De afgelopen dagen plopte menig schrijven van de auto-industrie op de deurmat. Het is de tijd van de kwartaalcijfers, en we gaan eens kijken hoe de fabrikanten er voor staan.
Vooropgesteld: er zitten wat mitsen en maren bij de cijfers. Het ene concern geeft een operationeel inkomen, de ander zijn nettowinst, enzovoorts. Waar mogelijk nemen we de nettowinst (dus na belastingen) als uitgangspunt. Daarnaast leveren sommige fabrikanten halfjaarcijfers, in plaats van kwartaalcijfers. In dit geval nemen we die cijfers (de cursieve entries) en hakken ze in tweeën.
Niet alle inkomsten komen voort uit autoverkoop, veel grote fabrikanten hebben ook nog financiële takken, of, vooral in het geval van Ferrari, inkomsten uit merchandise. Tot slot zijn er nog de eenmalige kosten/baten die soms voorbij komen, maar we willen het niet te ingewikkeld maken. Alleen in het geval van Daimler is dit genoemd, omdat het een groot stempel op de cijfers drukt. Komt ‘ie:
- Daimler (Mercedes): € 4,58 mld euro nettowinst. Echter, door de verkoop van zijn belang in EADS (Airbus) zit hier een eenmalige bruto-baat van 3,2 mld euro bij.
- Toyota: € 4,26 mld (562,2 mld JPY) nettowinst (+94%)
- (VAG: € 2,83 mld nettowinst)
- Hyundai: € 1,7 mld (2,53 biljoen KRW) nettowinst
- BMW Group: € 1,4 mld nettowinst
- Audi: € 1,04 mld nettowinst*
- Ford: € 930 mln (1,23 mld USD) ; Ford Europa draaide voor belastingen € 263 mln (348 mln USD) verlies.
- Honda: € 929 mln nettowinst (122,5 mld JPY)
- GM: € 910 mln (1,2 mld USD) ; Opel Europa draaide € 83 mln (110 mln USD) verlies
- Kia: € 794 mln (1,18 biljoen KRW) nettowinst
- Porsche: € 650 mln operationele winst*
- Nissan: € 622 mln (82,02 mld JPY) nettowinst
- Chrysler-Fiat: € 217,5 mln nettowinst* ; Fiat Europa draaide € 98 mln verlies.
- Ferrari: € 58 miljoen euro nettowinst*
- Renault: € 48,5 mln nettowinst*
- PSA: € 213 mln nettoverlies*
* Cijfers op basis van halfjaarresultaten, gedeeld door twee.
UPDATE: volgorde aangepast, van grootste tot kleinste winst.
Dit artikel is geschreven met dank aan www.topautoverzekeringvergelijken.nl, de site waar u autoverzekeringen kunt vergelijken.
BartZ zegt
Crisis :), Grafiekjes doen het btw altijd erg goed
sir_smokalot zegt
Klopt! Gaan we meenemen.
alfista zegt
zoals jullie zelf al aangeven cijfers zeggen niets en met statistieken kun je doen wat je wil. Je kunt het zo mooi maken als je zelf wil, zonder achterliggende info krijg je geen goede indruk wat er precies speelt qua omzet, winst etc.
sjamp zegt
Waarom niet in enige logische volgorde? Naar meeste winst ofzo, of alfabet.
Wel leuk om te zien dat er eigenlijk overal winst wordt geboekt, en dat t desondanks nog steeds crisis heet te zijn. Ja. sommige onderdelen draaien verlies ( Fiat, Ford Europa ), maar het is toch ‘you win some, you lose some’. Beter een verliesdraaiende poot die heel europa bedient dan helemaal geen poot; Als ’t weer wat beter gaat, hoef je niet alles vanaf de grond af aan op te bouwen. Zie Opel in Australië: dat lukt je niet zomaar, en zeker niet in economisch zwaar(der)e tijden.
sir_smokalot zegt
@sjamp: Wat ik aanvankelijk deed, was groeperen naar nationaliteit, danwel alliantie. Dus: de Duisters onder elkaar, de Japanners bij elkaar enz, tenzij er een grensoverschrijdend verband is, zoals bij Nissan-Renault, en Fiat-Chrysler.
