Porsche gaat de laatste jaren keihard voor de afzetcijfers en komt dus niet in aanmerking voor vrijstelling van welke milieueisen dan ook. Elektrificering kan maar tot op bepaalde hoogte, dus waarom niet met een supermini komen?
Vooropgesteld, bovenstaande photoshop (afkomstig van de videokaarten van X-Tomi) is precies dat: een grappig samenraapsel ontsproten aan het brein van iemand die zeker niet de productplanning in Zuffenhausen doet. Maar een beetje dagdromen mag.
Immers: Aston Martin kwam ook met een (weinig succesvolle) Cygnet, en de markt lijkt meer dan ooit klaar een onthutsend hoog bedrag neer te tellen voor compacte auto’s vol luxe uit de segmenten boven hen. Zie ook de MINI Inspired by Goodwood voor wat dat aangaat.
De pijlers blijven bij Porsche uiteraard fier overeind: de 911 (en 918) voor het imago, de Cayenne, Macan en Panamera voor de omzet, en de Boxster/Cayman daar omheen. Een ‘Pajun‘ is bovendien niet onwaarschijnlijk, vooral omdat de 911 niet verder mag groeien van de baas.
Maar waarom niet verder niches vullen, en met een supermini op Audi A1-basis komen? 2.0 liter boxermotor erin en gaan met die banaan. Of schieten we nu door?
nestas zegt
lijkt meer een fiat 500 met een cayenne frontje.
imaginenl zegt
Het oogt iig prettiger dan z’n (haar?) beide ouders
gregorius zegt
Ach ja joh; doe er nog maar ene paar Porsches bij. Ook al vind ik de Panamera & Cayenne erg lelijk, toch is het leuk om ze te zien rijden. (btw: was is er mis gegaan met de achterkant van de huidige Cayman. Van de achterkant ziet de spoiler-into-lichten er aardig uit, maar van de zijkant is het toch echt verneukt). Daarnaast vind ik de Macan aardig gelukt; afgelopen maand waren ze uitvoerig aan het ‘stad-testen’ in Kaapstad met Macannen en TurboS versies van de Cayenne. Allemaal op Duits kenteken.
Dus ja, waarom geen Golf met Porsche neus.
Por
celicatwincam zegt
wat een misbaksel… Ach als Porsche dit nodig heeft om de ‘echte’ modellen uit te brengen moeten ze het vooral doen, als niemand namelijk behoefte heeft is het model zo weer verdwenen,
batman zegt
”dus waarom niet met een supermini komen?” Daar gaat het imago dat ze sinds 1931 hebben opgebouwd
Edge zegt
Dit ziet er best bruut uit voor zo’n stadsrakkertje. En om eerlijk te zijn, als dit een manier is om die regelgeving over het laten dalen van de gemiddelde CO2-uitstoot van het modellengamma te omzeilen en lekker onzuinige 911’s te blijven maken juich ik dit zelfs van harte toe. Alleen dan wel wat meer doen aan dat kleine autootje dan Aston Martin bij de iQ/Cygnet deed.
mashell zegt
@Edge: de manier om de gemiddelde CO2 uitstoot te verlagen is je aan te sluiten bij een groot concern dat veel Up!, MII’s, Citygo’s en bluemotion modellen verkoopt. Dat is precies wat Porsche gedaan heeft (eigenlijk overkomen is).
ko3n zegt
Ondanks de stap naar een compactere auto als de cayenne hoop ik toch echt niet dat ze zoiets als dit gaan maken (laatst ook al een artikel over een porsche A1 wat trouwens logischer zou zijn because vag) want dan word porsche gewoon een auto merk die bij wijzen van spreken echt iedereen zou kunnen betalen, zeker ook de cayenne en de Panamera heb ik echt nog het idee dat dat geen hele normale auto’s zijn want ookal zie je een cayenne iedere dag je ziet er geen 100 zoals bij een bmw 5 bijvoorbeeld, jullie snappen wat ik bedoel doe dit maar ff niet
benzinehoofd zegt
Beangstigend realistisch…
toyotafortuner zegt
Aw dude mijn ogen! Aaah!
tupperware zegt
@toyotafortuner:
Ach, naast de Panamera, Cayenne en Macan ziet dit er nog best goed uit..
toyotafortuner zegt
@tupperware: wat je onder goed verstaat…
racenderechter zegt
Ik hoop dat die X-Tomi een keer stopt met die achterlijke shops van m