







Audi keilt de elektrische turbo nog een keer aan, dit keer verpakt in een Audi TT met 2.5 TFSI, die niet ‘RS’ heet, maar ‘Audi TT clubsport turbo technology‘. Het concept noteert, zoals het hoort, formidabele cijfers.
Audi warmt ons beetje bij beetje op voor de elektrische turbo (officieel aangekondigd in 2012, uitleg HIER), en smeert de technologie voor maximale exposure slim uit over een aantal concepts, die stuk voor stuk indrukwekkende specificaties hebben. We zagen de techniek vorig jaar op een RS5 TDI, en dit jaar is voor een benzinemodel gekozen.
De nieuwste geringde ridder met een niet-conventionele turbo onder de kap is namelijk de Audi TT clubsport turbo technology (of Audi TTcTT, zo je wilt), met 48 Volt-systeem en een 2.5 liter grote TFSI die het in combinatie met een elektrische biturbo tot 600 pk en 650 Nm schopt. Wörthersee-waardige prestaties, en dat komt goed uit, want daar staat het nieuwste TT-proefballonnetje volgende week ook.
Op papier doet het concept 0-100 in 3,6 seconden, en volgens ontwikkelingschef Ulrich Hackenberg is de technologie “close to production readiness”. Dat wordt dus nog een PR-conceptje of 2 doorstaan, en dan gaan we het zien op productiemodellen met iets minder buitenissige specs. In de wandelgangen wordt een mogelijke Audi Q7 RS / RSQ7 als eerste kandidaat genoemd.
Op e-bay staan zat elektrische turbo’s te koop (uit china) voor 15 euro?
@clarkson: Ja klopt en die gaan zelfs nog langer mee dan de olie in een vag product ;)
@clarkson: Die blazen gewoon een beetje lucht in je inlaat wat totaal geen effect heeft. Dit systeem spoelt de turbo op in de lage toeren, of laat hem draaien bij gas los wat resulteert in minder turbolag.
Klinkt goed!
@dutchdriftking: dat weten we nog niet
@87sandyd: hahahhaha idd
@mercedesbenz63:
@87sandyd: Daarom zegt hij ook: ”Klinkt goed”
Weer typisch Audi, een normale ontwikkeling PR technisch compleet uitmelken alsof ze het allemaal zelf bedacht hebben. Briljante pr afdeling hebben ze daar. Ik dacht dat KIA wél binnenkort al met een productieblok met elektrische turbo komt.
“Wörthersee”,
De plek waar degelijke VAG Duitsers met hun pikken zwaaien tijdens het atten van liters bier.
I like it! (de TTcTT dan).
@exotic: is toch een schitterend gezicht? Komen nog eens leuke dames (stuk of 7) op af. Bij de Porsche club alleen maar ouwe heertjes…
@gtwillem: Wat? De zwaaiende pikken?
@exotic: nooit zelf gedaan?
@gtwillem:
“Heeeeelicopter, heeeeeelicopter”.
@exotic: hahaha! Nice! Goede oude tijd. Als ik het tegenwoordig doe in de voortuin word ik me toch raar aangekeken (ik woon tegenover een basisschool).
@gtwillem: Ik woon ook vlakbij een basisschool. Het leek me wel grappig om mijn SSID (netwerknaam) te veranderen naar ”Piet Pedo”. Paar dagen later stond de politie op de stoep met het vriendelijke verzoek mijn SSID te veranderen naar iets normaals.
Ik kwam trouwens op het idee omdat ik in de krant had gelezen dat iemand anders ook zoiets had gedaan met de naam ”stijve lul”. Die woonde ook bij een basisschool en een van de moeders die op haar kind stond te wachten zag die naam opduiken in de netwerklijst van haar smartphone. Is dat leuk? Ja dat is leuk.
@bitethepillowimgoingindry: Goed verhaal!
@bitethepillowimgoingindry: ik vind de SSID “get ya own wifi nigga” ook nog altijd een goeie :-)
on topic: leuke specs!
Die auto ziet er niet uit als je het mij vraagt.
Spoiler eraf en niets meer aan doen. Top!
