
Vanmiddag was het huilen met de pet op. Er vielen wat druppels regen en er stond bijna 400 kilometer file.
En als je achteraan mag aansluiten, heb je wel even de tijd om na te denken. Over waarom er altijd files ontstaan als het regent bijvoorbeeld. Ikzelf rij niet wezenlijk anders als de druppeltjes naar beneden vallen. Bij een enorme stortbui natuurlijk wel en ik ga ook geen 200+ blaffen bij slecht weer. Maar ik ga ook niet vol in de remmen als de ruitenwissers aanmoeten.
Ik vraag me daarom af waarom anderen dat wel doen. En van jullie wil ik graag weten, in welke mate pas jij je rijstijl aan als het regent? En wat doe je dan? Remmen? Rechts rijden en niet inhalen? Zeg het!
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Handrem, rechter voet naar beneden.
@max038: En dan je auto om een lantaarnpaal vouwen
@hammond: of toevallig net een smartje aantikken wat aan de gracht staat
@jordip: als het een of andere zeldzame supercar was had je gezegd.. Maar hij gebruikt hem tenminste wel ?
@hammond: @jordip Gelukkig heb ik nog geen auto en wilde ik gewoon even stoer doen.
@max038: misschien best zo houden, je spaarrekening gaat dit graag hebben.
@max038: ik rij ook altijd harder door als het regent. Daarbij word ik ook vele maler agressiever in het verkeer en ga ik meer mopperen. Maar dat komt gewoon omdat ik zeiknat word op mijn fietsje.
@mrb: held ?!
@mrb: kijk. wij begrijpen elkaar.
@max038: gwn lekker door blijven rijden, alleen niet teveel gas dior de bochten, en als er file staat pas ik mn snelheid ook wel aan, is anders zo vervelend voor degene voor me
@max038: terug naar zn 3 en tog nog even flink glijden over de a44
@jordivvo:Tijd om je slicks te vervangen ?
Esp uit en gas!
Snelheid even naar standje normaal en zoveel mogelijk uit de spray blijven
@rodger: dus je rijdt niet normaal? Stoere boiiii
@87sandyd: Ik rijd meestal 136 km/u in plaats van 130 #ThugLife
Pas mijn rijstijl niet aan. Alleen in de wasstraat.
@marijn90: wil je wel even normaal doen jongeman?
Ik hou me aan de snelheid op de borden ipv te hard.
Regen = Driftmodes
Ik heb mijn eerste auto na 6 dagen door aquaplaning op een rotonde geparkeerd. (ook ik moest driften leren) dus met regen let ik altijd wel meer op. Maar uiteraard ga ik met 3 druppels niet als een idioot in de ankers.
@dutchdriftking: leg dat is uit..? je gaat op een rotonde niet hard genoeg om te aquaplaneren.
@lambo4all: , @arnodk: , @alibombali: , @patje206:
ik zal de situatie even toelichten. Ik was 18 jaar, en reed op een provinciale weg in Drenthe met rotondes. Destijds mocht je daar nog 100 km/h, dat is inmiddels voorbij. Het regende behoorlijk, (het zeek zo hard van de regen dat de makrelen over straat zwommen) dat ik als 18 jarige slechts 50/60 km/h reed waar 100 toegestaan was. Door de heftige regen kon ik weinig zien. Ineens doemde de beruchte rotonde op uit het niets, en hoe ik m`n best ook deed, ik kon het niet bij remmen, en hoe ik ook probeerde te sturen, de auto ging gewoon rechtdoor. Ik eindigde dan ook bovenop de rotonde…… Ik heb dus niet moedwillig andere medeweggebruikers in gevaar gebracht, zo`n idioot ben ik niet.
@dutchdriftking: de helft van nederland gaat helaas wel vol in de ankers bij een drupje regen
@dutchdriftking:
Driften doe je dan ook met een RWD en dat leer je dan op een verlaten parkeerterrein.
Niet met een Golf met dienbladen ondernde achterwielen op een rotonde, dat is de kneuzen manier, gelukkig heb je geen onschuldige slachtoffers gemaakt met je hersenloosheid.
@dutchdriftking:
Mij is het tot nu toe alleen gelukt om met een 206 op een droge rotonde te driften en dan ook nog op alleen de rijbaan een 369( net iets verder dan helemaal rond) te doen
Hangt een beetje af van de hoeveelheid water , en welke wagen…
Ik heb een ”relatief” grote bandenmaat onder mijn daily (255) , en daarbij nog eens Michelin Pilot Super sports.
Ik voel me niet onveilig , maar ik ben er wel van bewust dat ik gekozen heb voor banden die beter presteren dan gemiddeld op een droog wegdek.
Ik zet me bij hevige regen op de rechterstrook en met mijn Cruise control op 95-110km/h
als ik met mijn winterbanden rij (BLIZZAKS) dan gaat het wel iets vlotter.
@Alexke: wat is je daily als ik vragen mag?
Wereld van verschil hé super sports vs Blizzak banden
@mrbasa: bmw f31 330xd
@Alexke: X drive man, kan het gas erop blijven toch ;-)
Ik heb ook 255 achter en goede banden Vredestein, maar doe het wel iets rustiger aan met harde regen. E91 330i dus alleen achter aandrijving: lekker spannend
@audir8v10: rond de 160km/h zal xDrive niet meer werken.
Eigenlijk is mijn remweg langer dan een sDrive versie. door het gewicht en de extra roterende onderdelen die moeten worden afgeremd.
