Legendarisch. Iets maken dat zó briljant is, dat het onderdeel uitmaakt van de tijdsgeest.
De meeste mensen zullen de film ‘The Matrix’ wel kennen. Die film sloeg in als een bom. Zowel de criticasters als het grote publiek konden de film uitermate goed waarderen. Probeer dat maar eens te evenaren. Hetzelfde probleem had Ferrari met de F40. Bij deze auto klopte alles dusdanig dat Ferrari de tijd nodig had om met een respectabele opvolger te komen. Voor één ieder die denkt dat de F40 een uiterst zeldzaam speeltje was dat maar twee dagen leverbaar is geweest: neen. Ondanks dat het een bijzondere auto was, stond deze gewoon in de prijslijsten van 1987 tot 1992. In deze periode hebben 1.311 exemplaren de fabriekspoorten in Maranello verlaten. De raceauto’s werden zelfs tot 1996 geproduceerd.
Enfin. Wat doe je daarna? ‘The Matrix: Reloaded’ was voor de fanatiekeling nog te behappen, maar het grote publiek haakte af. Bij de opvolger van de F50 haakte de interesse ook af. Nog steeds lijkt het een miskende auto, terwijl het een compleet nieuwe en behoorlijk revolutionaire auto was. Waar de F40 nog een doorontwikkeling was van de 288 GTO, werd er nu een totaal nieuwe basis gebruikt. De F50 was een van de eerste auto’s waarbij grotendeels koolstofvezel werd gebruikt. Net als de McLaren 650S en Alfa 4C had de F50 een carbon tub, waar de passagiers zitten. Daarom heen is de rest van de auto gebouwd.
Het motorblok zat hier tegenaan geschroefd met achter het blok een subframe voor de achterwielophanging. En wat voor motor! Onder BMW-fans word er wel eens geopperd dat de S85B50 een blok is met F1 invloeden, maar eigenlijk is alleen de cilinderconfiguratie dat. De 4,7 V12 van de F50 had écht een blok direct afgeleid van de 333 SP langeafstand racer, wat op zijn beurt gewoon een uitgeboorde F1 motor was. De motor was in de Ferrari 641 F1 auto 3,5 liter groot. Nigell Mansell en Alain Prost wisten met die motor in 1990 6 overwinningen te boeken.
Dit alles ten spijt was de F50 meer ‘Matrix Revolutions’ in plaats van (bijvoorbeeld) The Godfather Part II. Op zich was de F50 geen slechte auto. Maar net als bij Jordi Cruijf ga je onbewust toch de vergelijking maken. Op papier had de F50 alles in zich om een winnaar te zijn. Een koolstofvezel chassis, een atmosferische V12, een handbak en een gigantische vleugel. De soundtrack zo mooi dat je deze in FLAC kwaliteit op de harde schijf wilt branden. Met 520 pk had de F50 meer vermogen dan de F40 (op papier) terwijl het gewicht min of meer gelijk was.
Het was niet zo dat er iets niet klopte aan de F50. De F40 klopte gewoon beter. Dat niet alleen: de F40 zou wel eens sneller kunnen zijn. Diverse tijdschriften vragen bij importeurs en de fabriek proefritten aan met zowel de F40 als de F50. Deze kregen nee op hun rekwest. Een rondje Fiorano met de F50 kan, maar een F40 was niet beschikbaar. Ferrari had ongetwijfeld zelf de dubbeltest al gedaan om tot de conclusie te komen dat de F40 sneller (en spectaculairder) was. Aangezien alle 399 exemplaren van de F50 al voortijdig waren uitverkocht en de ontwikkeling een godsvermogen had gekost besloot Ferrari een nieuwe tactiek toe te passen. Namelijk voorkomen dat er ook maar iemand een F40 en F50 naast elkaar zet.
