



De Kia Optima werd in april al in de VS onthuld maar nu is ook de Europese versie klaar.
Ten opzichte van de Amerikaanse versie zien we andere bumpers voor en achter en iets andere achterlichtunits. Verder zijn er weinig verschillen, dus laten we eens kijken wat deze auto de Nederlandse markt te bieden heeft.
Om te beginnen is de Optima ten opzichte van zijn voorganger gegroeid: 10 mm in de lengte en wielbasis, 25 mm in de breedte en 10 mm in de hoogte. De kofferruimte bedraagt 510 liter en Kia belooft een 50% meer torsiestijfheid en meer standaard passieve veiligheid in de vorm van zeven airbags. Standaard is er een voertuigstabiliteitssysteem (VSM) en daarnaast zijn er opties leverbaar als adaptive cruise control, een actief remsysteem, rijbaanassistentie, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie, grootlichtassistent, snelheidsbordenherkenning en een 360 graden omgevingsmonitor.
De aandrijving wordt verzorgd door een 1.7 liter CRDi met 141 pk en 340 Nm koppel, naar keuze leverbaar met een handmatig te bedienen zesbak of een zeventraps DCT. Deze is leverbaar vanaf het vierde kwartaal van 2015 en dankzij een uitstoot van precies 110 g/km krijgt de nieuwe Optima een bijtelling van 20%. Op termijn volgt ook nog een hybride aandrijflijn en een station gebaseerd op de heerlijke SportSpace Concept.
Wanneer komt de station? Zonder stations ga je het niet overleven in Europa.
@AutomotiveDesigner: ik snap je punt, maar er zijn ook auto’s die enkel als sedan best goed scoren. Maar ze hebben een mooie stationwagen concept gemaakt. Dat doen ze ook niet voor de grap natuurlijk. Anderzijds is het een auto die het vooral buiten de EU zou kunnen scoren en daar boeien ze stationwagens niet.
@stfu: geef eens voorbeelden van goed overlevende sedans dan?
@uselessblogger: c-klasse, e-klasse, s-klasse, A4, A6, A8, 3,5,7 serie… meer voorbeelden nodig?
@maxhunter: doe je het expres? hij schrijft toch duidelijk ‘maar er zijn ook auto’s die enkel als sedan goed scoren’. wat jij opnoemt zijn sedans waar allemaal een station variant van bestaat. de s-classe, a8 en 7 zijn dan weer geen sedans maar eerder limousine’s..
@uselessblogger: van al deze modellen worden er nog altijd meer sedans dan estates verkocht in de EU. Dat Nederland een station land is zegt weinig over de rest van de wereld net als de eindeloze focus op 14% bijtelling.
@maxhunter: ja kan kloppen maar daar gaat het hier niet om. ik vroeg me gewoon af of er echt modellen zijn waar enkel een sedan van bestaat die populair zijn in europa. tot nog toe hebben we dus als enige voorbeeld de tesla gevonden.
@uselessblogger: als je alle andere succesvolle sedans diskwalificeert door ze tot limousine te bombarderen, een term die Mercedes en Audi overigens standaard gebruikt voor hun sedans, dan heb je wellicht gelijk. Maar misschien ben je wel een beetje aan het zoeken naar je gelijk in deze stelling in plaats van je stelling te beargumenteren.
@maxhunter: wel in dat geval.. zelfs de wikipedia pagina van bmw beschrijft de 7 serie als een limousine (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_7-serie => hier de link voor een goed onderbouwd argument zoals je vroeg). verder denk ik dat jij eens moet leren lezen, ik vroeg aan @stfu welke sedans hij in gedachten had toen hij schreef dat er in europa ook modellen zijn die enkel al sedan populair zijn.
@uselessblogger: iedereen kan Wikipedia aanpassen. Als je de folder van de C-klasse openslaat noemen ze de sedan ook limousine.
