
Vijfcilinder madness in een scherp gesneden jas. Maar hoeveel pk heeft ‘ie?
We houden je niet langer in spanning (voor zover mogelijk), de nieuwe TT RS krijgt maar liefst 400 pk. Gelukkig hebben we meteen galleries van zowel de coupé als de cabrio voor je, dat kiest weer een stuk makkelijker. Want kiezen is nodig, aangezien de Europese verkoop al deze herfst van start gaat.
Het 2.5 TFSI-blok krijgt er 60 pk’s bij ten opzichte van de voorganger (rijtest). Het maximum koppel bedraagt een fijne 480 Nm, tussen 1.700 en 5.850 rpm. 0-100 km/u duurt daarmee slechts 3,7 seconden (3,9 voor de cabrio) en de top is afgeregeld op desgewenst 250 of 280 km/u. Wel knap trouwens, om een auto met een dergelijk vermogen -stevig maar niet mega- in minder dan 4 tellen naar de 100 te jassen.
Zoals bekend is verlichting een ontzettend dingetje voor Audi en juist op dat terrein werden bij de TT RS alle registers open getrokken. Het ding krijgt optioneel namelijk Matrix OLED achterlichten. LED-lichten vóór en achter zijn overigens standaard.
In het interieur is de Audi virtual cockpit met z’n 12,3 inches behoorlijk dominant aanwezig. Bovendien is het stuurwiel speciaal voor de RS met knoppen om de motor aan en uit te zetten, evenals toetsen om Audi drive select mee te bedienen. Je handen hoeven het leren stuurwiel dus alleen nog te verlaten om je bestelling bij de Mac aan te nemen, verder is het altijd 13:50 in deze rappe jongen.
Zoals gezegd komt de dikkerd deze herfst naar de dealers. Audi communiceert een Europese prijs van 66.400 euro voor de coupe en 69.200 euro voor de cabrio. Zodra we een Nederlandse prijs voor je hebben, lees je het uiteraard hier. Tel in elk geval maar vast een paar euro’s bij de hierboven genoemde bedragen op. Dan komt de klap straks wat minder hard aan.
Ontzettend gaaf die coupe , maar de cabrio, nee, van de TT blijft ie lelijk
@luckylennart: in dit geval gaat er niets boven het origineel. Alleen de Porsche’s Boxter en Cayman evalueren prachtig. Vind ik ?
@roppp: evOlueren
Wat een lelijke velgen!
@kraakensmaak: Ja, lijkt wel zo’n Theo Jansen strandbeest.
400 PK is natuurlijk gruwelijk veel, maar toch lijkt mij de Alfa-Romeo 4C spider een betere optie, of een M2. Die eerste generatie TT kan mij alleen bekoren
@henkhupelschoten: vergis je niet, een 4C begint bij 72,000 euro voor de coupe, en 83,000 voor de spider…
@spykerboy: blijft de beste optie open: de mr2
Best indrukwekkende cijfers en het zal ongetwijfeld lekker klinken met zijn 5 cilinders aan boord. Is er ook bekend of er een handbak beschikbaar is? Zal vast niet… Ik vind het wel gruwelijk veel geld voor een TT.
@viezefreddyw: Er doken wel spyshots op van een TT-RS met handbak, ben benieuwd…
Echt wel flinke specs!
Vergelen met de eerste R8 helemaal, want dat ontloopt elkaar niet veel, maar die kostte ruim 2,5x zoveel!
@reactief: scheelt zeker niet veel met de 1e R8 4.2 V8. Die had slechts 20pk extra, maar deze nieuwe TT RS verslaat die R8 zelfs qua acceleratie van 0-100:
R8: 4,6 sec
TT-RS: 3,7 sec
@autoriteit: die vorige generatie tt-rs was met 340pk al sneller. Weet niet of dat op papier ook zo was maar met een stoplicht sprintje zijn wij daar achter gekomen. Echter voelt de R8 wel 10x meer supercar aan als je er in rijd.
