Deze Ford escorteert je naar de volgende rallyproef gewapend met ruim 300 pk.
Het is inmiddels bijna twintig jaar geleden dat de Ford Escort het veld ruimde ten faveure van de Ford Focus. Nou ja, bepaalde goedkope varianten werden nog even doorgebouwd en in ‘Murica ging de modelnaam ook nog even verder. Toch zullen veel van onze jongere lezers waarschijnlijk niet zoveel associaties hebben bij de naam Ford Escort.
En dat is eigenlijk niet erg, want over het algemeen was het een saai gezinsbakje. Er waren echter enige uitzonderingen op deze regel. Zo waren daar ye olde achterwielaangedreven Escort RS1600 en RS2000 waarmee Ford streed in het Wereldkampioenschap Rally. Later ging Ford volgas de blubber in met de Sierra, maar luttele jaren voordat de Focus het licht zag, was daar opeens weer een snelle Escort.
Onderhuids heeft deze Ford Escort RS Cosworth niet zoveel van doen met de reguliere Escorts, die op dat moment al lang voorwielaandrijving hadden. Vandaar dat het ook zo’n tof apparaat is. Een geblazen 2.0-liter groot blok, aangepakt door Cosworth, zorgt voor de nodige power, namelijk zo’n 220 pk. Een bouwsteiger achterop de kofferklep zorgt ervoor dat je niet opstijgt.
Zoals de traditie vereiste, zette Ford de RS Cosworth ook in het WK Rally in. Onder andere Miki Biasion, Tommy Mäkinen en Carlos Sainz wonnen rally’s met de auto voor het fabrieksteam met de Group A’s. Daarnaast behaalde de Escort ook succes in Group N-trim.
Dat brengt ons bij de Escort die te koop staat in Uden bij Autobedrijf Verstappen. We vonden deze Ford op Marktplaats. Volgens de verkoper is het een Group A/N. Een hete mix dus. Zeker is dat de auto beschikt over 301 pk, een Martini-livery en een berg lampen op de motorkap.
Verder betreft het een originele auto die rally’s gereden heeft tot 2001. De auto zou zo’n 10.000 kilometer achter de kiezen hebben. Een en ander zal te verifiëren zijn in het Rally logboek dat bij de auto aanwezig is. De vraagprijs van dit in gelimiteerde oplage gebouwde kanon bedraagt 59.000 Euro.
Dutchdriftking zegt
Nice!
dwersbongel zegt
Je zal toch geld en ruimte hebben voor een verzameling. Dan word je toch helemaal gek met de pareltjes die hier voorbij komen!
rolov zegt
Zo dat is een bak met geld.
ThomasBol zegt
@rolov: voor een geprepareerd icoon vind ik het zelfs meevallen.
rolov zegt
@thomasbol: wat heeft hij gewonnen dan ? En wie heeft er in gereden?
ThomasBol zegt
@rolov: in deze livery een icoon. Een geprepareerde DS3 R3 met vergelijkbare specs is duurder.
MARS zegt
Hebben Jos en Max hier ook nog ingereden?
rufctr01 zegt
@mars: volgens mij heeft Jos ooit een Ford Escort Cosworth gehad.
rolov zegt
@rufctr01: ja klopt . Schumacher ook toen .
cossiekiller zegt
@rolov: En ene Jeremy Clarkson ook.
awesome zegt
@rufctr01: en Ford had ooit een Escort Verstappen.
desjonnies zegt
Vage geschiedenis zowel groep N als groep A, iets wat bij het FORD works team in mijn ogen schier onmogelijk is. Gezien de prijs zal het geen ex-works Cosworth zijn en is de prijs moeilijk te rechtvaardigen.
Andere kant is dat je voor dit bedrag never nooit een Escort Cosworth als deze kunt bouwen.
En is het een origineel gebouwd ex-works wagen, dan is het gewoon een koopje.
Veel geld is namelijk iets compleet anders dan ‘duur’ !!!
Trouwens mijn beste @Jaapiyo, je bent de grotendeels vergeten RS 200 vergeten te noemen, Groep B, toen weet je nog ?……
Dus bij deze een heel nest :
http://www.ottority.com/sites/default/files/ford-rs200_0.jpg
pinut187 zegt
Wel gaaf met die Martini livery.
rob5nismo zegt
Lijkt me wel relaxt als dialy te hebben dit
wouter181 zegt
@rob5nismo: Erg relaxed zal het niet zijn, maar je bent sowieso een eindbaas!
dailydriver zegt
@wouter181: even een licht sein geven om iemand voor te laten. Die de voorrangsregels minder kent. Wordt compleet verblind door de verstralers voor op. Zodat je nog als eerste kunt!! Hahaha
dutchiehd zegt
Ik mis de Escort WRC van het Amigo Rally Team uit Helmond :( 360pk en 600nm, gigantische klappen van de antilag, en hard dat deze ging. Helaas ging de loods waar deze auto in stond, samen met de Siërro Cosworth en de Evo X, in vlammen op :(
dutchiehd zegt
59.000 euro is overigens niks voor deze auto, 10.000km is dan wel weer veel (als de mitor dat gelopen heeft.)
Het (na)bouwen van deze auto zou zomaar tussen de 200.000 en 300.000 euro kunnne kosten, en dan moet ie het hele jaar door nog onderhouden worden.
Dagg zegt
Hahaha, heerlijk!!!
“escorteert je”
Nice!!
duderuud zegt
Leuke gezinsauto!
cossie300 zegt
Ik heb mijne escort cossie al 12 jaar . 7 jaar gebruikt als daily . Gewoon een zalige auto .
wheresmycossie zegt
5 jaar een Sierra Cosworth 4×4 gereden, is praktisch de escort Cosworth;-) maar wat een heerlijk blok is en blijft die 2.0 16 klapper turbo! Zonder moeite 350 pk uitgehaald en nooit echte problemen mee gehad behalve dan een koppakking. Prachtige wagens die Cossies en ik mis zeker de mijne nog dagelijks
kareljansen zegt
@wheresmycossie: hoe zat dat ook al weer? Die escorts cosworths hadden de basis van een Sierra of andersom
wheresmycossie zegt
@kareljansen: klopt, de Escort Cosworth’s werden gebouwd op t Sierra 4×4 platform. En de motorblokken uit de Cossies waren hetzelfde als in de rally’s werden gebruikt enkel terug getuned tot 220pk maar daarom enorm makkelijk op te krikken. Cossies met vijf zeshonderd pk zijn er een hoop van
mrrallycross zegt
Heerlijk bakkie!
clarkson zegt
Heel gaaf! Zoals een rallywagen eruit hoort te zien
cossiekiller zegt
I useally kill them
awesome zegt
Doet me denken aan vroeger, toen Jan vd Marel nog rally reed.
Die testte zo’n Cossie met regelmaat uit in het buitengebied aan de rand van het dorp… dat gebrul kon je van verre al horen, krijg nog goosebumps als ik er aan denk.