@maxhunter: wel zelfs als we voor de gein even de limousines (a8, 7, s-classe) beschouwen als sedans, dan heb je gelijk dat sedans succesvol zijn in het luxe segment maar kan je een concurrent van de kia hierboven geven die populair is zonder de station variant? (uiteraard in europa he)
@uselessblogger: als je het niet erg vindt ga ik weer even van mijn vakantie en het zonnige Franse weer genieten. In september verder?
@maxhunter: integendeel, ik had je zelfs niet gevraagd om een reactie.
@uselessblogger: maar het was wel even leuk toch? ;-)
@maxhunter: we zijn het niet eens maar je bent tenminste niet hersenloos beginnen reageren of schelden dus een discussie als deze weet ik wel te appreciëren.
@uselessblogger: zoek trouwens voor de gein even de definitie van limousine op Wikipedia ;-)
@uselessblogger: een van de voorwaarden van Wikipedia is dat bedrijven er niets mogen posten. De BMW pagina wordt bewerkt / kan bewerkt worden door iedere ‘particulier’ op deze aardbol. Wikipedia zegt dus helemaal niets.
@uselessblogger: de meeste Alfas ware als sedan populairder dan als station.
@porsche928: van de 156 zijn er net iets meer SW’s verkocht dan sedan’s. Ondanks de 3 jaar latere introductie van de SW. Van de 159 zijn er meer SW’s verkocht. Alleen van de 33 was de 5 deurs populairder, maar dat is technisch geen sedan. En ook de Sud telt niet mee.
@uselessblogger: Tesla Model S, Porsche Panamera. Audi A7. Mercedes CLS. Need to go further?
@stfu: de tesla is de enige sedan in je rijtje, die is trouwens enkel populair in landen waar er subsidies aan worden gegeven. hier in belgië zie je ze bijna nooit rijden. overigens heeft de cls wel degelijk een station variant.
@uselessblogger: had
@uselessblogger: Nou, eigenlijk is de Model S ook een hatchback en in USA is populair, omdat men daar het gewoon een fantastische auto vindt :) Maar dat maakt in dit geval niet zoveel uit, men ziet zulke auto’s gewoon als een sedan, zoals ook de Panamera en A7.
@AutomotiveDesigner:
Ik begreep trein station, centraal station; vond het al zo vreemd in deze context.
Break is eigenlijk een veel mooiere term voor de loodgieters-uitvoering (niet denigrerend bedoeld maar loodgieters waren altijd gek van hun Break’s )
-Bakkers ook, Bakker Vlot bij ons had de mooiste Breaks, metallic, houten vloer de duurste van Peugeot ……….
@desjonnies: De middenweg is Estate, zo noem ik ze altijd.
@desjonnies: Fair enough. Ik zal het voortaan break noemen. ;-)
Wat een prachtige sedan. Jammer dat we ze hier zo weinig zien rijden.
@Vreddy_B: Als ik over de Fransekade kom bij Schoonhoven zie ik er vaak twee staan. Zijn zeker dikke wagens vooral van opzij.
Ziet er prima uit. Leuk om te zien dat hier nog een plastic fantastic interieur in zit. Lekker goedkoop en praktisch. Al die dure materialen heb je niks aan, zolang het maar niet kraakt en piept. Zal daardoor niet zoveel verkocht/verhuurd worden in Nederland denk ik, wat dan wel weer jammer is.
@lekbak: Of het plastic fantastic is weet ik niet. Volgens mij ziet het op de foto’s er best goed uit. Wat ik wel lelijk of raar vind.. dat “leerstiksel” links van het navigatiescherm. Als dat geen echt leer is en gewoon in het plastic is gedrukt.. doe dat dan niet.. dat is inderdaad erg goedkoop (en knullig.. wannabe details..)
@Freewarefreak: Ik krijg dus de indruk dat dat inderdaad nep is. En dat spul zit overal, ook op het stuur bijvoorbeeld. Volgens mij is dat dus hard plastic. Zelf hou ik daar wel van, mits het wel goed in elkaar steekt. Dan betaal je tenmiste niet voor een onnodig ‘premium’ interieur.
