
Dichterbij, hij komt steeds dichterbij.
De introductie van Honda’s eerste volledig elektrische auto gaat, geheel naar verwachting, met een slakkengang. Toch laat de aankondiging van het officiële productiemodel niet lang meer op zich wachten. Immers, de auto moet dit najaar in productie gaan en vooralsnog hebben we bijster weinig concrete informatie over de EV gekregen.
Vandaag zet Honda in ieder geval een stap in de goede richting, door de naam van de auto bekend te maken. Het concept ging aanvankelijk door het leven als de Urban EV, daarna kwam het merk op de proppen met de Honda e Prototype. Veel zal het merk niet veranderen aan die laatste naam, want het productiemodel draagt de naam Honda e.
Honda laat daarnaast weten dat inmiddels al meer dan 22.000 mensen sterke interesse hebben getoond om de ‘e’ te kopen, wanneer deze eenmaal wordt uitgebracht. Geen verrassing, aangezien de achterwielaangedreven EV een enerverend en uitdagend autootje moet worden voor de binnenstad. Naar verluidt heeft hij een actieradius van ongeveer 200 kilometer en kan hij in 30 minuten 80 procent van zijn accu opladen. Daarnaast heeft hij een puik interieur.
Kek winkelwagentje.
Hij is er niet mooier op geworden
@clk63bs: Auto’s worden zelden of nooit mooier als ze van concept naar productie gaan. Als dit het productie model is vind ik dat ze het heel goed gedaan hebben. Ziet er nog steeds leuk en strak uit.
@sketcher: Het bijzondere is, dat ze de concept _na_ dit design hebben gemaakt
@clk63bs: Inderdaad, maar als je van 3 naar 5 deurs gaat, dan moet er heel wat aangepast worden om het toch even goed te laten uitkomen. Het tussenconcept dat ze getoond hebben gaf al deze richting aan en het is er uiteindelijk dan ook zo gekomen.
Ziet er nog goed uit, maar niet meer zo leuk als het concept.
jammer dit
Gaaf
Het retro is helaas van af
Ik heb mij ook aangemeld als geintereseerde. Zou mooi naast mn Subaru staan en stuk ‘efficienter’ hier in Brussel. Ben benieuwd wat de kostprijs uiteindelijk gaat worden..
Ik heb begrepen, uit betrouwbare bron, dat er ook een VTEC-systeem voor deze auto komt. Je krijgt er dan vanaf 60% ‘gas’ een paar volt bij.
@suxez: “The voltage kicked in yo!” Of zoiets.
@suxez: na de i-VTEC nu ook e-VTEC
Een mooie elektrische auto. Het kan dus wel
Alles gaat en staat met de prijs.
Het stoere uiterlijk heeft helaas plaats gemaakt voor een schattig uiterlijk. Jammer. Concept was zoveel gaver.
@berlinetta: Daar weten de aftermarket tuners (plastic boeren) vast wel wat op te verzinnen.
Ik hoop dat er iemand is die een body kit uitbrengt zodat deze wagen “omgebouwd” kan worden naar het uiterlijk van de concept.
Zoals ‘ie nu is, vind ik het net jammer.
@enrique: die zal er vast komen
Is deze ook opvouwbaar?
Als ze hem E Honda hadden genoemd hadden ze ruzie gekregen met Nintendo en Bandai denk ik ?
“achterwielaangedreven EV”
Genre:”Achterwielaandrijving is dé manier om je als merk te onderscheiden in het C-segment. Dwars tegen de stroming in – want alle concurrenten neigen de andere kant op. Ja, we kijken naar jou, BMW. Alfa Romeo wil het winnen van de Audi A3 en de A-klasse als het gaat om rijplezier.”
“… want de Clio (Clio Sport V6 -met achterwielaandrijving dus) was een listig karretje.”
Of eerder:
“Frustrerend en leuk:
Renault Sport maakte het onderstel (van de Twingo III) stugger (40%), lager (20 mm) en de stabilisatorstang voor werd dikker. De Twingo GT rolt bovendien op 17” lichtmetalo’s, dus zuiver theoretisch zit het allemaal prima. Of dat in de praktijk ook zo is, hangt heel erg af van je verwachtingspatroon. Om dat direct te temperen: het ESP kan niet uit, dus een deel van de lol die je verwacht te hebben met een licht, van een giftig motortje voorziene achterwielaandrijver gaat niet op. Inderdaad alsof je voorafgaand die eerste date al direct te horen krijgt dat het vanavond bij een zoen op de wang zal blijven. In het geval van de Twingo GT blijft het ook bij volgende dates daarbij, want het ESP kan (zonder wat breekwerk) niet zomaar uit…
In sommige opzichten is dat goed, want de combinatie korte wielbasis, motor achterin en wat hogere carrosserie is een recept voor een bijzonder dynamisch weggedrag. Lees: nogal instabiel. Zelfs als het alleen hobbelig is, helpt het ESP je een handje door de motorkracht wat beteugelen. De enige manier waarop je iets wat op een drift lijkt kan forceren is middels doortastend gaspedaalgebruik in de eerste versnelling.”
Als het rijgedrag van dit karretje net zo evolueert van -in theorie spannend en sportief- net zoals het uiterlijk van het concept …naar dit productiemodel…dan zal de teleurstelling nog meer toenemen.
Net zoals de Renault Twingo III de verachtingen ook niet waar maakt in tegenstelling tot het veelbelovende concept dat eraan vooraf ging…
@trobken: verachtingen=verwachtingen
@trobken: Gelukkig is er de VW UP! GTI om 300% weerwerk te bieden en de voorkeur bij testen weg te kapen.
@wimof: die is natuurlijk old school hé…en krijgt daarom inderdaad lovende kritieken. Deze Honda is in alles anders en daarom onvergelijkbaar in confrontatie met die Up. Of juist wel, als anders én beter? Time en rijtesten will tell. In theorie zijn er (nog steeds) genoeg leuke elementen aanwezig…de praktijk zal de keuze van techniek en samenstelling van Honda beoordelen.
@trobken: Ofwel heb ik mij vergist maar mijn opmerking was aan het adres van de Twingo.
Ze hebben bem echt met minimale aanpassingen helemaal doodgemaakt. Dat is ergens knap. Dan een flink prijskaartje en ineens zie ik dit geen knaller meer worden. Hekel aan de walgelijke 5 deurs trend voor kleine autos.
Jammer van de deuren, ik zie echt het nut niet in van 4 of 5 deuren als je geen 2 kinderen hebt.
@shiva: Sterker, al hád ik 4 of 5 deuren, dan nog zag ik het nut van kinderen niet.
Ze moeten hem in 2 varianten uitbrengen. Dan kan het een cult karretje worden. De 3 dan he. Achter wiel en een top prijs. Dat kan echt een klapper zijn.