In deze tijden van YouTube, Vimeo en ABHD is dat natuurlijk onmogelijk, maar vroeger waren er maar twee instanties die auto’s testen: autoprogramma’s en autotijdschriften. Nadat Ferrari de F40 niet wilde uitlenen voor een vergelijkende test besloten de instanties aan te kloppen bij dealers en eigenaren. Deze hadden van Ferrari een brief gekregen waarin expliciet stond omschreven dat zij hun Ferrari absoluut niet mochten uitlenen aan Car & Driver, TopGear of AutoBild. Mochten zij dit wel doen dan kwamen ze automatisch niet in aanmerking voor een andere limited edition Ferrari. Deze tactiek hanteert Ferrari nog altijd tot op de dag van vandaag. Vandaar dat de LaFerrari het niet mocht opnemen tegen de 918 en P1. Ook is Ferrari voorzichtig met het uitlenen aan auto’s voor vergelijkende tests. Zo verlenen ze geen twee modellen voor zogenaamde supertests. Dat zou namelijk betekenen dat er sowieso één Ferrari niet zou winnen…
Nog een reden waarom de F50 minder legendarisch is dan de F40, is wellicht vanwege het ontbreken van een racehistorie. De F40 LM en F40 GTE waren redelijk succesvol op de internationale circuits. Ironisch genoeg was het helemaal niet de bedoeling van Ferrari om te gaan racen met de F40. Toevallig was het een behoorlijke competitieve auto. Nog ironischer is het feit dat er bij de ontwikkeling van de F50 wél rekening gehouden werd met toekomstige race-activiteiten. De reden dat Ferrari uiteindelijk niet meedeed lag niet aan Ferrari zelf, maar aan Porsche en Bernie Ecclestone. Ferrari heeft namelijk wel degelijk een McLaren F1 GTR tegenhanger gebouwd. Dat was namelijk de Ferrari F50 GT, ook wel F50 GT1 genoemd. En die auto was werkelijk briljant.
De reglementen stelden dat de BPR klasse raceauto’s moesten voldoen aan een hele hoop regels om de competitie een beetje eerlijk te houden. Zo was het van belang dat auto gerelateerd was aan een straatauto. Er was wel genoeg ruimte om met een spectaculaire auto op de proppen te komen. En de F50 GT was zéér spectaculair, werkelijk alle registers werden los getrokken.
Er werden drastische maatregelen genomen om de aerodynamische en mechanische grip te verbeteren. Om met het eerste te beginnen werd de F50 flink verlaagd, de totale hoogte bedroeg minder dan 110 cm. Dallara was verantwoordelijk voor de wielophanging. Het interieur van de standaard F50 was alles behalve extravagant en luxe, maar voor de GT werd echt alles eruit gehaald. Het koolstofvezel chassis bleef echter wel gelijk. Mede hierdoor was het gewicht extreem laag, namelijk 909 kilogram schoon aan de haak. Dat is lichter dan een nieuwe Alfa Romeo 4C Spider of Lotus Elise S.
Centraal punt van bewondering was wel de motor. Dit was nog altijd dezelfde atmosferische V12 met 4,7 liter, zij het in zeer aangepaste vorm. Het vermogen werd verhoogd naar maar liefst 750 pk. Ja, je leest het goed: een 4,7 liter V12 zonder turbo’s. Het ontbreken van turbo’s was ook te herleiden uit het getal om de trekkracht aan te duiden: slechts 529 Nm. De overvierkante motor (boring is groter dan de slag) was een toerenjager eerste klas. Het topvermogen werd gehaald bij 10.500 tpm. Er zijn motorfietsen die dat niet halen.
Er werden 6 chassis’ gebouwd. Voor de keuring van de homologatie werd er één exemplaar afgebouwd. Deze voldeed aan alle eisen en gestelde normen. Kortom, er stond niets in de weg om de F50 GT1 een glansrijke carrière te bezorgen. Toch kwam de F50 GT er niet. Ferrari heeft er namelijk een hekel aan om te verliezen. Te verliezen van hun eigen modellen van weleer (de F40 dus). Of het verliezen van concurrerende racestallen. Maar voor Ferrari is niets erger dan verliezen van Porsche.
En de kans was groot dat Ferrari het ging afleggen. Op één of andere manier had Porsche een 911 GT1 weten te homologeren. De auto had de uiterlijke kenmerken van een 993. Porsche, alsmede Ferrari wisten donders goed dat deze auto niets te maken had met welke 911 dan ook, op de koplampen en achterlichten na, dan. De 911 GT1 was technisch gebaseerd op de 962, één van de meest succesvolle langeafstandsracers ooit gebouwd. De 911 GT1 bood dezelfde mix van snelheid en bizarre betrouwbaarheid. Ja, er kwam weliswaar een 911 GT1 Strassenversion, maar dat was gewoon een Le Mans racer met kentekens en een begrenzer. Hetzelfde gold voor de door HWA gebouwde CLK-GTR. Dit verhaal heeft nog een interessant staartje. Want het is op zich vreemd dat deze auto’s wél werden toegelaten.
