





Wat moest je eind jaren 80 als succesvolle yup gaan rijden nu je snel groeiende ego zo langzamerhand niet meer in een 205 GTI paste? Makkie: een Peugeot 309 GTI!
Al duidelijk herkenbaar in Peugeots VERA conceptcar uit 1982 kwam de 309 midden jaren 80 op de markt en zou in eerste instantie als Talbot Arizona de redelijk succesvolle Horizon gaan opvolgen. Maar om het nogal verwarde en verdeelde publiek tegemoet te komen besloot PSA om na Chrysler, Simca en Talbot nu dan toch definitief Peugeot als enig merk te gaan voeren. Ook tot grote opluchting van de dealers, want die waren inmiddels ongevraagd wereldkampioen gevellichtbakwisselen geworden.
In 1987 introduceerde Peugeot de GTI als topmodel van de 309 reeks, met het 1,9 liter XU9 blok van zijn ADHD-broertje, de 205 GTI. Met zo’n 130 PK en een gewicht van nog geen 1000 kg leverde hij niet eens veel mindere prestaties dan dat kleine jaren 80 icoon. Door zijn langere wielbasis was hij wat stabieler en comfortabeler dan de 205, hij kwam wat minder nerveus over. Evengoed deed hij het sprintje naar de 100 in 8,7 seconden en haalde een top van dik 200 km/u. Daar praten we nu pedant overheen, destijds was het echt wel snel.
Nog een stuk sneller was de 309 GTI 16, met zijn 4 kleppen per cilinder. Dat was toen nog best bijzonder, zo’n 16-klepper. Het XU9J4 blok kwam rechtstreeks uit de 405 MI 16 en had een vermogen van 160 PK, waardoor de 100 een seconde sneller bereikt werd en de topsnelheid nu 220 km/u bedroeg. Totdat bezorgde wetenschappers ontdekten dat de toch al zeldzame gevlamde kreukelfrietamoebe achteruit begon te lopen. Toen moesten begrijpelijkerwijs de emissie eisen danig aangescherpt worden en monteerde Peugeot er, aanvankelijk optioneel, een katalysator onder. Kort daarna verdween de vuile versie voorgoed uit de prijslijsten en moesten de Young Urban Professionals het doen met 13 PK minder.
Er bleven nogal altijd een kleine 150 paarden beschikbaar en daarmee was de GTI 16 absoluut geen stakker. Hij zag er niet zo opschepperig en energiek uit als de snelste 205 maar sportief was-ie zeker met zijn dubbele lampen in de voorspoiler, achterklepspoiler, Speedline GTI velgen en de rode bies in bumpers en stootstrips. Die kon je bij Halfords ook op de rol kopen trouwens, om op je 1,1 XE te plakken als alternatieve go faster stripes. In 1991 volgde er nog een kleine facelift, maar de GTI bleef herkenbaar als de topversie van de 309 reeks. Die ditmaal niet door Pininfarina was ontworpen, maar door Peugeot zelf. Blijkbaar moest er ook nog wat bezuinigd worden, want de deuren werden overgenomen van de 205. Je kon wel kiezen uit 3 of 5 deuren, die laatste waren vooral handig als de yuppen al een jong stedelijke baby hadden te vervoeren. Dinks gingen uiteraard voor de driedeurs.
Het interieur week ook niet bijzonder veel af van een standaard 309. Wel was er een toerenteller, een dikker en met leer bekleed vierspaaks sportstuur en hele fijne sportstoelen voorin. Het dashboard bleef verder ongewijzigd en van hetzelfde harde plastic waar we toen aan gewend waren. En natuurlijk met zo’n radiocassettespeler die plotseling al je Chromdioxid cassettebandjes opvrat en je hele Spandau Ballet album vervolgens kunstig omzette in flinterdunne en ontzettend valsspelende spaghetti. Weg romantiek, dan het gas er maar lekker op. Daar was-ie tenslotte het beste in, veel beter dan zijn opvolgers die met ingang van de 306 GTI veel vadsiger en minder beweeglijk werden. Net als de yuppen zelf.
