaults onze transport noden beter oplossen tegen een betere prijs.
En geloof me, qua bestellerts was ik altijd zeer des Mercedes, stuurde op Hyundai verkoperts de herdershond af !
@desjonnies: bedenk eens wat er met de bruto en netto winstmarge gebeurd bij bedrijven als ze grote getalen kunnen verkopen?! Natuurlijk kan die auto dan wel voor 90 worden verkocht. Daarbij heeft vw een goed uitgerold dealernetwerk in tegenstelling tot andere merken.
@Jipp:
Ik heb veel geleerd van die ouwe generatie managers van Unilever.
Eén gouden regel bij Unilever was : Wed nooit op 1 paard, maar neem er twee, het liefste drie.
Zo houd je jezelf scherp en de drie paarden.
En die ouwe knarren, dat waren heerlijke mensen, helaas een uitgestorven ras aan het worden, nuchter en slim.
De beste one-liners ter wereld.
Ik zal je er eentje geven : ”
Iemand die nix aan jou kan verdienen, die gaat je bestelen .
@desjonnies: want de volvo’s van het KLPD tellen niet meer mee?! Meer merken levert alleen maar meer sores op. De politie en Unilever kun je niet echt met elkaar vergelijken.
De golf 6 (rechts) heeft wel een toepasselijk kenteken.
Iets met Rupsje Nooitgenoeg…
Wat een slecht voorbeeld zeg van de Politie maar dit wisten ze toch allang? Als ik het Ministerie was zou ik ook eens bij Pon en Volkswagen gaan onderzoeken of daar steekpenningen zijn gegeven want die kans is groot denk ik dan. En het aanbestedingsteam bij Politie moeten ze allemaal ontslaan inclusief een strafblad want ze hebben een voorbeeldfunctie. Ik hoop dat er koppen gaan rollen en veel ook.
pon heeft gewoon steekpenningen betaald en auto’s weggegeven want die hebben ze toch genoeg. Ik zou als ik het Ministerie ook het autobezit eens natrekken bij het aambestedingsteam van de Politie en directe familie en vrienden. Weet zeker dat dat iets moois gaat opleveren met de cijfers van hey RDW.
Moet wel erg lachen om de reacties hier.. Alsof dit soort corruptie niet te verwachten was. En alsof dit ooit uit te bannen is.. Daarbij; als men Ford of Opel had gereden; who cares? Nauwelijks verschil. Gewoon niet in een jutenbak terechtkomen. Zit je altijd goed..
Ik vraag me af zou dit ook gelden voor de Bmw motoren
Die kenteken ook.. KGB