







Jaguar beschikt met de F-Type over een behoorlijk indrukwekkende bolide, maar valt desondanks vaak terug op zijn roemruchte verleden. Zo ook met de Mk2.
Denk je aan mooie, klassieke Jaguars, dan komt de E-Type waarschijnlijk als eerst bij je op. De Mk2 is ietsje ouder, maar heeft ook zo zijn charmes. In ieder geval wel voor Jaguar-ontwerper Ian Callum, die de oldtimer onlangs in een nieuw jasje stak en liet restaureren door Classic Motor Cars. Daar zou het bij blijven, tot bleek dat de interesse in de creatie van Callum wel erg groot was.
CMC ging om de tafel met Callum en overlegde of hij het zag zitten om zijn interpretatie van de Mk2 alsnog op de markt te brengen als gelimiteerde serie. Dat zag de ontwerper wel zitten en dus wordt er na de E-Type Lightweight nog een oer-Jaguar opnieuw in productie genomen.
Het is nog onduidelijk hoeveel nieuwe Mk2’s er uit de werkplaats van CMC zullen rollen, maar je zult er in ieder geval flink voor moeten betalen. De Mk2 van CMC kost namelijk zo’n 470.000 euro.
Prachtig,alleen jammer van de bumpers uitlaat en wielen.
@vvti: ik denk dat je met zo’n prijs wel andere bumpertjes en uitlaatjes mag hebben
@stancedjetta: Als ze echt nieuw gebouwd worden – en dus geen oldtimer die gerestaureerd wordt – moet ie natuurlijk wel aan wat meer regels voldoen dan tevoren. Ik denk niet dat dat lukt met de bumpers van vroeger…
Leuk voor de amerikan die dit ‘cute’ vinden bij gebrek aan een brein dat woorden zo lang als ‘adorable’ kan verwerken.
Begrijp me niet verkeerd ik vind de MKII een mooie wagen en ik geloof oprecht dat de ophanging, motor en remmen aangepast zijn zodat ze de prijs rechtvaardigen. Ik vind het ook geen heiligschennis om deze wagen opnieuw te maken of van met een ‘nepklassieker’ rond te rijden.
Maar geef toe, dit bumperloze geval met veel te grote wielen is een misbaksel en het interieur lijkt uit een bordeel te komen.
@Hupke: Komend uit jouw neck of the woods is het beschuldigen van Amerikanen dat ze geen brein hebben toch wel een gevalletje van de pot verwijt de ketel…..
Als jij nou een ooit naar de US of A zal gaan, dan kom je daar ook wel heel snel op terug. Tuurlijk zitten er idioten tussen, net zoals er in NL en in BE ook genoeg van rondlopen. Daarnaast kan ik met de beste wil iemand die 420K kan neertellen voor dit “ding” (of het nou een Amerikaan is of niet), dom noemen.
OT: 420.000 is gewoon duur om het duur zijn. Is me al eens in het verleden verteld dat dit soort presigeprojecten een kustmatige prijs krijgen om een aura van onbereikbaarheid te creeren. Omdat de mensen die dit kunnen veroorloven niet met de gedachte rond willen lopen dat jan en alleman hetzelfde kan bezitten.
Als Callum dan toch bezig is met het recyclen van Jaguars geschiedenis, laat hem dan ook een XK doen.


De C-type mag natuurlijk ook.
De XK graag zonder plastic bumpers….
Ik krijg een gigantische Mitsuoka flashback na het zien van deze ‘retro-klassieker’.
@RRRobert: ik een hotwheels flashback…maar dan in het groot.
Zonde om hier je geld op stuk te slaan. Een klassieker als deze kan zó ontzettend mooi zijn, maar dan moet je het wel een klassieker laten. Minieme gebruikssporen, leer dat door de jaren patina heeft gekregen, de typische lucht van een oud interieur gecombineerd de geur van met olie en benzine, en het ontberen van moderne voorzieningen. Juist dat soort elementen maken het rijden in een oude auto zo mooi. Jammer dat Ian Callum aan dit project zijn naam verbindt.
@moveyourmind: sentimenteel wrak;) nee, ik begrijp je wel, ieder zijn smaak
@jordy14: Tja, voor je het weet ben je dat wat je je ooit voorgenomen had om nooit te zijn: een oude man met een hopeloos ouderwetse smaak die continu vertelt dat vroeger alles beter was. So be it.
Prachtige Jag. Het enige wat ik niks vind zijn de uitlaten in het midden.
Doe mij er maar 1, die bumpers sloop ik er zelf wel af..
@norge: ben je dan niet goedkoper uit door zelf een oude te kopen, op te knappen en van een beter onderstel te voorzien…?
Ik vind het echt een plaatje, alleen is het een schande om z’on moderne radio/cd speler in een klassieker te zetten. De optische en veranderen kan ik als jongere wel waarderen.
Je gaat mij toch niet wijsmaken dat ze dit niet gewoon vanaf het begin gepland hadden. Gewoon: jongens, we gaan die Mk2 eens moderniseren, en de eerste is voor Ian Callum. En als die eerste klaar is verzinnen we er een mooi verhaal bij. Of zoiets.
@potver7:
Prachtig! Er zal vast wel iemand zijn die de 470K met alle plezier hiervoor wilt ophoesten.
Maar dan wel even daarna een ander, mooier set wielen. Of het pas echt af te maken
@toyotafortuner: of=om kutblackberry
Worden er nu compleet nieuwe koetswerken gebouwd of moet er een donorauto worden aangeleverd? In dat laatste geval moet het verboden worden en is de prijs ook niet reëel.
@roppp: in het eerste geval is de prijs ook verre van reëel.
Die valt op geen enkele manier de rechtvaardigen.
Pure geldkopperij.
Koop dan gewoon een volledig gerestaureerde.
Niet dat dat nou zo mooi is. Maar ziet er beter uit als dit hok!
Hoe zit het eigenlijk met de veiligheidseisen? Het zijn immers ‘nieuwe’ auto’s als ze opnieuw op de markt worden gebracht. Moeten ze dan niet verplicht een kreukelzone en airbags hebben? Hetzelfde geld voor de 6 ontbrekende Jaguar E-Type Lightweights.
Wordt dit een trend, en zo ja, zou VW de productielijn van de Kever weer afstoffen?
@Esprit_de_Flandre:
Wat, die vreselijke stukken verdriet terug op de weg loslaten?
@Hupke: Alles om de grootste ter wereld te worden hé…
@Esprit_de_Flandre:
Waar ze tegenwoordig al geen misdaad tegen de mensheid voor zouden doen.