In 1993 viel het doek voor de 309 en werd na verloop van tijd de GTI ontdekt en omarmd door De Petjes, al dan niet achterstevoren. Dat deed de meeste geen goed: ze werden aan flarden gereden of verziekt met wanstaltig spoilerwerk en metalen beledigingen in de vorm van foute wielen en dito uitlaten. Of allebei. Een origineel exemplaar in goede staat is nu net zo zeldzaam als een Rus in een SUV met manieren, engelengeduld en verkeersinzicht.
Jammer dat er zo weinig zijn overgebleven. Een snelle, maar vooral pure hatchback zonder elektronische poespas en andere betweterige, gevoelloze goochelarij is sowieso iets om steeds meer naar terug te verlangen. En dat geldt zeker voor deze heerlijk vermomde burgerbak. Hij stond altijd al in de schaduw van de compromislozere 205 GTI en dat is nu niet anders. Het feit dat-ie veel minder voor de hand ligt maakt hem wel weer exclusiever dan die kleine boomschorsverwijderaar uit dezelfde stal. Dezelfde boomschors waarin de wetenschappers de gevlamde amoebe ontdekten. Die komt nu veel meer voor dan de 309 GTI. Bête muette.
Gaaf om dit relatief onbekende bommetje eens goed onder het voetlicht te brengen Lars.
Er gaat geen Gti artikel voorbij of een oldtimer noemt dit pareltje uit de eighties.
Ja, het is allemaal waar @larssb, maar toch wilde je een 205GTI of een R5 GT Turbo desnoods een iets verouderde Autobianchi A112 Abarth.
Dit was toch net niet.
Dit zat in de categorie MG Maestro, ook een goed ding maar toch wild je hem niet hebben.
Kweenie wat dat was, maar een heleboel van deze wagens zijn geofferd aan de 205 GTI zeker de exemplaren met zestienkleps motoren.
Waar ik dan wel gek op was, nooit gehad overigens was inderdaad die 405 Mi16, dat vond ik vis, de 205 GTI was vlees en dit geen van beiden.
Nog steeds niet eigenlijk, die vier lampen onder de bumper, hij mist net dat raffinement van zijn kleine en zijn grote zus.
Het is geen charmeur, iets wat des Franse voiture eigen hoort te zijn !
@desjonnies:
Klopt, daarom had ik destijds een 5GT met een door Achterberg getuned cup motortje.
Liep als de P….. en het was best een loedertje.
Toch had ik ook deze Talbot Horizon, ehhh Peugeot graag gehad als opvolgert.
@jrk68: en @desjonnies juist daarom kocht ik hem wel! omdat er al zoveel 205 GTI’S/5GT’s waren…
@850t5r:
Petje af.
@jrk68: Daarna een R19 16v gehad, die lag nog net iets strakker op de weg en hoort samen met de BX GTI in dit rijtje eigenlijk. Ieta voor een volgende keer @larssb
@850t5r:
Mooie jaren voor de liefhebbers van rijdersauto’s.
Ik kan er nog eentje aan toevoegen, niet zo onbekend en onbemind, het zusje van de 309, jawel, de ZX16V.
http://www.picsauto.com/images/citroen-zx-2.0-i-16v-02.jpg
@jrk68: Een vriend van mij heeft er 1… een feest om in te rijden! wat ik altijd heerlijk vond is dat je met al deze auto’s die gasten in zo’n CRX (met zo’n DOHC sticker ter grootte van de Kaagbaan en bijpassend petje/tennisballenkanon als uitlaat) helemaal ziek/zoek kon rijden! :-)
@jrk68:
Die wilde ik wel
Die ZX was nogal solide en a la Duitsers gebouwd,
En de snelle uitvoering heette eerst Volcane, en dat vond ik geweldig, die naam , weer eens wat anders.
Maar ja jongens, hadden we het geweten had ik een tros van die Visa GT’s en GTI’s gekocht, Kadetten GTI bij de vleet, de Renault 11 Turbo, idd die R19, de echte strakke Golf GTI, Sierra Cosworths, ’t is allemaal goud geld tegenwoordig.
Ik spoog toen op een drie-deurs Cosworth 2-wielaandrijver voor vier mille Guldens.
Wist ik veel………
En what about die Clio Williams en het gewone vijfje Alpine, zat een paar jaar geleden nog te dubben, de centjes heb ik, gerestaureerd vijfje Alpine metallic Blauw, geen Alpine Turbo voor vijf mille, doet nu vijftien.
