De zomer lijkt ons land alweer een tijdje te negeren, maar niet alleen in Nederland komt het regelmatig met bakken uit de hemel. Ook de Nürburgring verandert geregeld in een glijbaan.
Dat heeft gelukkig niets te maken met het omliggende pretpark, waardoor er bijna een einde kwam aan de eindeloze stroom crashvideo’s uit de Groene Hel (lees: waardoor het circuit bijna failliet ging). Het circuit in de Eiffel werd de afgelopen weken geteisterd door stortbuien, maar dat kan de goedwillende amateurs er niet van weerhouden het kilometers lange asfaltlint onveilig te maken.
Mocht je van plan zijn binnenkort zelf weer eens een ritje te maken, let dan goed op, want we willen je in dat geval wijzen op een listig bochtje. Althans, daar gaan we vanuit op basis van onderstaande video’s, want de ene na de andere brokkenpiloot verliest er de controle over zijn scheurijzer, vaak met schade als resultaat.
timberleek zegt
Volgens mij ook een van de gordijnairbags van de RS3 geklapt, dat wordt een duur dagje.
knipperlichtje zegt
Poeh die RS3 maakt een flinke klapper, gordijnairbag is zichtbaar. Je ziet wel hoe verraderlijk de Nordschleife is met nat weer, die BMW gaat er voorzichtig overheen en tikt alsnog de vangrail aan.
upke zegt
@knipperlichtje: Die BMW was een vriend van me, wij reden er achteraan en liepen op ze in terwijl we belachelijk rustig aan deden. De schade was aanzienlijk, draagarm hier, spoorstang daar excl. de optische schade. Tik maar even 1000 euro af voor alle schade en dan moest ‘ie nog de baan af gesleept worden voor de helft van dat eerste bedrag.
Wij rijden er regelmatig, maar nooit meer in de regen na dit incident.
drivingpleasure zegt
@knipperlichtje: Tja kan gebeuren he, ligt eraan hoeveel water er ligt, wat voor banden je hebt en de chauffeur natuurlijk. Zo zie je de eerste BMW rustig rijden en ‘crashen’ was glad maar niet echt nodig leek mij. Maar zo zie je de BMW die achter de RS3 aan zit niet crashen. Ligt dus niet alleen aan regen maar aan meerdere factoren.
EJS zegt
Ik weet niet of je het weet Jordy, maar de zomer is het regenseizoen in Nederland en Duitsland. Dat betekent dus dat het juist in de zomer veel regent.
metalmike zegt
@EJS: Valt wel mee, maanden in NLwaar de minste regen valt statistisch gezien zijn april (42,3mm), feb (55,8), mei (61,9) en juni (65,8).
Meeste neerslag valt in oktober (82,8), juli (81,1) en november (79,8) tussen 1981 en 2010. Dus regen valt echt het meest in de herfst. Juli heeft meer hoosbuien waar veel regen tegelijk valt in een korte periode.
norge zegt
Zonde van die Jag..
maxx1 zegt
@norge: echt hè, werkt dat ding eindelijk eens dan dit!
By the way: onderzoekje van een aantal weken geleden dat Jaguar weinig problemen heeft, dat zal wel liggen aan het feit dat er 99 van de 100 stilstaan
stephane8200 zegt
Het is niet voor niets dat de man met de camera daar staat. Die bocht bij Hatzenbach is in de regen supertricky. Ben zelf echt geen fan van de Nordschleife in de regen.
TDI-goeroe zegt
@stephane8200: dit is niet Hatzenbach, dit is Kallenhardt, een km of 6 verder. En het is inderdaad niet alleen deze bocht, die glad is bij regen….Als je de baan niet kent, kun je er zeker bij regenweer beter wegblijven!
stephane8200 zegt
@TDI-goeroe: je hebt gelijk. Dit is dan die laatste in miss-hit-miss en je ziet Wehrseifen daar beneden ook naar links. Moest het filmpje in mijn hoofd even een paar keer afspelen omdat bij Hatzenbach daar onder dan de rood/witte vangrail links zit.
stamp zegt
Geen ZOAB, maar vooral, géén ruimte naast de baan. Zandvoort is net zo goed glad in de regen, maar dáár is wel enige marge naast de baan.
n54coupe zegt
@stamp: Als je grindbakken een goed alternatief vindt dan is CPZ en prima circuit in de regen.
Een aantal bochten hebben gras–> vangrail.
Op nat gras ben je, als je eraf gaat, passagier opweg naar je eigen ongeluk.
stamp zegt
@n54coupe: True. Maar er is op CPZ wel iets meer marge. Als je geluk hebt op CPZ schuif je een stuk over het gras, parallel aan de baan, en kom je zonder (al te veel) schade uiteindelijk tot stilstand. Bij de Nordscheife is er zo weinig ruimte dat géén schade alleen voorkomt als je hééél vééél geluk hebt..
stgp zegt
Haha, die RS3…ik heb quattroooooooo…..BAM! Ps, 2e tik van Scirocco is ook ’n beste!
stamp zegt
@stgp: Scirocco? Passat B32 denk ik?
schuimbekje3 zegt
@stgp: jammer dat die Audi’s klavertjes dat ook op de openbare weg doen…
voor premiumbaas… Quattro is gewoon voorwielaandrijving met onder laboratorium omstandigheden per ongeluk ook achterwiel aandrijving. In dit soort situaties is er onderstuur welke overgaat in overstuur omdat de de quattro op precies het verkeerde moment inschakelt en de achterwielen gaat aandrijven op het moment dat de tractioncontrol en de ESP de boel nog proberen rechtuit te krijgen waardoor je aan de overkant tegen de vangrail klapt.
stgp zegt
@mezelf…denk dat het Audi is en geen oude Scirocco. Mischien toch eens telefoon met groter beeldscherm gaan kopen!
tupperware zegt
@stgp:
Je bedoelt de topic foto?