Het verhaal wil dat ene B. Ecclestone hiervoor flink heeft zitten lobbyen. In de jaren ’90 was deze nobele Brit bezig met het professionaliseren van de Formule 1. Om de koningsklasse van de autosport interessant te houden was het aanblijven van de Scuderia Ferrari van levensbelang. Ecclestone wilde dat Ferrari zich alleen op de F1 zou focussen om daar weer successen te boeken. Althans, zo zou je het kunnen zien. Want het is aannemelijk dat Ecclestone er geen zin in had dat Ferrari zich zou voegen in het gevecht met Jaguar, McLaren, Porsche en vele andere klinkende merknamen. Met name omdat hij geen commercieel belang had in die raceklasse. Niet geheel ontoevallig werd niet veel later de BPR raceklasse ‘vervangen’ door de FIA GT klasse, waar Ecclestone wél een vinger in de pap had.
Ferrari besloot daarop het hele F50 GT1 per direct af te blazen. Van de zes chassis’ werden er drie aan de kant gezet. Twee chassis’ werden af gebouwd waardoor het totaal tot drie exemplaren kwam. Deze werden te koop aangeboden aan drie trouwe Ferrari verzamelaars. Twee in de VS en eentje in Japan. Dus geen verzamelaars die Ferrari’s hadden uitgeleend aan de pers voor vergelijkbare tests. De vraagprijs is nooit bekend gemaakt maar het moet stratosferisch hoog zijn geweest. Volgens Ferrari was de prijs gelijk aan een F50 ‘plus een beetje’. Voor sommige mensen is een miljoen een beetje. Een clausule in het koopcontract was dat de F50 GT nooit en te nimmer ingezet mocht worden voor een race.
Zonder het bedoeld te hebben had Ferrari een nieuwe niche bedacht. Die van de peperdure trackspeeltjes waar je verder niet zo veel mee kan. Zowel Ferrari (FXX, FXX K), Maserati (MC12 Corsa), Lamborghini (Sesto Elemento) en Pagani (Zonda R) hebben succesvol gebruikt gemaakt van deze formule. Kortom, zelfs met een geflopt raceproject wist Ferrari uiteindelijk een nog een flinke winst te maken. Hoe typisch.
bouwvakkert zegt
Wat is het eigenlijk ook een walgelijk merk, enkel de autos die ze bouwen zijn tof.
Shenkie zegt
De F50 wat een wagen! Minder mooi dan een F40 maar man dat geluid, alleen al daarom zou ik hem boven een F40 verkiezen! Kijk- maar vooral luistertip: https://youtu.be/XcSnaHcAlKU
porsche993 zegt
Klink niet onaardig.
https://www.youtube.com/watch?v=H0M73wYuD6k
stephane8200 zegt
@porsche993: zo! Dat is gaaf. Die kerel in de F355 gaat er ook goed voor.
davelepeef zegt
@porsche993: DIT, DEZE!!! Dit is de mooiste soundtrack die ik ooit heb gehoord, de crappy kwaliteit ten spijt. Filmpje is al stokoud… Geniaal dat je eerst die LM langs hoort/ziet komen, gevolgd door een de allermooiste automotive jank ooit. Op afstand notabene. Tot ‘ie langs komt. En dan die downshifts… Tranen in m’n ogen!!!!
porsche993 zegt
@davelepeef: Nog eentje dan. Ook in crappy kwaliteit helaas, maar er zijn nou eenmaal weinig video’s van.
https://www.youtube.com/watch?v=BIW6HD2fvLA
wjeurs zegt
@davelepeef: LM (welk merk?) langs ziet komen? Begrijp ik t goed en wordt er gefilmd van uit de F50GT? En met LM bedoel je de eerste auto die hem inhaalt?
davelepeef zegt
@wouterjeuring: :S Heb je het filmpje bekeken? Er wordt gefilmd uit een open 355. Deze wordt eerst ingehaald door een F40 LM (schijnbaar), welke al een leuk geluid laat horen tijdens het passeren. Maar het gave is dat je die F50 GT al hoort janken terwijl ‘ie nog achter de 355 rijdt, en als ie voorbij is dan hoor je ‘m nog duidelijk terwijl ‘ie al aardig doorgereden is. Het is gewoon Een F1 blok met wellicht een andere overbrenging, het blok lijkt wat minder snel door de toeren heen te gaan.
wjeurs zegt
@davelepeef: Ja ik heb hem gekeken maar kon niet in hogere resolutie dan 144p streamen door slecht internet. Daarom begreep ik t niet helemaal ;)
jorden zegt
simpelweg is Ferrari het enige merk ter wereld die dit soort buitenaardse creaties kan ontwikkelen. Beter duur dan niet te koop.