Daarom was ik van plan om de 106 Rally nog maar te houden, al doen ze hier nog steeds een drol, in Frankrijk Italië en andere landen doen ze al vijf keer zoveel als hier en de Impreza WRX STi type R, wel dat wordt straks helemaal een gekkenhuis qua prijzen
Ik zit nog te dubben voor een mooie Impreza WRX STi Blobeye, die lillekerd met die kikkerogen, wordt geheid een zeldzaam toppertje !
@desjonnies: juist die kikkerogen! al die 555’s e.d zijn 9 van de 10x compleet afgetrapt… Mijn buurman 2 huizen verder heeft een Visa Chrono!
@850t5r:
Man bedankt, Visa Chrono, ik word oud, ik ben al zoveel van die dingen vergeten…..
@desjonnies:
Komop, dat is die Visa waar Maaskant furore in maakte op de rallypaden. Werd dat hokje niet opgevolgd door de millepistes.
@desjonnies: die Impreza’s zijn zwaar ondergewaardeerd. Het model ervoor zag er veel beter uit en reed ook wat giftiger: lichter, kortere versnellingsbakverhoudingen, meer op overstuur afgestemd. Maar de STI’s zijn kwalitatief een stuk beter dan de modellen ervoor, die veel minder degelijk zijn dan wordt aangenomen.
Zoals altijd: probeer getunede exemplaren te ontwijken. Als het zorgvuldig is gedaan, hoeft het geen problemen op te leveren. Maar in principe zijn er nig voldoende (bijna) standaard exemplaren. Voordelen van de Bubble Eye Impreza STI zijn de zesbak, (Brembo) remmen, (AP Racing) koppeling en de fijnere sporstoelen. Een goede met niet al te veel kilometers doet ongeveer 10k.
Als je gaat shoppen let dan vooral op de algehele staat. Er zijn voldoende Subaru’s waarbij de eigenaren enorm pietje precies zijn en daar betaal je gewoon iets meer voor.
@jrk68: de zx was toch meer het zusje van de 306 gti??
@g40freak:
De ZX hangt er een beetje tussen in qua bouwjaren, dus dan wordt het voor mij lastig om te zeggen wie nu waar op gebaseerd is.
Zo ver gaat mijn kennis over PSA niet.
Misschien kan @desjonnies hier duidelijkheid in scheppen.
@jrk68: de ZX 16v is volgens mij ergens in ’93/’94 op de markt gekomen en was de tegenhanger van de 306
@jrk68: de 306 GTI vertoont de meeste gelijkenissen met de Xsara Coupe VTS 2.0 16v. Zelfde motor, maar dan met een vijfbak. Zelfde onderstel met meesturende achteras. De Xsara was wel aanmerlijke harder afgeveerd en de 306 had fijnere stoelen. De Xsara zag er wel erg goed uit. Onbekende auto, want je hoort er niemand over en je ziet ze nooit eigenlijk. Let wel op: later, na de facelift was er ook een VTS 2.0 16v, maar die had de gewone 136pk versie uit de 2 liter uitvoeringen van de Citroen Xantia/Peugeot 406. Onderstel was wel aanmerkelijk soepeler.
De ZX vertoont meer gelijkenissen met de 309, bij introductie had de ZX ook een wat verouderd onderstel, eigenlijk. De ZX Volcane en ZX 16v zijn wel zeldzame pareltjes, net als de Renault 19 16v, maar vallen een beetje tussen tafellaken en servet. Leuk weetje, je kon de 16v ook als Chamade krijgen: de sedan uitvoering.
@g40freak: Klopt.
@jrk68: ZX16v heb je daar de 0 tot 100km/h wel eens van gezien, was veel langzamer dan de concurrentie. Heb hem daarom niet overwogen. Was niet GTI waardig.
@850t5r:
Ieder zijn ding
en….. ik denk dat ik toen een TR6 had,
Triumph nog tegendraadsiger of een MGB
@desjonnies: mijn ouwe heer heeft de tegenhanger van de MI16 gehad. De BX 16V MK1 zie nog maar eens een goede MI16, BX16v of een 405 T16 te vinden.
Dit was het net niet, in tegenstelling tot de opvolger: de 306 XSi, dat bommetje was een verkooptopper..
@parker: Huh?? de XSI was niet aparts hoor je had de 16v er nog boven die was een stuk sneller.
