







Jij weet wel beter, jij rijdt namelijk in misschien wel de meest begeerlijke tweedehands Audi RS6 van Nederland.
Audi RS-modellen horen een Avant te zijn. Punt. Of nee, komma. Een RS-model hoort een Avant te zijn, tenzij het om een RS6 C5 gaat. Let wel, het gaat hier om een persoonlijk mening van ondergetekende. Wat mij betreft is de eerste RS6 namelijk sowieso de meest begeerlijke. Geen overdreven druk spoilerwerk, geen Single Frame Grille, maar simpele en cleane lijnen, gecombineerd met prachtige wielen in de flink uitgebouwde wielkasten. Understated in optima forma.
En als ik dan mocht kiezen, dan ging ik voor de Limousine. Precies zo een als Gijs Jansen op dit moment heeft staan. Helaas heb ik geen twintig mille liggen, maar wie weet kan ik iemand anders enthousiast maken. Met 450 pk doe je tegenwoordig onder voor de eerste de beste Alfa Romeo, maar echt behelpen is het natuurlijk allerminst.
De bewuste RS6 Limousine heeft er in zijn twaalfjarige bestaan 139.000 kilometer opzitten en is dus niet zo’n arme supercar die nooit gebruikt is waarvoor hij is bedoeld. Aan de andere kant is de tellerstand alles behalve schokkend en zien zowel exterieur als het tijdloze interieur er piekfijn uit. Ik had niet gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, maar ik wil een Audi. Deze Audi.
Met dank aan Jaap voor de tip!
‘Understeer in optima forma’ bedoel je, of niet? ;)
@trustmeiamanengineer: ik ben bang van wel. Deze stamt nog uit de tijd dat Audi’s omgekeerd rijdende 911’s waren en het motorblok zo ver voor de vooras geplaatst was dat deze altijd een stuk eerder op de bestemming aankwam dan de rest van de auto.
Overigens kan mij de sedan van dit model niet bekoren, de avant vond ik altijd mooiere lijnen hebben.
@erwh: in die tijd heb ik mijn eerste proefrit gemaakt in een Audi A8. Was toen aangenaam verrast over het snelheidspotentieel, en zeer verbaasd over het gigantische onderstuur, elke rotonde wou hij het liefste gewoon rechtdoor. Daarna nooit meer in een auto gereden met zoveel onderstuur…
@silver: die A8 was zelfs zo zwaar in de neus dat hij bij remtesten met het chassis de grond raakte. Waren briljante foto’s in de AMS van een A8 waar de vonken onder vandaan spoten!
Ik zag hem al voorbij komen van de week. Wat een fantastisch apparaat! Ze schijnen alleen niet zo betrouwbaar te zijn.
Geldt voor elke auto; hoe ouder, hoe meer charisma, en dus begeerlijker. Vergelijk eens een 2002 met een f30? Maar dat is mijn mening
@styns: Helemaal mee eens.
@styns: vergelijk s n Excel met n i40 :)
@davelepeef: en een Optima met een Clarus…
Nah, ik wacht wel op de Guilia, dit heeft de uitstraling van een dropveter.
@noodles: dat is juist het leuke eraan, een wolf in schaapskleren, even bij het stoplicht iedereen verbazen door het gas lekker in te trappen, dat vind ik juist zo leuk eraan…
@porscheisthebest: Haha probeer dat maar eens in Amsterdam, je kopt meteen twee fietsers en een toerist. Zag laatst een SLS op Vijzelgracht een sprintje trekken en toen meteen vol in de ankers voor een fietser die doodleuk door rood ging
Toen er nog designers in dienst waren van Audi…
Mooi hoor!
Alleen jammer van het verschrikkelijke interieur.
@clarkson: ik vind het wel wat hebben eigenlijk.
De C6 is ook gewoon in sedan gemaakt hoor..
@rubentijs:
Doe even je huiswerk voor je bijdehand gaat doen,
een c6 rs6 sedan is namelijk nooit geleverd
@bakkenmetvis: wel waar. Kwam met de facelift. Maar iets van 1.000 van gebouwd.
@gtwillem: Toekomstige klassieker met maar +- 1000 stuks geproduceerd?