@Alexke: als dat zo zou zijn dan had er ook geen abs op hoeven zitten…. Je remt dan te hard en blokkeren je wielen en dus ook je Assen. Je remmen zullen alleen een heel klein beetje meer slijten.
@srthellcat: Als je tegen 250Km/h neem nu 70% van je remmen intrapt zonder ABS , zullen je wielen pas blokkeren rond de 100km/h (dit is natuurlijk extreem variabel)
Je kan makkelijker wielen blokkeren hoe trager je wielen draaien.
Dit komt door de rotatie inertie van de wielen die veel hoger liggen bij hogere snelheden.
Het is gewoon een feit dat AWD : de remweg vergroot , hoger onafgeveerde massa en het stuurgevoel verneukt.
Het geeft wel meer stabiliteit bij on-throttle momenten .
@Alexke:
Hoger onafgeveerd gewicht? Ik kan me alleen maar bedenken dat je wat dikkere assen hebt, hoewel ik denk dat dat ook nog wel mee zal vallen.
@jack_abarth: Je hebt bij een BMW assen die je van voor niet hebt op een xDrive , en daarbij ook nog de spindles waar de as inzit. Die zijn zwaarder uitgevoerd dan een non-xDrive.
Ongeveerd gewicht is de belangrijkste plek om gewichtsbesparing te doen.
het verbeterd ongeveer alles.
Remmen
Optrekken
sturen
demping
@Alexke: bij zware regen juist van de CC af want als de boel eenmaal gaat varen wil je niet weten wat die CC gaat doen…
Anyway, hier gaat het gaspedaal wel wat minder ver het tapijt in maar niet minder dan absoluut noodzakelijk. Wel houd ik wat meer afstand.
@Griffin: cc zal automatisch uitgeschakeld worden bij het minste wielslip.
Mijn oude e46 had eens versleten schokdempers achter.
Mijn cruisecontol sprong steeds uit wanneer ik over een uitzetstrook reed.
Geen AsC of dsc lichtje zelfs.
Gewoon een extreem kleine rotatie verschil en de boel kapte ermee.
@Griffin: ook za ASC of DSC lichtjes gas bijgeven op ijs,sneeuw en zefs bij aquaplanning. Dit om liftoff oversteer te vermijden.
@Alexke: ik heb dezelfde banden onder mijn m4 en snap totaal niet deconzin die je kletst!
Die banden zijn de allerbeste in de regen!!
Gewoon rijden zoals altijd niets aanpassen in gewone regen
@bigfun: ik zeg toch niet dat de banden slecht zijn ?
Ik neem gewoon het risico niet , en ik kan wel chill zijn in het verkeer.
@bigfun: en lees : HEVIGE REGEN 95-110km/h.
@Alexke: 255 onder een iveco! Zo!
Ik pas mijn rijstijl aan de situatie aan. Als het verkeer en het weer het toe laat dat ik gewoon mijn eigen snelheid, zo’n 140 waar je 130 mag en dergelijke. Als het te druk is om dat te doen of het weer laat het niet toe ga ik me aanpassen. Anders niet.
Ik ga dan met 80 op de linkerbaan plakken :)
Nope just kidding ik neem wat meer afstand en pas de snelheid aan.
Bij het volle bandenprofiel; nagenoeg niet.
Tenzij ik in Nederland rij. Waarvan 50% op de snelweg momenteel het formaat Aygo krantenpapier rondrijdt. Ik snap wel dat zulke mensen zachter gaan rijden, 155 bandbreedte is mijn inziens nog zelfs te smal voor de gemiddelde aanhangwagen.
@v60germany: nochtans zal een smallere band minder gevoelig zijn voor aquaplaning.
@Alexke: leg dat maar eens uit aan de Aygo rijder.
Die denkt juist het omgekeerde.
@Alexke: niet alle mensen die in een auto van het formaat aygo krantenpapier rijden over 1 kam scheren!;)
@v60germany: je kunt beter dunne banden hebben dan brede banden…
@slippie101: smalle*
@slippie101: je kunt beter banden hebben met de draaglast die bij je auto hoort.
En nee, dat is geen keuze, dat is een vast gegeven.
@v60germany: je kunt beter banden hebben, dan geen banden.
@v60germany: ik rijd dus ook vaak een aygo en pas m’n snelheid in de regen nooit aan eigenlijk. Ik neem meer afstand tot m’n voorligger en daar houd het wel op. Dat voelt voor mij vertrouwd en veilig genoeg. Je voelt in een aygo ook precies alles wat die auto doet en dat maakt hem juist makkelijker te rijden in de regen.
Gas gas gas gas!
@oranje123456789: https://www.youtube.com/watch?v=3jVc8coAUhc
@MrShifra: jij hebt niet zo graag regen me dunkt, wat het meestal nog leuker maakt zijn kasseien, echt een aanrader
Het verschilt ook per weg. Je hebt op de A6 nog een stukje ouderwetse beton asfalt met behoorlijke sporen, daar ben ik altijd voorzichtig met een dikke bui. Maar op mooi nieuw zoab rijd ik weer een stuk sneller met regen.
@deora: op de a6 is daar een hele goede oplossing voor. Gewoon de rest voorbij rijden op de linker baan. Die sporen zijn gemaakt door vrachtwagen en zitten daar dus niet. Niet door vertellen hoor, straks werkt het niet meer.
Gewoon normaal, gewoon van de linkerbaan weg blijven en met 120 doorrijden, inhalen als het kan.
Maar ook niet als een een debiel in de ankers en 90 gaan tuffen..
