
Telefoon op mute, ramen dicht, en schermen aan. De 83e editie van de 24 Uur van Le Mans staat op het punt te beginnen. Autoblog is traditiegetrouw je gids om alles te kunnen volgen.
Over vijf minuten gaan de lichten op groen en beginnen de 14 LMP1’s, 19 LMP2’s en 22 GTE’s aan de meest beroemde langeafstandrace ter wereld. Aan van de 24 Uur van Le Mans nemen 165 coureurs deel, die in de slijtageslag der slijtageslagen zullen afzien op het 13.629 kilometer lange Circuit de la Sarthe. Interessant wordt het voorhoedegevecht tussen Audi, Toyota en Porsche. Bij de kwalificatie kwam Porsche, met F1-coureurs Mark Webber en Nico Hülkenberg in het team, als beste uit de bus, dus favoriet Audi – gebrand om Le Mans voor de 14e keer te winnen – gaat nog een zware dobber aan ze krijgen krijgen aan hun concerngenoot.
24 Uur van Le Mans livestream
Voor de ouderwetsche TV-kijker biedt RTL 7 uitkomst. Daar wordt de race bijna in zijn geheel uitgezonden, met een onderbreking tussen 21:00 uur en middernacht om een sport voor de échte RTL 7-kijker uit te zenden: darten. Gelukkig hebben we online nog. Op 24h-lemans.com werd voorgaande jaren een livestream geplaatst, maar die is dit jaar verdwenen. In plaats daarvan zenden ze een achtergrondprogramma uit. Geen nood, HIER is een backup stream en Eurosport zendt de complete race eveneens uit, HIER te vinden op VIPleague. Voor het betere commentaar kun je bij Radio Le Mans terecht.
Onboard beelden
Net als voorgaande jaren zijn er nog een aantal streams van de merken zelf, die onboard beelden tonen, vaak voorzien van extra info. Corvette stuurt ze door naar FOX Sports. Nissan heeft een livestreampje opgetuigd op YouTube om de GT-R LM NISMO’s in beeld te brengen, en Audi host beelden van de R18 op de eigen site, aangevuld met een liveblog.
De hashtag van dienst is #LM24. Meer twitterupdates via @24hoursoflemans en op Instagram. En vergeet de Spotter Guide er niet bij te pakken voor een totaaloverzicht.
Ik zit te kijken hoor, gewoon ouderwets op de bank met rtl7. Zal trouwens niet alles gaan kijken, maar hier een daar een paar uur wel zeker.
@trustmeiamanengineer: same here maar ik ben bang dat ik van 2100 tot 2400 ergens anders zal moeten zoeken. Eurosport 2 misschien of motortv?
@rolov: eurosport 1 zend het ook 24uur uit dacht ik.
@subarufan:
Yep, van start tot finish kan je hem op Eurosport zien, nu even een reclameblokje.
@subarufan: eurosport heeft 2 keer onderbreking van 30 minuten vanavond om 9 uur geloof ik en morgen ochtend laten ze over zicht zien wat er afgelopen uren is gebuert. Maar dan wordt het wel live over genomen op eurosport 2
De beeldkwaliteit van eurosport is wel veel beter dan die van RTL.. Het lijkt wel alsof RTL geen hd-kwaliteit uitzendrechten heeft gekocht..
@giss: eurosport heeft erg lange reclames, rtl7 heeft pip en is gewoon in HD..
@giss: ja eurosport heeft eigen camera’s lijkt het wel.
@rolov:
Klopt, Eurosport zit daar met een geheel eigen organisatie.
Ze zijn inmiddels overgenomen door Discovery en komen ook met picture in picture maar dat wordt pas volgend jaar.
Gelukkig maken hun commentatoren dat gemis ruimschoots goed.
@giss: wat voor tv heb jij? op de laptop is de kwaliteit
niet geweldig nee maar de tv is gwn mooi beeld.
@gwnbmw: Ik denk dat RTL een 720x1280i stream heeft gekocht.. alleen het RTLlogo is vlijmscherp op mijn tv, de rest nie. De beelden bij Eurosport zijn nu werkelijk prachtig, zo intens scherp en vol kleur. Echt de mooiste tv uitzending van het jaar wat betreft beeld.
