Een Nederlandse stad streeft er naar om relevant te worden vanaf 2019 de F1 naar ons land terug te halen. Dit moet dan gebeuren op een nieuw te bouwen circuit van een kleine zes kilometer lang.
Het gaat om Almere. De polderstad streeft al langere tijd naar relevantie, maar is er tot op heden niet in geslaagd die te bereiken. Oké, dankzij een tijgermug kwamen ze er een keer dicht bij in de buurt.
Door een plan om een F1-race naar de stad te halen moet Almere echter omgevormd worden tot een bruisend centrum van Nederland. De laatste keer dat er een officiële Grand Prix in ons land werd verreden hingen de Liqui-Moly kalenders van 1985 nog aan de muren van de betere raceteams. Niki Lauda won dat jaar de race op Zandvoort. Het was overigens de laatste keer dat de markante Oostenrijker een F1-race op zijn naam schreef. Pogingen om de race daarna terug te halen naar het circuit in de duinen liepen tot nu toe allemaal spaak.
De initiatiefnemers voor de baan in Almere is het echter niet onopgemerkt voorbijgegaan dat er dit jaar tienduizenden Nederlanders zijn afgereisd naar het Belgische Spa om Max in actie te zien. De gedachte lijkt dan ook te zijn dat áls er ooit een moment is waarop het ook financieel interessant zou kunnen zijn om een F1-race te organiseren, dat moment nu daar is.
De lat ligt hoog voor het circuit in Ally, want als benchmarks voor de baan worden een paar pareltjes genoemd uit de F1-kalender. Het asfaltlint zou niet onder moeten doen voor banen als Silverstone, Suzuka en Spa. Om dat te bereiken zou het circuit een kleine zes kilometer lang moeten worden. Tevens krijgen de voorgestelde bochten een positieve verkanting van enkele graden. Twee bochten zouden zelfs een verkanting van 15 graden krijgen voor het betere NASCAR-gevoel. Als klap op de vuurpijl zou er ook nog enig hoogteverschil in de baan worden ingebouwd, hoewel er daarvoor nog wat extra land opgespoten zal moeten worden. Maar goed, daar zijn ze in die contreien goed in.
Kortom het klinkt allemaal mooi. Echter zit er, zoals de fan al aanvoelt aan zijn water, nog wel de gebruikelijke adder onder het gras. Het kost een enorme bak centen om zo’n race te organiseren. Dat is ook de voornaamste reden dat de eerder aangehaald pogingen om de F1-race weer op Zandvoort te laten plaatsvinden of desnoods op het circuit in Assen tot op heden faalden. Beide banen zouden helemaal op de schop moeten voordat er een moderne F1-race georganiseerd zou kunnen worden waarbij je ook daadwerkelijk kan inhalen én waarbij de veiligheid gewaarborgd is. Daarna moet Bernie nog elk jaar een grote zak geld hebben voordat hij bereid is langs te komen met zijn circus.
Of een volledig nieuw circuit wat dat betreft levensvatbaarder is valt te betwijfelen. Het voordeel is dat zo’n volledig nieuwe baan in de omgeving het (in het beste scenario) mogelijk maakt om volledig nieuwe bedrijvigheid op te starten. Dat maakt het voor de (lokale) politiek waarschijnlijk aantrekkelijker om de knip te trekken. Tevens zijn de initiatiefnemers van plan een complex te bouwen dat ook het wereldkampioenschap karten, motocross, rallycross en -jawel- jetskiracen wil organiseren. Op die manier moet het circuit meer rendabel worden. Momenteel organiseert Assen overigens het wereldkampioenschap motocross, nadat dit eerder traditioneel in het Brabantse Lierop werd gehouden. Naast de jetski’s mogen ook nog andere raceklasses zoals het WEC, de Blancpain Enduro Series, de F3 en Formule E langskomen. Als dat maar goed gaat met de hoeveelheid geluidsdagen…Hoewel, met die laatste klasse heb je daar geen last van natuurlijk.
