Na deze krachtkuur kan de Maserati de competitie met het Duitse premiumgeweld dubbel en dwars aan.
Hoewel de Quattroporte natuurlijk vooral bekendstaat/stond om z’n limousinelooks gecombineerd met een supercargeluid, is de laatste incarnatie uit 2013 ook te bestellen met een V6 Diesel in de fraaie neus. Deze krachtbron is goed voor 275 pk en 600 Nm, maar de senior manager met haast wil natuurlijk méér.
Gelukkig zijn daar de mannen van Tunit, die softwarematig een nette 60 pk en 125 Nm extra uit de 3.0-liter V6 weten te peuteren. De totalen komen daarmee op een alleraardigste 335 pk en 725 Nm. Daarnaast is de vermogensafgifte flink uitgesmeerd, zodat het nu al vanaf 1.200 rpm (in plaats van 1.900 rpm) fiësta is in de Italiaanse zakensedan voor mensen die van wat anders houden.
Zo komen we ook meteen op een interessant dilemma, want met bovengenoemde specs wordt de Quattroporte ineens serieus partij voor de A6/A7 Competition (326 pk en 650 Nm) of bijvoorbeeld de BMW 640d Gran Coupé (313 pk en 630 Nm). Aan jullie de keuze, maar ondergetekende zou zonder aarzelen voor de drietand gaan. Met dat tuningkitje erbij graag.
Die Maserati is nog dik ook pfff
Blijft een prachtige wagen. Ik kijk altijd om. :)
Deze velgen vind ik er ook erg mooi onder staan. Sportief, sjiek en niet te schreeuwerig: “Kijk! Ik ben getjoent!!”
Nee, nogsteeds niet. Dankjewel
@philipf: de motor dan. Auto mag wel. Maar dan wel met V8
Pracht van een auto! Nog wel liever de S of GTS!
Cls 350? Overigens ziet de quattroporte er echt goed en leuk uit zo!
@henkhupelschoten: Die blijft qua vermogen wat achter, als diesel max. 258pk.
@granlusso: kleine Brabus kuur en je zit ook op 300pk.
Moet nog wennen aan het idee van een Maserati met diesel geluid… Het geluid was/is toch wel 50% van de reden om een Maserati te kopen, waarvan de andere 50% het uiterlijk is.
@imdoctorbob: deze diesel klinkt voor een diesel echt wel heel goed. Ik zou bijna zeggen beter dan menig benzinemotor tegenwoordig
wel een dikke 25k duurder dan de A6
Lijkt me eerder een concurrent voor de panamera diesel ;)
OT: waanzinnig mooi ding, en nu nog sneller :)
@jeroen13: True, maar met wat gevink in Duitse optieboekjes is € 25k geen probleem dacht ik zo ;)
@mauritsh:
Dan kan je vinken tot je een ons weegt, de stijl van een Maserati ga je daar niet mee evenaren..
@tupperware: zoals al in het artikel wordt aangegeven: ik zou sowieso de Maserati kiezen. Wat is je punt?
@tupperware: als ik graag de stijl van deze maserati wil dan bespaar ik mezelf een hoop geld door een mondeo of hyundai i40 aan te schaffen.
@Thijsj: je moet zo,n ding dan ook niet zien als een door Leepu verbouwde Chrysler (wat niet geheel onmogelijk zou kunnen zijn) ..
maar als Italiaanse passie en emotie .. en vooral typisch Italiaans design .. want dat kunnen alleen Italianen ..
Een A8 4.2 TDI gaat daar nog overheen, dus die kan ie nog niet aan. ;)
Maar eigenlijk zijn die helemaal geen concurrenten voor elkaar, daarvoor verschillen ze teveel van opzet. Probleem is wel dat Maserati het toch van haar schoonheid moet hebben, de huidige quattroporte vind ik persoonlijk aartslelijk.
@knipperlichtje: maar dat is dan ook een achtercilinder…
@maseratizzzzzzzz: M550d is een 6 pitter :-)
@knipperlichtje:
Lekker belangrijk, ik zit dan toch liever in een minder krachtige Maserati dan in een op gedofte Skoda..
@tupperware: “op gedofte Skoda..” hahaha heerlijk zeg, hoever kunnen we nog gaan met de VAG grapjes?
@kvdw:
Ik had het een Trabant kunnen noemen maar dat merk hebben ze een zachte dood laten sterven..
@knipperlichtje: Hij is zeker niet zo mooi als de nieuwere versies van de vorige. Alleen weet ik nog dat ik die ook niet zo mooi vond toen ie uitkwam. Ben er echter verliefd op geworden gaandeweg de levenscyclus van het model. Sowieso veel cooler dan de Duitsche comcurrentie en dat maakt de tekortkomingen meer dan goed. Afschrijving is echter een bitch.
Zelfs zonder tuningkitje zou ik voor de drietand gaan.
typisch stukje @w0o0dy plagiaat ..