Het enige dat ik met zware regen aanpas is het hendeltje van de ruitenwisser. Die gaat 1 stand omhoog bij heel zware regenval zelfs twee.
Meer is niet nodig, voldoende afstand houden doe ik altijd en ik heb altijd goede banden met ruim profiel onder de auto. Altijd Michelin, nu in de zomer Pilot Sports.
Zelfs met 245 breedte geen last van aquaplaning of merkbare verminderde grip. Dus gewoon lekker door rijden om en nabij de geldende maximumsnelheid
@moveyourmind: ik heb m’n ruiten een half jaar geleden gepoetst met een niet nader te noemen anti regen product. Dat standje extra ruitenwissers is niet meer nodig boven de 70kmh. Het waait er gewoon af. Topspul.
@garp: noem het eens; want ik zoek naar een goede versie van dat spul.
Eigenlijk bijna niet. Alleen bij grote plassen kijk ik even uit. En ik blijf uit de buurt bij bermen, bermen, nat weer en ik gaan niet goed samen.
@robert110: heb mij paar weken geleden laten vangen in mijn Defender 90 td4 , ik dacht eventjes door een grote plas te rijden , bleek het toch een gracht te zijn :(.
het water kwam vlotjes binnen aan de passagierskant. (snel de disco gaan halen)
Ik rij op normale snelheid verder, ik hou alleen wat meer afstand, maar dat vreet ik niet door te gaan remmen, dat doe ik niet. Eigenlijk vreemd dat zoveel mensen langzamer gaan rijden. Althans zo lijkt het. Het is niet zo dat je met 120km/h in de regen opeens levensgevaarlijk bezig bent. Een file in de regen lijkt me eerder gevaarlijker, vanwege het beperktere zicht voor het verkeer dat achter aansluit (of er bovenop klapt).
In m’n MX-5 NA zonder abs en dergelijke hou ik, ook al heeft het maar een kwartiertje geregend, twee keer zoveel afstand dan normaal. Ook even een bochtje vlug nemen laat ik maar zitten. In de drie weken dat ik in die MX-5 rij stond ik al een keer letterlijk achterstevoren na een enthousiaste bocht.
@thowmas97: welke banden heb je?:p ik heb met mijn na’tje nooit echt last van regenval. Met nat weer moet ik hem nog steeds forceren om echt te gaan glijden
@mischa94: weet ik niet helemaal zeker. Van het merk Wanzl. Nou is het profiel van de achterbanden al lang niet meer wat het ooit was. Dat zal er ook wel mee te maken hebben ;)
@thowmas97: Bedoel je Wanli?
Die scoren, net als de meeste andere Chinese banden nogal slecht op nat wegdek, ook als er genoeg profiel op zit. Komt doordat de rubbercompund nogal hard is en daardoor op nat wegdek stukken minder grip heeft.
Bij vervanging zou ik toch voor de gevestigde bandenmerken gaan, en vooraf even goed op internet kijken en de prijzen bij aanbieders vergelijken, dat levert ook vaak al een leuke besparing op.
@moveyourmind: Excuses. Wanli inderdaad. Dit verklaart een hoop. Over een paar weken maar eens nieuwe banden gaan regelen
@moveyourmind: ik heb ook Wanli’s op de T-5R (zaten er al onder, dus ik rij ze op) maar ze plakken als een idioot in de regen en zijn behoorlijk goed in de regen. Ik moet er wel bij vertellen dat ze nog geen 2 jaar oud zijn en dat ik ruim 800 á 850 kilo in de neus heb in combinatie met een goede schroefset.
Zodra ze versleten zijn gaan er fatsoenlijke banden onder, waarschijnlijk semi-slicks aangezien de 850 dan toch geen daily meer is.
@thowmas97: Wanzl zijn winkelwagentjes ;-)
@thowmas97: same, in een e30 320i!
@thowmas97: Toen ik m’n MX-5 net had, zaten er oude banden onder. Tijdens een flinke hoosbui stond ik bijna achterstevoren toen ik op de “snel”weg door Luik werd opgeduwd door een idioot in een bestelauto. Heb er nu Continental PremiumContact 5 banden onder liggen. Ik kan ze ten zeerste aanraden. Ze kleven aan de weg, ook wanneer het regent!
Ik iriteer me juist aan mensen die zijn rijstijl aanpassen. Opeens is het voor velen moeilijk om normaal auto te rijden
@slippie101: helemaal mee eens
Er zijn er genoeg die reageren die blijkbaar aanpassen.
Ieder doet dat weer anders en zo krijg je een zooitje!!
De aanpassers moesten eens snappen dat het helemaal niet nodig is
Kan alleen met een rijtraining
@slippie101: De enige aanpassing die nodig is, is meer afstand houden. En ja, als je meer afstand houdt, passen er minder auto’s op de weg, dus duurt het langer voordat er plaats voor je is (ergo: je rijdt langzamer). Tough shit.
Laatst al last van aquaplaning met 100km/u met behoorlijk nieuwe Michelin banden. Was wel even schrikken, pas de rijstijl altijd wel aan. Houd me dan wel aan de snelheid en houd wat meer afstand.
Max. snelheid omlaag, tractiecontrole uit en driften in de bochten :D (BMW)
@rickvanbuuren: beetje dit niveau zeg maar ;)
https://www.youtube.com/watch?v=B_x0-15dp5w
@bofkont: slechter nog..
In de regen ga ik gewoon niet rijden, ik kan me toch niet inhouden en dat eindigt doorgaans in de greppel.
