







We schrijven eind jaren negentig. Lamborghini zit in financiële nood, ze hebben alleen de stokoude Diablo nog in de showroom staan en de situatie lijkt uitzichtloos. Toen waren daar opeens de Fransen van Heuliez, nog voordat Audi de boel overnam.
Get money imago
Het bedrijf dat we voornamelijk kennen van CC-dakconstructies (206 CC, Opel Tigra Twin Top) was 15 jaar geleden op zoek naar een imagopoetser. Ze wilden laten zien wat ze in huis hadden aan designtalent en sloten daarom een deal met de toenmalige top van Lamborghini om iets op het rollend chassis van een Diablo te mogen maken. Immers, ook in Sant’Agata kon men wel een nieuw model slash media-aandacht gebruiken.
Horacio, ben jij dat?
Voor de realisatie van het ontwerp werd de Italiaanse tak, Heuliez-Torino, ingeroepen en daar stond voormalig Bertone-medewerker Marc Deschamps aan het roer. En man, die heeft zicht niet bepaald ingehouden bij dit ontwerp. De Pregunta, Spaans voor ‘vraag’, werd een mix van spitse lijnen en bollingen, omgeven door splitters en zijskirst. De kleine ronde lamp-units en de naar voren geplaatste cockpit roepen soms heel zacht ‘Kijk, ik ben een premature Zonda’ door het designhuis, maar dat is gek, want die was er pas in 1999. Dit stond al in 1998 al te schitteren op de Autoshow van Parijs.
Meer foto’s op Autojunk.nl
Twaalf cilinders
Onder de kap werd Lambo’s 5.7-liter V12 met een blokhoek van 60º gedeponeerd, goed voor 530 pk en 580 Nm aan koppel, gekoppeld aan een vijfbak waar nog ouderwets in geroerd diende te worden. De koolstofvezel body hield het gewicht van de Pregunta enigszins binnen de perken – hoewel het met 1.650 kg ook geen lichtgewicht is – en de topsnelheid werd op 333 km/u gezet. Van binnen werd hij aangekleed met een F1-achtige cockpit, en audio-spul van Alpine. Zelfs een TV-schermpje ontbrak niet.
Of we ooit zullen weten hoe snel het sprinten is vanachter die enorme voorruit en met dat semi-open dak? Waarschijnlijk niet. Er is nooit sprake geweest van een productie-exemplaar, laat staan dat de nieuwbakken Lamborghini-eigenaar Audi er iets mee ging doen. Nee, die hadden iets anders op het oog.
ik dacht: pagani
@sandervolvo: ik ook O.o
@thomcarspotter: Ik beslist niet… Pagani zou nooit zoiets lelijks maken.
@sandervolvo: ik ook xd
@sandervolvo: Ik dacht: Maar goed dat ie vergeten is…
Inspiratieloos zoals het huidige design kan ik het niet noemen, spuuglelijk wel.
Ik had gehoopt die nooit meer te zien….
@jrk68: Lambo inspiratieloos? Eeeeuuumm….
@kapiteinaudi:
De echte niet, na de Countach werd het voor mij lauwe hap.
@jrk68: Ook niet de Diablo, die is ook nog voor Audi tijdperk?
@kapiteinaudi:
Nope, ik moest me altijd inhouden om daar geen grote H op het dak te plakken.
Deze had wel vergeten mogen blijven van mij…
Ik zeg het niet graag over een Lambo, maar dit ziet er echt niet uit.
@kapiteinaudi:
Is ook nog pré Audi tijdperk, dat moet voor een hele geruststelling voor je zijn.
Ik ben blij dat ze deze vergeten zijn.
Jakkiebahh
Huiliez alleen bekend van klapdaken? Ga dan maar eens Googelen.
Dit gedrocht mag overigens meteen de schredder in en alle afbeeldingen moeten vernietigd worden.
Horacia werkte in de jaren 90 zelfs voor lamborginhi , was toen al de carbon koning
burn it with fire!
Heuliez is gewoon “bijzonder” ..
Heuliez is een andere dimensie ..
daar kan een ordinaire sterveling niet over oordelen ..
@lincoln:
De deze gaat toch een poging doen en het verdict is lelijk, echt lelijk.
Bijna net zo lelijk als een zonda die er verdacht veel op lijken.
Wild, check. Buitenaards, check. Laatste Lamborhini dus. Ik vind hem gaaf, wie zegt dat een supercar mooi moet zijn ?
@norge:
+ een G ergens….
@jrk68: HaHa, krijg jij nou ook 500 plusjes? :)
ff offtopic ;@Wouter nu op RTL nieuws ;p
Wat een misbaksel.. De diablo vond ik stukken beter
Nou dan is de naam van het model ook gelijk duidelijk. Dit roept inderdaad de nodige vragen op!
en nu 25 jaar later ..
heeft de charme van een matte/zijdeglans afwerklaag dan eindelijk het grote publiek bereikt ..
Kijk de op een na laatste foto, die stoel lijkt op een geschoren koekiemonster met wenkbrauwen en zijn mond open.
Ben ik blij dat VAG andere designers heeft aangesteld bij Lamborghini…
Niet echt een Lambo-snoetje, er had zo een andere badge op gekund!
En ‘vraag’ in het Spaans is ‘pregunta’, ‘para gunta’ is meer ‘in vraag stellen’, in de zin van een discussie. En zo leer ik ook weer iets bij!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
men neme een pagani en een vleugje spectre en een toefje zagato saus,en een snufje ……………
Die ziet er echt als een of ander kleine killer. Een schorpioen of tarantula!
Ik zie ook veel pagani DNA.
@porsche928: Als je het artikel had gelezen.
Wajoow die is raar!
Holy shit, wat een dik ding!
Mooie auto, en uniek, dat is al meer waard voor mij.