



All aboard the hype train.
Als er één merk weinig aan PR hoeft te doen is het Bugatti met de nieuwe Chiron. De supercar is al een hype van zichzelf. Om toch nog te laten zien dat er wel degelijk een marketingafdeling bestaat bij Bugatti, werd er onlangs een kerstkaart de deur uit gedaan. Een hype hoeft overigens geen garantie te zijn voor goede verkopen. Dat hebben we wel gezien bij de Veyron.
Via het Tjechische ProDriver Magazine is er nieuwe informatie opgedoken. Bronnen, die betrokken waren bij een geheime presentatie van de Chiron, vertellen dat de Bug in 2.2 seconden naar de 100 km/u zou kunnen sprinten. De topsnelheid moet een verbluffende 467 km/u bedragen. Krijgen we opnieuw te maken met de snelste productieauto ooit?
Verder wordt er bevestigd dat de hypercar 1500 pk en 1500 Nm aan koppel zal gaan krijgen. De info komt overeen met eerdere specs die opdoken op het internet. De hypercar moet twee miljoen euro gaan kosten en Bugatti gaat volgens de bronnen 100 Chirons per jaar bouwen. Meer dan 130 klanten zouden inmiddels het koopcontract hebben getekend. Over drie maanden weten we het dan eindelijk, wanneer de auto zal worden onthuld op de Autosalon van Genève.
Ik had 500 km/u verwacht, tegenvaller!
@csx3000: still trying
@csx3000: sarcasme mag ik hopen?
@csx3000: Er moet nog wat ruimte blijven voor de 1500 ‘special editions’ die er zullen komen.
Kijk, Bugatti snapt het. Geen kinderachtig gedoe met gelimiteerde oplages, maar gewoon zo schofterig veel vragen dat ze uit zichzelf maar met mate de showroom uit vliegen. Dat legt overigens ook weer wat meer geld in het laatje om 1.6 TDI’s meer te verschonen ;)
@knipperlichtje: “Kijk, Bugatti snapt het. Geen kinderachtig gedoe met gelimiteerde oplages”
Is juist hun specialiteit…
@norge: moah, gelimiteerd. Dat was meer een onverkoopbare auto een gek kleurtje en een speciale naam geven. Verkocht opeens voor twee keer zoveel, die lui bij Bugatti hebben een goede accountant..
@knipperlichtje: nee, een goede marketing afdeling
@papa: ja en daarom werd er op elke geproduceerde Bugatti ongeveer net zoveel toegelegd als er door de klant voor betaald werd.
@knipperlichtje: Bugatti heeft inderdaad een goede accountant. Maar die zit nu in een gesticht, het enige wat de goede man sinds hij van de Veyron plannen vernam nog kon uitbrengen was “Nein, nein, nein, mach es nicht”.
@knipperlichtje: Bugatti en niet gelimiteerd.
Iets klopt hier niet.
@knipperlichtje: ik heb een aantal jaar geleden geprobeerd alle special editions in een reactie te zetten.. Volgens mij kwam ik al op 30+ edities.
@knipperlichtje: het zal wat minder extreem veel zijn dan bij de Veyron, maar ook op deze gaat Bugatti wss geld verliezen ipv verdienen..
Zo’n dingetje ontwikkelen is nou eenmaal niet goedkoop.
@ukbob: waarschijnlijk is het grootste deel van de ontwikkelingskosten al betaald voordat dieselgate ter sprake kwam. Nu kunnen ze mooi dat geld terugverdienen
@alexnaoumov: uh, m’n comment stond en staat volledig los van Dieselgate toestanden..
Ging erom dat met de Veyron nooit een euro verdiend is en dit met de Chiron zeer hoogstwaarschijnlijk ook t geval zal zijn
@ukbob: inderdaad, slecht gelezen
@ukbob: ik ga er vanuit dat dit gewoon een Veyron facelift is en geen echt nieuwe auto. Dat scheelt al heel veel kosten.
@knipperlichtje: raar verhaal, een Bugatti produceren kost flink meer dan de vraagprijs!
@rufctr01: Ja dat is wat ze zeggen, het klinkt goed in de kroeg.
@rufctr01: dat kan ik me niet voorstellen, de marginale kosten moesten haast wel omlaag gaan als de productieaantallen stijgen omdat de ontwikkelingskosten en andere constante kosten dan over een groter aantal auto’s worden verdeeld.
@knipperlichtje:
http://jalopnik.com/volkswagen-loses-a-staggering-6-25-million-on-each-bug-1426504241
@knipperlichtje:
http://www.businessinsider.com/bugatti-may-lose-6-million-per-veyron-2013-10?IR=T
@rufctr01: dat verhaal snap ik wel, maar jij zegt dat de kosten van het in elkaar schroeven van een Veyron hoger zijn dan de verkoopprijs, dat is in die letterlijke zin niet waar, dat wordt nog wel eens verward.
@knipperlichtje: dank voor het duidelijk maken.
Elk Bugatti artikel komen ‘ze’ weer met dezelfde opmerkingen…
@knipperlichtje: Bugatti is al jaren een project wat meer kost dan dat het oplevert maar dat terzijde……
@dutchdriftking: Je bent goedgelovig.
@dutchdriftking: ssst, dat was ik even vergeten ;)
@dutchdriftking: beetje kort door de bocht. Bugatti neemt 1,6 miljard ontwikkelingskosten voor hun rekening en veel van deze verzamelde data wordt verdeeld over de gehele VAG. Wanneer je dit “eerlijk” zou verdelen maakt Bugatti gewoon winst, maar klinkt veel interessanter om te zeggen dat je auto van 2 miljoen koopt die 6 miljoen kost om te maken.