@ponnie: juist thuisblijven
Serieuze regen/plassen 2 handen aant stuur. Nog meer afstand en een cd van Vengaboys erin
Meer afstand om de spray van de voorganger te mijden. Zelf meer handrem en gas erop :)
Ik ga niet echt trager rijden, of nerveus met mijn rem spelen. Genoeg afstand houden tegenover de voorligger en goede ruitenwissers hebben is vitaal volgens mijn eigen ervaring.
Ik ga gewoon niet rijden, wordt hij vies van.
Wat braafjes allemaal, netjes aan de snelheid houden is er niet bij voor echte liefhebbers. Als ik me aan de snelheid zou houden kom ik nauwelijks boven de 2000RPM in mijn 340i.
@atrak: Gelukkig kun je ook gewoon terugschakelen.
@Jochempie: Of wat meer gasgeven. De reaguurders hier lijken wel allemaal die irritante trutjes die met 5kmh verschil inhalen of vlak voor je neus naar links gooien, zo irritant als je met een aardig gangetje aan komt.
@atrak: Er is niets strafbaars aan inhalen met een snelheidsverschil van 5 km/u. Jij kan het irritant vinden, maar iemand anders vindt jouw rijgedrag weer irritant. “Lekker doorrijden” kan op CPZ, TTCA, Zolder, Spa, Nordschleife, noem maar op.
Net even de auto ervoor gooien als je eraan komt is natuurlijk niet fraai. Maar je hebt niet het recht ten alle tijden ongehinderd te rijden. Als iemand met 110 km/u iemand anders inhaalt waar je 120 km/u mag rijden, en jij komt eraan rijden met 135 op de teller, mag je lekker lossen. Er geldt het recht van de voorste, niet het recht van de snelste.
@Jochempie: tijdens inhalen hoor je ook je snelheid aan te passen. Gewoon optrekken naar wat de rest van het verkeer op de linker baan rijdt (als dat reëel is). Enig idee wat voor een gevaarlijke situaties het achter een langzame inhaler onstaan?
Je bent nu echt heel gevaarlijk aan het lullen, ondanks dat je volgens de wet wellicht gelijk hebt.
@lekbak: Als ik 100 rijd en een vrachtwagen wil gaan inhalen, dan kijk ik of ik niemand hinder, trek ik op naar 110, wissel van baan, ga de vrachtwagen voorbij en ga weer naar rechts. Niemand op de weg die zo gedisciplineerd rechts houdt als ik. Al die sufkutten blijven op de middenbaan rijden. En omdat ik op de weg zo’n nette jongen ben, vind ik dat ik best wat mag zeggen over het 130+ treintje op de linkerbaan.
Ja, elke automobilist moet waar het kan rechts houden, zodat sneller verkeer er langs kan. Maar mocht je een keer willen inhalen, dan moet dat gewoon kunnen. Een gevaarlijke situatie ontstaat doordat een trage inhaler niet in z’n spiegels kijkt wanneer hij van baan gaat wisselen. Niet doordat hij al op de rijbaan rijdt. Elke toffe jongen die 130+ op de teller heeft staan moet z’n ogen strak op z’n voorligger hebben en inschatten wat het snelheidsverschil is.
@Jochempie: Je Aygo gaat natuurlijk ook niet veel harder, kan jij ook niks aan doen. Je vindt de filmpjes van @Wouter vast verschrikkelijk aangezien hij regelmatig veel te hard rijdt op de openbare weg.
@atrak: Kom maar met je commentaar, ik weet van wie het komt.
@Jochempie: niet alles wat asociaal is, is strafbaar.
@wpgt: Impliceer je dat een vrachtwagen inhalen met 110 waar 120 of 130 is toegestaan, asociaal is? Dan heb je echt even een reality check nodig.
@Jochempie: ik imiceer dat je met achterop komend verkeer rekening kan houden en dat niet alles wat asociaal is is strafbaar is volgens de Nederlandse wet.
@Jochempie: ik impliceer dat je met achterop komend verkeer rekening kan houden en dat niet alles wat asociaal is is strafbaar is volgens de Nederlandse wet. Een achteruit kijk spiegel is er niet voor niets.
@wpgt: Natuurlijk houd ik rekening met achteropkomend verkeer. Maar het moet van beide kanten komen (pun not intended). Achteropkomend verkeer moet ook rekening houden met de mogelijkheid van een iets tragere voorligger.
@Jochempie:
Ik durf hem nog wel stelliger te stellen.
Achteropkomend verkeer heeft er rekening mee te houden, zeker als je zelf te hard rijdt dien je er rekening mee te houden dat mensen die zich wel aan de regeltjes houden niet beseffen dat ik te hard rij.
M.a.w. als ik te hard rij moet ik niet gaan fitten op bestuurders die zich wel aan de snelheid houden, niemand verplicht mij om te hard te rijden en dan ben ik nog iemand die op tijd vertrekt i.p.v. haast heeft.
@alibombali: een beetje extra gas tijdens een inhaal actie kan echter een hoop gerem schelenschelen. Puur dat idee begrijpt een groot deel van de Nederlandse weggebruikers volgens mij niet.
@wpgt:
Dus omdat jij haast hebt/de regels niet voor jou gelden moet ik maar een snelheidsovertreding begaan?
Beetje de wereld op zijn kop.