@kennone: ok ja zo zie je maar hoe snel de techniek zich ontwikkelt he?
@autoriteit: en in een TT kan je gewoon achterin nog een fiets leggen. In een R8 kan je geeneens een 3wieler kwijt!
@gregorius: Een kinderfiets dan toch zeker ;)
@gregorius: ja de TT-RS is een stuk praktischer dan de R8, maar ik zou toch altijd voor de R8 gaan. Want als je een R8 hebt, wat moet je dan in hemelsnaam nog met een fiets? Haha
Die coupé is wel lekker, alleen die velgen zijn zo 2002 uit de autostyle collectie.
Realistisch dat de RS3 nu ook een vermogensupgrade krijgt? Flinke verhoging zeg, en dan komt er vast ook nog een plus versie ..
@guusboum: breng je rs3 gewoon naar JD Engineering. Goedkoper en scheelt weer BPM CO2-heffing.
Zo die cabrio is niet moeders mooiste
Heb in de eerste generatie TT-RS een paar keer gereden. Deze was ABT gechipt en zat ook op 400pk. Ondanks hij enorm snel was had je dat gevoel niet helemaal. Op een of ander manier haalde die stoelen het gevoel weg terwijl de km-teller in een bizar tempo naar de 200 liep. Je zou er eigenijk 2 goedkope kuipjes in moeten zetten.
@kennone: zo heb ik er eigenlijk nog nooit naar gekeken. Zit wel wet in
@bmw507coupe: wat*
@kennone: ? was dat ritje een keertje? zit regelmatig in een ttrs en heb tpch echt elke keer het achtbaangevoel
@trident: Nee heb er best vaak in gereden. Neemt niet weg dat je het achtbaan gevoel wel hebt maar niet zo heftig. Reed zelf toen der tijd een Lancer Evo III En die was met zijn 350pk een stukje langzamer dan die TT-RS maar had hier wel veel meer het gevoel dat ik echt in de stoel werd gedrukt.
@kennone: ooit gehoord van Audi schalensitze?
Is dit blok nog steeds een doorontwikkeling van de OER quatro
@luckylennart: Nope, dit is een compleet ander blok. In de basis zijn ze begonnen met een 2.0 TFSI, en die door gaan ontwikkelen.
@silenro: Geen 2.0 TFSI.
In de basis was het een 2.5 L inline-5 uit een Jetta welke alleen voor de Amerikaanse markt bestemd was.
@exotic , @mikkeloentje: welke ook gewoon een doorontwikkeling is van de Urquattro motor: eerst 2.1 –> 2.2 –> 2.3 (2.4 diesel) en daarna als 2480cc (2.5) in de Jetta en Golf. Het het enigste wat van dit 2.5 MPI blok overgenomen is in de 2.5 TFSI, is het onderblok. Internals zijn totaal anders.
Het klink alleen leuk voor mensen die niet zo gesteld zijn op VAG om de 2.5 als ‘jetta’ blok te bestempelen (omdat dit toch wel een vervelend goed product blijkt te zijn, en nee géén olieverbruik ;)). Alle auto journalisten in wereld zijn het erover eens… de 2.5 TFSI is een van de best klinkende motoren ooit gemaakt.
Deze machine is niet voor niks 6 x “International engine of the year’ geworden!
@mcL: Weer wat geleerd, in de AMT stond destijds dacht ik dat ze begonnen waren vanaf een 2.0 TFSI.
En het geluid is inderdaad echt legendarisch.. Jammer dat ze dit blok niet leveren in de A4.
@mcL: Je bent zelf een doorontwikkeling van de Urquattro. Maar bedankt voor de kennisdeling.
@luckylennart: Dit is een echt OER Jetta blok.
Ik vind dit nou ook weer niet echt een mooie dikke auto. Wel lekkere techniek.
Doe mij er maar een! 400pk en 0-100 in 3,7 is echt niet normaal. Kun je héél wat 911jes mee pesten. En deze is ook nog lekker compact! Perfect zo in het rood en met dat R8 stuur!
