• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Le Monstre: vreemde verschijningen op Le Mans

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 juni 2014 om 18:13 – 12 Reacties

Cadillac Le Monstre


Wie denkt dat de Nissan Deltawing (en Zeod RC) een vreemde deelnemer is aan de 24 uur van Le Mans, komt enigszins bedrogen uit. Begin jaren ’50 trad een wel heel bijzondere Cadillac aan.

Het circuit van Sarthe heeft altijd vreemde deelnemers gekend, of het nu gaat om de DB Panhards die met petieterige 750 cc flat twin motortjes de 24 uitreden of een Fiat Dino Spider die licht gemodificeerd deelnam, om na de race gewoon als occasion verkocht te worden.

Één van de meest vreemde creaties blijft in mijn ogen de in 1950 ingeschreven Cadillac van Briggs Cunningham die gelijk door het Franse publiek –liefdevol- werd omgedoopt in “Le Monstre“. Cunningham was een Amerikaanse racelegende en miljonair die koos voor Cadillac omdat de 1950 Caddy de meest hete auto was die je kon kopen. In dat jaar had Cadillac namelijk de V8 met kopkleppen geïntroduceerd, een motor die de blauwdruk zou worden voor alle toekomstige Amerikaanse fabrikanten, Ford en Chrysler incluis.

Cunningham hield niet van half werk, hij schafte zichzelf twee Cadillac Coupés aan, liet er eentje slopen om er door Grumman (een vliegtuigfabriek) een gestroomlijnde aluminium carrosserie op te laten monteren en zo ontstond Le Monstre. Cunningham introduceerde een nieuwe interpretatie van de Amerikaanse racekleuren die altijd blauw-wit waren geweest, een blauwe bovenkant met witte zijpanelen, de man zou een paar jaar later de door ons zo geliefde race-strepen uitvinden.

Die Caddy’s waren de supercars van begin jaren vijftig, alleen een Jaguar XK 120 of een DB2 van Aston Martin kon iets tegen ze uitrichten, maar qua pure kracht en betrouwbaarheid was er weinig tegen ze bestand. Ze waren uitgerust met een 3-versnellingsbak, Bendix-remmen met bekrachtiging, een speciaal stuurhuis en een onafhankelijke voorwielophanging.

Jammer genoeg was Cunningham zo eigenwijs om het voorstel een uitklapbare schep mee te nemen in de wind te slaan, hij reed zichzelf vast in een zandbank met Le Monstre (wie heeft er nou vangrails nodig?) en had meer dan twintig minuten nodig om zichzelf uit te graven met….een geleende schep van een toeschouwer.

De Caddy’s mochten trouwens niet boven de 4400 RPM (toeren) komen, omdat de kleppen gingen zweven, in die tijd mocht je namelijk niet je motorblok zelf modificeren, maar toch wisten ze te eindigden op een respectabele 10e plaats voor de Coupé, met bumpers en autoradio (!) en Le Monstre werd nummer 11.

En Briggs Cunningham?

Wel, die had de smaak goed te pakken, hij zou vele malen schitteren op Le Mans met door hemzelf gebouwde en ontwikkelde auto’s en uitgroeien tot een legende.

Met dank aan @desjonnies voor deze gastbijdrage!
Foto credit: Cadillacclub.ch

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

Cadillac, Gastbijdragen, Klassiekers, le-mans, Racing

Vorig bericht: « Top 10: de grootste file-knooppunten van Nederland
Volgend bericht: Bram Moszkowicz ruilt Aston Martin in voor Renault Clio [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    13 juni 2014 om 18:18

    Mooi verhaal weer van desjonnies, dit was zelfs voor mij nieuw..

    Login om te reageren
  2. Frankypanky zegt

    13 juni 2014 om 18:35

    Mooi verhaal idd.

    Login om te reageren
  3. newguy92 zegt

    13 juni 2014 om 18:52

    Mooi verhaal hoor, misschien wat meer foto’s?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 juni 2014 om 18:56

      @newguy92:
      http://www.cadillacclub.ch/Racing/1950_LeMans/slides/maisonblanche19500sq-124209c.html

      Login om te reageren
  4. sydney zegt

    13 juni 2014 om 19:14

    @sir_smokalot Mooi stuk, dit zijn de pareltjes.

    Login om te reageren
  5. Pallas zegt

    13 juni 2014 om 19:59

    Dat verhaal van die Dino had ik ook nog niet eerder gehoord.

    Login om te reageren
  6. Yeelen zegt

    13 juni 2014 om 20:09

    @desjonnies: Ik leer telkens iets bij wanneer ik een stuk van jou lees. Komen er nog gastbijdrages? Anders zal ik het wel doen met je reacties :)
    En ook super van Autoblog om deze stukken er bij te nemen, die info over de LMP1’s van dit jaar vond ik ook interessant, al wist ik het meeste wel al. Ik ga nog eens zoeken naar @Alwood zijn artikels over het onderhoud van je wagen denk ik..

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    13 juni 2014 om 20:30

    Mooi stukkie heur.

    Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    13 juni 2014 om 21:27

    Altijd sexy zo’n 50s Cadillac! Tof dat die Coupe (Series 62?) gewoon kon meedoen. Leuk stukkie!

    Login om te reageren
  9. mclarenf1lm zegt

    13 juni 2014 om 21:56

    Ik zou graag wel meer artikelen van desjonnies lezen, ik geniet alleen al van zijn reacties.

    Login om te reageren
  10. doewap zegt

    13 juni 2014 om 23:45

    Heb dat ding eens live gezien op Goodwood. Keek mijn ogen uit.

    Login om te reageren
  11. roppp zegt

    14 juni 2014 om 10:17

    Nu live op Eurosport een race op LM met oude groep C auto’s. Wat is die Mercedes waar Schumacher ooit mee reed toch mooi.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North