@alibombali: nee, dat hoeft niet. Maar zat mensen rijden ook onder de aangegeven snelheid. Als een klein beetje extra gas iemand anders wat kan helpen is t toch gewoon sociaal om het te overwegen. Als achterop komend wat van t gas gaat en de inhaler wat gas bij geeft kan dit gewoon de doorstroom van het verkeer verbeteren. Een vergelijkbare situatie als je ziet dat iemand achter je wilt invoegen. Met een klein beetje gas maak je het gat groter en help je de ander. Of een baantje opschuiven als degene die jij aan het inhalen bent ook wilt gaan inhalen. Volgens mij komen dit soort dingen gewoon totaal niet op in het hoofd van veel bestuurders en zijn ze meer bezig met hoeveel likes hun laatste selfie heeft gekregen. Dat vind ik asociaal en egoïstisch, maar dat zal dan wel een van vele kronkels in mijn op zijn kop staande wereldbeeld zijn.
@alibombali: 110 linkerbaan waar je 130 mag vindt jij aan de regels houden?
@Jochempie: tuurlijk is dat associaal
Je stoort de hele linker baan en als je toch niet harder wil blijf rechts rijden
Maar weet je best
@atrak: Nooit geweten dat die ouwe Volvo’s injectie hadden. En met die Variomatic maakten ze juist veel meer toeren. ;-)
@atrak: Ach wat stoer man.
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk door te rijden, niet te gek doen in de bochten, op de snelweg gewoon 120/130. Ik zie soms mensen met regen overdreven langzaam rijden (die zitten bang achter het stuur denk ik) en dat vindt ik eigenlijk nog gevaarlijker dan hard doorrijden. Probeer gewoon een normale snelheid aan te houden.
Iedereen rijdt altijd zo irritant met regen ..
En met droog weer ook ..
Behalve ik ..
Regenbanden onder de fiets.
Vol in de remmen zodat ik goed opval. ALarmlichten aan, slingeren en met groot licht knipperen.
Het is belangrijk je medeweggebruikers te informeren over dat het noodweer is.
Ik ben nog aan het lessen, ik heb pas een paar keer in de regen gereden. Ik minder geen snelheid als het regent, ik let wel wat beter op.
Waarom zou ik mijn rijstijl aanpassen bij een (normale) regenbui?
Ik houd meer afstand omdat ik door de spray vaak weinig meer kan zien (een MX-5 zit nogal laag). Ook heb ik geen ABS dus is het ook verstandig meer afstand te houden (je moet je rempedaal heel anders moduleren). Het liefst heb ik geen auto voor me, en zal altijd de rustigste baan opzoeken. En ik doe m’n achterlichten aan. Niet m’n mistachterlicht, m’n achterlichten.
Iets meer afstand ivm spray. Tikje tegen de hendel van de ruitenwisser. En ter plaatse inschatten wat de beste snelheid is. Zo is de A15 hier(tussen Tiel en Bemmel) zwaar bagger en zal ik daar minder hard rijden dan op de A12. En anticiperen op het verkeer zodat ik niet hoef te remmen.
Ik rij altijd de toegestaande snelheid. Als er regen is hou ik iets meer afstand en kijk nog een keer extra als ik inhaal, want de helft rijdt zonder licht in Nederland, wat bij zware regenval met veel spray echt belachelijk is.
Dat hangt helemaal af van het wegdek, hoeveel regen er valt en hoe druk het is. Ik pas mijn rijgedrag altijd wel aan als het echt regent, maar soms meer en soms wat minder. Als het op de A325 tussen Arnhem en Nijmegen rustig is en er valt een normale hoeveelheid regen dan rij ik zoals altijd gewoon de snelheidslimiet + 10 km/h ongeveer. Als het echter echt hard regent hou ik me aan de snelheid of ga in extreme gevallen zelfs een stukje onder de snelheidslimiet rijden, uiteraard op de rechter baan. Wel hou ik bij nagenoeg alle soorten regenval extra veel afstand.
Ik snap die idioten die bij zware regenval met de ruitenwissers op de snelste stand met 160 door blijven knallen niet.
als ik BMW zou rijden gewoon overal 200 , maar met de regen van vanmiddag, in 15 minuten tijd toch nog 9mm, gewoon 100/110 op de snelweg.
Niet, ik ben toch verzekerd, er moet iemand toch die linkerbaan blijven schoonvegen?
@joostdegrote: Dus als je achter op iemand anders klapt die daardoor blijvend letsel overhoudt, had die ander maar een veiligere auto moeten rijden?
normale regenbui, iets meer afstand, verder ligt het aan de profieldiepte van het moment, op dit moment met 2 mm voor op een VW Golf met 140 Pk is het in de forse regenbuien wat listig. maar in m’n andere auto S4 met rondom 6 mm (zomer) geen probleem (en met de winterbanden er onder is het echt lachen in de winter) Kortom wees je bewust waarmee je rijdt en ken de kwaliteit van je banden, daar pas je je rijstijl op aan….
@eugene01: mooi dat je toegeeft dat jij de oorzaak bent van files
Gewoon je zaken op orde en doorstromen… niet andere ophouden meje budgetbak+onderhoud
Dsc knop 5 seconden inhouden, koppeling in gas geven en bij 5500 rpm koppeling los en dan begint het feest! En om de zoveel tijd langs euro master een nieuw setje achterbanden ophalen?
Ik laat hem lekker staan als het regent, dan loop ik wel naar het werk.
Nee door de regen fietsen is mij niks ;p
Sinds mijn voorruit eindelijk waterdicht is eigenlijk niet. Hooguit iets rustiger remmen en meer afstand houden zo zonder ABS.