@schellekens006: toch wel: de XSI had ook een 2 liter motor net als de 309 GTi en was verder identiek aan de 16V: zelfde uiterlijk/onderstel/interieur.
@parker:
Niet helemaal waar. Er was de 2.0 XSI met 120 pk, de S16 met 155 pk (zo een heb ik gehad) en de GTI6 met 167 pk. De laatste had ook een zesbak. Ik zou de motorcodes eens op moeten zoeken maar ik denk dat de S16 eigenlijk de opvolger is.
Trouwens, hebben jullie dat nou ook?
Mijn nieuwsgierigheid wordt altijd aangewakkerd na het lezen van zo’n leuk stuk over een vergeten wagen en ik MOET Autoscout op, om te zoeken.
Ding is ab-so-luut een aanrader om te kopen, zeer, zeer betaalbaar ten opzichte van de 205 GTI, staat er eentje voor 1200 Euries in Spanje bij Madrid met links en rechts een klein beetje schade, maar een hele echte koop je rond de drie – vier mille.
En alleen het avontuur al van zo’n ding kopen, er naartoe vliegen en terug rijden is het helemaal waard !
Er zijn er 13 te koop over gans Europa, zeldzaam ding dus !
@desjonnies:
Ik voel een roadtrip aankomen, ga hem halen en maak er een sappig verhaal van.
Moet financieel haalbaar zijn.
@jrk68:
Heb toevallig vandaag meuk gekocht voor zijn kleindochter : de 106 Rallye Phase 1
@desjonnies:
Cool, die kleindochter heeft maar mazzel met zo’n “opa”.
@desjonnies: Ik heb ook altijd een prettige “nagesmaak” :-) Dus je bent heus niet de enige (en ik maar denken dat ik een gekke Henkie was… hahahaha)
@desjonnies: absoluut. Niet alleen bij vergeten wagens trouwens.
Wat ik mij trouwens afvraag. Hoe regel jij het met verzekering en kenteken als jij met een gekochte auto ergens in Europa terug rijdt? Ik ben een aantal keer met de aanhanger op pad geweest maar dat zijn soms beste reizen geweest. Terugrijden is makkelijker en leuker.
@lekbak:
Je hebt me wel laten nadenken !
Gelukkig heb ik nog het dossier van mijn Impreza liggen, dit is de verzekeringsmaatschappij een semi-overheids instelling geloof ik !
http://www.vwe.nl/
@desjonnies: deze week stond er eentje in Brabant te koop voor 750 euro, was binnen mum can tijd weg. Heb m niet gezien, maar met zo’n bedrag hou je meteen wat geld over voor achterstallig onderhoud of ont-halfords-isering…
@desjonnies: altijd. Elke keer als @larssb een leuk artikel schrijft over een auto die we eigenlijk allemaal in de garage moeten hebben staan, struin ik het internet op om te kijken wat er nu eigenlijk te koop staat. Maar een goede, nette 309 GTI vinden is eigenlijk niet meer te doen.
@desjonnies: same here. In combinatie met marktplaats, gaspedaal en mobile.de…
Mooi stuk. Leuk om te lezen. Een auto die ik eigenlijk niet ken maar nu eigelijk wel wil hebben. In originele staat met weinig kilometers dan. En dat zwart van op de foto staat hem zeker goed.
Ultieme underdog auto
Een goede met zo min mogelijk opsmuk graag!
In één woord; gaaf!!
Denk door velen een ondergewaardeerde auto terwijl hij eigenlijk net zo leuk / bijzonder is als de 205 GTi
Verschrikkelijk lelijk ding altijd gevonden, mag nog niet eens in de schaduw staan van de 205 1.9 GTI.
@bofkont: mede daardoor was het zo’n beetje de ultieme sleeper, in die jaren. Samen met de Volvo 360 GT.
@RRRobert: Oh dat zeker, en verrot snel zijn ze absoluut.
@bofkont: Juist die looks maakte hem zo geweldig, ik had de 205 GTi Griffe, maar de 309 GTI16 is degene die ik echt had moeten kopen destijds. In alle opzichten beter als de 205 maar minder iconisch. Zag eruit als de auto van opa, maar at wel CRX VTEC’s en BMW 328i’s als ontbijt :)
@griffendahl: Klopt idd :)
Heb de testverslagen van die tijd ook wel gelezen over deze 309 GTI, maar ik beoordeel een auto meer dan alleen op snelheid.
