
De onthulling van de nieuwste Porsche 911 Turbo vandaag biedt een mooie gelegenheid eens een back-to-back te maken van het icoon, en te reflecteren hoe de auto zich tot zijn oervader verhoudt. Hoeveel is er veranderd in 38 jaar tijd, en is nieuw altijd beter?
Die laatste vraag is subjectief, en het is aan jullie om hem te beantwoorden. Wat we wel kunnen doen is het een en ander aan gegevens op een rijtje zetten.
Porsche 911 (930) 3.0 Turbo (1974 – 1978)
Uit de lucht vallen deed deze auto niet, want op de IAA van Frankfurt 1973 werd het publiek al opgewarmd met een 930 Turbo Prototyp. Een jaar later was het zo ver: het eerste exemplaar van de 260 pk en 350 Nm sterke 911 rolde van de band, dat 4.300 mm x 1.780 mm x 1.320 mm mat, en een wielbasis van 2.510 mm had (via).
Onder de kap lag een 2.994 cc grote zescilinder boxer, met enkele bovenliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder, die was gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak.
0-100 ging in 6,1 seconden, en als je durfde, dan kon je er 246 km/u mee halen. Het gewicht bedroeg slechts 1.205 kg. Aan de oer-Turbo had je echter behoorlijk de handen vol, als de achterkant je al niet voorbijkwam, dan moest je flink doseren met de remmen, die eigenlijk veel te zwak waren voor een auto van dit kaliber. Echt grote schijven pasten dan ook niet in de 215/60-R15 bandjes.
Puur rijden, dat was het wel, en een dikke whale-tail als op de 930 zien we tegenwoordig ook niet meer.
Porsche 911 (991) 3.8 Turbo (2013 – )
Net zoals bij de VW Golf GTI is het aantal pk’s bij de 911 Turbo inmiddels sinds de eerste generatie exact verdubbeld*. Dit wordt bereikt met 800 cc meer motorinhoud, de boxer-layout is al die jaren hetzelfde gebleven. De 520 pk en 660 Nm die standaard opgehoest worden zorgen er in combinatie met een zeventraps PDK-bak en een sloot aan electronica en actieve aerodynamica voor dat je nu ook bijna twee keer zo snel op de 100 zit: 3,2 seconden, goedendag.
De 300 km/u passeren is al tijden een eitje, de 991 houdt het bij 318 km/u voor gezien. Dat zegt Porsche, maar kijk niet raar als je minstens 330-340 op de teller weet te toveren. Volgens de onofficiële kanalen kwam ons ter ore dat de nieuwste 911 1.670 kg weegt, maar dit is wel een EU-gewicht, dus inclusief alle vloeistoffen én een chauffeur van 75 kg. Het gewicht van de 930 was op zijn meest een DIN-gewicht.
Ergo: in 38 jaar tijd is de 911 Turbo twee keer zo snel, en twee keer zo krachtig geworden. Hij kreeg er drie verzetten en een koppeling bij, en de aandrijving wordt nu verdeeld over alle vier de wielen, in plaats van alleen de achterste exemplaren.
De 911 van toen heeft zeer zeker zijn charme: hij is puur, hij is weinig geraffineerd, hij is gevaarlijk en zit bomvol emotie. Voor enkelen zal dit een motivatie zijn om de 930 te verkiezen boven de 991, maar niet voor ondergetekende. Alle melancholie ten spijt hou ik nou eenmaal van technologishe vooruitgang en gebruiksgemak, maar dat is slechts een voorkeur die jullie je niet hoeven aan te trekken.
Blader dus nog eens de heerlijke retro-gallery door, overpeins het geheel nog een keertje, en geef ons dan je oordeel: nieuw of oud? Kies maar!
Tot slot, voor de liefhebber hebben we nog een doorkijkmodel van de 930 Turbo, courtesy of Pistonheads. Klik voor een vergroting.
*We laten de Turbo S even buiten beschouwing
Het origineel graag, die computer shit van tegenwoordig gaat steeds meer op een computerspel lijken.
@norge: Oké jij je zin, dan neem ik de 991 wel.
@norge: voor mij ook de klassieker graag
@norge: je kan echt onnozelheid verkopen als geen ander. Alsof rijden met een kanon als de 991 turbo geen emoties losweekt. Vroeger een Porsche turbo voor een 6,1 tijd… Sedans met diesels doen het nu al beter (BMW 330d in 5,6).