Enfin, er wordt dan ook nog naarstig gezocht naar geldschieters. In deze video is de baan al virtueel gebouwd. Hoopvol hebben de makers maar vast de merknamen van wat grote Nederlandse bedrijven verwerkt in de omgeving. We zien onder andere Heineken, ING, Bam en Jumbo terug. Over het algemeen sponsors die in de F1 actief zijn, of zijn geweest, maar er meestal voor kozen hun naam te verbinden aan internationale teams in plaats van een rijder of team van eigen bodem. Shell had ook nog wel in dat rijtje gepast. Naast de baan ontwaren we de Toekan van het van der Valk hotel, zodat de virtuele rijders nog even een heropgewarmd kippetje met appelmoes kunnen bikken na hun noeste arbeid.
Als het plan enige kans van slagen wil hebben, dan zal één of liefst meerdere van die sponsoren flink in de buidel moeten tasten, want de landelijke politiek daar kunnen we niet veel van verwachten. Zeker niet nu J-P Balkenende niet meer de premier is. We hebben er een hard hoofd in dat dit gaat gebeuren, maar wie weet. In ‘Murica is het voorlopig wel gelukt om de race grotendeels met privaat geld te financieren dus wie weet. Gaat het er nog van komen die Nederlandse GP, of bestel jij alvast je kaartjes voor Spa vooruit? Laat het weten in de comments.
Bedankt Rik voor de tip!
clarkson zegt
Heineken kijken we mee?
gitaarknul zegt
@clarkson: “the holland heineken circuit” ik zie hef wel voor me eigenlijk
clarkson zegt
@gitaarknul: HET Holland Heineken Circuit natuurlijk. Andere circuits gaan hun circuitnaam ook niet internationaliseren.
fconderkantlat zegt
@clarkson: integendeel. Laatste tijd krijgen Nederlandse toeristische trekpleisters (ver) buiten Amsterdam toch “Amsterdam” in hun naam. Waarom? Amsterdam is hot. Alles met Amsterdam is hot voor toeristen. Dus als je dit op internationaal niveau hot wilt maken, zal je er toch aan moeten toegeven “Amsterdam” in de naam van het circuit te douwen om extra publiciteit te genereren.
circlestorm69 zegt
@arashrsf: ik lees anders steeds vaker dat Rotterdam steeds hotter wordt. Zowel voor toeristen als voor Amsterdammers. Nog nooit zijn er zoveel A’dammers in Rotterdam gaan wonen. Meer dan andersom. Maar wat hebben toeristen hiermee te maken? De toerist is toch niet de F1 fan?
fconderkantlat zegt
@circlestorm69: procentueel wel ja. Al is Amsterdam al over een langere periode hotter aan het worden. En tja, de meeste mensen die ik spreek zeggen toch Amsterdam wanneer ze op vakantie zijn, ondanks dat ze aan de andere kant van het land wonen
https://www.youtube.com/watch?v=Lt2mAKCjpa8
clarkson zegt
@arashrsf: Amsterdam is hot? Nee Amsterdam is het enige wat bekend is buiten europa. Amerikanen hebben nog nooit van Nederland gehoord maar wel van Amsterdam.
lucw zegt
@clarkson: kan ik prima mee leven, het FC Twente stadion heet De Grolsch Veste, dus waarom niet, dat Heineken voor lange tijd zijn naam aan een locatie verbind. En of het nou De, of The of welke variant dan ook, doet er niet toe, want zonder sponsoring GP F1 binnen hengelen is kansloos.