Trouwens op topsnelheid was de 328i wel sneller.
Hoe gaat het verder man? lang niet gesproken.
Tot anderhalf jaar terug zelf nog rondgereden in een 309, helaas geen gti. Wat een geweldige bak is dat! Maar door het lage gewicht was ook mijn 1.4 best vlot (in ieder geval in mijn beleving). Weinig auto’s waar ik zoveel lol in heb gehad, die moderne auto’s zijn eigenlijk maar saai;)
En kostentechnisch was het natuurlijk ook een lachertje (ik betaalde 55€ per kwartaal, en veel verbruiken deed die niet)
@yupyup: Ik heb ook goeie gooi- & smijtherinneringen aan de 205. Heb een tijdje de 1.4 XS met 85pk gereden; * bam * zo met 50km/u over de drempels die ik met mn Golf 2 met ongeveer 15km/u moest nemen. En woog maar ~820kg ofzo, knalde best hard naar de 80-100, al hield het daarna een beetje op, het echt een stad en b-weg monster, geen snelwegmonster.
Geweldig stuk Lars! Lekker op dreef geweest :)
Verrukkelijk!
Wel leuk dat er een topic gemaakt wordt van een volledig onaantrekkelijke auto .. Een moetje van Peugeot .. Ding was bij introductie al ouderwets ..
Heerlijke wagen……
Heb er in total 3 van gehad, 1 is overladen in een ongeval en de andere 2 ondergebracht in een 205GTI…….
Heerlijke wagen was en echt de ultieme sleeper, ik meende dat hij zelfs sneller was dan een M3 uit die tijd van 80-120 km per uur………ook de Cosworth beet in het stof van een 309GTI16……..
En ondanks zijn spoiler en sportieve voorbumper zag het er nog steedsuit als een wagen voor een oude opa…….
@205GTI16: ga er vanuit dat je er veel van weet .. Maar in die periode was er toch veel Japanse meuk die net effe moderner en rapper waren dan dit ding ??
@lincoln:
Moderner wel de Civic met Vtec was wat ronder, sneller echter niet. Dit heeft ik meende autovisie destijds getest een309GTI16 vs Golf 16v vs Civic Vtec…….
Eens kijken of ik die test nog ergens kan vinden…..
@205GTI16:
En gevonden staat online op het autoweek forum: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3141835,page=3
@205GTI16: leuk .. Dank je wel .. Kan ik me een beetje inlezen ..
Leuk stuk over een bijzondere Peus. Zo’n GTi was in die tijd echt ontaard snel. Wel jammer dat de enige interieurfoto bij dit stukje het interieur van een veel eenvoudiger 309 toont…
Ik heb ooit bijna 4 ton met een 1.9 diesel gereden. Verbruikte bijna niets, was redelijk vlot, want licht, maar wat een gammele carrosserie. Ben benieuwd hoe die omgaat met 160pk. Ik had een driedeurs en daar zaten al scheuren ter hoogte van de achterzijraampjes. Dan stel ik me voor dat een 160pk op een gegeven moment door midden breekt.
Die 309 met pijn aan het hart weggedaan. Motorisch nog prima, maar de bak was helemaal op.
Je zal er maar een hebben! Ik ben nog steeds helemaal in love met m’n achtklepper:
http://www.autojunk.nl/2015/04/peugeot-309-gti-8v-2
Overigens is de goodwood variant voor de UK ook heel erg lekker!
@JW:
Leuk man, hardstikke tof ding !
@larssb heeft misschien wel DE glorietijd van de auto in Europa aangeroerd, een tijd zo glorieus dat ik -echt waar- het bestaan van deze wagen helemaal vergeten was.
Dat was een tijd dat je jezelf serieus kon doodrijden in zo’n wagen, Premium nog niet bestond (nu nog niet maar ja) en de fabrikanten juist als de donder snelle hatches op de markt brachten al dan niet ondersteund door een Turbo.
Die tijd was eigenlijk zo gek dat Citroën twee of drie snelle BX’én op de markt had, en die BX was eigenlijk geestelijk gezien een veredelde Skoda, het snoepje van de week, een auto die veel oplossingen bood voor gezinnen, caravantrekkers, vertegenwoordigers en ANWB leden, mensen met gezichtshaar en grote vruchtbare gezinnen, kortom DE burgerbak uit Frankrijk.
