• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!

Auteur: CasperH, gepost 3 april 2015 om 10:03 – 49 Reacties

Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!Afbeelding Koning Sleeper: koop deze BMW 316i met V8!

BMW E30 met V8 uit E34 540i te koop
Ach kijk nou, een E30 BMW 316i te koop. Maar wat is er met die uitlaat aan de hand? En wat vinden we onder de motorkap?

Dit zou wel eens de sleeper der sleepers kunnen zijn. Onze cameraman Martijn stuurde ons vanochten een advertentie van een BMW E30 316i, met een harttransplantatie waar we stiekem toch wel erg blij van worden. De bronzitbeigen 316i (door de eigenaar omgedoopt tot 340i) ontving namelijk het M60B40 blok uit een E34 540i. Deze werd gecombineerd met een vijfbak uit een 530i en nog wat andere snuisterijen, waardoor de 286 pk sterke V8 werkend gemaakt kon worden in de E30.

Mooie detail is het op het M-Sport stuurwiel na originele, stoffen interieur. Maar het huzarenstukje qua sleeperness is misschien wel de uitlaat. Deze is voorzien van een einddemper van Schnitzer bedoeld voor een E36 M3. Één van de twee eindpijpjes is echter afgezaagd en naar beneden gebogen zodat hij verscholen blijft achter de bumper. Het andere pijpje heeft een passend sierstukje gekregen, waardoor bijna niemand doorheeft dat het om een niet geheel originele 316i gaat, in tegenstelling tot veel andere projecten.

BMW E30 V8
Om alles fatsoenlijk op de weg te houden zit er een H&R Cup onderstel onder de auto en zijn alle rubber bussen vervangen door Powerflex exemplaren. De stabi’s komen van M-Technik. Ook is er een zwaarder remsysteem achter de originele wielen gemonteerd. In 2012 werd alles goedgekeurd door TÜV (de Duitse RDW) en de auto staat op kenteken nu, met een geldige APK van afgelopen september.

Fantastisch project, met zorg uitgevoerd en nu ook nog te koop! Voor €12.500 euro kan je deze sleeper op de kop tikken. Verleidelijk, toch?

Ook interessant!

  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Deze roadster met BMW V8 is helaas de laatste in zijn soort
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, Coupe, e30, occasion, tuning, V8

Vorig bericht: « Jeep moet €138 miljoen betalen aan familie van peuter
Volgend bericht: BMW brengt alle nieuwe modellen als plug-in hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. branko zegt

    3 april 2015 om 10:05

    Wat een heerlijke bak zo! Perfect!

    Login om te reageren
  2. xiran zegt

    3 april 2015 om 10:08

    Netjes ingebouwd, het lijkt wel orgineel.

    Login om te reageren
  3. krokant zegt

    3 april 2015 om 10:13

    Prachtig! Ziet er van buiten en van binnen ook nog als nieuw uit. Heb altijd wel respect voor mensen die zo’n project zo keurig uitvoeren, zelfs de tweede uitlaat met zorg verbergen :’)

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    3 april 2015 om 10:14

    Geniaal toch dit! Alleen weet ik niet of deze stoelen wel zo fijn zijn bij het betere bochtenwerk. In NL rijd precies zo’n project. Maar dan in een station. Is dit toch mooier.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      3 april 2015 om 12:02

      @dutchdriftking: in nederland heb je veel E30jes met V8! Carbrio’s, Sedans, Coupe’s, drifters! Het 540i E39 blok dient vaak als basis, goedkoop blok en relatief gezien ook vaak gewild bij dit soort projecten. Sommigen heel uitvoerig met opvallende remmen en wielen, sommige wat ingetogener !

      Login om te reageren
  5. hondar zegt

    3 april 2015 om 10:14

    Nice! Ik vraag me wel af wat de auto nu weegt? Lijkt me een beetje lomp sturen. Meer als showmodel…

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      3 april 2015 om 10:45

      @hondar: Lees even het andere linkje: “andere projecten” … deze auto is 20 kg zwaarder als een originele E30 325i … volgens mij gaat die niet veel slechter de hoek om.

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        3 april 2015 om 13:46

        @Freewarefreak: misschien wel beter zelfs, in het artikel staat dat er ook nog het een en ander aan het onderstel is versleuteld

        Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    3 april 2015 om 10:15

    Mooi dat ze alles hebben gedaan om het een sleeper te laten!

    Login om te reageren
  7. exotic zegt

    3 april 2015 om 10:23

    Prachtig, prachtig, prachtig!