@giss: dan licht dat duidelijk aan jou tv, hier alleen het laatste halfuurtje vanwege de franse uitzendkwaliteit een klein beetje storing.
@trustmeiamanengineer: ik probeer hem altijd de volle 24 uur te kijken, niet dat me dat lukt maar ik doe mijn best :p
Ben ik erg ouderwets als ik hem gewoon op mijn 42″ tv kijk i.p.v. zo’n brakke livestream op zo’n klein schermpje…?
@jrk68: je bent inderdaad ouderwets als je tv maar 42 inch is…
@kraakensmaak: misschien kijkt hij op zijn slaapkamer tv
@jrk68: ja, wel als je die tv niet op internet aan kunt sluiten voor de livestream.
@lekbak:
Kan, maar ik ga niet zitten tobben met die brakke livestream.
Nu na 1 uur een safetycar, fabrieks (Manthey) 911 ploft voor de Forza chicane en vliegt in de brand. Dit gebeurt bij Rebellion #13 voor de neus, die knalt op de Dome en verdwijnt in de grindbak.
Rebellion #13 rijdt na een nosejob en check weer de baan op , zij verliezen 3 rondjes met dat grapje.
@jrk68:
Ik denk het wel, ik ben er me vaag van bewust dat er zo’n teledinges ding is waar stof op verzameld totdat de elfjes dat afvegen, en wissel bij gevolg wat af tussen verschillende streams.
@jrk68: handig dat je ook even erbij vermeldt hoe groot je tv is. Zo kan ik een beter beeld vormen van je situatie ;-).
Wat een kut stream kanaal!!!! Fucking start gemist!
Tering wat een slecht streaming kanaal! Zijn nog steeds aan het lullen terwijl het al begonnen is!! Waardeloos
Ik was die Nissans GT-R LM al kwijt. Blijkt dat zij vanaf plaats 29 starten. Denk niet dat dat de planning was toen in Japan…
Ik zit ook te kijken, maar ik ga zo denk ik ook ff Forza motorsport 4 spelen?
@meijer: haha ik zit ook tedenken om FM4 tespelen en dan met de AM wagen teracen op Le-Mans circuit. Of zo echte leman wagen.
Iemand die weet wat nou dat hoge turbineachtige geluid geeft bij het afremmen/gas los van de Audi?
@venividivici: vliegwiel dat aangezwengeld wordt denk ik? Of rijden ze tegenwoordig wel met accu’s?
@trustmeiamanengineer: Bij de Porsche en Toyota is het ook. Maar bij afremmen lijkt me niet dat er een vliegwiel aangezwengeld wordt…
Bij optrekken uit een bocht hoor je dat geluid ook heel even en verdwijnt dan.
@venividivici: Ja, in bedoel dat het vliegwiel bij (af)remmen wordt ‘opgeladen’, bij uit accelereren wordt ie weer ontladen.
@trustmeiamanengineer: Okee, je hoort het geluid trouwens ook meereutelen op volle snelheid.
@trustmeiamanengineer: Weet het al. Is de elektromotor van het hybride systeem wat elk rondje ongeveer 8 megajoule opwekt ?
@VeniVidiVici: Is het ERS en Audi gebruikt volgens mij inderdaad een vliegwiel-systeem hier voor, dus zal dat wel geluid maken bij had afremmen!
@venividivici: heeft te maken met het rem regeneratie systeem, vraag kwam laatst op eurosport voorbij
Wat een lelijke Ford GT LM ding
http://www.autoblog.nl/gallery/Ford/Ford_GT_Le_Mans_2016/FORD_LE_MANS_7.jpg
Daarvoor zou ik bedanken
@xxxheidi: lekker belangrijk. Als hij maar hard gaat. En wint.
Is dat een grap dat RTL7 4 uur lang darten uitzend ipv Le Mans? Ik vind darten ook leuk maar dit ene weekend in het jaar is t gewoon alleen Le Mans…
@arnoldh: Switch je naar Eurosport (HD)
Nergens een Livestream in HD of tenminste 480p?
