
Heeft de McLaren P1 het record op de Nürburgring zomaar eventjes 15 seconden scherper gesteld?
De details zijn nog (zeer) onduidelijk, maar via een Chinese website is bovenstaande afbeelding boven water gekomen. Duidt de tijd van 6.33.26 gecombineerd met een afbeelding van de Nürburgring erop dat de nieuwe hybride hypercar van McLaren een nieuw record gevestigd heeft?
Het kan uiteraard ook een Chinese grappenmaker zijn die wat heeft lopen photoshoppen. Of een foto van een digitale klok die 3 minuten over half 7 aanwijst. We houden het in de gaten en zodra we meer weten houden we jullie op de hoogte! (via: jalopnik.com)
Die claim van een tijd onder de 7 minuten lijkt dus te kloppen.
Hieronder nog even een lijstje met de huidige (straatlegale) toppers:
1) 6:48 Radical SR8 LM
2) 6:55 Radical SR8
3) 7:11.57 Gumpert Apollo Sport
4) 7:12:13 Dodge Viper ACR
5) 7:14.64 Lexus LFA Nürburgring Package
6) 7:14.89 Donkervoort D8 RS
Niet straatlegale auto’s
1) 6:47.50 Pagani Zonda R
2) 6:58.16 Ferrari 599XX
UPDATE: McLaren heeft een officieel statement over bovenstaand plaatje uitgelaten. “The image in question was included on a slide which was part of a mood board to inspire the design team for the McLaren P1™, and not the engineers, who are working to a target time of ‘merely’ sub-7 minutes.”
Bloody hell, als dat waar is kan Porsche het met hun 918 wel schudden om daarbij in de buurt te komen…
@lemans96: en die VlaFliprari ook.
@lemans96: .. Ik denk een M5 ook wel! De Panda van Mn buurjongen zal t ook niet redden ..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Maar dat zou wel verschrikkelijk snel zijn!!
Als dit waar is, dan is dit heel straf!
Benieuwd wat Ferrari gaat doen dan, want die spec’s van 0-100, 0-200& 0-300 zijn allemaal wel leuk maar rondetijden vind ik persoonlijk interessanter.
@RazorHead: waarom eigenlijk? 0..100 doen je veel vaker dan rondjes op een achterhaald circuit met veel slecht wegdek. Net als de tijden op het Topgear circuit heeft het in de dagelijkse praktijk geen enkele waarde.
@mashell: Jij bent duidelijk nog nooit op de Nordschleife geweest, anders zou je niet dergelijke onzin uitkramen. Het wegdek is er altijd in uitstekende staat(dat moet ook wel met die duizenden fabrieks test auto’s en vele GT races die er worden verreden) en ik kan je vertellen dat dit circuit zeker niet achterhaald is. Het is juist een zeer relevante baan, daar het dusdanig veel verschillende bochtencombinaties, hoogteverschillen en weerverschillen per ronde kent, dat er geen plaats is als deze om je nieuwe auto tot het uiterste te testen en er geen plaats is waar je je kunnen als coureur zo goed kunt fijnslijpen als op de ring…
@mashell: Het waarom zit ‘m erin dat een circuittijd meer zicht geeft op de pret in bochtjes, opritten, dijkweggetjes, rotondes of voor mijn part verlaten parkeervlaktes. Daar kan je weliswaar met een stoplichtsprintje heen, maar toch.
@mout:
thanks mate!
Toch nog iemand die het snapt..
Een auto van dit kaliber is veel meer dan sprintjes.
Deze wagens zijn (volgens de makers) hypercars die ideaal zijn om rondjes te knallen.
@mashell: de Ring is gewoon een erg leuke speeltuin voor grote mensen. K zou je zeggen stap in je auto en rij naar Nurburg en ga je er even lekker amuseren! Vanaf dan denk je echt heel anders. In 2011 voor de eerste keer daar geweest. (Was al van 99 aant zeggen dat k zou gaan (had sinds toen mn rijbewijs)) en nu minstens 3x per jaar n bezoekje brengen aan t mooiste speeltuintje van europa!!!