    Zo worden ze helaas niet meer gemaakt in München…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      3 april 2015 om 10:36

      @exotic: Zo werden ze nooit gemaakt in Munchen..

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        3 april 2015 om 11:15

        @norge: Heb het dan ook over de carrosserie.

        Fijne paasdagen.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          3 april 2015 om 11:24

          @exotic: Ah, jij ook dan..

          Login om te reageren
  8. ds3thp zegt

    3 april 2015 om 10:26

    Dit is echt zooooo gaaf!! En gezien de afwerking vind ik de prijs alleszins redelijk!!!

    Login om te reageren
  9. philipf zegt

    3 april 2015 om 10:33

    Zoo wat een fantastisch project! Hopelijk komt deze bij een liefhebber terecht!

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    3 april 2015 om 10:39

    Doe er maar weer een zes cilinder in leggen …..Dat hoort bij deze auto….

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      3 april 2015 om 10:47

      @norge: Vind ik eigenlijk ook. Vind die V8 heel kick.. maar niet in een E30. Persoonlijk smaak dingetje. Zou hem inderdaad liever met een vet getunde 6 in lijn zien. Haal je evenveel pk’s uit.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 april 2015 om 12:05

      @norge: Idd, een 6 in lijn uit de 335i zou top zijn. Maar dit is weer een dikke motor uit de tijd van de E30, daar is ook wat van te zeggen.

      Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      3 april 2015 om 12:35

      @norge: Helemaal mee eens. Spoorbreedte en de hoeveelheid camber verraad nog steeds de grote boze wolf. Bovendien zal hij nu net zo lekker untersteuern als Herr Günter in een Audi 80.
      Liever een zes-in-lijn want da’s fijn.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        3 april 2015 om 12:52

        @AutomotiveDesigner: een lang 6 cilinder aambeeld voorin… Beter? Mwah, anders… Maar beter

        Login om te reageren
        • Ram-G-maN zegt

          3 april 2015 om 13:47

          @baasbas: Daar heb je een punt. Bloklengte is inderdaad groter bij een zes-in-lijn. Desniettemin is het gewicht wel stuk lager. Ik blijf er bij dat een E30 een zes-in-lijn of een viercilinder moet hebben.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            3 april 2015 om 14:04

            @AutomotiveDesigner: Ergens anders lees ik dat de auto nu 20kg zwaarder is dan origineel. Terwijl er grotere remmen en onderstel upgrades geplaatst zijn die ook kilo’s wegen. Ik zou dus niet zomaar aannemen dat de 6 in lijn lichter is, laat staan ‘een stuk’. Bij een gelijk gewicht ben je wel zeker beter af met de V8 als je het hebt over gewichtsverdeling… maar goed, de exacte cijfers heb ik niet.

            Login om te reageren
            • rrvliet zegt

              3 april 2015 om 18:16

              @baasbas: Check even http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?89822-the-BMW-Engine-FAQ&s=

              Dit forum heeft alle gewichten van de BMW motoren opgezocht. De gewichten kunnen varieren van andere bronnen doordat de ene bron met en de ander zonder accessories / manifolds etc. weegt. Dit forum heeft alle motoren op vergelijkbare manier gewogen / opgezocht.

              Je ziet dat er nauwelijks gewichtsverschil is met een ijzeren 6 in lijn uit hetzelfde era. Dit gecombineerd met de betere gewichtsverdeling van een V8 (korter, lager) verteld me dat deze auto niet meer last zal hebben van onderstuur dan het origineel.

              Niet zomaar ergens vanuit gaan mensen, zoek het op!

              Login om te reageren
              • baasbas zegt

                3 april 2015 om 20:10

                @rrvliet: Aha, gelukkig, ik kraam geen onzin uit :-)

                (soms)

    • hplh zegt

      3 april 2015 om 23:34

      @norge: 316 is een 4 cilinder

      Login om te reageren
      • norge zegt

        3 april 2015 om 23:48

        @hplh: En nog een 1.6 ook…

        Login om te reageren
  11. truckertje zegt

    3 april 2015 om 10:44

    Wauw hebben!!!

    Login om te reageren
  12. st33fie zegt

    3 april 2015 om 10:56

    ja als het niet een ondersturend hok word door de zware v8 in de neus
    en hoop voor degene die hem koopt dat hij ook een upgrade in de remmerij heeft ondergaan

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 april 2015 om 11:12

      @st33fie: lezen…….

