
Na een dipje lijken de F1-auto’s met het jaar weer een stukje knapper te worden. Omdat het reglement volgend jaar danig op de schop gaat, en dat gevolgen heeft voor de vormgeving, vonden we het tijd om de balans op te maken.
Let wel: “kampioen” betekent in dit geval de auto die bij de coureurs op de allereerste plaats in het eindklassement eindigde. Om het plaatje compleet te maken, geven we per auto het aantal overwinningen in het seizoen. Verder is “12” geen rond getal, maar dan konden we nog de laatste winnende F1-auto met die heerlijke 3.0 V10 meenemen én die goeie ouwe Ferrari uit de Schumacher-days.
Tot zover, door naar de plaatjes!
2004 Ferrari F2004, Michael Schumacher
- won 15 uit 18 races, waarvan 13 met Schumacher
2005 Renault R25, Fernando Alonso
- won 8 uit 19 races, waarvan 7 met Alonso
2006 Renault R26, Fernando Alonso
- won 8 uit 18 races, waarvan 7 met Alonso
2007 Ferrari F2007, Kimi Raikkonen
- won 10 uit 17 races, waarvan 6 met Raikkonen
2008 McLaren MP4-23, Lewis Hamilton
- won 6 uit 18 races, waarvan 5 met Hamilton
2009 Brawn BGP 001, Jenson Button
- won 8 uit 17 races, waarvan 6 met Button
2010 Red Bull RB6, Sebastian Vettel
- won 9 uit 19 races, waarvan 5 met Vettel
2011 Red Bull RB7, Sebastian Vettel
- won 12 uit 19 races, waarvan 11 met Vettel
2012 Red Bull RB8, Sebastian Vettel
- won 7 uit 20 races, waarvan 5 met Vettel
2013 Red Bull RB9, Sebastian Vettel
- won 13 uit 19 races, waarvan 13 met Vettel
2014 Mercedes F1 W05 Hybrid, Lewis Hamilton
- won 16 uit 19 races, waarvan 11 met Hamilton
2015 Mercedes F1 W06 Hybrid, Lewis Hamilton
- won 16 uit 19 races, waarvan 10 met Hamilton
Tot slot
Een overzicht van de lelijkste Formule 1-auto’s vind je HIER. Al benieuwd naar hoe de auto’s er volgend jaar ongeveer uit komen te zien? Check een voorproefje DAAR. Je stem laten horen kan uiteraard in de comments.
De Ferrari van Schumi. 100%
@ozan: ik heb zelfs een poster daarvan boven me bed hangen
@stino: wat vindt je vrouw daar van?
@roppp: jij hebt geen Schumi poster boven je bed hangen? Wat doe jij eigenlijk hier? Dit is Autoblog, voor en door autofanaten!
@roppp: vriendin* prima, die vindt formule 1 ook leuk om met mij te kijken
@stino: Je vriendin heet Olav?
Voor mij trouwens ook de F2004. Alles klopt gewoon aan die wagen: de livery, de proporties, de briljante coureur die erin reed, de dominante winsten en natuurlijk de heerlijk jankende V10.
Fuck de auto’s
Shumi FTW
Hmmm (c)
R25
De Ferrari F2004, Marlboro natuurlijk! (rook zelf niet hoor) en de Silberpfeilen, altijd fantastisch!
@henkhupelschoten: de Silberpfeilen komen uit het verkeerde tijdperk om mooi te zijn. Smalle, hoge achterspoiler etc.
De RedBulls van Vettel zouden mijn keuze zijn op basis van livery (met uitzondering van de laatste, die paarse Infiti vlek kan niet).
BrawnGP, dat is mijn keuze.
F2004.
Ik vind de Ferrari van Kimi, Brawn GP van Button en de Red Bull van Vettel (2013) de mooiste uit deze lijst.
De vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval door er 12 jaar van te maken. F2004 dus.
De Brawn met Button. Prachtige bak!
Hoe ouder, hoe mooier…
2006 Renault R26
De Ferrari van Schumi of één van de Renaults van Alonso.. Die kleuren van de Renaults zijn zo heerlijk! Maar de Ferrari is natuurlijk fantastisch vanwege Marlboro, te gek! Moeilijke keuze…
Ja, de Ferrari! Maar lastig hoor.
De f2004 sowieso
De 2017 RedBull van Max Verstappen.
Die Marlboro livery alleen al, wat een machtig ding!
De ferrari van Scumi, vanwege de prachtige simpele livery, en de stijlvolle eenvoud van de vormgeving!
Qua vorm absoluut de Brawn GP, die neus is zo mooi, de hoge achterspoiler ziet er veel beter uit als die lage brede exemplaren. Alleen de livery is een beetje saai. Maar het is wel veel mooier zonder al die extra vleugeltjes overal.
@motormuis: dit.
De Mclaren van 2008 niet normaal al die spoilers, alsof de autostyle gids op die auto is gevallen.
F2004 voor mij graag.
Marlboro hoort op een Ferrari. Is de mooiste al ben ik geen schumi fan. Maar zou niemand zijn situatie toewensen en ik hoop van harte dat hij nog van zijn vele overwinningen kan genieten
@lompey: Tja. Marlboro heeft jarenlang op identieke wijze de auto’s van McLaren gesierd.