Maar is hij er ook in handbak?
@larsyboy1997: Schijnt er wel te komen, ik heb spyshots gezien van een TT-RS welke voorzien was van handbak.
WOW wat een acc.specs. :-)
Coupe vind ik mooier, maar ik zou toch voor de cabrio gaan… gewoon leuker rijden.
Ik had eerlijk gezegd nog een iets snellere tijd verwacht voor de 0-100..
Ik schat een Nederlandse eindprijs van een dikke uitvoering 95-100k
Ben normaal niet echt fan van de TT, maar dit vind ik wel echt een dik ding! Behoorlijke specs ook
Ik ben niet echt een Audi-fan, maar dit vind ik toch een van de lekkerste auto’s in hun gamma. Die motor is magisch en ligt in een klein compact autootje. Fantastisch geluid. Lijkt me een erg fijne auto. Maar de concurrentie heeft ook fijne auto’s en die zou ik dan ook eerder kiezen. Een Cayman of een M2 spreekt me meer aan.
Heel gaaf! Al heb ik persoonlijk toch liever de RS3. Als daar nu nog een sedan van komt….
@dutchdriftking: only in Murica!
@shifo: Hebben ze die daar wel? Ik dacht alleen de S3?
@dutchdriftking: op ab/autojunk staat een video van de onthulling. In superslechte kwaliteit (snap ook niet waarom). Hij lijkt heel erg op de A3 facelift met de A4 koplampen + scherpe grill.
Wat doen die straalmotoren in het interieur?
die blazen je haar droog.
Holy shit, die is dik!
Ondanks dat ik niet bepaald audi liefhebber ben, zou ik deze RS boven de nieuwe Cayman S kiezen. Enkel en alleen vanwege de motor.
@racerx: Ik weet nog wel een reden waarom je de 718 Cayman zou kunnen verkiezen boven deze: RWD
@Edge: Dikke touché, maar ik word (vooralsnog) echt niet warm van dat viercilinder turbootje. Zoals de 3.0 n/a I6 in m’n e86 Z4 3.0si worden ze helaas niet meer gemaakt… Binnenkort mag ik in een M2 sturen, es kijken of BMW het nog kan.
Wel een leuke auto
Ben vooral benieuwd naar de technische details van dit ge-update blok, ie zou nu (veel) lichter moeten zijn. TT is leuk, maar een lichter blok in de RS3 zou het leukste zijn (praktisch gezien).
Motor is fantastisch al zou ik denk ik toch een M2 kiezen op basis van een nog bruter uiterlijk, heerlijk!
Erg dik hoor! Dat is serieus snel spul met die 400pk. Doe mij er maar eentje in Imolagelb!
De prijs exclusief belastingen is eigenlijk precies goed. Zonde dat de overheid hier altijd roet in het eten gooit.
3.7 seconden dat is echt wel heel heel rap voor een TT , kennis van me heeft een Ferrari 430 Scuderia die doet 3.6 seconden en daar wordt je echt in afgeschoten.
Je kan er minimaal 1/3de van de prijs bij doen voor Nederland.
Dus dan kom je grofweg op € 88.500,- uit voor de Coupe’.
En dat is toch een hele grote berg met geld voor een “MQB” product.
Er gaat ook nog een TT RS Performance (voorheen Plus) versie komen.
Deze krijgt 420 pk en 500 Nm.
@HZW: Waar vind jij de info dat deze plus/performance 420 pk zal gaan leveren ?
De vijfcilinder is nu een geheel “Aluminium” motor geworden en zou ± 25 Kg lichter moeten zijn.
PDF : https://audimediacenter-a.akamaihd.net/system/production/press_releases/5975/file_de/08851f422c032d0aa2944c634a948da2ce249dad/MediaInfo_Audi_TT_RS.pdf?1461332719&disposition=attachment
Startknop gejat vd giulia?
Ik zou voor een F-type gaan. Veel meer klasse. Maar die lijkt me wel wat duurder..