Zandvoort helemaal, infrastructuur probleem en onder vuur van de groene sandalen geitenwollen sokken lobby club zal miljarden kosten, voor dat er nog 1 meter gereden wordt. Infrastructuur is de duurste uitgave, dus een nieuwe locatie, pal naast een snelweg, dichtbij een spoorlijn in combinatie met industrie terreinen, wat motorische musea er om heen, haalt het hoogste rendement in kans van slagen, waar milieu activisten ver vandaan wonen.
lebeaunl zegt
Zou na de Floriade 2022 wel op dat terrein passen :-P
lekkaah zegt
In Almere.. zeer representatief :’)
Erik zegt
We hebben nu twee kastelen in Almere, deze https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Almere en nu ook een luchtkasteel.
lekkaah zegt
@erik2907: LOL! Die ambtenaartjes daar hebben echt veel bewegingsvrijheid met hun gekke kinderlijke ideetjes
Luchtkasteel is idd uitgevonden voor dit geval
roppp zegt
@erik2907: dan is Arnhem ineens ook een optie!
toniominestrone zegt
Als een land als Duitsland met 12 wereldtitels het niet voor mekaar krijgt het volk enthousiast te krijgen voor een GP , wat moet dat dan in Nederland worden?, wat mij betreft verkiezings prietpraat voor het stem volk, erg doorzichtig allemaal.
crackdavid zegt
@toniominestrone: Max Verstappen jonguh
stfu zegt
@crackdavid: ja, als dat de enige reden is, is het al kansloos.
dunhozzie zegt
@toniominestrone: en Italië, zie de perikelen met Monza. OW en Silverstone is ook niet 100% zeker….
87sandyd zegt
@dunhozzie: Hoewel het sentiment en de historie meespeelt is Monza echt een voorbeeld van een circuit wat een grote renovatie nodig heeft wil het blijven mee doen.
pexers zegt
@toniominestrone: ja.. kan wel zo zijn, maar wij hebben Max. MAX!!! Heel het land op de achterste benen
plopkoekje zegt
@toniominestrone: als je ziet hoeveel Nederlandse fans naar spa kwamen, denk ik dat dat wel goed komt
JvH zegt
@toniominestrone: met zo’n instelling kom je er ook niet inderdaad
desjonnies zegt
@toniominestrone:
100 % gelijk.
Trouwens, tegen de tijd dat dit circuit feestelijk wordt geopend zal het 2134 zijn , ivm alle milieuclubjes, omwonenden, overstekende kinderen, WOB verzoeken, Raad van State’s, Groen Links, DENK en alle anti Zwarte Piet actiegroepen die een nieuwe niche zien
tryme zegt
Kom toch gewoon bij ons op spa Francorchamps kijken ;-)
“Dankzij max doen wij hier ook eindelijk terug goeie zaken tijdens de F1”
peug206 zegt
@tryme: ja het asfalt wordt geëgaliseerd door de enorme hoeveelheid autos die erover rijd ;-)
toyotavenray zegt
Gewoon maken.
Lijkt me kei vet om hier in Nederland een F1 te hebben.
De belasting is hier toch zo hoog dat je al het geld er zo uit hebt.
jack_abarth zegt
Aan het plaatje te zien zijn de BAM en ING geïnteresseerd…
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Kak, leer lezen….
e1000bmw zegt
@jack_abarth: En Heineken…
tryme zegt
Nu jullie max hebben, en wij in 2017 stoffel Vandoorne kan het nog best gezellig worden.
Niet dat stoffel te vergelijken valt met max; denk dat stoffel vooral in het stof van max zal mogen bijten.
Kom dus maar gezellig naar spa Francorchamps
drdrift zegt
Bel nou gewoon harry maessen, die weet hoe je een legaal circuit bouwt
marvin1608 zegt
De lay out doet me erg denken aan het circuit van Barcelona.
Pixed zegt
Kunnen jullie voor dit soort berichtgevingen niet doorlinken naar NLJUNK of iets dergelijks?
bmwm3gtr zegt
Zou mooi zijn
Rice09 zegt
En wat als Red Bull en Verstappen de komende jaren de plank misslaan met hun auto en niet mee doen bij de top 6? Dan telt Nederland opeens 100.000 F1 fans minder en zijn de tribune akelig leeg omdat dan alleen de echte F1 fans overblijven. Zelfs Duitsland krijgt hun GP niet winstgevend met een Duits team dat vooraan meedoet en twee Duitse wereldkampioenen.
lebeaunl zegt
@Rice09: in de zomer zijn de meeste duitsers toch al bij de nederlandse stranden, dus laten we die dan even meepakken. Oh wacht, dan is CP Zandvoort misschien een beter idee? :-)
pinut187 zegt
Erg ambtieus.. Zou mooi zijn..