Dit was mss wat erg ingewikkeld, dus heb maar van hoog-laag qua winst gepakt.
sjamp zegt
@sir_smokalot: Ik had al zo’n vermoeden dat er wel een volgorde in zou zitten, maar door de grote hoeveelheid gesmolten hersencellen van vandaag, kwam het niet door.
fastandsmall zegt
@sjamp: Je weet dat ze nooit meer terug komen he?
sjamp zegt
@fastandsmall: Wat? Ik versta je niet. Ik haal nog nauwelijks adem..
pjp911 zegt
En Jaguar Land Rover?
sir_smokalot zegt
Die nemen we de vlg keer mee. Is sowieso een apart concern met een raar boekjaar, want: Tata. Geloof dat ze tegenwoordig ook wel cijfers per kalenderjaar geven.
pjp911 zegt
@sir_smokalot: Ok, super. Ben toch wel benieuwd want doen het volgens mij ook wel goed.
premiumbmw zegt
Waarom staat audi er 2 keer in? Ze zijn onderdeel van VAG dus dat klopt niet helemaal lijkt me. Kunnen jullie misschien beter alle merken afzonderlijk vermelden.
sir_smokalot zegt
@premiumbmw: Audi staat er 1 keer in, en VAG ook. Het feit dat het tussen haakjes staat zou een belletje moeten laten rinkelen.
Bij Toyota is immers ook het resultaat van Lexus, Hino en Daihatsu inbegrepen, hoewel dit niet uitgesplitst is. Hetzelfde gaat bijvoorbeeld op voor Ford en Lincoln.
Is voor de volledigheid dus :)
norge zegt
@sir_smokalot: Zit Kia dan bij Hyundai in?
sir_smokalot zegt
Nee, Kia deed 1,18 biljoen won (KRW), 794 mln euro dus. Inmiddels toegevoegd.
saxoke zegt
@sir_smokalot: waarom staat VAG tussen haakjes? Is dat VW alleen of is dat de hele VW groep zonder audi (omdat audi appart erin staat?)
sir_smokalot zegt
De gehele VW-groep, dus VW, Audi, Bentley, Skoda, Lambo, Seat, Porsche.
Is voor het vergelijk met het bijna even grote GM, en om te onderstrepen hoe belangrijk Audi voor de groep is.
potver7 zegt
@sir_smokalot: Maar wat deed Volkswagen dan, die zullen toch ook wel een gezonde winst draaien of niet? Ik neem aan dat Seat de winst lekker helpt drukken.
sir_smokalot zegt
@potver7: Komt ie, ik was de trucks er ook nog bij vergeten. Let wel: dit zijn halfjaar-resultaten, en geen nettocijfers, maar operationele winsten:
alassad zegt
@sir_smokalot:
kijk, en nu kunnen we gaan rekenen:
Audi: 2,6 bln/0,8 mln verkochte auto’s is 3.250 winst per verkocht audi.
VW: 625 winst per auto
Skoda: 660 winst per auto
Seat: 166 verlies per auto
Bentley: 13.800 winst per auto
Porsche: 16.666 winst per auto
VW bedrijfsbusjes ongeveer 1000 winst per busje, Scania 10.000 winst en MAN 2000 verlies
Bij Porsche valt dus nog wel wat te onderhandelen over de aanschafprijs ;)
sir_smokalot zegt
Als je alles 1 op 1 zou kunnen herleiden naar autoverkoop wel ja :)
Maar bovenstaande betekent niet dat Porsche gemiddeld per verkochte auto 14 mille in zijn zak steekt.
cocksdriveaudi zegt
@sir_smokalot: Audi reported an operating profit of €2.6 billion (€2.9 billion), despite higher upfront expenditures for new products, technologies and the expansion of global production structures.
Geloof jij het? Ik niet!
sir_smokalot zegt
@cocksdriveaudi: Jazeker. Ze draaien met 10,5 % momenteel een hogere winstmarge dan BMW, en verkopen niet veel minder auto’s. Geloof dat ze er dit jaar zo’n 1,5 miljoen verkopen, waarvan 30-35 procent in China.