@mashell:
oke dan herleid ik het tot dit: een veyron is een betere wagen dan de Mclaren omdat hij sneller sprint.
Beetje krom vind ik ..
@RazorHead: Want je komt zo vaak op de ring? Het lijkt me dat je in een dergelijke supercar vaker van 100 naar 200 zult knallen dan dat je op de ring bent ermee.
@Donstil:
zei ik dat ik vaak op de ring kom? Nee
ik vind die sprinttijden leuk, maar zoals ik hierboven al zei, al dit hetgene is wat je wilt, is een veyron beter dan de McLaren.
en dat is natuurlijk een beetje krom
Wat is wel heel snel.. te snel, net alsof iemand de 100 m in 7-8 sec rent.
@NiNja: afrikaan met peper in ze reet
@nicktexel: Jamaicaan ;)
@SimonMc: lool
waarom zou het hier gaan om de P1? dat is mij niet duidelijk.
@thomcarspotter: omdat er een randje boven de foto zit met McLaren en P1.. ;)
@bosje: aha, die had ik gemist door de donkere balk! danku!
@thomcarspotter: welke mclaren denk je dan? dat is mij niet duidelijk.
@autoblogger: de witte balk boven de foto had ik niet gezien.
Dat is angstig snel. Als het klopt. Hoewel ik het een lelijk ding vind, als dit klopt hebben ze wel een ziek kanon neergezet.
14 seconden sneller dan een Zonda R, impossibru!
op race-slicks misschien? dat zou ik wel geloven, maar dan is het valsspelen in mijn ogen
@henkspank:
Als je het tegen de tijd van de Zonda R opneemt zijn slicks volkomen legitiem, die deed het immers ook op slicks.
Als ze zouden claimen dat het om een straatversie gaat heb je zeker een punt.
@henkspank: Op slicks tellen die tijden nooit, dus dan zou het geen officieel straatrecord zijn.. Maar dan is het nog steeds verschrikkelijk snel…
Fake….
Die twee tijden van die Radicals tellen in mijn boekje niet mee. Een auto die dit record in handen heeft moet wel wereldwijd de weg op mogen.
@lemans96: Ehh dan kun je het halve lijstje wel afstrepen. Er zijn heel veel Europese sportauto’s die niet in de VS op de weg mogen.
@Dev: O.k., de States zijn v.w.b. uitstoot en overdreven dikke bumpers erg streng maar dan nog, die Radicals worden in principe enkel in de UK goedgekeurd. Eén land dus. Dan noem ik zoiets niet straatlegaal meer…
@lemans96: een Gumpert en een Donkervoort mogen in de VS ook de weg niet op.
@robbie: Apart, dacht dat in amerika zo’n beetje alles de weg op mocht. Als je af en toe ziet wat daar rondrijd aan maffe/gare voertuigen
@loekie125: een Amerikaanse typegoedkeuring is héél lastig om te krijgen. Zo moest de Fiat 500 bijvoorbeeld ook ingrijpend verbouwd worden.
Ook een Pagani Zonda mag officieel de weg niet op in de VS.
Regels voor bumpers, airbags en emissies zijn heel streng (en anders).
Daarom worden er ook bijna geen Europese auto’s verkocht in de VS, maar wel in Canada.
@robbie: Dit geld echter lang niet altijd voor ‘one off’s’. Zie het grote aantal absurde hotrods en ander zelf in elkaar geflanste mobielen.
@lemans96: dan is het chassis al toegelaten en gaat het dus om een bestaande auto die (ingrijpend) is aangepast. Of een auto die heel oud is en er dus andere regels van toepassing zijn.
In Nederland hoeven klassiekers ook geen airbags of gordels te hebben.
@robbie: er is een update gekomen op de Jalopnik pagina.
