
De verkeersminister laat zich uit over dieselgate.
Vandaag schoof verkeersminister Melanie Schultz aan bij BNR’s Nationale Autoshow, waar ze voor het eerst reageerde op #dieselgate. Ze zegt op te kijken van het feit dat Volkswagen sjoemelt met de emissietests en noemde het onacceptabel. Tot zover de inkoppers.
Of dat ook directe consequenties heeft voor Volkswagens TDI-producten in Nederland is niet met zekerheid te zeggen, Schultz is van mening dat er vooral op Europees niveau opnieuw naar de emissietests moet worden gekeken. Pluspuntje: in de strijd voor schonere lucht vindt ze dat niet alle druk op de auto-industrie gelegd moet worden. Luisteren jullie mee, Schiphol?
Ondertussen is de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt al iets verder met zijn conclusies. Hij verklaarde zojuist dat er in Duitsland 2,8 miljoen auto’s van de Volkswagen Group met sjoemelsoftware (hoedtik richting de Telegraaf voor dat woord) zijn. Volgens Dobrindt betreft dit niet alleen personenauto’s, ook (lichte) bedrijfswagens zijn door de mand gevallen.
Verder meldt Dobrindt dat niet alleen de 1.6 en 2.0 dieselmotoren van Volkswagen hiermee zijn uitgerust, ook de 1.2 TDI is rigged, aldus Sky News. Inderdaad, het blokje dat in Polo’s, Ibiza’s en Fabia’s ligt. En zo wordt de olievlek weer iets groter.
Op de hoogte blijven van alle ins en outs met betrekking tot Dieselgate? Klik HIER.
Ik vind iedereen die zo geschokt reageert nogal naïef. Elk jaar werden/worden er pagina’s volgeschreven door automotive media dat verbruikscijfers en uitstoot niet overeenkomen met fabrieksopgaves. Is dat dan bullshit? Wat ik schokkender vind is dat overheden zo dom, naïef en totaal ongeïnformeerd zijn.
@str8six: misschien zijn de ambtenaren op een of andere wijze gefêteerd door de automobielindustrie. Gezien de aanbesteding van de nieuwe auto’s voor de bromsnorren alhier, zou ik er niet van opkijken.
@406_v6: goed punt!
@str8six: duh. Het gaat niet om het feit of ze meer verbruiken dan aangegeven. Dat komt omdat de test in de jaren 70 verzonnen is door mensen die er toen al geen verstand van hadden en ook nog eens nagelaten hebben deze standaard verplicht te herzien elk jaar ofzo.
Ik snap dat de marketing afdeling van Audi en Volkvernaggerij overtoeren draait met addblue injectienaalden in de arm van elke verkoper maar dit gaat om het feit dat VW groep willens en wetens de testen heeft gefraudeerd. Dat is wat anders dan een test die niet representatief is voor kleine turbo blokjes of hard opgepompe banden, plakband op kieren enz. Dit is puur fraude. Dat is het probleem.
Dat VW groep nu ook probeert de aandacht te verplaatsen naar Opel, BMW en Mercedes is natuurlijk logisch, doch typerend voor dat bedrijf. Niemand ziet graag 30 miljard verdampen. Zeker niet door willens en wetens op heterdaat betrapt te zijn.
En dat nederlanders er niets om geven komt omdat er voor hen geen staartje aan zit.. nog niet. Je zou namelijk kunnen stellen dat door die uistoot fraude (niet fabrieksopgave verbruik cijfers dus) er ook belastingontduiking plaatst vind. Een naheffing BPM en bijtelling voor frauduleuze VW en Audi lijkt me dan ook op zijn plaats.
Ministers sjoemelen nooit natuurlijk…..
@v8rules: ze dulden geen concurrentie…
@v8rules:
Ja und, dat maakt het ineens goed wat VAG gedaan heeft?
Al die vage afleidingsmanoeuvres zijn zo doorzichtig.
@espada1972: zei ik dat? Maar zoals eerder verteld, iedereen wist dat er geen donder van klopte, niet 1 test. Het klopt niet wat ze gedaan hebben maar bij niemand kloppen de cijfer qua verbruik en dus ook uitstoot
@v8rules:
Dat klopt dus niet, bij de rest zijn de waardes wel te halen in de EPA test, VW moest hiervoor de software manipuleren en dat is fraude. De BMW X5 voldeed wel bij die test.
Nu het kalf verdronken is wil ze naar het Europese systeem van emissietests gaan kijken… Maar ondertussen heeft de politiek aan dat corrupte systeem al jarenlang allerlei fiscale consequenties gehangen terwijl het een publiek geheim was dat er van alles op aan te merken is.