@hollow: Onnozel? Leg eens uit? Enige wat ik zeg is dat ik liever in een auto zonder chips en data troep rij.Heb niet gezegdt dat de nieuwe niet spannend zou zijn , playstation is best wel leuk(voor mijn kinderen)
@norge: Die nostalgische gevoelens zijn in veel gevallen gewoon een vorm van zelfbedrog. Een film die je vroeger het einde vond, kan bij het weerzien plots toch niet meer dezelfde magie hebben als toen. Vriend van me rijdt een oude 911 SC en het is idd “puur”, maar verre van aangenaam voor dagelijks gebruik. Op een nat wegdek vol in toeren terugschakelen van 3 naar 2 voor een inhaalactie is in die 911 SC billen dichtknijpen. Al die computersystemen helpen ons net om meer uit een auto te halen zonder er het leven bij in te schieten. Is dat per definitie slecht?
Zelfs in die nieuwe 991 Turbo kan je niet op “reset” drukken om na een crash weer netjes op de baan te komen.
@hollow: Vind het een verademing om met een oude auto te rijden, inderdaad de wegligging is minder en het is niet zo snel , je moet meer werken en je hebt meer rijgeluiden, minder luxe enz…..Maar potdomme wat is het lekker :)
@norge: Helemaal met je eens. Voor mij een pure Porsche Turbo 930. De moderne modellen zijn alleen maar lelijker geworden.
Net zoals bij de VW Golf GTI ??
Schitterende wagens, had zelfs nog nooit van dit merk gehoord.
@alcantara: van Porsche?
@mevipp: Nee, van John Deere
Doe mij maar een 9elfje Carrera RSR! Die laat al die nieuwe 911’s in het stof bijten
@euro95: ik snap dit nooit… Ze vragen kies tussen a of b en jij komt vrolijk aan met “ik neem F wel”
De 930 graag, in al zijn listigheid. Je leeft immers maar 1 keer. Laat het dan een sensatie zijn.
@jrk68: jij mag hem hebben, in mijn jonge jaren had ik al genoeg problemen bij heel nat weer of gladheid om mijn 944 turbo op de weg te houden.
@cocksdriveaudi: Sommige mensen hebben nu eenmaal wat ‘risico’ in hun leven nodig om alert te blijven, same with me… Ik kan je hele straffe verhalen vertellen wat ik al met auto’s en vooral oudere auto’s uitgespookt heb,ok niet altijd om fier op te zijn, maar ik doe dat liever bij pot en pint. Bij deze is dit een uitnodiging, ze hebben hier in België goed bier, weet je…
@jrk68:
Paar gewone 911-erts gehad uit die periode.
Maar die zijn al moordlustig genoeg.
Zeker bij nat weer is er gewoon niet mee te rijden
zien er goed uit, ik heb er nog altijd een onbegrijpelijk zwak voor, voor zo’n oude 911
Terwijl het in het echte leven eerste klas krengen van dingen zijn.
– ’t rijdt niet en ’t remt niet
Maar dat mag je niet zeggen.
’t is namelijk en Pooooorsche………………………………
@desjonnies: met enig talent en oefening kan je dat moordlustige gedrag ook in je voordeel gebruiken. Maar koop anders maar een prius.
@BananaMan:
Ja, was ik vergeten, de verwarming is zo goed van die dingen he; en om maar over de verlichting te zwijgen.
oh shit, ik moet aan de Prius – orginele opmerking trouwens.
@desjonnies: Jij begon@ :-p
Tja, je moet nou eenmaal geen xenon, airco of andere fratsen in een klassieker verwachten. Dan is ABS al luxe…
@BananaMan:
Ik begon helegaar niet.
Wat ik zeg : ik heb nog steeds een onverklaarbare liefde voor een oude 911.
“Helga” met SM pakje en zweepje die boven de 3/4000 toeren loskomt en jouw je nek om wil draaien.
Het zetten van een 911 in een bocht, allemaal prachtig en never, never nooit je gas loslaten in een bocht.
De mechanische techniek van een oude 911, ochtenden bezig zijn om je hele ophanging af te stellen.
’t is allemaal mooi, maar het is en blijft een niet vegevings gezind voertuig.
En wees eerlijk, echt niet zo goed ” als ze zeggen ”
de fijnste was de meest voute : een Carrera 3 liter met de goeie bak en spoilerts erop,
de mooiste : een 2.7 coupe glad en naakt van een Duitse Graaf geweest. Zonder mistlampen, spoilerts en zelfs een mistachterlicht.
Met Fuchsen en metallic brons met bruin interieur.
930 turbo!
In het spel NFS Porsche 2000 was die ouwe turbo geen een bocht normaal te nemen elke keer vloog die kont weg.
@madridsta: in het echt is het ook zo, alleen zijn de gevolgen iets heftiger dan een gekrenkt ego zoals in nfs2000!