@robbie: Okee, wist ik niet. Best gek
Ben benieuwd wat het antwoord zal zijn van andere supercar bouwers! :D
Dat ding gebruikt zeer geavanceerde aerodynamica die in geen enkele raceserie is toegestaan. Dus dat ze rapper zijn dan de Gumpert en Viper is niet meer dan logisch. Onder de 7 minuten had ik nu wel verwacht.Maar 6:33? Dat is Stefan Bellof terrein! Respect!
De manier waarop ik reageerde :
http://www.youtube.com/watch?v=37OWL7AzvHo
@SimonMc: de manier hoe de rest van de top-10 reageerde :d
http://www.youtube.com/watch?v=lGW_w_KOhao
Ik geloof er geen hol van !
Ze moeten de nieuwe Donkervoort GTO eens over dat circuit jagen. Dat wordt ook een mooie tijd…
en ga het hier dan om een “standaard P1, die straat legal is ” of een opgevoerde P1 met alle luxe eruit gesmeten, slicks, extra turbo’s, …. die de klant nog gaat krijgen
en 80% die zo’on auto koopt ga er toch niet met racen, alleen wat pochen en om hun “mannelijkheid ” te verlengen
en de P1 is achterwiel aangedreven toch ? tegenover de 918 4X4……..;)
en is ie ook achteraf spontaan in brand geschoten, want anders is het geen echte supercar :d:d
@samoht: Grote kans dat ze er inderdaad een stuk of 8 extra turbo’s op gemonteerd hebben om tot dit resultaat te komen!
@hamerhaai: en dan nog een kleine chinees van 1m50 die 45kilo weegt erin :d
De tijd zal het uitwijzen…
Klinkt te mooi om waar te zijn, 6:30 is F1 terrein
@CL65: F1 is nog heel wat sneller eigelijk.
@SimonMc: Ik vrees op de ring dat een F1 niet zoveel sneller zal zijn…
UPDATE: McLaren just replied with the following statement about the above slide:P
The image in question was included on a slide which was part of a mood board to inspire the design team for the McLaren P1™, and not the engineers, who are working to a target time of ‘merely’ sub-7 minutes.P
So it doesn’t appear to be the “official time,” but it does seem that is the time that McLaren wants to hit on the ‘Ring. Best of luck to them.
6:33 kan niet met een straatlegale auto. Kijk maar naar de tijden van de Zonda R en 599XX (beide niet straatlegaal)
@donvliet: Ik zou dat niet te hard zeggen. Zowel de Zonda R als de 599XX zijn straatmodel afgeleide auto’s. In de eerste instantie niet bedoelt om een record op de ring neer te zetten of om als racewagen dienst te doen. De P1 is vanaf het begin ontworpen om asociaal veel downforce en groundeffect te creëren EN hij heeft daarbij ook nog ‘ns even vlak 950pk…
@lemans96:
Daar staat nog steeds tegenover dat Pagani bij de Zonda R een veel vrijere hand had bij het ontwerp en de R ettelijke honderden (!) kilo’s minder weegt als we de indicaties voor de P1 mogen geloven.
@lemans96: De Zonda R is inderdaad afgeleid van een straatmodel auto.. het verschil tussen de race en straat versie is rond de 45 seconden… Een GT3 auto is ook ‘straatmodel afgeleid’ maar dezelfde straatauto op een set slicks gaat lang niet zo hard. (daarbij levert de motor bij de GT3 vaak nog minder vermogen ook) Dit verhaal van de P1 kan gewoonweg niet als het een straatauto was, ook niet met ‘wonder’ aero en wat pk’tjes
het klinkt wel erg onlogisch aangezien het een straatauto is maar het zou wel een hele prestatie zijn als het zo was…
Hoe snel zou de nieuwe Donkervoort GTO gaan?
@porsche928: Qua topsnelheid komt zo’n GTO wat te kort om in de buurt te komen van de toppers, maar een 7:10 moet er wel in zitten ;)
michael duching reed al een 7.14 met een d8 met 370ps, op een baan met andere “touristenfahrer”.Dus geprepareerde gto moet onder de 7 min kunnen komen met Duching aan het stuur