Arnoud zegt
De polder is veel te vlak voor een interessant circuit. Élk mooi circuit heeft hoogteverschil.
kliko zegt
@original_arnoud: Dat heeft deze ook. Goed lezen en goed kijken in het filmpje…
dare2think zegt
Ik voorzie wat problemen.
Klein probleempje: de halve wereld kan het woord ‘Almere’ niet uitspreken.
Grote problemen: de anti-CO2 lobby, de dierenbescherming en de overheid…
naamloos3 zegt
@dare2think: denken in oplossingen
dare2think zegt
@naamloos3: geen oneliners zonder hoofdletter, punt of ook maar enige relevante inhoud posten graag
dondeboer zegt
@dare2think: Almera is makkelijker dan Abu Dhabi of Hockenheim of zo.
Dutchdriftking zegt
Almere, waarom niet? En als Heineken en Jumbo samen met de locale politiek de knip trekken…. lekker op zondag middag naar dr F1 toe. Lijkt me mooi!
riddertevoet zegt
Ik kan in deze ongeïnspireerde brei aan bochten geen enkele gelijkenis met Spa Francorchamps ontdekken maar dit geheel terzijde. Lijkt meer op een uit de kluiten gewassen kartbaan. Het zou me verbazen als er ooit een schep in de grond gaat.
spykerboy zegt
Gaaf, ziet er al beter uit dan assen, of het wat word wachten we maar af, een extra circuit in nederland is altijd welkom wat mij betreft (wel aanhalen dat er onbeperkt geluid altijd gemaakt mag worden en dus in een straal van minimaal 7KM om het circuit heen een bouw verbod voor huizen dat we never nooit het gezeik zullen krijgen zoals in zandvoort elk jaar weer over het geluid. dat hoort eenmaal bij de sport en zal de sport in nl ook doen opleven als er meer geluid gemaakt mag worden!!
pomoek zegt
Ja we willen het allemaal. Want: Waarom niet? Nederland kent op dit moment een ongekende F1 gekte. En dat is dus ook meteen de reden waarom niet. Over een paar jaar is die gekte flink afgenomen. Zeker als Verstappen géén wereldkampioen kan worden in de komende 5 jaar. En ja, die kans is veel groter dan dat Verstappen wel wereldkampioen wordt.
En de kosten? Geen idee hoe hoog die zijn. Maar wat ik begrijp redelijk astronomisch. Altijd wordt er dan weer dan de grote bedrijven gekeken. En naar de overheid. Die partijen hebben inmiddels de buik vol van dit soort proefbalonnetjes. We willen het wel allemaal, maar niemand wil er voor betalen. En aan de toegangsprijzen moet je helemaal niet komen. Dan laat Nederland het ongetwijfeld massaal afweten.
Dus in plaats van mooie plaatjes is er denk ik veel meer behoefte aan een goede businesscase. Want wat ik lees is het gewoon ouwe wijn in nieuwe zakken.
kilum zegt
Ik vind de layout van het circuit er wel goed uitzien. Mooi compact maar toch lang met interessante bochten. Prima baan. Van mij mogen ze het zo bouwen.
wildbeest zegt
Geen hoogteverschillen, plat land niet zo leuk
dutchiehd zegt
@wildbeest: lezen en kijken is moeilijk eh :D
RoccoS zegt
Op voorhand een kansloos project. Zoals iedereen weet is de F1 één groot geldcircus, en alleen in dat perspectief is een klein landje als Nederland kansloos tegenover geldschieters uit het Midden-Oosten, VS en Azië. Je kan op basis van de hype rond Max Verstappen geen plan neerzetten dat tientallen jaren nodig heeft om rendabel te worden. Je ziet al hoeveel problemen andere circuits hebben om financieel te overleven in landen waar nog veel grotere racetradities zijn met meer dan één populaire coureur. Zonder eigen auto-industrie is Nederland op voorhand al geen land waar je zoiets neer zou moeten zetten. Dit soort megalomane projecten, net als bijv. de Olympische Spelen of een WK voetbal, moet je helemaal niet willen zolang er zeer dubieuze organisaties achter schuil gaan.