En toch maakten ze een sappige BX GTi een BX 16 klepper en een BX met vierwielaandrijving een BX Sport en een BX GT, als klap op de vuurpijl de Groep B BX 4TC
Wat ik bedoel aan te geven is de tijdgeest, iedereen had iets GTi-igs in zijn programma van de burgerbak.
Somigen lukten en sommigen faalden, zoals die Volvo 240 2 liter, waanzinnig snel ding, niet mee te rijden, niet mee te sturen gewoon fantastisch !
@desjonnies:
Dat jij zo nu en dan een auto vergeet is je vergeven.
Zeker als ik me bedenk dat je waardchijnlijk meer bent vergeten dan het gros hier ooit geweten heeft.
Mooi! Vooral in muami-blue.
Ik heb een 106 XSi en een 205 CTi gereden. Fantastisch, maar de bouwkwaliteit liet te wensen over. Daarom overgestapt op Japans. Maar mijn hart gaat nog steeds sneller kloppen als ik een GTi, CTi, XSi, Mi16 of Rallye van Franse makelij spot.
@mynameisjeroen: muami=miami
Interieur foto is van een gewone peugeot 309 en niet van een gti.
Doet zo’n amoebe in de achteruit ook “piee, piee”? ;).
Lijkt me wel wat, een 309. Hatchbacks met kontje (440, BX, etc.) bieden vaak heel veel ruimte voor je centjes
Een vriendin van m’n moeder had een witte 309 gti (volgens mij een 16v). Auto was een ”dubbelganger”’ van een 309 gti die voor verschillende rally’s werd gebruikt. Kenteken van deze auto werd tijdens de rally’s gebruikt op de rally auto.
Toen de europese kentekens werden ingevoerd heb ik de originele platen gekregen, moet ze nog wel ergens hebben liggen samen met een poster van de rally auto met die platen erop.
Ik vond het een geweldig ding en nu nog steeds eigenlijk wel.
Mijn lieveling. Understated maar rete snel. En ik vind de voorkant vele malen agressiefer dan een 205. Op Mobile.de staat een originele Gutmann te koop. Dan heb je bij 190pk. En dat wil wel, op 950kg.
Mooi artikel over een auto die ik zeker waardeer. Lekker bezig, ga zo door!
De 309 was in die tijd echt een knal lelijke auto. Werd veel gereden door oudere mensen die trouw waren aan het merk Peugeot. Daarnaast was de 309 technisch gezien een drama en lang niet zo betrouwbaar als een 205. De meeste mensen kochten als ze een snelle auto wilden een GTI, GSI of XR3i. En als je echt geld had kocht je wel iets van BMW of een snelle Toyota of Nissan. De 309 daar liep je met een grote boog omheen.
@potjak: Haha ja dat is zeker waar. Een man bij mij in de straat van 85 jaar oud kocht er 1 nieuw.
Er staat er in Nederland eentje in redelijke toestand te koop…
Mannen (vrouwen ook), je hoeft echt niet naar spanje voor zo’n hele, mooie, nette 309 GTI. In de Haag staat er een te koop van een echte Citroën/Peugeot liefhebber. Niks afgeragd en zo.
@a06ber: linkje…?
@e1000bmw523i: Peter uit de Haag. Hij heeft de 16-klepper en e-mail adres:
pjn@live.nl
309 GTI 16v was echt een auto op tegen op te kijken. Zeker zonde Kat. Echt snel (spreek over 20/25 jaar geleden. Toen ik nog een nieuwe Golf G60 kocht bij de lokale dealer hier. Die vond ik toen veel beter afgewerkt en mooier om te zien. In de gewone 309 reden toch uitsluitend bejaarden.
Leuk artikel, dat wel.
Maar dit een yuppenbak noemen terwijl er op dat moment porsche 944 en de eerste goedkope BMW 3 cabrio’s op de markt komen lijkt me toch wel wat sterk.
Of hebben er ooit yuppen in peugjes gereden?
8.7 seconden naar de honderd; dat is al bijna sneu tegenwoordig, een willekeurge Ford ecoboost gaat het je al lastig maken.
Maar een gaaf ding is het wel!
Doe mij dan maar de 208