Svda zegt
@potver7: Denk dat seat niet echt veel voor winst zorgt.
premiumbmw zegt
@sir_smokalot: Bedankt voor de uitleg, ik het zou het persoonlijk overzichtelijker vinden als de merken gewoon los weergegeven worden. Ik ben bijvoorbeeld wel erg benieuwd naar wat bijvoorbeeld seat doet tegenover skoda.
En je zou ook zeggen dat volkswagen het beter zou doen dan audi maar zie volkswagen niet in de lijst.
sir_smokalot zegt
@premiumbmw: OK, zie boven. Kan nu even niet alles doorpluizen voor nettocijfers.
norge zegt
Hyundai verdient dus meer dan Audi,Mercedes of BMW op zijn autoverkoop….
sir_smokalot zegt
@norge: Yep. Maar daar moeten ze wel een paar Hyundai’s meer voor verkopen.
kaasboerin zegt
@norge: Vind jij dat goed of slecht?
Nee, dat kan ook komen doordat zij meer auto’s verkopen.
norge zegt
@kaasboerin: Zolang ze maar genoeg verkopen om te blijven leven, wil niet dat iedereen in een Hyundai gaat rijden het moet wel exclusief blijven natuurlijk…
kaasboerin zegt
@norge: Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Zijn niet aan te slepen in NL, en terecht.
Zo zag ik laatst de (nieuwe) Optima rijden door Amsterdam. Impressed.
solmatje zegt
@kaasboerin: lelijke velgen
bakkertje10 zegt
@kaasboerin: Jaa want de “OPTIMA” is ook wel een heeeeele mooi Hyundai…..
Dev zegt
@norge: Zie reactie van mij hieronder. Mercedes hoort dus niet in het lijstje, je gaat geen bruto winst van netto winst aftrekken. M’n economieprofessor zou je een nekschot geven.
norge zegt
@Dev: Ik ben Loodgieter dus ik reken altijd in mijn voordeel…. :)
Dev zegt
Winst is winst, of je nou aandelen of auto’s verkoopt. Net alsof de andere merken geen belangen hebben in andere bedrijven. Als we uitgaan van 20% belasting op vervreemdingsvoordeel van de aandelen (0,8*3,2 = 2,56) 4,58 – 2,56 = maakt Daimler nog zo’n slordige 2 miljard netto winst op andere activiteiten.
kaasboerin zegt
@Dev: Uiteraard, maar anders gaat men misschien denken dat er een soortgelijke winst behaald wordt in de volgende kwartaal.
potver7 zegt
@Dev: Of petjes en t-shirts. Daar verdient Ferrari meer aan dan aan auto’s volgens mij.
ej20g zegt
Dus eigenlijk draait Toyota het best. Ook niets nieuws eigenlijk hè…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ej20g: Toyota is met name zo gestegen omdat vorig jaar een rampjaar was. Letterlijk , want Fukushima…
ej20g zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: dat is waar. Neemt niet weg dat dit jaar gewoon weer erg goed was.
Svda zegt
@ej20g: Als je de dealers hoort dat het hier slecht gaat ( altans wat ik meerdere verkopers in regio Rijnmond heb horen zeggen )en dat ze het van de hybride modellen moeten hebben. Alleen als je daar straks meer bijtelling voor moet betalen word het een stuk moeilijker.
Buiten europa gaat het wel goed met ze.
ej20g zegt
@dahlback: dat zal vast en zeker het geval zijn. Toyota zal echter altijd wel goed blijven verkopen in Europa, dat hebben ze altijd gedaan. Buiten Europa is het nog een heel stuk beter. Dat is voor mij als liefhebber fijn want ondanks dat Toyota op de GT86 na weinig spannends heeft, draag ik het merk een warm hart toe.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dahlback: ja maar de regio Rijnmond is op wereldschaal niet zo belangrijk… Sterker nog, heel Nederland niet, sterker nog, Europa ook niet meer!
gop1 zegt
Misschien een domme vraag, maar zijn deze cijfers inclusief de winsten die dealers en importeurs maken of is dit over de prijzen waarvoor de fabrikanten leveren?
mashell zegt
@gop1: Cijfers van de fabrikanten alleen. Tenzij deze ook weer eigenaar zijn van de importeurs en dealers, dan zitten die er wel bij in.
toroloco zegt
Gm is sinds kort, terug de grootste auto producent, en ze staan daar ergens in het midden onder Honda, Ford en Hyundai. Dus die € 910 mln winst zullen we maar met een korrel zout nemen.
ej20g zegt
@toroloco: dat je het meest verkoopt (= grootste fabrikant) wil niet zeggen dat je winst het hoogst is hè.