Oei die vind ik stiekem wel erg gaaf…
Het ziet er eigenlijk best production ready uit, eigenlijk. Oke, 600pk is wat veel, maar 475 is prima. Na de tegenvallende GT3 RS (zal qu rijden top zijn, maar wel een navi en geen stickers gaat er bij niet in ;-)) is dit misschien wel het nieuwe ringtooltje voor de gevierde hobbyist.
@gtwillem: Audi en ringtool vind ik nou niet per se hand in hand gaan.
Het blijft een TT, in dit geval voor tettenclubtetten.
De elektrische turbo is wel een hele interessante ontwikkeling, vermindert turbolag, waardoor grotere turbo’s gemonteerd kunnen worden, downsizing nog beter mogelijk wordt en het verbruik in theorie daalt. Ik kijk uit naar de eerste tests van het blok van Kia.
Euh sorry, elektrische turbo, staat dat er echt!?!
Een turbo is een afkorting voor een turbine aangedreven compressor (turbo-compressor). Wat Audi hier wil gaan doen is een 1-traps centrifugaalcompressor aandrijven met een elektromotor. Dat heeft dus helemaal niets meer met een turbine te maken en dus ook niet met een turbo. Werken daar wel ingenieurs of zijn het alleen marketeers die wat onderdelen inkopen in de avonduren?
@erwh: Excuus Audi, jullie weten wel waar je het over hebt zie ik nu. Sir_smokalot daarentegen…
@erwh: dat gebeurd sowieso! Alles van Audi is gejat, niks is zelf bedacht. Het enige wat ze hebben bedacht is Quatro en aluminium gebruiken. Motoren van VW, slogan van NSU, logo van Auto Union, interieur gemaakt door PSA en het woordje premium te pas en te onpas gebruiken om domme mensen laten denken dat hetzelfde niveau hebben als Mercedes en BMW.
@rufctr01: al met al is audi over 2 jaar premium nr1. Gejat of niet ze maken de mooiste auto’s
@lima: stop nou is met dat geprimium dat woord wordt je toch scheit ziek van
@rufctr01: Als er een merk is dan niet aan innovatie doet, is het BMW wel. De i3/i8 en gebruik van carbon fibre daargelaten. Die interieurs van Audi worden trouwens gewoon gemaakt door Faurecia, een bedrijf dat ook onderdelen voor BMW maakt. Dat ‘premium’ gedoe van Mercedes en BMW is gewoon overrated. Mijn Merc is gewoon kutkwaliteit. Gewoon een Audi volgende keer.
@kapiteinaudi: tja….Audi is ook gewoon zwaar kut! Zeker de TFSI blokken, die zuipen olie als een malle. BMW maakt ze de auto’s toch beter, gebruiken niet de motoren die in een B-merk liggen. Doet Audi wel met VW-motoren en die blinken niet uit vwb betrouwbaarheid!
@rufctr01: Mwa valt mee joh., n liter op 2000 km.. kost je n 10tje, of je dat nu aan benzine in de tank gooit of r n keer olie voor koopt, i don’t care.. maar u zult zelf geen (2.0)TFSI rijden en dit overdrijven zoals meerdere hier.. ieder merk heeft zo zn problemen.. ook de geweldige BMW’s en Mercedessen
@rufctr01: 2015 – 2019 24 miljard Euro R&D budget voor Audi….
@rufctr01: tsja… Waarschijnlijk komt het interieur van Mercedes ook uit Frankrijk, net als de instapdiesels. Premium zegt ook niets over de kwaliteit maar het ‘gevoel’ en wat de auto uitstraalt.
Stiekem vind ik deze vetter dan de R8
Wat is het verschil nog met de r8?
Nondeju wat ziet deze er lekker uit zeg! In tegenstelling tot het overige gamma van Audi.
jozef. die voorkant.
Q7 Rs! Eindelijk! Oprotten met je x5m of wat dan ook
Gewoon uitbrengen als nieuwe TT RS, achterspoiler 5 maatjes kleiner en een pk-tje of 480 en klaar.
De uitlaat zal gewoon doorlopen naar achteren.
Verder een compleet interieur erin met Bang&Olufsen audio.
De extreme interieur en mega achter fleugel aanbieden als een “Track Pack” optie.
Maak dan een filmpje om te laten zien wat de auto kan! Je kan wel een render plaatsen en zeggen dat tie in 1,5 sec. Naar de honderd knalt. Kan er niet opgewonden van raken.