De turbolag zorgt ervoor dat je van niets naar alles gaat in enkele fracties, het chassis is op zijn zachts gezegd verraderlijk en de gewichtsverdeling rampzalig… Ahahah wat een auto! Maar ik ben maar een Mietje dus de 991
@madridsta: Dat lag niet aan de auto in het spel hoor, maar aan degene die op de controller zat te timmeren…
@madridsta: met een toetsenbord valt het idd niet mee, met een stuurtje ging het al veel beter, toen ik voor het eerst met mn stuurtje in de 935 groep 5 in rFactor ging rijden daarentegen……
doe mij maar de 911 R
De enige echte voor mij.
Turbo en motor achter de achteras is het gewoon niet voor mij.
Ik hoef niet eens het artikel te lezen, de 930 sowieso!
Doe mij maar de oude, originele 911 Turbo.
Heb al gekozen en zou de nieuwe er wel bij willen hebben!
Ik ben zo verliefd op de oude maar die nieuwe is zo mooi en goed! Ik zou denk ik niet kiezen, de meeste mensen die de nieuwe kunnen betalen kunnen vaak als ze het graag willen zo’n oude er ook nog wel bij kopen
Had je in 1978 je 930 ingeruild voor een 991, alleen nostalgie dus.
case closed
Waarom zou je überhaubt kiezen, je krijgt ze toch niet.
T liefst zou ik dan voor een 935 gaan. Maar ook in deze vergelijking ga ik voor de 930.
Aan de andere kant is 3,2sec op de honderd ook wel tering snel en leuk
@964rs: ah the slant nose was wel meer voor de USA markt, was wel een mega stoer ding destijds
@964rs: idd 935, eentje van Kremer graag. Heb bij de ogp op de nurburgring klaus ludwig in zon ding zien rijden, hij zette in een korte race zowat iedereen op een rondje achterstand incl enkele andere 935s. Ik zeg het niet graag als BMW fan, maar na 4x ogp kan ik wel stellen dat de 935s zowel sneller als betrouwbaarder zijn dan BMW m1’en. Het geluid van de 6 in lijn kunnen de Porsches dan weer niet aan tippen.
Die oude. Veel degelijker. Snelheid boeit mij geen ene flikker ik wil een leuke auto waar ik op kan vertrouwen dus met zo min mogelijk technologie.
Liefst de 993 maar tussen deze 2 is het tochwel de 930
Voor mij de nieuwe 991 Turbo S graag. Ik vind hem er zo gelikt uitzien!
Het smoelwerk van deze bevalt mij niet! Dus doe mij maar de 997 gt3 of een AM V8 vantage!
Die bruine ziet er ook zo lekker uit!
@Seroo: That’s what she said…
De nieuwe is geil, razendsnel en zit vol cutting edge technology. Het is een stuk machtsvertoon van onze capaciteiten als mensen, gemaakt in mijn tijd. Daar alleen al ben ik trots op. En dan is het ook nog prachtig vormgegeven. Ik heb veel respect voor de stoere 930, maar ik kies met volle overtuiging voor de 991.
Ik wil de 930. Alleen al voor de looks, van mij hoeft het allemaal niet zo hard te gaan.
Reed Rik Ringers niet in een 911 turbo? Of was het een gewone 911?
De 930. Maar dan liever niet de turbo. Dan sta ik al te vlot achterstevoren. Ik heb gewoon de skills niet. De sterkste atmosferische voor mij, aub.
De 930 met de techniek van de 991. :)
Beide graag.
Klassieker voor in de schuur en de zondagsrit. De 991 omdat je er wel normaal een rotonde mee kunt nemen en lange file in overleefd.
Doe mij de 991 maar. Ik rij best goed maar niet goed genoeg om 930 Turbo in bedwang te houden.
die nieuwe graag
Doe mij de 991 maar. Ik ben niet zo’n liefhebber van de impactbumpers. En de 964 ook niet trouwens. Dus ouder of nieuwer dan die periode graag!
Doe mij maar een 991 Turbo!! Wat een geweldige auto zeg!
Tjah, eigenlijk valt er niet veel te “kiezen”. Als ik het geld had (200.000 ofzo?), dan zou ik voor de 991 gaan, als ik het geld niet heb, dan is de 930 voor rond de 40.000 is goede staat ook wel oké, niet om te “racen” dan maar eerder op zomerse dagen met de ramen op te cruisen.
Moeilijk, maar ik ga toch voor de 930. Ik vind het beiden geen auto’s voor dagelijks gebruik, dus ga ik af op mijn emoties, en dan is het simpel. De 991 zal te snel verjaren verwacht ik.
991 graag heb geen zin om al in een kist te liggen.
Als ik ze allebei kon betalen dan allebei :) en als ik er 1 kon betalen dan zeker de 930!
De oude graag, eentje uit 75 mijn geboortejaar.
991 turbo vind ik persoonlijk leuker
Liever een 993 Turbo S, wordt alleen maar meer waard, op die nieuwe schrijf je zoveel af.