![MCA GTB Centenaire](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/MCA-Centenaire-01.jpg)
Er zijn slechts vijf exemplaren van deze supercar uit Monaco gebouwd, maar het was destijds wel de krachtigste auto op de markt.
Achterin deze door de MCA (Monte Carlo Automobile) ontwikkelde auto lag een 5.0-liter V12 uit de Lamborghini Countach, maar dan voorzien van turbo’s waardoor het vermogen steeg van 455 pk naar 720 pk.
Monte Carlo Automobile werd in 1983 opgericht en in 1990 was de GTB Centenaire gereed voor productie. De naam Centenaire is een eerbetoon aan de Automobile Club de Monaco die in 1990 100 jaar bestond.
Het was de bedoeling dat er 100 exemplaren gebouwd zouden worden, maar door het instorten van de markt voor extreem dure auto’s bleef de teller uiteindelijk of vijf staan. Autofanaat Prins Reinier III van Monaco kocht uiteraard een exemplaar. In totaal werden twee blauw exemplaren gebouwd, één zwarte, één rode en een wit exemplaar. Één van de twee blauwe exemplaren was een targa en had de naam Beau Rivage.
In 1993 werden de rechten op het model verkocht aan een Georgiër die de naam veranderde in MiG M100. Hij wilde met de auto gaan racen op Le Mans, maar wist zich niet te kwalificeren voor de race. Later werden de rechten doorverkocht aan Mega/Aixam en ging de auto door het leven als Mega Monte Carlo. Voor de aandrijving zorgde op dat moment een V12 van Mercedes, net zoals bij de Mega Track.
Gadver !!
@rb26dett: Gadver? Dit is een auto gebouwd, en bedacht, in de jaren ’80. Ik vind hem prachtig! Nee nu is het geen hoogstaand model meer. Maar dat lijkt me logisch!
@arnold_soddeman: bedacht in de jaren ’80, maar gebouwd in de jaren ’90 (1990-1992) om precies te zijn.
Die achterzijde…..alsof iemand ‘m een shop onder z’n kont heeft gegeven.
@mopar: Dat is precies de reden waarom ik hem lelijk vindt.
@rb26dett: vind. En op de eerste foto is ‘ie helemaal niet zo lelijk toch?
@Forza: Ja maar dat is een bovenaanzicht he? Je hebt geen perspectief op die manier, slimme fotografie methode
Wie raadt de donors van de spiegels en de achterlichten?
@rikkon: Van Pagani?
@rikkon: Achterlichten komen volgens mij van een scirocco. (dat zou de 2e supercar zijn met scirocco achterlichten.)
@rikkon: Spiegels en achterlichten komen volgens mij van een scirocco. (dat zou de 2e supercar zijn met scirocco achterlichten.)
@Haakie: welke is eigenlijk die andere supercar??
@4apaev: Aston Martin
@rikkon: 928 Porsche misschien
In die tijd was ik nog tiener en had nog geen rijbewijs. Anders had ik het vast gekocht en een Countach 5000s ook.
Wat tof om deze terug te zien…
Had destijds een Bburago model van deze auto gekregen, kon nooit echt achterhalen wat voor iets het was en waar het vandaan kwam.
Jeugd nostalgie *pikt traantje weg*.
@exotic: traantjes zijn een beetje overdreven…… Ik had dat modelletje ook en kon ‘m toen ook niet thuisbrengen. Google werkte niet zo goed als tegenwoordig ;-)
@ropbp: Ik had ‘m ook… hmm, nou issie met terugwerkende kracht niet bijzonder meer..
Lijkt net alsof ie net even te hard van achteren genomen is…
T omgekeerde van een panamera
Wat een afgrijslijke wagen is dit. Ik ging net tegen de vlakte zo geschrokken was ik..
Als we ons bedenken dat de Ferrari F40 al 3 jaar op de markt was toen dit ding in de verkoop ging… Dan is dit met recht een lelijk hok.
@potjak: geen klaplampen, organische vormen, 720 paardjes
ik had dat model ook,stond ooit een artikel in de autovisie
Ik vind het – in tegenstelling tot de meesten hier – een voor die tijd geslaagde wagen. Het project werd verkocht aan een Georgische zakenman die ze omdoopte tot MIG en er mee op Le Mans ging racen. Het in enkele reacties genoemde modelletje van Bburago werd ook als MIG Georgia verkocht. Naar verluid zouden ze ook in Tblisi door een vliegtuigfabriek gemaakt werden (waarschijnlijk ook daarom MIG, hoewel het kennelijk vernoemd is naar een prinses uit Georgie)