rrk147 zegt
Ja de F50! Hoe wel de gewone door menigeen wordt verafschuwd, vind ik hem toch wel erg mooi. En was ik vooral als 11 jarig jongetje erg blij dat ik hem voor Sinterklaas kreeg. Wel in schaal 1:18, van Bburago, dat dan weer wel…
drdre1 zegt
@rrk147: zekers! Ik ook, ook van Bburago. De F50 was qau vorm/designtaal een logische opvolger van de F40. Maar of hij net zo goed was….
kennone zegt
Die heeft volgensmij echt een dikke soundtrack!! Ik ga hem googlen!
mennok zegt
@kennone: gaaf!
kennone zegt
@mennok: Ja he :)
Edge zegt
Wist je dat dat trekje zelfs zo ver gaat dat men bij de licenties voor racegames expliciet in het contract laat opnemen dat, mocht een Ferrari op de cover staan, deze áltijd vooraan moet rijden? Ook dat hanteren ze heden ten dagen nog. Zie bijvoorbeeld de covers van de officiële F1 games. Ondanks dat Ferrari de laatste jaren geen kampioen is geworden, rijden die auto’s wel gewoon vooraan op de cover. Als er iemand anders vooraan rijdt, is Ferrari niet op de cover te spotten.
Maar goed, terug naar het échte onderwerp: Leuk artikel! De F50 is toch wel een beetje het ondergeschoven kindje. De 288 wordt geroemd als de eerste supersportwagen van Ferrari, vergelijkbaar met wat we nu hypercars noemen. De F40 wordt door velen gezien als de beste auto uit zijn tijd en is zo iconisch dat die wagen voor een hele generatie mensen (niet eens specifiek autoliefhebbers) synoniem staat met Ferrari en de term sportwagen in het algemeen. De Enzo, hét automotive eerbetoon aan oprichter Enzo Ferrari. En de LaFerrari is het beste wat Ferrari anno nu te bieden heeft.
En dan de F50. Vergeten door velen, minder bekend bij de niet-autoliefhebbers dan de Enzo, Laffe en F40. En hoewel het zeer jammer is, is het ook niet zo gek. De supercarwereld had op dat moment een andere koning; de McLaren F1. Als je niet alleen de F40 moet opvolgen, maar ook nog eens tegen de McLaren F1 moet opboksen heb je natuurlijk een onmogelijke taak.
Jammer? Ja, ergens wel. Maar dat doet voor mij niks af aan de begerenswaardigheid van de F50.
gerjan zegt
Voor mij de F50. Laat de F40 wel staan
goodfellar1 zegt
Wist niet dat er een gt versie bestond, ziet er wel een stuk beter uit!
mundus zegt
Wat mij betreft toch wel de spectaculairste raceklasse van de afgelopen 25 jaar. Ergens hoop ik dat het ooit nog eens terug zal keren, alleen al om het feit dat er dan weer gestoorde straatlegale creaties worden gemaakt.
maferick74 zegt
Dus er zijn 3 rijdende exemplaren ….. en nog 3 waarvan er 1 gebruikt is om de homolegatie te realiseren en dan nog zou Ferrari hierop winst hebben gemaakt. Dan vallen de onderzoekskosten waarschijnlijk best mee. Of de nieuwprijs zal heul heul veel beetjes hoger geweest zijn dan de normale F50 heeft gekost. Het is mijn droomauto. Waarschijnlijk zou ik eerder een Ferrari 250GTO’64 kunnen bezitten dan een F50 GT1. Zucht
davelepeef zegt
@maferick74: nou ja, van allebei de auto’s zijn bestaan er drie, dus de kans dat er eentje te koop komt is wat dat betreft gelijk. De 64 GTO is volgens mij “goedkoper” dan de ’62 versie, maar lijkt me nog altijd een stuk duurder dan deze F50. Je kan met een GT1 auto niet zoveel behalve trackdays of clubdagen…
willeme zegt
@maferick74:
Er zijn drie exemplaren gebouwd. Daarnaast zijn er nog drie chassis’ gebouwd. Maar vanwege bovenstaande redenen niet afgebouwd.
begbers zegt
Lekker leesvoer dit!
mark_otten zegt
Voor het eerst dat ik de F50 echt mooi vind. Wat een bruut beest deze F50 GT1!!!
reggie-boy_rood zegt
Allemaal leuk maar wat heeft die afslank pil hier mee te maken onderaan de tekst?
hassani zegt
@reggie-boy_rood: de F50 GT is een afgeslankte Ferrari;)dus dat klopt wel
pomoek zegt
Interessant artikel. Ferrari van blijft een bizar bedrijf. Bang om te verliezen. Als dat gemeengoed zou zijn hadden we slechts een team in de f1. Dat is dus waarom ik niet zoals velen leegloop van het merk Ferrari.