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: probeer het op Eurosport HD te kijken man, wel veel reclame maar deftige commentaar
@jantje_555: Als je switched tussen RTL7 en Eurosport HD ontloop je de reklame steeds van beide zenders ?
@venividivici: rtl7 kun je wel meekijken in pip.
@mars: Ja alleen dat irritante reklame getetter erbij heb ik geen zin in…
Blijkbaar rijden de Nissans zonder hun hybride systeem (of toch op weinig vermogen), iemand ?
@RazorHead: Ze rijden wel met het hybride-systeem, maar het schijnt uit te staan omdat het voor geen meter werkt… Zoals zoveel bij hun concept niet werkt!
@atteh: Dat moet wel extra pijn doen op dit circuit.
Wat een triestige verschijning ook, ze zijn niet sneller dan LMP2’s …
@atteh: dit zou nog wel de voorbode zijn van de nieuwe gtr… Lekker hoor.
@rolov: Dit is een experiment, wees blij dat ze het proberen. Iets nieuws verzinnen of proberen heeft bij mij altijd meer interesse dan het kopiëren, plakken, en verbeteren.
@jamesbond007: ik ben er absoluut blij mee. Alleen jammer dat het niet werkte. Er Is geen grotere gtr fanboy dan ik;)
@atteh: Dit is waarschijnlijk ook vooral een test jaar. Beetje ervaring opdoen kan natuurlijk nooit kwaat. Uitvinden waar de zwakke punten zitten etc.
OT: Leuk nu zo na de safety car. Lekker dicht op elkaar. Helaas niet de start kunnen zien en ook niet zo’n diehard fan dat ik de nacht wakker blijf, maar zeker mooi om gewoon aan te zetten en een af en toe te kijken
5,99- eurosport player op phone/pad en je kunt 24h door het huis of onderweg kijken. Ideaal!
Zo die porsche 911 heeft nog de orginele gt3 motor
Porsche lijkt compleet kansloos tegen Audi.
Ze hebben nu nog hun max vermogen van het hybride systeem maar een uurtje 12-14 in de race zal het systeem 30% minder vermogen leveren.
Verder zijn ze ook de leiding kwijt aan Audi.
@HZW:
Nooit te vroeg juichen, voorlopig liggen de Porsches weer aan kop, om 6 uur zelfs 1-2-3.
Kan dus nog alle kanten op.
Is er iemand die nog kan volgen hoe het zit met Lotus?
En maw. wat de relatie (if any) ondertussen is tussen. Lotus cars, lotus f1, caterham F1, lotus LMP,…
@Hupke:
Geen enkele connectie, het F1 team draagt de naam en het logo maar er is geen connectie met Lotus Cars.
De rest van de projecten die jij opsomt bestaan niet meer.
LMP 2 krijgt vanaf 2017 4 verschillende chassisbouwers en 1 motorleverancier en daar zit Lotus niet bij.
Voor degene die het niet op TV of stream volgen, Lotterer draait net een 3:18 en daarmee een nieuw ronderecord met de Audi.
@jrk68:
Ik kan me sterk vergissen maar er rijd toch echt iets mee in de LMP1 (nuja zit in de box) dat zichzelf naargelang de bron een CLM of lotus noemt. Een wagen waar (alleszins vroeger) een logo van lotus cars opstaat.
@Hupke:
Dat is de By Colles auto, de naam Colin Colles doet je vast een belletje rinkelen. Soort van Firma list en bedrog.
Die auto staat als CLM ingeschreven, diezelfde Colles was de drijvende kracht achter het “Lotus” LMP 1 programma dat vorig jaar zo faalde.
De 991 RSR lijkt een ontwerpfoutje te hebben, na de #92 vat nu ook een Proton 991 RSR na een olielek vlam.
@jrk68: Kolles die ook de boel van Jordan overnam? Als een soort herrezen Tom Walkinshaw…
@gtwillem:
Ja die, zat zelf even te twijfelen of het nu met een C of een K was.
@jrk68: heeft Porsche wat lui bij Ferrari weggekocht voor het 991 RSR project?
@Ricardo:
Nu is Le Mans geen klein circuit, maar 13.629 km is wel erg lang. Je bedoelt vast 13,629 km? ;-)
@stefanvts16v: ik denk dat ricardo in het engelse meetsysteem zit ;)
Effe een update,
Audi #8 heeft een bak schade, een slowzone geld immers niet voor hen.