janmetdelangeachternaam zegt
Als ie naar Nederland komt drink ik 2 liter alcoholvrij bier op !!1!
jack_abarth zegt
@janmetdelangeachternaam:
Dat liever van een fatsoenlijk merk, dan normaal bier van één van de geldschieters…
lekbak zegt
@jack_abarth: doet Amstel ook mee dan?
audibentley zegt
Houd het dan in de Limburgse heuvels!
e1000bmw zegt
@audibentley: Is daar nog plek…?
wilbertg zegt
@audibentley: Ja! Dwars door Valkenburg, Cauberg omhoog, zou leuk zijn. En genoeg hotels in de omgeving voor de fans
MaartenD zegt
Almere? whahahahaha….Best leuk een F1 circuit in Almere, maar over een aantal jaren als het gedaan is met de carrière van Max Verstappen, zit deze plaats met torenhoge schulden met de gebakken peren!
drdrift zegt
@maarten020: jij zou niet meer reageren op f1 gerelateerde onderwerpen, beloofd is beloofd
madmarky zegt
Dat wordt zeker net zo’n doorslaand succes als het nieuwe Test Track Thedinga “circuit”.
Zolang er niet een oliesjeik achter zit ga je nooit genoeg geld bij elkaar krijgen voor zo’n complex.
Cabrioot zegt
Kunnen ze dan standaard het een natte baan race maken aangezien het toch al onder de zeespiegel ligt, zien we gelijk wie er echt kunnen sturen. Echter NL is veel te klein om serieus een F1 race te organiseren, publiek zal er wel voor te vinden zijn maar voor de rest is alles in NL anti auto, kijk naar het gezeur op en rond zandvoort met geluidsdagen etc
e1000bmw zegt
Als we nu allemaal autoblog-donateur worden, kan @autoblogger als geldschieter optreden. Eigen AB VIP tribune; ik zie het al voor me…
autoblogger zegt
@e1000bmw523i: ik ook:) goed plan!
lekbak zegt
@e1000bmw523i: ik als rasechte Nederlander klik wel een paar keer reclame aan. @autoblogger: hoe vaak moet ik klikken om 15 euro bij elkaar te verzamelen?
pixeltrooper zegt
F1 moet minder geld vragen per race (desnoods via minder geld uitkeren aan het eind vh seizoen), zo kan men meer publiek aantrekken door lagere ticketprijzen en kunnen de mooie circuits het betalen
e1000bmw zegt
@pixeltrooper: Haha! Jij stelt nu werkelijk voor dat de FIA haar verdienmodel moet aanpassen? :D
Design_Driven zegt
Typisch Nederlands. Ja, we gaan een circuit bouwen om met de grote mensen mee te kunnen doen. Waar bouwen we het, Almere….mmm’k. Wat gaan we bouwen, zoiets als Abu Dabi of China? Nee, Een plat stuk asfalt met een paar partytentjes er bij. Mmm’k
Doe maar niet.
jack_abarth zegt
@sketcher:
Echte hè.
Het circuit van Warneton Speedway ziet er nog professioneler uit!
drdrift zegt
@jack_abarth: dat kan niet! Vandermeersch en professioneel is een onmogelijke combi
BigBoy zegt
Prima idee! In 2019 is Lelystad airport ook omgebouwd tot volwaardige vakantie luchthaven dus ik zie de F1 pakketreizen al over de toonbank gaan voor buitenlandse fans en voor de Nederlandse fans is Almere vanuit het hele land goed te bereiken binnen een normale tijd. Hockenheim van de kalender dus iedereen naar Nederland :-)
bertorelli zegt
Waarom niet combineren met vliegveld Lelystad?