Dat is een VW Passat.
mipmip zegt
@tupperware: zonde van de passat! Had ie maar een audi 200 quattro gekocht ;)
stgp zegt
@tupperware: nou zie ik ’t…mijn dank is groot (kan ik ten minste rustig slapen
moveyourmind zegt
Netjes hoe die bestuurder van de BMW accuraat reageert en zijn auto probleemloos weet af te remmen terwijl hij met praktisch dezelfde snelheid als de RS3 door de bocht komt.
moveyourmind zegt
@moveyourmind: …adequaat reageert…
parker zegt
Dom. Als ze pompend hadden gestuurd en de koppeling af hadden laten hellen terwijl ze linksom keken en voor af draaiden dan was dit nooit gebeurd. Iedere kenner weet dat. Amateurs.
arii zegt
@parker: pompend sturen en koppeling afhellen? Dacht dat mijn nederlands wel goed was maar ik heb geen idee wat je bedoelt
parker zegt
@arii: amateur
arii zegt
@parker: hoebedoelje kinderachtig? (:
drijver zegt
@parker: Humor, plus veel. Je vergeet alleen het stapje met je lichaam van links naar rechts bewegen om de tankslap op te vangen :)
parker zegt
Maar eh.. Ben je nou eigenlijk verzekerd? Het is toch een openbare weg? Daar hoor je niemand over, is er misschien tóch iemand die ons dat kan uitleggen?
reistje zegt
Daarom moet je ook altijd een Audi ko…. laat maar.
Tja blijft gevaarlijk met zo weinig run-off area.
erwh zegt
En dat is nou het voordeel van quattro! Oh wacht…
madvillain zegt
Hatzenbach, geen goede herinneringen aan. Met nat weer, een keer met een Punto achterstevoren en meteen weer terug, geen schade.
Met de motor (droog), persoon voor mij op een Kawasaki ZX12 klapte vol in de vangrail, terug op het asfalt. Helm klapte open en zo ook de herseninhoud van de persoon. Motor snel in de vangrail, naar het slachtoffer, maar hij lag in de ideale lijn (net na een blinde bocht naar beneden). Kon hem niet meer helpen dus meteen naar boven gerend om te vlaggen. Paar minuten later kwam de ambulance om het slachtoffer weg te halen. Heb nog contact gehad met zijn familie, liet helaas 2 kinderen en een vrouw na. Na dat moment ben ik helemaal gestopt met het racen op circuits met mijn Kawasaki. Ben nu toch wel weer aan het denken om te gaan racen, maar dan klassieker racen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
TDI-goeroe zegt
@madvillain: Dit is Kallenhardt, niet Hatzenbach.
desjonnies zegt
@TDI-goeroe:
’t is Hatsenflats.
Zeker aan de schades te zien, zwaar Hatsenflats !
TDI-goeroe zegt
@desjonnies: nee.
madvillain zegt
@TDI-goeroe: Je hebt gelijk, ik haalde even de naam door elkaar. Ik bedoelde Kallenhardt en niet Hatzenbach.
jmeverts zegt
Tsja, als je niet kan rijden hoor je niet op een circuit thuis.
cthijs zegt
Het circuit gaat echt niet failliet als er wat auto’s tegen de vangrail rijden ,die moet je als circuitgebruiker toch per meter betalen
arii zegt
@cthijs: dat vind ik een beetje kort door de bocht, je komt er om juist te leren? Of moeten ze op de openbare weg oefenen? Niemand is vanaf zn geboorte een pro
cthijs zegt
@arii: je hebt zeker nog nooit circuit gereden ,als je de rail raakt moet je dokken
Sracerr zegt
Potverd wat zonde van die mooie klassieke Passat! daar ga je toch niet mee knallen op de Ring jongens. een v/d laatste mooie Passat’s, zonde hoor.
parker zegt
@Sracerr: mooie klassieke passat?? T is maar wat je mooi en klassiek vindt..
stamp zegt
@parker: Dat,. maar ook: als je geen lol meer mag hebben met je blik op wielen, dan is de lol d’r voor mij wel af. Klassiek of niet: een auto moet rijden,..
premiumbaas zegt
Tja beetje eigen schuld dit ook, met regen moet je gewoon voorzichtig zijn op de ring. Wel vreemd van die Audi trouwens, je zou zeggen dat die met zijn Quattro minder snel zou uitbreken. Wellicht gladde bandjes?
ds3thp zegt
Ik kan uit ervaring spreken en inderdaad delen dat het op een natte baan geen pretje is om te rijden!
Zeker niet na lange droogte en dan een slap miezer buitje in een lichte auto zonder ABS etc.