Gevolg, hij weet een paar GTE’s die zich wel aan de regels hielden ternauwernood te ontwijken en duikt net voor ze langs de rail in.
#8 gaat met een rondje verlies weer de baan op.
Top werk weer van de Audicrew dus, wel is de vangrail flink beschadigd.
Geeft mij mooi tijd voor een happie.
@jrk68: bedankt voor de update, jrk! Ben zelf niet in de gelegenheid om het te volgen, dus doen we dat via AB tijdens sanitaire pitstops ;-)
@gtwillem:
Zojuist rijdt Audi#9 een nieuw ronderecord 3.17.647, die heeft de pace dus aardig gevonden.
@jrk68: hallo zeg. Net even op Forza een Audi R18 TDI Ultra (ofzo) gepakt en krijg dat kreng met moeite onder de 3:30 op Le Mans. Ik ben niet zo goed in spelletjes, maar het is wel een hele vage indicatie dat ze enorm snel zijn!!
Hoe doen de Porsches het? Ik meende een uurtje geleden te zien dat ze gewoon het volledige podium bezetten. En de Toyota’s het moeten uitvechten met de Audi’s. Die Nissans lopen nog niet zo lekker, lijkt het.
Ach: ik ben weer aan het mijmeren over de late jaren 80 en de vroege jaren 90… Toen klonk het veel beter (787B en 905!!!) en was ee veel meer concurrentie, lijkt het wel.
@gtwillem: Hulkenberg gaat als een speer… Na de stop begonnen met 6 seconden voorsprong op de Nr 7Audi en inmiddels ongeveer 30seconden. Verder dus nog een Audi op 3 en de auto van Webber nu op 4. De Toyota’s rijden constant op 7 en 8, kleurloos maar dichtbij als het voor in fout zou gaan. De Nissans rijden op de helft van het vermogen oidoid want geen hybride maar hielden lang toch een top 20 plekplek vast.. De snelheid in de race is niet dramatisch maar die hybride power missen ze natuurlijk wel heel erg. Die best geklasseerde Nissan stond er net even naast maar kan wel verder geloof ik.
@gtwillem:
Het geluid was in die jaren gewoon veel mooier, niet om te bashen maar de Audi’s hoor je amper voorbij komen.
Vorig jaar stond ik op Spa bij Blanchimont nog even te kijken.
De Toyota en de Porsche klinken i.v.m. die jaren “wel aardig”.
De tussenstand heb je al van collega w0o0dy. ?
@jrk68: in 4 minuten die wagen gerepareerd hebben. Ik zat met open mond te kijken. Geweldig.
@rolov: Nu ja, blijkbaar is er dan niet veel stuk. Nieuwe achtervleugel, compleet nieuwe neus, alles drie keer checken, aansluiten. Hop, naar buiten.
@rolov:
Ik ook, ik stond nog het meest versteld dat alle hoeken er nog op zaten. De impact onder een iets flauwere hoek en het was bye bye #8.
Ik de Audi rijders wel veel risico’s nemen, ze zijn al een paar keer goed weggekomen.
Net reed diezelfde #8 bijna de leidende Porsche van de baan in zijn ijver om een rondje terug te winnen.
Erg jammer van de #97 Aston Martin nog steeds
Goed getimed cadeautje voor de Audi die maar niet langs Webber kon komen. 1 minuut stilstaan + pitsstop en dus twee keer in- en uitrijden… Die ligt nu opeens 4 e en de Audi hoeft er niet meer voorbij te komen.
Nu net 2 Audi’s maar de kop nr 7 en 8 rijden 1,2 na de pitsstop van Hulkenberg in de Porsche maar Audi 7 gaat nu ronde 147 op 14 uur en 37 min voor het einde voor full service nen rijders wissel naar binnen.
Erg fijn streampje: http://www.ustream.tv/channel/wat-live1/theater
Na 11 uur en 175 rondjes is de top 3,
1 Porsche #19 met nu Nick Tandy aan het roer, de rooky gaan als een kogel.
2 Audi #9 met Bonanomi op 1:06
3 Audi #7 met Lotterer op 1:16
Porsche kan inmiddels een stop maken zonder de leiding te verliezen en rijdt langer op een tank.