@bassx: en wat heeft Seat aan die verzamelde data? Niets. Het enige is dat het technische kunnen afschijnt op het heel het concern. In die zin kun je de kosten als marketingkosten voor heel het concern zien.
@mashell: dus jij denkt dat het ontwikkelen van een auto zoals de veyron of dit gedrocht geen techniek oplevert voor een gewone seat ibiza?
Van materialen tot luchtstromen, een hele hoop technieken die ze gebruiken om sneller te gaan kan je ook toepassen om een auto zuiniger of betrouwbaarder (ok, VAG niet) te maken. Of lichter, of makkelijker te bouwen, of, of, of.
Ohh, ahhh…
Maar effe serieus, wat een onwaarschijnlijk lelijke ding zeg. Nu zullen er wel andere achterlichten ingefrot worden, maar dan nog is het zum kotzen.
@cpp1: ’t Is net als met mensen. Ware schoonheid, die zit van binnen.
@potver7: zoiets zeggen alleen lelijke mensen.
@cpp1: Het doel is dan ook niet de mooiste auto ter wereld neer te zetten, maar de snelste.
@Edge: Maar vooral 1 van de duurste zodat de hele wereld kan zien dat je rijk bent.
@csx3000: Of doet alsof.
@Edge: dan falen ze vrij hard want koeningsegg is ze al of gaat ze wel voorbij.
@cpp1: deze is nog een beetje gecamoufleerd, even afwachten tot we hem goed kunnen bekijken.
Nou maar hopen voor de kopers dat ze niet een C moeten gaan halen op hun rijbewijs…
@norge: Een C?
@Donstil: gewicht
@rob5nismo: Ooh zo, hoe zit dat dan precies? Stel je hebt een auto (een g63 6×6 BV) van meer dan 3500KG en je hebt een vrachtwagen rijbewijs, mogen zulke “auto’s” dan ook maar 90Km/h? En morgen ze op de vrachtwagenbaan rijden?
@Donstil: Morgen weet ik niet, maar vandaag wel.
@csx3000: ha, leuk!
@Donstil: In Nl weet ik het niet , maar hier in Noorwegen hebben wagens van meer dan 3500 kilo de een begrenzer….Leuk met je Bug 90 rijden …
@Donstil: jazeker met je b rijbewijs mag je tot 3.5ton rijden en nee als het een auto is dan mag je gewoon 130
En je mag met een vrachtwagen rijden zonder aanhanger dan moet je wel 90 rijden.
Maar ik denk dat je de grap die @Norge probeerde te maken miste
@Donstil: een vrachtwagen tot 7,5 ton heb je een speciaal rijbewijs voor sinds een aantal jaar. Als ik me niet vergis mag je daar zonder chauffeurs diploma mee rijden, maar moet je je wel aan de maximum snelheid van een gewone vrachtwagen houden. Begrenzen is voor lichte vrachtwagens volgens mij niet verplicht.
Ben benieuwd hoeveel speciale edities er van deze worden uitgebracht…
Ik denk meteen al een stapje verder: Zou de SuperSports versie van de Chiron, die er ongetwijfeld gaat komen na een aantal jaar, de 500 aantikken?
@Edge: de 100 kmh in 2,2 seconden aantikken, mag toch hopen dat de 500 kmh tzt binnen een paar jaar dan moet lukken
;)
Ik wacht met geduld op de eerste ongelukken
@robert110: Heb je een schadeherstelbedrijf?
Ik dacht altijd “all onboard the night train”
Ik had niet anders verwacht dat dit de snelste gaat worden. Maar ik had stiekem op 475 gehoopt. Maar we zullen zien.
Ik denk dat het echt een snoepje van den auto gaat worden. Retesnel maar super comfortabel. Gewoon een hele dure hele snelle golf…..
@dutchdriftking: kever, geen golf
Zal wel weer snel in rechte lijn zijn maar weer zo slaap verwekkend saai. Een avondje met slaappillen en laxeermiddel zal nog spannender zijn
Zo zonde dat ontwerp.. Het ziet er gewoon niet uit. Doe mij maar een oud eb110ss. Snel genoeg en 100x mooier dan deze of de Veyron. Nb als ik t geld zou hebben dan zou ik toch echt een pagani of iets anders leuks kopen..
@tvr1974: Je weet toch nog niet hoe hij uit gaat zien ? Of ben jij op uitnodiging bij bugatti langs geweest om hem te bekijken/kopen?
Wat een zure reacties hier. Mooi of lelijk, winst of verlies het blijft toch een machtig tof project met imposante specs. Kan er alleen maar respect voor hebben ongeacht de motivaties van VAG om dit project te financieren.
@sketcher: als je respect moet hebben omdat iemand iets waanzinnigs doet gaat volgens mij de betekenis van het woord respect verloren (iets wat je ook ziet bij hangjeugd die respect claimt).
Bugatti een van de weinige merken waar ik een zwak voor heb, de Veyron is een legende.
Wat een heerlijke specs ik kijk nu al uit naar de eerste rijtesten, zal weer een geweldig apparaat worden.
@michaelcorleone: de eb110 is een legende, de veyron een wannabe
Wat een marketing bs…130 mensen hebben een koop contract getekend, tuurlijk. Die lelijke Veyron werd met veel pijn en moeite verkocht. De EB110 is de laatste Bugatti geweest, de rest is allemaal een slap prestige project geweest, wat hard gefaald heeft maar nooit door VW bekend zal worden.