Het lange rechte stuk heb je dan alvast binnen.
willemseles zegt
Woon zelf nu 8 jaar naar volle tevredenheid in Almere (betaalbaar huis met oprit en garage en 2km van stadscentrum). Eerst de pluspunten : ruimte en bereikbaarheid,al zou dat enkel nog na Almere-buiten richting Lelystad kunnen langs de A6. Lelystad airport in 2019 klaar. In 2019 is ook de nu al sterk verbeterde en verbreedde Schiphol-A’dam- Almere snelweg klaar (11 rijbanenonder tunnel Gaasperdammerweg/A9). Moderne omgeving, veel ICT en knowhow zo’n baantje neer te leggen. Ze doen hier niet anders dan viaducten en wegen uitrollen.
Nadelen ; toch commentaar van de bevolking omdat die peperdure Floriade 2022 en het Witchworld kasteel in eeuwige aanbouw aan het weerwater/skyline Almere iedereen tegenstaat (we betalen toch mee bij mislukking), veel vliegen/muggen dat stuk in de zomer. Niet te vergeten tegenover natuurgebied Oostvaardersplassen.
Ik ben naar een F1 race en andere races op Zandvoort geweest, daar was de bereikbaarheid een drama, maar de allure bij zee indrukwekkender. Dat stuk polder is saai. Al kunnen de buitenlandse fans hier er een paar dagen extra aanbinden met Amsterdam 25km verderop.
De Coronel broers wilden al eerder hier een circuit beginnen, ook nooit meer iets van gehoord.
Nee, gok op 5% haalbaarheid. Sowieso kansloos in Nederland met de millieu-maffia. Jammer.
flutterby zegt
@willemseles: Maar waar in Almere dan? De gemeente is aardig vol gebouwd en na de huidige verbreding van de A6 mag Almere weer verder groeien. Dan is er meer ruimte in Lelystad of Zeewolde…
Overigens is het prima vertoeven in Almere, maar dat weten alleen de mensen die er wonen. Wie er niet woont hoort alleen over de gebieden in Almere waar je inderdaad niet wilt wonen, maar die regio’s hebben elke stad met meer dan 200k inwoners.
willemseles zegt
@flutterby: toch bij de Stichtse brug A27 aan de Almere/Zeewolde kant. Maar ,zie m’n bericht wat lager, kansloos. Zie :
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/142087/almere-wild-plan-voor-formule-1-circuit
groet
breakingpoint zegt
Het enige dat in Spa bruist is het water… Een circuit en F1 op de kalender veranderen daar niets aan…
kingjoop zegt
Zal een dure worden in onderhoud. Elke paar jaar is de boel verzakt.
biohazardracer zegt
Het idee is leuk maar haalbaarheid zal waarschijnlijk 1 grote teleurstelling zijn.
Ik loop ook niet echt warm van de layout van het circuit. Het bied imo niet veel spanning, weinig scherpe bochten, geen chicanes maar vooral veel rechte stukken en hoge snelheids bochten verder biedt de directe omgeving ook weinig spannends.
Nerekop zegt
Helaas, F1 in NL gaat nooit meer gebeuren. Teveel regeltjes. Te weinig animo om honderden miljoenen te investeren. Niets te zien dus, doorlopen allemaal!
Overigens zie de baan er wel uit als eentje waar je niet in kunt halen dus sowieso niet deze lay-out gebruiken!