@lincoln: geen toeval ;-)
@purepet9000:
725Nm bij 1200 rpm ??
dan wil je niet zo snel meer terug naar benzine ..
@purepet9000: jij plaatst echt de meest onzinnige reacties ooit… Iets met appels en bakstenen.
@purepet9000: Nee, ik heb het niet zo op die Skoda’s, geef mij maar een dikke Fransoos zoals SEAT.
@buchan747infernsopottink: ehmm Seat komt uit Spanje. vandaar die Zomerse modellen Ibiza enzo………
@dutchdriftking: die is de weg kwijt…
@buchan747infernsopottink: Ja, net als Sinterklaas. Seat is Spaans, het is een onderdeel van de zogenaamde VAG groep. In feite een broertje van Skoda. Ze gebruiken dan ook de zelfde motoren, onderstellen, platformen e.d.
@dutchdriftking: Sinterklaas uit Spanje?? ik zou je huiswerk nog eens doen.
@badboys:
huiswerk over sinterklaas !! op welke school zit jij ??
@lincoln: Blijkbaar heeft die het verkeerd geleerd ;) Je bent nooit te laat om iets te leren ;) Hij komt toch echt uit Turkije.
@badboys:
net als godje en allahtje bestaat die niet ..
ook jij bent niet te oud om te leren ..
@lincoln: Voor mij bestaat die wel, voor jou niet dat kan en mag je bent vrij om te geloven wat je wilt net als ik.
@badboys:
ooit zal je erachter komen dat sinterklaas niet bestaat ..
@lincoln:
Vast een oud Ibn Galdoen klantje..
@tupperware: Ibn Galdoen? Grappig ik was/ben als moslim tegen die specifieke school dus je zin gaat niet op helaas ;)
@badboys: Was / ben? Daar ben ik benieuwd naar…
@ibmg: ik was toen geen voorstander van die school en ben dat nu ook niet.
@buchan747infernsopottink: http://www.seat.com/content/com/com/en/company/history.html
Alinea 2
@buchan747infernsopottink: http://nl.wikipedia.org/wiki/Seat Kijk eens, veel plezier. VAG staat overigens voor Volkswagen AG, dat is Duits.
@purepet9000: Klopt, Barcelona ligt bij Parijs toch? en Española is Frans voor Frankrijk.
Quote :
In 1950 werd Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A opgericht. (Automóvil de Turismo betekent personenauto.)
Op 13 november 1953 rolde de Seat 1400 van de band. Dit was de eerste SEAT, toen nog bij de Zona Franca-fabriek in Barcelona.
@dutchdriftking: AG so…
Voorkant van een koreaan en voor de rest lijkt t op een mondeo. Fraai is het laatste waar ik hier aan denk.
Ik blijf nog bij een bmw 6 gran coupe, dankuwel. Of de vorige generatie quattroporte, die waren wel heel mooi!
@Thijsj: al eens in het echt gezien? Dan lijkt het toch echt niet op een mondeo hor. Klasse druipt er vanaf.
@c-greg: vaak genoeg in het echt gezien, in mijn ogen druipt er weinig vanaf behalve drollen.
De vorige was daarentegen echt prachtig en stijlvol.
Upgrade: yes please!
Maar dan wel in een Ghibli..
Dan is een diesel in eens best leuk!
Nog steeds de 535d. En als het sportiever moet zijn een Panamera Diesel.
Ik zou mijn geld iets meer in de pocket houden en een Ghibli aanschaffen. In mijn ogen een mooiere auto..
Je bent echt een pannekoek als je een quatroporte diesel koopt
Blijft een indrukwekkende verschijning al is de oude Quattroporte mooier.
Voor mij de Porsche Panamera graag.
Ik zou m niet laten tunen. Je doet toch geen wedstrijdje in een Maserati?
Ik was ook voor de Ghibli gegaan. Stuk mooier. Maar een 6 GC vind ik ook echt een schitterende wagen.
Ik zou toch echt voor de A6/A7 gaan, gebleken is in diverse Duitse tests dat de aandrijflijn efficiënter blijkt voor de prestaties. Bovendien
vind ik de strakke lijnen fraaier
en de kwaliteit beter, nou ja smaken verschillen nu eenmaal.
@strepentrekker: Slaat je gebruikersnaam op je onderbroek?
Hoewel ik mijn QP liever niet verslaafd laat worden aan de Satanssap, vind dit staaltje tuningvlijt wel lekker
“Daarnaast is de vermogensafgifte flink uitgesmeerd, zodat het nu al vanaf 1.200 rpm (in plaats van 1.900 rpm)”
Als ik dit lees dan heb ik altijd mijn twijfels of dit wel goed is voor zo’n auto.
Ik zou toch voor een 640d GC gaan, weinig die aan die looks kan tippen in die klasse.
Een diesel motor in een Quartoporte is als een cola light bij je big mac menu.
Ik vind de huidige quattroporte een prachtige wagen, maar diesel blijft een beetje not-done in een maserati. Gelukkig doet het de verkoopaantallen (en dus Maserati) wel goed.