@phaeton: was dat niet West?
@boomhauwer: je bent waarschijnlijk te jong om het te weten ;-) Zoek maar eens op waar Senna kampioen in is geworden.
De RedBull van 2017 natuurlijk!!!
heb altijd een zwak gehad voor de 2010 auto’s…
F2004. Want Schumi. Want Marlboro.
Ze worden alleen maar lelijker (en efficiënter, maar dat telt nu niet) dus de F2004 wint met grote overmacht.
De Brawn van Button, wat een geweldenaar was dat!
F2007 met de donkere rode kleur en peuken reclame,dus niet die van het plaatje.
F2004 by far.
Brawn met button
Schumi 2004 sowieso. Alles daarna werd alleen maar lelijker of raarder. Echt, alsof ze even 10 jaar maar wat experimenteerden.
Wat zijn de onderschriften nou weer?
OT: Die Renault R26 ziet er wel fraai uit, 2006.
2006 R26, mede door de livery ?
Die Brawn bllijft een van de mooiste auto’s van de laatste jaren door de soberheid van de livery. Nog steeds prachtig
Die getallen van Schumacher…
Max over 2 jaar?
@wouterjeuring: nope
Ferrari, RB, Brawn. In die volgorde
Ik ga ook 100% voor de R25 & R26, blijf mooie herinneringen aan die livery hebben!
F 2004, toen f1 nog snel was.
De red-bulls en de McLaren
Mclaren en mercedes
Red bull zeker weten
Qua ontwerp voor mij de brawn, clean zonder rare poespas. Qua livery de McLaren.
Ferrari F2004, prachtig ontwerp!
Als we de mooiste auto kiezen dan de Brawn. Niet de meest legendarische maar wel de mooiste. De bestickering is daar het meest in balans.
Ferrari 2004 want Schumacher en prachtig ontwerp.
Ferrari van schumacher of de McLaren van hamilton
Renault R26
De Brawn GP! Mooie auto en wat een geweldig seizoen was dat.
McLaren van Hamilton ?
F2004
F2004! Al ben ik zelf geen roker, de combinatie van een tabaksmerk en een autorace straalt nostalgische heroïek uit.
Brawn.
Gave kleurstelling en wat was dat team goed toen zeg. Wauw.
De Red Bull’s, en dat het liefst de RB9, ik vind dat blauw met paars heel mooi
1: 2004 Ferrari
2: 2007 Ferrari
3: BrawnGP
Mooi hoor, met name de Mercedessen.
F2004 van Schumacher
1: 2004 Ferrari
2: 2007 Ferrari
3: 2008 Mclaren
Elke auto van koning Schumacher.
De auto die ik het mooiste vind is de Brawn. De argumenten zijn door meerdere mensen aangehaald. Een auto met een relatief eenvoudige, schone lijn, een simpele livery en een mooie geschiedenis: Honda trekt zich terug ondanks dat het gedurende het seizoen de wagen wat later de Brawn zou worden had ontwikkeld. Een auto met een knappe vinding die een gat in het reglement vult. Brawn zag het potentieel van de wagen en wist een deal met Mercedes te maken. De dubbele difuser en de Mercedes-motor zorgden in de eerste helft van het seizoen voor een vrijwel onverslaanbare Button. In de tweede helft van het seizoen kwam een jonge Duitser steeds dichterbij in de stand om het kampioenschap. En wat ik mooi vind is dat Button een clausule had in zijn contract dat als hij het kampioenschap zou winnen, hij de auto zou krijgen. Een clausule waarvan niemand kennelijk dacht dat die gebruikt zou worden.
1. De McLaren MP 4-23! Ik hou wel van die aerodinamica, dat is nu te veel aan banden gelegd. Daarnaast heeft hij de mooiste kleurensamenstelling en komt hij uit het jaar met de mooiste seizoensfinale van het rijtje.
2. De Renaults want Alonso. Ook de kleurensamenstelling is lekker vrolijk en omdat hij de laatste is die Schumacher in zijn goede jaren versloeg.
3. Brawn vanwege het verhaal eromheen met Honda.
Geen kampioensauti weliswaar, maar de BMW’s van heidfeld en kubica, uit de periode 2008/2009 gok ik. Witte met blauw/rode livery en uitbundig veel spoilers. Prachtig
Ferrari’s 641 dan maar…
De Ferrari en de Mclaren blijven mooi. Als je net iets verder terug gaat: Prost ap03 (2000) of een Jaguar r3 (2002).
F2004 meest dominante ferrari ooit heerlijke v10 achterin traction controll pracht wagen helemaal met marlboro reclamr
De “2016 Red Bull RB13, Max Verstappen”.
Vanaf 2008 ging het berg afwaarts om van de technische veranderingen nog maar te zwijgen. Wat heb ik toch een furieuze hekel aan die v6…
@goodolddays: mee eens. De magie van de F1 dreigt verloren te gaan. De sound van een F1 engine moet je merg en been gaan. Die V6 is niks. Je kan gewoon zonder oordoppen op de tribune zitten tegenwoordig.
Ja! Max!! all the way! Held, Alles.. Ow wacht.. dit bericht gaat niet eens over Verstappen?? Mmm raar..
2005 Renault R25, Fernando Alonso