Nu is de race nog lang maar Porsche lijkt de regie teruggepakt te hebben na een voorzichtig begin.
Wie kijkt er nog?
O Porsche gaat lekker. Ze zijn de nacht goed doorgekomen zo te zien. Ik ging om 2 uur slapen.
279 rondjes achter de rug voor de Nr 19 Porsche , Webber met de 17 op 1 rondje en drie Audi’s erachter. Die 19 is los. De Audi’s draaien wel dezelfde ronde tijden maar zijn uiteindelijk net iets langzamer en kunnen 2 rondjes minder ver rijden met iedere stint. Als iedereen heel blijft heet Porsche het overtuigend gedaan. Wel nog 6:40 te gaan…
Overigens hulde voor de Toyota’s want heel constant maar niet snel genoeg.
@w0o0dy:
Moggû,
Was even ingedommeld, Audi#9 kreeg net na jouw bericht de opdracht om een powercycle reset te doen, het lijkt er dus op dat die niet helemaal okselfris meer is.
Wat mij bij mijn analyse om 4 uur vanmorgen opviel is dat Porsche de eerste uren rondjes boven de 3:20 reed om daarna naar de 3:18 te zakken.
Het is nog te vroeg om te juichen, ze moeten immers nog ruim een kwart, maar Porsche is leuk bezig.
Dat Hulkenberg op de leidende auto zit vind ik dan weer leuk
@jrk68: Hulkenberg uit Emmerich toch? Dat was om de hoek toen ik “klein was”.
@w0o0dy:
Yep, als klein Hulkje kartte hij in Emmen, daar reed hij o.a. tegen die ? van mij.
Het was toen al een leuk bescheiden joch en niet bij te houden.
De Porsche’s zijn volgens mij bezig de Audi’s eraf te rijden. De tijden zijn heel snel en de Audi’s lijken moeite te hebben om die tijden te rijden…
De Audi met nr 9 lijkt remproblemen te hebben en heeft net al even in de pits gestaan en vertelde zich binnen twee ronden weer… Dat gaat een probleem worden.
weet er iemand nog een goede livestream?
en dan niet zoals nismo dat je alleen hun auto’s ziet..
voor eurosport moet je betalen >_<
@michelfreund: http://www.ustream.tv/channel/18749699 ;)
@michelfreund: Even ook een snelle update: Porsches regeren, Audi’s beginnen problemen te krijgen met hybride systemen, Toyota’s al 20 uur op 7 en 8, de twee rijdende Nissans staan overall op de laatste posities…
@gekketurbo: een cliché, maar de Audi’s worden regelmatig naar binnen gerold om olie bij te vullen…
na even zoeken deze gevonden
http://www.stream2watch.com/sports/motor/24-hours-of-le-mans-2015-live-stream-june-14
Audi blijkt zijn zaken niet echt op orde te hebben, ze hebben toch te veel kleine problemen.
Ook de lekke band aan het begin van de race bij Andre’ Lotterer heeft de enige kans op de overwinning die Audi had ook niet geholpen.
De andere 2 Audi’s zijn niet snel genoeg om maar enige kans op het podium te maken, laat staan een overwinning.
Vorig jaar waren er veel geruchten, “Audi zou niet meer meedoen in 2015”, “Audi zou weer overstappen op een benzine motor in 2015”, maar uiteindelijk zijn ze op de zelfde (verkeerde) pad doorgegaan, ik vraag mijn af of dit het laatste LeMans deelname jaar is van Audi, of dat ze volgend jaar met iets nieuws gaan deelnemen.
Porsche toont aan dat de grotere tankinhoud bij kleine benzine motoren een zeer groot voordeel is.
Top bedankt!
Audi afgeserveerd?
Ik ben eigenlijk wel blij dat Audi niet gewonnen heeft.
Het wordt hoog tijd dat Audi de diesel motor overboord gooit en met wat nieuws gaat komen.
Een 2.5 liter Vijfcilinder turbo hybrid quattro zou een mooi nieuw project zijn.