Dev zegt
@ej20g: En winst is ook niet altijd gunstig om te hebben. Veel bedrijven maken gebruik van verlies van voorgaande jaren om de winst te drukken.
duckje zegt
PSA lijkt wel de enige dat verlies heeft. Maar ja, met zo’n sterke focus op Europa.
heidekonijn zegt
Chrysler-Fiat? Heeft FGA al een meerderheidsaandeel in Chrysler?
sir_smokalot zegt
Een meerderheidsaandeel hebben ze al jaren. Alleen heeft de VEBA de laatste 31 % nog in handen. Het is nog niet 1 bedrijf, maar het hoort wel duidelijk bij elkaar.
heidekonijn zegt
@sir_smokalot: verrek ja. Al zegt Reuters dat ze nog 41.5% tekortkomen. Wat 5mlrd zou kosten. Terwijl ze een schuld hebben van 30 mlrd. Kan niet foutgaan :-)
sir_smokalot zegt
@heidekonijn: Ik zie dat ook consequent terugkomen in de Reuters-verslaggeving, maar ze gingen vorig jaar al over de 65 %. Hoe ze dan op meer dan 40% voor de VEBA uitkomen is mij een raadsel.
potver7 zegt
Valt wel op dat de verliezen vooral bij de Europese merken zitten: PSA, Ford Europe, Fiat, Opel… En waarschijnlijk hoort Seat ook in dat rijtje, maar dat is niet verder uitgesplitst.
sjamp zegt
@potver7: En Skoda? Oh wacht. Allemaal onder de VAG vlag. :-)
Net zoals je als Lancia en Alfa Romeo, en Dacia en Mini niet terug ziet: wel een ‘merk’ geen eigen concern.
heidekonijn zegt
@potver7: Zou hun drastische verkoopsstijging veel verlies hebben opgebracht, bij SEAT?
fastandsmall zegt
Tjsa PSA, en nu?
heidekonijn zegt
@fastandsmall: Doen als Marchionne : 40 mlrd lenen en GM kopen. Kan niet fout gaan :-)
mout zegt
Kan iemand me dan vertellen waar de crisis zit?
Of waarom complete concerns omvallen na twee jaar verlies draaien?
Goed, PSA schrijft rode cijfers – en niet voor het eerst. Maar het lijkt wel of elk merk meteen aan een infuus moet als er 1 jaar geen winst gemaakt wordt. Doen ze niet aan buffers, daar?
heidekonijn zegt
@mout: Die buffers gebruiken ze om de cijfers zo lang mogelijk zwart te houden. Eens rood keldert het aandeel. En als je als manager geld vangt in de vorm van aandelen is dat best te vermijden :-)
norge zegt
@mout: Aandeelhouders willen geld zien…
kwaliteituitturijn zegt
Das beste oder nichts :)
bakkertje10 zegt
@kwaliteituitturijn: doe dan maar liever gewoon niks
azenomei zegt
Lage winst voor Ferrari. Toch maar wat minder exclusief gaan werken dan maar. Potentiële klanten genoeg zou je denken.
sir_smokalot zegt
@azenomei: Met 3.600 verkochte exemplaren (en 1 miljoen sleutelhangers) alleszins een uitmuntende nettowinst. Ze verkochten iets minder auto’s, maar boekten wel 20% meer winst.
Svda zegt
Tja Opel is natuurlijk te verwachten, dat is een aflopende zaak en zeker als je ziet wat ze nu voor wagens maken is het afwachten tot het over is.
alfista zegt
Opel: wir hassen Autos! of zoiets…
mellie zegt
Behalve bij psa is er bij bovenstaande autofabrikanten geen crisis zo te zien. je weet dus waar je voor betaald als je een nieuwe auto bij deze fabrikanten koopt
gearhead zegt
Seat maakt iig minder verlies dan fiat…