Chickens.
papa zegt
1 amerkaans exemplaar is dubbel gereden, toen deze terugkwam na reparatie in maranello had deze 950 pk bij 10,5k tpm
Rohrl-fan zegt
Persoonlijk heb ik de F50 hoger zitten dan de F40, hoewel ik beide wagens natuurlijk wel geweldig vind.
Dat de F40 zich verdienstelijk gemaakt heeft als racewagen is dan weer niet zo verwonderlijk, aangezien de ‘missing link’ tussen de 288 GTO en de F40 de 288 GTO Evoluzione was, een auto waarmee het wel de bedoeling was om te gaan racen.
Net zoals bij de F50 GT in dit artikel is het ook bij de GTO Evo jammer genoeg nooit zover gekomen omdat de Groep B klasse afgeschaft werd.
Mijn complimenten aan Autoblog en @Willeme trouwens, dit zijn met afstand mijn favoriete artikels op deze site.
mrmiyagi1982 zegt
Heel leuk artikel. En ik vind ferrarri’s geen zak aan. Behalve de f40 en sinds nu de f50 gt1
ferrari94tr zegt
Op de driekwart van achteren foto lijkt de f50 wel heel op een egg
papa zegt
@ferrari94tr: een egg lijkt dan op een f50 gezien die veel ouder is
bassx zegt
F50 is voor mij dé Ferrari en is ook de meest onbegrepen Ferrari. Maar gelukkig krijgt het 20 later steeds meer waardering. Goed investeringsobject, binnen aanzienlijk korte tijd is de waarde verdubbeld.
robbie123 zegt
Een héél verhaal, maar eigenlijk is die hij zo lelijk als janken… Een échte V12 is dan wél weer leuk! Maar dan van Lamborghini
jobsideways60 zegt
War is het toch een heerlijke bak
kwatkam zegt
Bijzonder fraaie auto. Ik wil er nog steeds een 1/18 model van hebben, maar bestaat helaas niet in diecast. Dat wordt dus zelf bouwen.
davelepeef zegt
@kwatkam: zeker wel. Je moet alleen ff in de buidel tasten. Ik ga ff zoeken, weet de bouwer ff niet…
willeme zegt
@davelepeef en @kwatkam:
Kijk eens:
http://veiling.catawiki.nl/kavels/349371-fujimi-resin-collection-schaal-1-18-ferrari-f50-gt-rood-met-zwarte-velgen
davelepeef zegt
@willeme: ik vind mijn voorstel leuker :)
kwatkam zegt
@willeme: @davelepeef: Ik ken de Fujimi, is resin, nieuwwaarde 200 euro. Mooi model, maar alles zit dicht. APM ook, ongeveer 1000 euro, maar teveel fouten. Op dit moment is een bestaande F50 verbouwen de enige optie voor een detail model met open delen. Er staat een open item op Modelbrouwers en kwam laatst een Youtube filmpje tegen: https://www.youtube.com/watch?v=YiAZBJbZ73Y. Nogal groffe bouw, dat kan beter. Voorlopig ben ik nog met een Ford GT90 bezig, daarna is deze F50GT zeker een optie.
davelepeef zegt
@kwatkam: da’s waar, beiden zijn gesloten. Maar wat mankeert er dan aan de APM? Ik zie wel wat minder knappe exemplaren maar dat zijn volgens mij dan geen factory builts. Ik ken de GT niet in detail maar zag niet zo snel verschillen? Zou zelf graag de Make Up 1/43 hebben, die is qua vorm ook niet 100% maar wel de mooist afgewerkte in deze schaal – dat maakt het makkelijk :)
Die verbouwde Bburago is een leuk concept; snap alleen niet dat ‘ie relatief uitgebreid gedetailleerd is maar zó slecht is afgewerkt. Moet je goed kunnen anders is het werk leuk, maar het resultaat niet :) Maar, een GT90, dat hoor je niet vaak! Bijzondere keuze!
kwatkam zegt
@davelepeef: Ik heb een APM model op Marktplaats te koop gezien en dat model klopte op veel details niet. De neus, koplampen, spiegels, zijinlaat enz. De Fujimi lijkt beter. Maar de F50 is best een lastig model. Ik heb nu 3 donor modellen van de F50, Bburago, Hotwheels en Maisto. Maisto is bijv. de enige die de koplampvorm goed heeft.
davelepeef zegt
@kwatkam: zoek naar APM, ken het merk van naam maar verder niet, ben meer bekend met 1/43. Ze bouwen schitterende modellen van meestal sportieve Ferrari’s. Prijskaartje bungelt rond de 1000€, en met bungelen bedoel ik +/-500€. Maar, dan heb je wel wat.