Goed beleid hoor!
@C6_R: what @str8six said!
Als ook de 1.2 TDI’s ook betrokken zijn, wordt de olievlek (haha) wel behoorlijk veel groter…
De grap is
Dat niemand werkelijk de uitstoot of vervuiling van een wagen kan bepalen.
Wil je het goed doen, hoor je bij de grondstoffen te beginnen, dan het fabricage-proces en de levensduur tegen het aantal gereden kilometers.
En opeens is een 1978 Golf Dieseltje met 1300000 kilometers op de teller, groener dan een Tesla !
http://www.diyautoftw.com/images/imported/2013/10/439.jpg
Dat Auto’s meer verbuiken dan opgegeven is al jaren zo, laat ze maar bezig houden met die asielzoekers
@gt500eleanor: asielzoekers is ook al jaren zo. Doen ze ook niks aan.
Groene Golf, de groenste ooit !
http://1.bp.blogspot.com/-J_w23IcZQXg/TbnI-MdB-bI/AAAAAAAEWx0/f9V3tQNBYU4/s800/DB2006AU00980_medium14.jpg
@desjonnies: zou die ook minder uitstoten? Minder olieverbruik is iets wat zeker is…
Wat ik zo bijzonder vind is dat nog niemand zich afgevraagd heeft hoe de amerikaanse merken hun tests dan doen. De amerikanen zijn nu gaan brullen over VW, echter zelf hebben ze genoeg zwaar vervuilende wagens rijden (al die dikke v8’s zijn m.i. echt wel wat erger dan een 1.6 of 2.0 (of een 1.2).
Komop Mel, toon dat je ballen hebt en leg een importverbod op tot ze hun zaakjes aantoonbaar op orde hebben.
Oh, en laat die lui met terugwerkendekracht 25% bijtelling betalen.
@espada1972: Als we een afgunstbelasting invoeren kan heel de bijtelling en MRB worden afgeschaft.
@mashell:
Heeft niets temaken met afgunstbelasting maar met terugvorderen van ontdoken belasting.
Als ik 11% te weinig loonbelasting betaal komen ze dat ook tot de laatste cent met boetes en rente terug halen.
Mij lijkt het dan niet meer dan billijk dat ze dat ook doen als je te weinig bijtelling hebt betaald.
@espada1972: maar er is helemaal niet te weinig bijtelling betaald. Het gaat hier om NOX cijfers niet om CO2 cijfers.
Verder is het bijtellingspercentage ook maar gewoon een onlogische parameter in het bijtellingsverhaal. Belast moet worden het genoten voordeel van het prive gebruik van de auto van de zaak. Belast wordt een van de CO2 uitstoot afhankelijk percentage van de cataloguswaarde van de auto van de zaak. Het slaat eigenlijk allemaal nergens op.
Gezeur over dat mensen rationeel een auto kiezen met een lage bijtelling (dat doet namelijk iedereen met gezond verstand) is wat mij betreft ingegeven door afgunst.
@mashell:
Whohahahaha, afgunst op vervoer voor gierige schrapers?
Voor iemand die gelijk op de kast vliegt bij elke terechte kritiek op VAG heb je tenminste nog een beetje humor.
Nu even de feiten.
Op dit moment loopt er een onderzoek naar 2,8 miljoen 1.6 en 2.0 tdi’s en dat gaat over de algehele uitstoot, niet alleen over de NoX.
Daar komen waarschijnlijk nog een miljoen 1.2tdi’s bij.
Het gaat dus inmiddels om iets keer dan de US spec 2.0tdi.
@espada1972: zoveel energie steken in het uitkramen van zulke onzin. Fijn weekend.
@mashell: Wat mij betreft nu al het woord van 2015, afgunstbelasting ???
Haha, ‘ik vind dit onacceptabel’ weer eentje voor stichting open deur…..
De busjes mogen we ook meetellen.. Dus caddy en transporter ook?
Tav minister Schultz; Svp graag een voorbeeld stellen. Dus alle politie TDI’s een tijdelijk rijverbod evenals de flits busjes. Bvd.
Is het weer verkiezingstijd? Schultz doet inkoppertjes en herhaalt waarheden. Heb je wat aan, zo’n minister.
Als je geen ruk te zeggen hebt, zeg dan tegen BNR: sorry, ik heb geen reet bij te dragen over dit onderwerp, laten we elkaar de moeite besparen.
