







It’s a Jaaaaaaaaaaag Lister.
Hoewel het einde soms in zicht lijkt te komen is het potje klassieker-bellenblaas nog steeds niet op. In navolging van de explosief gestegen prijzen van exoten die altijd al enigszins gewild waren, stijgen nu langzaam ook auto’s waar ooit niemand meer een stuiver om gaf in waarde. De transaxle-Porsche’s beginnen bijvoorbeeld uit de kelder te klimmen. Ooit was er een TopGear Challenge waarbij het legendarische trio voor 1.500 Pond of minder respectievelijk een 924, 944 en zelfs (oké, gare) 928 op de kop wist te tikken. Kom daar nu nog maar eens om.
Ja, het is zelfs zo gek dat de Jaguar XJS weer een bepaalde waarde krijgt. Jaren, nee decennialang stond deze statige Brit bekend als een moneypit eerste klas. Als een sirene lokte de XJS je met de belofte van Britse stijl en klasse, maar in realiteit was de XJS net zo onbetrouwbaar als de gemiddelde Geordie Shore-babe.
Maar goed, toch heeft die XJS wel een bepaalde aantrekkingskracht. En als je er dan toch voor gaat, dan maar meteen voor de lekkerste, niet? Wel? Oké, dan is deze Lister Jaguar Le Mans iets voor jou. Lister, opgericht in 1954, is een van de ontelbare kleine sportwagenfabrikanten die Old Blighty rijk is/was. Je kent het merk als je een oude gamer bent en/of vroeger naar het FIA GT kampioenschap keek wellicht van de Storm, of anders van de Knobbly. Die laatste werd enige tijd geleden hernieuwd in productie genomen nadat het merk een nieuwe eigenaar kreeg. Die eigenaar is overigens pas de derde, wat niet slecht is voor een Engelse sportwagenfabrikant.
Naast het maken van deze ‘eigen’ modellen was Lister niet te beroerd om op een meer conventionele manier Jaguar’s te tunen. Hoewel, conventioneel in dit geval met een korreltje zout genomen moet worden. Deze Lister Jaguar Le Mans bijvoorbeeld baseert zoals je al gezien had op de XJS. De uiterlijke veranderingen doen reeds vermoeden dat er onder de kap het nodige aan verspijkerd is en dat is inderdaad zo. Er huist namelijk een 7.0 liter grote V12 met twee superchargers en in dit beest, gekoppeld aan een vijfbak van Getrag. De stoelen zijn van Recaro en de wielen zijn briljant.
Wat de verkoper wil hebben voor de auto is echter niet bekend, evenmin als de historie van de auto. Ter indicatie: onlangs werd er een vergelijkbaar exemplaar geveild door Bonhams voor 61.980 Pond. Eigenlijk geen geld voor een klassieke Jaguar met -jawel- dik 600 pk.
Bedankt Arjen voor de tip!
Wat moddervet en fout
Engelse Manta. Voor mij een dikke kots
@shadowbroker: moest ik ook aan denken! Achterkant is dan wel weer okay.
Mooie opvolger voor de plug-in Prius.
Vroeger had Jaguar tenminste nog elegantie en klasse ..
Mwhahahahaha ..
@lincoln: de rode kleur staat best elegant.
Goed Fout! En wat een heerlijke 2e alinea zeg!
Lister Storm, Le Mans 1995, de Engelsen klapten als’ie langs kwam, met het wapen van Newcastle United fier op de neus. Toen ik die Engelsen vroeg waarom ze klapten, wel, underdog, Lister weer terug op Le Mans na jaren en ‘we English always support the underdog’
De Lister Jaguar uit de fifties die furore maakte op Le Mans, is eigenlijk mooier, lager en geiler dan de Jaguar D type was.
En de vormgeving was gedaan door Frank Costin, broer van Mike Costin, die van COSworth.
Hahaha, Geordi Shore en babe in een zin…
Is dit het zelfde lister als in lister-petter?
Dan zal hij wel mooi stationair lopen ?
Als XJ-S liefhebber zou ik deze eigenlijk vreselijk moeten vinden.
Maar ik vind hem geweldig. Zelfs met alle Tupperware.
Eigenlijk zou ik het liefst een XJ-S willen die er volkomen standaard uitziet, maar dan met deze motor en een automaat. Dan wel met een bijgewerkt onderstel om te zorgen dat het ook nog een beetje de bocht doorgaat en dan lekker nietsvermoedende Porsches pesten.
@sabrerator: Als XJ-S liefhebber heb ik dit altijd waanzinnig en mooi gevonden. De enige die ik ooit heb gezien, was in ‘90 in Londen.
Gevalletje mooi van lelijkheid i.m.o.
12 cilinders, zeven liter, twee compressors en dan nog minder dan 100pk per liter. Ach, het zal een verschrikkelijk soepele aandrijving zijn. Is het bekend hoeveel koppel hij levert, bij welk toerental?
@guusboum: ik denk dat je deze engelse Manta zonder al te veel aanpassingen zo over de 1000pk krijgt. Kan je mooi iedereen de moeder rijden.
@guusboum: de versie zonder compressors 680Nm bij 3850tpm en de versie met 829Nm bij 4000.
Meteen na aanschaf een trekhaak monteren zodat je een aanhangwagen bestaande uit één groot brandstoftank kan meenemen. De gewone V12 zuipt al als een malle, dan zal deze versie zelfs een Boeing 747 achter zich laten.
@kaeser: of een Tabbert!
Die telefoon. Prachtig.
Goordy shore wijven zijn vies deze auto niet
Compressors?? Ik zie ze niet! Deze motor lijkt volledig origineel. De motorruimte bij een V12 Jaguar is zo vol dat het bijplaatsen van compressors onmogelijk lijkt te passen.
@mrjlr: ik was net aan het googlen hoe een origineel blok eruit ziet. Ik zie ook geen verschil. Weet iemand hier meer over?
@flashevan: De compressors zitten tussen motor en radiator, zijn inderdaad niet zichtbaar zo met de kap open.
Als het origineel al zo betrouwbaar is als zo’n slet uit Geordie Shore wat moet dit dan wel zijn met een blok tot de max uitgeknepen en twee blaasorgels erop? Elke 1000km een koprevisie? Zal wel, want dat is precies wat die dames van die bepaalde kust uit het VK ook kunnen gebruiken als ik ze zo zie.
@flashevan : De compressors zitten tussen motor en radiator, zijn inderdaad niet zichtbaar zo met de kap open.
Gewoon een vette bak! Maar ik zie de jaguar er niet in.
Afgelopen historic grand prix was eenzelfde rode van de partij (naast de baan). Wat de tekst en de foto’s niet vermelden is dat het geluid van dit beest gewoonweg bruut is. Wat een guilty pleasure dit.
Ik vind ‘m gewoon fantastisch. Alleen jammer dat die rare Engelsen nog altijd het stuur aan de verkeerde kant inbouwen.
Wat een heerlijk brede en lekkere kont! Laat ik nou net een billenman zijn!
Wat een klerebende onder de motorkap zeg. En omdat het een Britse auto is kun je natuurlijk regelmatig gaan zoeken welk draadje of leidinkje nu weer een breuk heeft waardoor het ding niet start als het regent, het een oneven dag is of wanneer het volle maan is.
@madmarky: Daar kan je ze tenminste nog zien lopen i.p.v. die plastic afdekkaptroep van tegenwoordig. ;-)
Ja vet! Ik heb er tijdens de Zandvoort Historic GP dit jaar nog een gezien, stond achter de tribune.
http://www.1000sel.com/index.php/wp-automotive/lister-le-mans