Enige vorm waarin een circuit heeeeeeeel misschien levensvatbaar is in NL is het een gruwelijk goede lay-out geven en ergens in Limburg bij België en Duitsland in de buurt leggen. Vervolgens maximaal open stellen voor trackdays en fabrikanten om te testen. Anders zie ik het niet gebeuren.
nameless zegt
Waarom combineren ze dit idee niet met de plannen voor vliegveld Lelystad? Leg gewoon het circuit in het midden van de luchthaven neer en bouw de terminals en landingsbanen eromheen. Dan is er ook geen spraken van extra geluidsoverlast, de infrastructuur ligt er dan al en het zou ook nog eens een goed visitekaartje voor Nederland zijn. Stel je de mogelijkheden eens voor, taxibanen voor jumbojets over de racebaan en terminals met uitzicht op het circuit.
cloverleaf zegt
Als het ergens kan in NL dan is het in de polder. Weinig omwonenden (klagers) in de directe omgeving. Geen milieu obstructie als bijvoorbeeld in Zandvoort. Goeie bereikbaarheid. 8 miljoen inwoners binnen 1,5u rijden. Flevoland kan wel een boost gebruiken. Tweede Maasvlakte zou ook nog kunnen maar denk dat Almere een betere optie is
metalmike zegt
@cloverleaf: Er is geen milieuobstructie in Zandvoort, het zijn mensen in omliggende gemeenten als Bloemendaal, Heemstede en Haarlem die miepen over geluid als de wind verkeerd staat.
Gaat heen, het circuit ligt er sinds 1939, de meeste mensen zijn er pas na die tijd gaan wonen. Zelfde als klagen als je naast een café gaat wonen.
cloverleaf zegt
@metalmike:
Het ligt in de duinen naast het Nationaal Park Kennemerduinen. Dus evt groei van CP Zandvoort gaat onmogelijk worden. In de Flevopolder heb je bijna geen omwonenden en geen natuurparken in de buurt. Daarnaast veel beter aan te rijden dan Zandvoort.
jeffreyd zegt
Wouden ze een aantal jaar geleden niet ook al een kunstmatige berg bouwen in Flevoland? Gekkies!
Erik zegt
Het kán in Almere …
Bart_V zegt
Ziet er technisch uit met al die hoogteverschillen als ze die gtindbakken ook asfalt uitloop zones zijn is het ook nog een keer leuk om met trackday met je eigen auto er overheen te knallen
Vind de nurburgring maar eng om met men eigen auto overheen te gaan
willemseles zegt
Helaas , ik neem m’n eerdere 5% kans op realisering geheel terug.
Eén van de 2 fantasten heeft een tandenbleekpraktijk en het moet gaan liggen bij de Stichtse brug Almere/Zeewolde. Daar is amper ruimte behalve voor dure produktiehallen. Zie omroep flevoland.
dennisdd zegt
Hebben jullie gezien wat het kost? Maleisië stopt omdat ze 91 miljoen per race moeten betalen. Alleen de afdracht. Daar komt het circuit en organisatie nog bij. Ik ben F1-fanaat. Heb meerdere races bezocht en…. er is geen reet aan. Leuk om rond te lopen, maar niet om race te kijken want je ziet niks.
bastiaano zegt
Iemand heeft een middagje met SketchUp gespeeld
sracert zegt
Zo dat wordt weer een hogere schuld berg afgeschoven op de belasting betaler!. Ook nog even het nieuwe Feynoord Stadion op de belasting betaler afschuiven en hoppa de belastingen gaan weer omhoog incl. de schuldenberg. Wat een fantasten in Rotterdam en Almere, totaal onwerkelijk, gelijk opsluiten mensen met dit soort ideeën zonder eigen poen. Dan kunnen ze de komende 10 20 jaar de buitendijken ophogen met een schep!.
tryme zegt
Moet wel zeggen de linkse bocht op het einde achter de pitstraat ziet er wel top uit, met de licht schuine “Nescar” helling, zou die bocht graag eens tijdens een effectieve race willen zien, echt vet!!
lovecars zegt
Ik vind het een goed idee! Doen. Kom op met dat geld regering van Nederland.
exevium zegt
Lijkt me toch alsof iemand in SketchUp de mooie bochten van de kalender aan elkaar heeft geplakt. Leuk, maar hoe dichtbij realiteit is dit? Moet wel zeggen dat alleen het model al indrukwekkend is. Doe ik ze niet na.