Op 1/43 is het mooiste model van Make Up/Eidolon. Die kost je minstens 200,-.
papa zegt
Er bestaan er dus 3, een is een f50gt1 en de andere 2 zijn f50gt’s.
The F50 GT1, as the first chassis, is more powerful than the other two stock F50 GT, because as you know it has been rebuilt after a crash and then powered-up to 950 hp (at least, some say it’s even more)
Deze gt 1 heeft dus een betere pk gewichtsverhouding dan een one:1
willeme zegt
@papa: De F50 GT is de officiële benaming. F50 GT1 wordt ook wel eens gebruikt, maar niet door Ferrari.
De motor werd op 750 pk om het enigszins tijdvak te houden.
Er is er eentje inderdaad gecrasht. Naar het schijnt is er een van de overgebleven chassis’ gebruikt om de auto weer op te bouwen. Deze had idd nog meer vermogen. Moet wel een absoluut monster zijn om te rijden!
goodolddays zegt
Absoluut één van mijn favoriete auto’s zoveel beter dan een “gewone” F50…
alfablog zegt
Ooit komt er nog een Ferrari. Zo magisch.
Dutchdriftking zegt
Deze F50 zou ik toch serieus graag willen!
trolle zegt
Heb de f50 altijd mooier gevonden dan de f40. Maar deze f50gt is wel een topmodel
blo3to3t zegt
Gaaf hoor, ik had van bburago schaalmodellen van zowel de F40 als de F50 met daarbij ook nog de testarossa..
viezefreddyw zegt
Zeg @willeme, ik steek nog even een veer in je reet door te zeggen dat dit weer fenomenaal hebt geschreven. Erg prettig te lezen, leerzaam en af en toe even een geintje er tussen. Erg leuk.
De auto zelf is echt fantastisch, wat een machine. Voor de rest ben ik het alleen maar eens met @bouwvakkert. Een walgelijk merk met al hun regeltjes en gekke ideeën, maar de auto’s die ze bouwen zijn fantastisch!
pinut187 zegt
Schitterend geschreven artikel, top!
desjonnies zegt
Bedankt @Willeme.
Ik houd van Ferrari, wel hield meer van Ferrari, mocht af en toe een stukkie rijden met die gele, kweeniewelkmodel, naar hij had origineel zijn achterlichten onder een zwarte grille zitten maar was omgebouwd naar de reesversie.
En daar zit hem nou net de kneep net Ferrari, als ik zo alles lees, GEEN vergelijkings tests, vooraan rijden bij computerspelletjes; dan zijn het een zootje rechtsgeleerden, advocaten en Farizeërs geworden (school met den bijbel term) die toevallig een autofabriek bestieren, geheel tegen de geest in van de oprichter.
Enzo wilde racen.
Alleen maar racen
En nog eens racen.
Vele boude uitspraken zijn op zijn conto geschreven, om de legende Enzo zo mogelijk nog groter te maken.
Eentje wil ik u er niet onthouden over zijn idee van productiewagens : We zullen altijd een paar honderd sukkels vinden die onze auto’s kopen, kunnen wij weer racewagens bouwen.
Dit zouden de huidige bestuurders zich eens ter harte moeten nemen.
Een Ferrari wil de zon achterna, Avanti !
wjeurs zegt
Geil ding
tazmania zegt
Schitterend verhaal, heerlijk geschreven!
dunhozzie zegt
Heiligschennis eerste klas natuurlijk, maar een F40 engine swap met een F50….. Dus de looks van de 40, maar die porno motor van de 50. Doe me er maar 1.
JaxDryke zegt
Je bent pas een echte baas als je de F50 Bolide hebt mogen aanraken :)
Rohrl-fan zegt
@JaxDryke: Jammer genoeg is dat project nooit verder gekomen dan een mockup.
Tuono zegt
Interessante geschiedenis :).
Maar euh… ”Bij de opvolger van de F50 haakte de interesse ook af.”