Anders had ze moeten zeggen: ‘Wat VW heeft gedaan in Amerika is inderdaad onacceptabel; maar eigenlijk ben ik blij dat er iets aan het licht komt en gelukkig iets wat relatief van lage impact is. Hopelijk dat we nu dat logge politieke Europa wakker kunnen krijgen. Dat de politiek eindelijk een keer tegen de autoindustrie op komt en de ontwikkeling in een stoomversnelling komt.
Dan kunnen we vervolgens eens echte maatregelen nemen in NL. Einde van je schijngroen.
Ik ga weer verder met dromen.
Gelukkig mag ik zo naar huis. Zal even extra hard optrekken met mn turbo-diesel.
“Ze zegt op te kijken van het feit dat Volkswagen sjoemelt met de emissietests en noemde het onacceptabel”
Klok en klepel? Volkswagen sjoemelt juist niet bij de emissietest! Daar voldoen ze dankzij de “sjoemelsoftware” juist perfect aan de normen. Het gaat er om dat er buiten de labratoriumtest niet aan de normen voldaan wordt.
Verschrikkelijk die politiek
De auto is een grote melkkoe met alles
En het gedoe over de gebruikcijfers is belachelijk
Iedereen heeft zn eigen rijstijl dus is het onmeetbaar voor praktijk
Er zijn ontelbare dingen die de politiek ons onder het mom van bijv veiligheid door de.nek wil drukken
Wat ze dan veel geld opleverd
Schijnheilig zijn ze
Ja want de overheid handelt altijd zo schoon en integer… Krijgen we die ambtenaren ineens die iets “onacceptabel” vinden. Net zo onacceptabel als de politie die ordinair en volkomen illegaal eigen burger afluistert?.. Of nee wacht.. dat aanbestedingsverhaal tussen PON en Politie, hoe zat dat ook alweer?
Laat die schijnheilige ambtenaren graag hun mond houden en het niet ondraaglijker maken dan het is. “Op te kijken van….”, sorry? Kan even die bullshit machine uit. Kan zo’n ministertje weer even voorzichtig met dat vingertje wijzen, zonder al teveel ruzie te krijgen met de grote machtshebbers.. Beetje populistisch doen en dan??.. “Mmmm foei Volkswagen! Niet meer doen ja! Anders dannn uuuuh.. Sturen wij een brief! En laten weten dat we dat niet lief vinden!!”
Ik zit nog steeds te wachten op de eerste gulden die ik terugkrijg van boetes over prijsafspraken en andere inkoopschandalen. Of zoals dat in de telecomwereld heet “dagelijks reilen en zeilen”. Oke… *zeikmachine uit*
Ze kunnen zo hard schreeuwen dat het onacceptabel is dat ze willen. Maar het blijft toch altijd bij woorden. Vooral als het tegen duitsland is. Ik denk dat ze niks voor elkaar krijgen.
Hoezo opendeur inschoppen…
Pfff Wat een bluts die Melanie. Hectiek om niks. Wat maakt het allemaal uit die paar gram meer of minder. Wij maken ons druk om de uitstoot als klein landje en als europa. Afgelopen donderdag op IAA geweest en daar was weinig interesse in o.a. Outlander en de D6 van Volvo. Tuurlijk, als je de brullende AMG’s hoort dan wil je dit soort auto’s gewoon niet, zeker niet als particulier. En de EU maakt zich druk want ze halen de doelstellingen niet, nee gek he. Kijk eens bij de bron want in de USA kost een liter benzine maar 50 cent en daar blijven ze lekker de Escalade 6.2 V8 rijden. En al die CO2 waait over de oceaan hier naartoe. Maak dan daar eerst een liter 2 dollar dan stopt het zo met al die V8 en V6. Gedoe om niks. Maar moet wel eerlijk zeggen dat Schultz eindelijk inziet dat het niet alleen om de auto’s gaat. Maak vliegtickets 4x zo duur en treinkaartjes de helft goedkoper. Dan vliegt er niemand meer.
In blinde paniek schreeuwt de één na de andere politicus in de media dat het een schande is!! Jaaaaa want het is nu een keer de overheid die zich in z’n kont gekeken voelt én niet de consument! Dus dit moet groots en met veel drama in de media en VW moet vooral z’n knip trekken, dat is natuurlijk het aller belangrijkst! Want er werd nog niet genoeg BPM en CO2 heffing over die auto’s betaald. Als de regering slim zou zijn, zouden ze VW een hart onder de riem steken, het in een groot bedrijf waar ook het NL bedrijfsleven een graantje op meepikt.
Sjoemelen noemt ze het, hoe schattig. En stiekem blij zijn dat ze nu lekker verontwaardigd kan doen door de media hetze errond.