      Login om te reageren
      • st33fie zegt

        3 april 2015 om 11:53

        @dutchdriftking: was ik te lui voor

        Login om te reageren
        • rrvliet zegt

          3 april 2015 om 18:17

          @st33fie: Er is nauwelijks gewichtsverschil tussen een ijzeren 6 in lijn uit hetzelfde era (zoals ook in de 325i lag). Dit gecombineerd met de betere gewichtsverdeling van een V8 (korter, lager) verteld me dat deze auto niet meer last zal hebben van onderstuur dan het origineel.

          Niet zomaar ergens vanuit gaan, zoek het op!

          Login om te reageren
  13. goodolddays zegt

    3 april 2015 om 11:03

    Gewoon mooi omdat het zo netjes met veel detail en zorg is gebouwd…

    Login om te reageren
  14. bofkont zegt

    3 april 2015 om 11:09

    Youtube staat ook al jaren een E30 V10 , die het de meeste sportwagens aardig moeilijk maakt, echt geweldig ook.

    https://www.youtube.com/watch?v=Q9dwf80-XGk

    Login om te reageren
  15. bofkont zegt

    3 april 2015 om 11:10

    Heerlijk :)

    Login om te reageren
  16. styns zegt

    3 april 2015 om 11:59

    Ik heb zo’n stuur! En een E34! :D maar geen v8 ;) –

    Login om te reageren
  17. jackass266 zegt

    3 april 2015 om 12:56

    Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn m.b.t. zo’n harttransplantatie? (Mooi schrabbel woord) Ik denk aan een projectje te starten. Datsun 240Z met een skyline rb25det hart. Maar moet er natuurlijk wel de weg mee op kunnen.

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      4 april 2015 om 01:08

      @jackass266: Met deze vraag en het woord ‘projectje’ kan ik nu al zeggen dat je er maar beter niet aan kunt beginnen, en het maar vooral uit je hoofd moet zetten.

      Login om te reageren
  18. clarkson zegt

    3 april 2015 om 13:02

    Dat geheime 2e uitlaatje prachtig!

    Login om te reageren
  19. redbeams zegt

    3 april 2015 om 13:20

    GE-WEL-DIG dit soort projecten kan ik zeer waarderen!

    Login om te reageren
  20. knot zegt

    3 april 2015 om 13:39

    Mooi ding… zou er ook een 25% sper onder hangen?

    Regels zijn maximal 35% vermogensstijging maar dat hebben ze hier niet gehaald. In NL zou je dan de hele RDW molen in moeten om hem om kenteken te krijgen.

    Login om te reageren
    • stamp zegt

      4 april 2015 om 10:05

      @knot: Nee hoor. Kenteken keuring bij ombouw van auto vóór 1996 kost je maar een kleine 75 euri. Ook bij vermogensstijging van meer dan 100% :-)

      Login om te reageren
  21. sr20det zegt

    3 april 2015 om 13:44

    Geweldig! Mooi prijs ook en veel minder dan ik dacht

    Login om te reageren
  22. stamp zegt

    3 april 2015 om 14:02

    Staaltjes eronder. Mistlampen weg. Klaar. Een 316i is een kale blote billen versie. Niet op lichtmetaal.

    Login om te reageren
  23. Tonnie zegt

    3 april 2015 om 14:03

    Heerlijk prjectje dit!

    Login om te reageren
  24. Frissegast zegt

    3 april 2015 om 14:04

    Deze prachtige E30 staat ook op Mobile.de en heeft op die foto’s zelfs de BMW-sportzetels.
    http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-316-e30-340i-v8-grafing/207623565.html?lang=de&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES

    Login om te reageren
  25. schellekens006 zegt

    3 april 2015 om 14:13

    Grappig maar denk dat het niet eens zo snel meer is. Lichte motors en snelle automaten maken gehakt van deze sleeper . Dit is meer een strepentreker..

    Login om te reageren
  26. Turbo zegt

    3 april 2015 om 14:55

    Een fijne motor, deze V8 die vanaf 2.500tpm lekker gaat grommen. In Nederland komt een e34 daar nauwelijks aan toe tenzij je ieder stoplicht sprint of het roze papiertje wil achterlaten op de snelweg.

    Login om te reageren
  27. kennone zegt

    3 april 2015 om 16:40

    Hebben!!

    Login om te reageren
  28. steelfighter zegt

    4 april 2015 om 14:14

    Die raamslingers doen ’t hem

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North