@991gt3rs: weet ik niet, ik denk het niet. RS6 zijn fantastische auto’s om elke dag mee te rijden, maar het zijn wel gebruiksvoorwerpen. De M5 Touring daarentegen…
@gtwillem: Kwam de RS6 sowieso niet pas bij de facelift?
@dutchdriftking: de eerste RS6 was er pas na de facelift. De tweede RS6 kon je als Avant krijgen vóór de facelift, en de Limousine kwam daar na de facelift bij. De huidige RS6 kon je ook voor de facelift krijgen.
@bakkenmetvis: Jij bent degene die z’n huiswerk moet doen voor je respectloze reacties op het internet plopt. RS6 is er ook als c6 sedan, weliswaar aanzienlijk minder verkocht dan de Avant.
@thoisss: En bam!
@bakkenmetvis:
Alstublieft: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=272999482
@gtwillem: jammer van de kleur. In Sepang Blue of rood (geen idee hoe die kleur heet) met de originele velgen was het een plaatje geweest.
@ej20g: zijn gewoon de originele velgen.
@kraakensmaak: optioneel dan toch? Vind de andere exemplaren die je vaker ziet toch een stuk mooi.
@ej20g: dit zijn de velgen die er af fabriek standaard op zaten. Optioneel kon je de 20″ velgen krijgen (die 5×3 spaaks velgen) die bijna iedereen bestelde ;-).
@gtwillem: ah op die fiets. Die moeten er wel onder vind ik, deze velgen zijn mooi maar te anoniem voor een RS6 C6.
@ej20g: daarom had ik dit voorbeeldje gekozen, een lekker sobere uitvoering. Draagt bij aan het ‘sleeper’ gehalte ;-).
@ej20g: Ik vind deze velgen wel sjiek. Alleen dat RS6 blauw had de auto inderdaad wel afgemaakt.
@gtwillem: waaaauuuw. Wat een plaatje!
@bakkenmetvis: https://www.google.nl/search?hl=nl
@bakkenmetvis: de RS6 C6 is ook als sedan verkocht hoor. Ze zijn alleen wel zéér zeldzaam. Voorbeeldje: http://static.autojunk.nl/pictures/2010/0812/232704/image_05.jpg
@bakkenmetvis: you suck hehehe
@bakkenmetvis: haha wijsneus ??
@bakkenmetvis: haha meen je dit?
@bakkenmetvis: flapdrol. Bestaat gewoon
@bakkenmetvis: hij heeft gewoon gelijk. Pon heeft nog een witte sedan als demo gehad, nog een keer mee gereden.
@rubentijs: I know, maar die vind ik echt niet om aan te gluren ;)
Zit er nou niet eens stuurwielbediening op? Zelfs simpele fiats uit die tijd hadden dat…
@alassad: of is het dashboard zodanig goed opgesteld dat het helemaal niet nodig is? In tegenstelling tot het Dash van een Fiat.
@awesome: Dat geld in ieder geval niet voor deze generatie Audi.
@alassad: kon je wel krijgen, maar dit is veel cleaner en mooier mijn inziens.
@alassad: Dat was wel leverbaar, maar dan kreeg je zo’n lelijk 4spaak stuur. Ik snap heel goed dat de eerste eigenaar hier voor heeft gekozen.
Wit leer vind ik een afknapper. Wel gave sleeper. Station begeerlijker. Er zit wel een bruut geluid in zo’n ding.
“Ik had niet gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, maar ik wil een Audi. Deze Audi.”
Tssk…
Audiblog.
@jaapiyo: Je zou het ook andersom kunnen redeneren… ;)
@jaapiyo: nou wat let je, bied eens 17k.
@bofkont: ik denk een redelijk bod, hij staat inmiddels al meer dan twee maanden bij Gijs Jansen…
@jaapiyo: wow, dit is gewoon je eerste reactie ever zonder het over RWD te hebben.
Proost jongen!
Uit de tijd dat Audi’s nog schitterend waren. Tot 2003/4 waren ze erg fraai, daarna werd het merk een groot succes met de single frame grille.
Ik heb deze RS6 al een tijdje geleden gezien op AutoScout, en toen wilde ik hem ook hebben…
@gtwillem: Blijf maar gewoon Subaru en BMW rijden.