Het hangt vooral van de medeweggebruikers af. Meestal rijd ik gewoon door zoals ik ook rijd als het droog is, tenzij er echt extreem zware veel regen valt. Maar je kunt niet gewoon blijven doorkachelen als het verkeer om je heen stukken langzamer gaat rijden, dus meestal moet ik me gewoon aanpassen het volk dat wel op de rem gaat bij de eerste druppels op de voorruit. Ik rijd de meeste kilometers binnen de bebouwde kom, en inhaalmogelijkheden zijn er dan niet of nauwelijks en dan kun je vrij weinig.
@Edge: inderdaad
Etterende remmers
Niet heel erg eigenlijk. Koop altijd goede banden. Michelin of continental maar ook Uniroyal is koning. Zeker in de regen. Als het zicht ook erg slecht wordt hou ik daar wel rekening mee. Maar als er alleen water ligt doe ik niets anders. Goede auto, betere banden…. komt allemaal wel goed. De Uniroyals grippen in de regen zelfs beter als op droog!
@archiebald: conti’s slijten als een malle. Na 20 a 25.000km zijn ze weg/op.
@dailydriver: eens. Eens. Uniroyal is niet veel beter trouwens. 30k en ze zijn op. Maar het kost ook niet zoveel. 50,-/stuk in mijn maat (205/55/16). Dus dan liever gewoon goed grip!
Snelheid aanpassen en extra op de rest van de wereldburgers letten die niet weten wat ze aan het doen zijn. Verder de auto’s altijd uitgerust met zeer goede banden en auto’s uitgerust met esp, ABS etc.
Mensen die snelheid aanpassen in een normale regenbui cq remmen blijf aub thuis
Jullie veroorzaken DE files
Dinsdag nacht toevallig een flink stuk gereden door zware regen. Het viel mij op dat ik wat harder reed dan de rest, terwijl dit normaal niet het geval is. De laatste 30km(?) ben ik zelfs niet ingehaald terwijl ik toch niet heel hard reed.
Bij lichte/normale regen doe ik niks speciaals. Is het wat zwaarder (lees spray, het zicht word slechter) vertraag ik tot een geschikte snelheid. Wat voor asfalt maakt natuurlijk een wereld van verschil.
Dan laat ik me brengen met de auto.
Ik pas mijn rijstijl wel degelijk aan. In de stad ga ik bijvoorbeeld altijd wat rustiger rijden. Zo kan ik goed opletten waar de plassen liggen en waar voetgangers staan of lopen. Als ze dan beide in ideale positie zijn dan geef ik gas en rij vol door de plas heen. Voetgangers helemaal nat, maar een lol dat ik heb….
@Rick-dos: wist je dat daar officieel een boete voor geschreven kan worden…?
Niettemin blijft het leuk. Gnagnagna.
Bij hevige regenval netjes met 100 op de rechterbaan en dan begint op de linkerbaan het grote remlicht tellen spel. Hoe vaak het maar net goed gaat is elke keer weer verbazingwekkend.
@redbee5: Precies, die stress is toch voor niemand goed? Lekker rustig doortuffen wanneer het hoost, je komt toch wel thuis.
@Jochempie:
Inderdaad.
Regen = minder grip, minder zicht.
Snelheid aanpassen dus.
Niks moeilijks aan, ik wil vooral heel thuiskomen, ipv koste wat het kost mijn snelheid proberen aan te houden.
Net als in de mist dichter op me voorligger zodat ik m goed blijf zien!
Als de weg verder leeg is en geen kinderen in de buurt spelen zet ik een dikke powerslide neer… Of wat donuts… Of een dikke burnout. Dat gaat met nat asfalt altijd lekker makkelijk.
Ach de Saab heeft XWD dus gewoon Audi’s blijven pesten is extra leuk in de regen. Hey ik heb n Audi joh! Nee knurft je hebt FWD, Doei!
Regenpak aan en gaan!
Driften
Na 2 pirouettes op de snelweg met 130 bij een maatje in de auto, rij ik een stuk voorzichtiger.
Ik rijd een wat oudere BMW, met regenbanden maatje 225. Wat denk je zelf…?
@e1000bmw523i: Ik denk dat je rustig aan doet, met zo’n brede slof! Aquaplaning is a bitch!
@Jochempie: 225 breed? You kidding me? 225 is de minimale maat (op lichtmetaal dan). Gewoon gas.
@e1000bmw523i: In de regen geldt hoe smaller hoe beter..
@Jochempie: True, maar je stelde dat 225 een dikke slof is. Dat is het dus – naar mijn maatstaven – verre van… ;)
@e1000bmw523i: Ach, ik rijd op 185 breed, dus voor mij is dat een hele brede slof ;)
DTC uit
Sportstand aan
En flipperen maarrrr
Afhankelijk van de auto, banden, verkeer voor me, weg en natuurlijk de snelheidslimiet ;)
Sinds ik een rijvaardigheidscursus gedaan heb, eentje van Bmw maar dat doet niet ter zake, pas ik m’n rijstijl wel degelijk aan bij regen. Het is nu wel al 15 jaar geleden maar op zo’n cursus leer je echt wel het verschil in grip en leer je ook wat er zo allemaal met de auto kan gebeuren.
Trouwens, denk dat iedereen die ook met de motor rijdt wel het verschil in grip zal kennen bij nat wegdek.
Raar genoeg rijdt ik bij sneeuw sinds die cursus wel harder dan de meesten.
Ik zal wel moeten, daar mijn 84 er BMW dan more tail happy wordt als een 911 van dat bouwjaar. en gewoon meer afstand houden op de snelweg, want pompend remmen is ook niet alles.
