







De broertjes Hans en Fritz Schlumpf, twee Elzasser autoverzamelaars met een serieuze Bugatti-tic, kwamen op autoblog al eens voorbij, nadat appeltje met zijn camera door het museum in Mulhouse was gewandeld. Ter aanvulling vandaag een extra setje foto’s van de Schlumpf-collectie.
Veel toepasselijker had het niet gekund: een verzameling auto’s van twee broers met een achternaam die zich als ‘smurf’ laat vertalen, en die ook nog eens overwegend blauw is. Tsja, dat krijg je, als je je op Bugatti’s toelegt. Hun volledige collectie behelsde zo’n 600 auto’s, waarvan een kwart het Bugatti-hoefijzer droeg.
Overigens waren deze heren niet zo Frans-Duits (Elzas-Lotharingen is nu definitief Frans, vroeger was het Duits) als hun namen deden vermoeden. Het waren mannen met Zwitsers bloed, die beiden in Omegna, Italië geboren waren. Hans (links), die eigenlijk Giovanni heette, stierf in 1989, zijn broer Fritz, die als Federico geboren was, stierf drie jaar later.
Op de foto zien we: de Type 32 ‘Tank’, de Type 35, de Type 41 Royale, die in Nederland is gerestaureerd, een Type 251, en een Type 57S. Stiekem is er ook nog een Peugeot Bébé tussen gefrommeld.
Toch een welkome afwisseling op de 137ste speciale editie van de Veyron, nietwaar?
pr0n?
@thomcarspotter: Jij bent nieuw op het internet?
@quattromeister: nee, maar daarvan heb ik nog nooit gehoord.
@thomcarspotter: weet het ook niet…. Zie t wel vaker.
@jweelden: pr0n = p0rn = porn = porno = pornografie = seksueel getinte content bedoeld voor volwassenen
@sirmustang: moest het dan niet gewoon p0rn zijn?
@thomcarspotter: kan allebei
Hé, vroeger waren de wielen juist smal en groot!… valt me ineens op.
@mazdarx8: dat komt denk ik omdat de koetswielen van daar weer voor dat ook al hadden. Het wiel is van oorsprong hoog en smal
Echt een prachtig museum. Ben er een paar jaar geleden geweest, echt een aanrader voor de liefhebber van oude auto’s. Je kan er echt van opening- tot sluitingstijd rondlopen
@subarufan: dat kan bij de AH ook!
@ropbp: En dan kun je ook nog gratis koffie pakken. Durf te wedden dat je geen gratis pleur krijgt in dit museum.
Dacht dat al thani alleen van moderne autos hield:p
Die “tank” vond ik vroeger altijd een prachtig ding, jammer dat de naam Bugatti nu voor altijd een naar bijsmaakje in de mond geeft.
@norge:
staan vast nog wel wat Hispano,s of Voisin,s tussen ..
en idd .. Bugatti had beter dood kunnen blijven ..
@norge: Er stond ook een Tank op de InterClassics begin januari. Nog nooit had ik iets gevoeld bij Bugatti, maar deze sprak wel tot de verbeelding. Direct fan van dit model!
En misschien kon de Veyron beter de naam Bugatti niet dragen, maar het was/is wel een grensverleggende auto in technisch opzicht (zeker voor op straat). De luxe en prestaties bij zulk comfort (geen idee persoonlijk) zijn nog ongekend. Dat maakt het in ieder geval een type/model dat de naam Bugatti zou kunnen dragen; en ik vind waardig ook.
Waarschijnlijk willen sommigen me hiervoor stenigen, maar ik vind de meeste helemaal niet zo schokkend mooi.
@fant:
duur = mooi ..
dus niet raar gaan doen en tegen alle autoblog logica in gaan ..
Oké, hoeveel geld hadden zij te besteden:o
@jozefhan:
goh .. da,s toevallig ..
dat vroeg het Franse nazi-regime (vakbond) zich ook af ..
@jozefhan: Als je je werknemers uitbuit en de toko failliet laat gaan kan je veel geld aan auto’s besteden. Uiteindelijk hebben de vakbonden het toen nog geheime verzamelproject van de broertjes ingepikt en als museum geopend om de achterstallige lonen te kunnen recuperen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cité_de_l'Automobile
@Vincegail:
LOL .. inpikken konden ze idd wel ..
achterstallige lonen betalen .. whahahahahaha .. nooit van zijn levensdagen ..
@lincoln:
Dat was de officiële uitleg….
The Royale please! Witch Cheese.
@E34M5Touring: With dus.
@E34M5Touring: Lol, ‘cause of the metric system, clever boy…
Word eens tijd voor een compleet nieuwe model van Bugatti
@rsvbf1: even geduld, ze moeten de Galibier nog helemaal hertekenen.
Tegenwoordig, moeten we het doen met de Veyron, welbekend van het circuit, nee dus!
Vroeger werd je bekend door race’s te winnen, tegenwoordig moet je gewoon de duurste auto bouwen.
Een Veyron, wordt nooit meer waard, terecht de auto heeft geen verhaal, een ouwe bugatti wel.
Met een woord geweldig museum ben er vorig jaar geweest heb bijna een heel 2 gb kaartje vol geschoten aan foto’s
Toch wel toepasselijk, die smurfblauwe koetsjes als he Smurf heet…
Smurf is met een r, niet met een l
Moet er zeker eens heen. 90 minuten van mijn huis. 2 weken geleden bijna geweest, maar mijn vriendin moest in Basel werken (<30 min verder op) en ze was er duidelijk klaar mee. Het werd dus pils drinken ipv auto's kijken.
Is Stroumpf nier de Franse benaming voor smurf? In het Duits is het gewoon Smurf.
@rufctr01: om precies te zijn is het Schtroumpf in het Frans
@rufctr01: In Duits is het Schlümpf dacht ik…
De twee meest ULTIEME Bugattisten die er ooit geweest zijn.
En 1e klas romantici, Bugatti komt uit deze streek, de roots van het merk Bugatti liggen daar en Ettore Bugatti was ook de ontwerper cq uitvinder van de Peugeot BeBe die er daarom staat.
Wat ik niet wist is de achtergrond van beide broers, dat ze uit Tessin (ZwI-talië) afkomstig zijn.
En tot mijn enorme schaamte moet ik bekennen dat ik het museum nog nooit heb mogen bezoeken, dat terwijl ik er gisteren op een steenworp langsgereden ben.
Maar ja, dawasvoorutwerruk he !
Het verhaal van de teloorgang van hun textielfabrieken, wel eerder een imperium, is deels te wijten aan hun Bugatti-verzamel woede, waarvoor ze veel geld uit hun bedrijven hebben ontrokken.
De andere kant was een keihard economisch gegeven : zo’n beetje de gehele textiel business, speelt zich hede ten dage af in Azië
Ik ben hier toevallig vorige week nog geweest. Ik zal de video doorsturen als ie op YouTube staat!
Ben hier pas geweest!