@lekbak:
Mannen de leerafkrakers, in de vorige Optima was al een bijna volledig met leer bekleed interieur leverbaar, daar heb ik in mogen zitten en voelen op de IAA destijds. Ik kan jullie verzekeren dat dat wel aanvoelde als echt leer, en niet plastic fantastic. Misschien moeten jullie ook eerst even in deze auto plaatsnemen voor je begint te schreeuwen over nep…
Sterker nog, de vorige Optima had prima materialen over het algemeen, dus deze zal Kia kennende alleen nog maar beter zijn.
Wakker worden jongens…
Erg mooi! Maar wordt vast onterecht ondergewaardeerd.
Een 1.7 diesel met een redline van 6,5 duizend rpm
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: De pers foto’s zullen gewoon die van de benzine uitvoering zijn….
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Het is geen diesel met een vteckickyo
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: kan prima, hangt van de slaglengte af. RPM is een rare manier van motorsnelheid meten. je kan beter de snelheid van de zuigers weergeven.
waarschijnlijk is het wel gewoon de benzine, overigens ;-)
@rnej: niet helemaal waar. Aan diesel zit wel degelijk een maximaal toerental omdat het zo traag verbrand. Ook met een korte slag zou het dus niet gaan omdat dan de zuiger alweer omhoog wil terwijl de diesel nog lekker aan het fikken is.
De Audi’s op Le mans liepen ook tegen die beperking aan.
@lekbak: true, maar dan is 6500 nog niet de max denk ik :)
@rnej: Na een korte google sessie heb ik gevonden dat de Audi’s tot 5000rpm bruikbaar vermogen hebben. Aangezien vermogen altijd in toerental zit, en racers dus zo hoog mogelijk willen, zal de grens daar wel ergens vlak boven zitten. Het gat naar de 6500 is dan wel erg groot. Aldus mijn conclusie, ik heb er niet voor geleerd.
@lekbak: zou kunnen, geen idee. Diesel is the devil’s fuel ;-)
@lekbak: het klopt er Is geen diesel die boven de 5000 nog doortrekt.. Misschien is er eentje die in de 1 of 2 wel kortstondig hoger draait maar dat Is dan niet omdat de motor nog in de toeren wil.. Koppel zakt dramatisch boven 5000 vanwege de suboptimale verbranding van diesel in het korte tijdsbestek
-edit: check :)-
Het blijft een mooie verschijning, maar jammer genoeg ook een zeldzame verschijning.
Alleen 2 van die uitlaten! En perfect
Echt petje af voor Peter Schreyer!
Wat Audi niet lukt, een familie gezicht creëren en toch de verschillende modellen herkenbaar laten zijn, lukt Kia wel.
Ik vind de huidige Kia’s echt prima te pruimen.
Hij lijkt minder bling te hebben dan de ‘amerikaanse’ versie, dat bevalt me wel :) Erg interessante auto, als ze er nog 4 gram vanaf snoepen is hij volgend jaar 21%
Dus deze Kia is weer in ‘Optima Forma’
Prachtige auto! Laat maar komen. Weet alleen niet of het hier gaat verkopen. In NL rijden we alleen maar stationwagons. Op 1 of andere manier hebben we een praktische kijk op auto’s. Persoonlijk vind ik sedans mooier. Is ook in meeste gevallen de basis van een ontwerp. Een stationwagon is een compromis.
Ik ben er nog niet klaar voor!
Mooi ding, maar ik denk toch dat men de gebruikelijke D segmenters niet gaat laten staan voor deze wagen.
Optima(al) genieten
hebben ze het tellerblok ingekocht bij Volkswagen? Lijkt er verdacht veel op.
Hoop opties….Lijkt wel premium…
Mooie wagen, zeker nu die ook 20% heeft!
Wat mag dat allemaal wel niet kosten?
In de VS vanaf nog geen $22.000 (€20.000)
Zal hier wel bijna het dubbele gaan kosten.
Is hier een foto toegevoegd van de vorige Optima?