@trambel: E21 323i?
@e1000bmw523i: natuurlijk niet! In ’84 was de E30 al op de markt.
@e1000bmw523i: Je zegt het zelf al.. Ik heb een e28 528 i .
@trambel: Sweet!
@trambel: Zo tail happy waren die toch niet?
@e1000bmw523i: Nou met regen kwispelt zij Er vrolijk op los.. Gelukkig is het gaspedaal prima te doseren door de lange slag, beetje behoudende rijstijl is wel nodig, geen abs ook..
Ik rij niet wezenlijk anders, maar pas mijn snelheid aan als ik denk dat het anders niet verantwoord is. Ik trap echter nooit als een idioot op de rem en durf ook echt wel door te rijden in de regen.
Heb een non-turbo 1900 diesel met 64 peekaas & een 0-100 tijd van 18 seconden, als ik serieus rustiger aan zou doen dan heb ik niet alleen het geluid, maar ook de snelheid van een tractor….
Snelheid alleen als ik niets meer kan zien. Ik hou iets meer afstand en rem iets rustiger.
Gas gaat er vanaf en de oma mode aan.
Al een keer aqua planing gehad doordat ik ff stoer door wou rijden in de regen. Resultaat was een 166 die voor èn achter de vangrail heeft geraakt. En hard ook
Onmogelijk om hier passend antwoord op te geven. Ik houdt altijd veel afstand, en verder anticipeer ik op de omstandigheden. Meer of minder drukte, spoorvorming of geen zoab, de auto waar ik in rij, etc etc. Ik pas mijn snelheid geregeld aan en de ene keer rij ik dan iets harder dan de rest, de andere keer rij ik op de rechter baan omdat ik dat hard zat vind voor die omstandigheden.
Ik pas mijn rijgedrag eigenlijk te weinig aan. Ik zou me wat meer aan de snelheidslimiet moeten houden met regen, maar ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik dan nog altijd makkelijk 140 rij op de snelweg.
Heb wel een keer meegemaakt (toen ik nog niet zo lang mijn rijbewijs had), dat ik 100 km/h over de linkerbaan reed met regen en dat ineens een bestelbusje met naar schatting 70 km/h voor mij invoegde. Ik had hem niet geraakt, maar ik voelde de auto doorglijden terwijl ik remde.
Zolang ik nog goed zicht heb en geen weerstand voel op de weg, op links en door… Mocht ik weerstand/aquaplaning constateren, even van het gas af en afremmen tot veilige snelheid … #quattro #onoverwinnelijk
@TimD:
Weer zo’n kneus die niet hoeft te anticiperen op de overige weggebruikers..
Die K….ren maar op want ik heb Quattro..
Misselijk egoïstisch mannetje..
@alibombali: jochie toch…. Volgens mij vertel ik eerder in het “verhaal” dat ik mijzelf toch echt aanpas ? Doe toch normaal man, sukkel ..
@alibombali: onnodig remmen met honderden autos achter je is pas egoistisch!
Likers jullie zijn DE file veroorzakers
Soms doe ik bij regen het dak dicht.. En op lege rotondes e.d. af en toe lekker die MX-5 de bocht in smijten.. Blijft leuk. Met ander verkeer erbij pas je je snelheid en afstand natuurlijk aan aan de omstandigheden.
Best wel enorm want je zicht is veel minder en ik zou het mij nooit vergeven dat door dat ik te hard reed icm met slecht zicht een kindje plat rijdt, zelfde geld voor mobiel gebruik achter het stuur….
Als ik in Nederland rijd, dan pas ik mij aan de omstandigheden aan. Als ik in Belgie rijd, dan activeer ik mijn auto’s duikbootmodus en trek ik mijn snorkel en flippers aan..
Regen betekent sport modus op de Batavus!
Er zijn twee kanten. Aan de ene kant pas ik mijn rijstijl aan als ik met andere mensen in de auto zit of als het druk is op de weg. Normaliter rijd ik rond de 150 km/u met Flitsmeister uiteraard als waakhond. Mocht het ineens hard regen laat ik rustig de snelheid zakken. Afhankelijk van intensiteit van de neerslag, wegdek, drukte en grip rijd ik alsnog tussen de 80 en 130 kilometer per uur. Mocht ik passagiers hebben pas ik mij daar ook op aan. Vaak zijn de passagiers angstiger omdat ze niet even goed de grip en het asfalt kunnen voelen.
Aanpassen moet je altijd, zeker heb heftige buien. Maar als ik alleen tussen Lelystad en Joure rijd en het plenst even? Dan houd ik snelheid en zal ik alleen wat beter en rustiger het stuur hanteren.
Waar ik voornamelijk op anticipeer in de regen zijn andere automobilisten trouwens. Mensen die hun mistlichten aanzetten, stapvoets rijden of juist als een malloot gas geven vermijd ik en geef ik zoveel mogelijk ruimte of om er langs te gaan of om er zelf langs te gaan.
O ja, sport modus uit en naar comfort modus en ESP en de hele mikmak aan. Je wil toch niet alleen op je stuurmanskusten vertrouwen. Mijn Benz rijdt gelukkig heel stabiel en stevig op de weg.
Doet me denken aan die keer dat ik op een zomerse dag op de snelweg reed. Ik reed toen rond de 170-180 achter een porsche turbo (het was in de avond, dus rustig). Ineens vanuit het niets was er een hoosbui direct na het viaduct waar ik onderdoor reed. Ik zag de porsche voor mij spinnen en van de snelweg gaan (kwam netjes terecht in de berm, zachte landing). Toen ik op het zeiknatte gedeelte terecht kwam, greep ESP in en kon ik rustig door blijven rijden. Het merkwaardige was dat het na nog geen kilometer alweer droog was.