@BmwMPower: hahaha, ja, ik denk dat er weinig anders op zit. Ik heb wel eens overwogen om een wat oudere ‘held’ te gaan rijden, maar de kosten zijn simpelweg te hoog. De Impreza is verrassend betaalbaar in onderhoud. Alleen onderdelen zijn relatief duur, maar in vergelijking met een RS, M of AMG valt het reuze mee.
Vreselijk lelijk dit model blegh
Prachtige auto zo’n RS6 C5, vooral als sedan. Vooral in onderstaande kleur heerlijk tijdloos: http://www.fourtitude.com/gallery/albums/Audi/A6-S6-RS6%20(C4,%20C5,%20C6)/RS6%20(C5)/Sedan%20-%20EU/010.jpg
@ej20g: Wauw, hebben!
Daag vakantie, hallo onderhoud!
@PeugeotGTI: ligt eraan hoe diep je beurs is ?
Maar idd geen goedkope jongen om te rijden en te onderhouden .
Heerlijke wagen en staat ook bij een goed adres.
Staat trouwens al een poosje te koop hoor.
Jammer dat ik deze generatie als sedan erg lelijk vindt, avant van deze altijd nog wel mooi gevonden, tijdloos. Destijds hebben we thuis ooit 2 jaar een A6 avant 3.0 quattro gehad maar echt blij zijn we er nooit mee geweest qua rijden en afwerkingskwaliteit. Wel veel ruimte en in de bergen in de sneeuw kwamen we overal doorheen.
Lekker hoor!
Tot de 1e A4 vond ik Audi nog wel ’n aardig merk, maar daarna sloeg ’t saaiheids/arogantie-virus toe bij dit merk. Met als gevolg dat je overwegend volk in Audi’s ziet rijden die je liever nooit tegen komt (dan druk ik mij nog netjes uit) Nee, ook dit model kan ik niet mooi vinden & ik prefereer toch altijd sedans, boven stations, dus dat is het niet ;-)
Jammer geen schuifdak, geen interesse
Helaas de centen net stukgeslagen op een nieuwe 308 voor m’n chick.
Kut… Da’s moeilijk kiezen tussen deze en een W202 C 43 AMG sedan…
@Jochempie: Deze of de E55 AMG, moeilijk moeilijk.
@dutchdriftking: de e55 is me te lomp..
@jochempie: Dan maar een compromis, AMG heeft op speciale bestelling een paar C55’s gebouwd, met de atmosferische 5.4 V8 uit die E55 AMG. Er schijnt er eentje in Zuid-Afrika te rijden, een paar in de VAE, VS en UK.
Heel mooi! Heeft alleen nog getinte ramen nodig en dan is ie af ?
Vind het maar een oud model .
Altijd wordt er geleuterd dat Audi design tijdloos is. Nee hoor. Dit ziet er net zo oubollig uit als een Koreaan of Jap uit die tijd.
Leuk maar veels te veel geld. Ook in deze conditie. Deze staat overigens al langere tijd te koop. Ook geen pluspunt.
1800+ kilo…. te zwaar….
Doe mij maar een E39 M5. Veel mooier dan deze bak en een stuk betrouwbaarder ook nog.
@citroen4life: heb er 1 gehad maar heel betrouwbaar is hij niet hoor.
@citroen4life: weinig auto’s zijn mooier dan de e39… maar dit is één van die auto’s, m.i.
Dit model a6 vind ik werkelijk waar de lelijkste van allemaal. De achterkant klopt niet, voorkant is teveel saaie sedan. Dit model is met de tijd niet mooier aan het worden. De generatie hierna dat is naar mijn mening de mooiste Audi in zijn geheel.
Jaa, zo hoort een Audi te zijn. ONopvallend. Niet die BAM in-your-face “ik wil olie, NU!” modellen van tegenwoordig.
Die is lekker!
kentekens er afhalen vooraan en achteraan en klaar!
En verkocht dankzij autoblog ?
Heb de achterkant van de sedan C5 nooit mooi gevonden met die rare ronde achterklep en die vreemde donkere rand rond de kentekenplaat. Deed altijd een beetje amerikaans aan op de een of andere manier. Ook de achterlichten stoppen ineens als de klep begint en dat maakt de klep erg rechthoekig. Doe mij maar een C6 sedan :)