OT: in de regen rijd ik gewoon zoals altijd, tenzij het met bakken uit de hemel komt dan wil ik nog wel eens rustiger aan doen. Het is ook mede afhankelijk van de verkeerssituatie. Gewoon geen abrupte bewegingen maken scheelt al een hele hoop. In de bebouwde kom doe ik zeker rustiger aan i.v.m. overstekend wild. Fietsers die met hun hoofd naar beneden fietsen alsof ze hun lenzen aan het zoeken zijn, irritant.
Cruise control er af en stuur met twee handen beet pakken, indien woon werk.
Hangt bij mij compleet van het wegdek af. Als je op het Duitse beton rijdt hou ik me graag aan de 120km/u omdat er staand water is maar als je het zeldzame ZOAB tegenkomt bij de oosterburen en het regent ga ik alsnog 200+ rijden. Wel heb ik een keer geklaagd (zo’n tien jaar terug) bij de BMW garage dat bij 180km/u mijn ruitenwissers niet goed functioneerde, toen vroeg de monteur hetzelfde aan mij.
Aangepaste snelheid etc.
Irritatiepunt nr1! Mensen gaan vol in de remmen op de linker baan! Ik blijf gewoon max snelheid rijden. Mensen moeten gewoon rechts aanhouden als ze bang zijn. Overdreven gedoe!
Snelheid goed aanpassen en grote plassen ontwijken want daar houden m’n semi-slicks niet van
Snelheid aanpassen naar 70km/h bij al een klein regendrupje.
Omdat 267.813 andere @
GANG IS ALLES REMMEN IS ANGST! En dooorrrrr
Zelfde snelheid (tot zicht minder wordt van hevige regen) maar wel meer afstand. En dan heb je altijd van die helden die het gat vullen en mijn remweg laten verdwijnen… Ja dan langzaam beetje gas minder tot ik weer voldoende afstand heb.
1 keer met heftige regen een kop staart gehad. Gebeurt me niet nog een keer. Remweg is een stuk langer bij noodstop.
Oh ja, ik zal ook nooit meer besparen op banden!
Michelins rondom, voor 225 achter 245.
ESP uit
Ik sluit mezelf op in mijn kelder, waar ik autoblog filnpjes kijk en filmpjes van the clutch. Als de regen is gestopt ga ik weer op pad ;)
Ik rij in principe ook niet wezenlijk anders als het regent ware het niet dat je dan gedwongen bent om anders te rijden omdat er veel mensen zijn die denken dat regen een synoniem is van ijzel.
Feit is ook dat veel mensen met spotgoedkope banden rijden waardoor ze wel moeten vertragen tot stapvoetse snelheden want anders belanden ze met zekerheid in de grasberm.
als het echt heel hard regent: rechts rijden… 90/100km/h en geen achterlijke capriolen uithalen zoals inhalen. Mijn auto ligt 5cm van de grond, dus… ook niet te gek gaan doen!
*inb4 stancef@g
Niet. Laat die kutregen zich maar aan mij aanpassen!
jongeh
@baasbas: zeetie
Tenzij er heel veel water op de weg staat, rij ik door als normaal. Vind ik leuker in de regen, moet je wat alerter zijn.
Heb ik tijd over buiten de pendeluren zoek ik graag een bochtig binnenwegje op, in de regen blijven alle mooiweerrijders, motorfietsen en zondagrijders thuis en heb ik de wegen quasi voor mezelf :)
Ja, aanpassingen, maar niet zonder reden:
Ik reed in mijn ouwe corolla eigenlijk de hele zomer op semi slicks.
Indien het droog is heb je meer grip dan alles en iedereen en als het regent zit je vrij snel in een goeie glijpartij. Wat een pk of 100 ineens een stuk interessanter maakt.
Om hier zonder chaos vanaf te komen moet je dus wel je rijgedrag fors aanpassen op de snelweg. Meer afstand, verder vooruit kijken, niet boven de 110-120 rijden.
Wat ik echter vaker deed was gewoon van de snelweg af en binnendoor mijn kleine 100pk RWD’er scheef over de polderweggetjes glijden met erg lage snelheid.
Ik snap dat dit niet echt de ‘way to go’ is, maar het heeft me wel leren driften met een open diff en lage snelheden zonder schade of gevaar voor anderen.
https://pbs.twimg.com/media/BjK2O6dCAAI9iH6.jpg
Ik weet niet of mijn Tesla zijn rijstijl aanpast.
Regen? Dan halen we de hovercraft maar uit de garage
Niet over de witte lijnen rijden in bochten! snelheid en afstand aanpassen bij hoosbuien. Helaas heb je ook mensen die bij zo’n hoosbui stil gaan staan op de snelweg en dan ook nog op de linkerstrook, echt meegemaakt ter hoogte van Purmerend/Zaandam, Gekkenwerk.
Op de linkerbaan blijven plakken en met 140km/h op z’n cruise doorrijden.
Eigenlijk pas ik de snelheid niet aan. Dat zijn we toch gewend? Is niks nieuws. Max toegestane snelheid blijven voeren.
Vizier dicht tegen de nattigheid en linkerhand op de vangrail, zodat ik weet waar ik mij bevind. Zo jammer dat een motorhelm geen ruitenwissers heeft.