
Nee, dat is het niet. Naast de ’tune it safe’-MINI, die stiekem geen echte politieauto was, zijn er her en der over de wereld vaker MINI’s als politieauto ingezet. Maar een vierwielaangedreven Countryman JCW met politiestickers, dat zie je niet vaak. Het Franse skioord Val Thorens heeft er één.
Daar boven in de bergen is AWD geen overbodige luxe, dus een dergelijke aandrijving is logisch. Maar is een obesitas-MINI als de Countryman (JCW), zeg maar de plofkip van het MINI-gamma, een handige patrouillewagen?
Op zich… hij heeft 218 pk, zuipt dankzij zijn 1.6 ook niet overdreven veel, en er passen ook vrij makkelijk twee arrestanten achterin. Wat dat betreft kan je mindere opties verzinnen. Een bijkomend voordeel is dat je de buitenkant niet ziet als je er in zit.
MINI Frankrijk slingerde trots de onderstaande afbeeldingen op zijn Facebookpagina. Zo vaak komt het ook niet voor dat ze de autoriteiten met wielen bedienen. De tijden veranderen…
Tja, die hebben het beter getroffen dan hun Nederlandse collegae, je zal de achtervolging in moeten zetten met een Touran….
Ik dacht dat deze 1.6 (JCW) problemen had met de distributieketting, als dat zo is zullen ze niet ver komen neem ik aan.
@bsxc2: De problemen met de distributie beginnen meestal rond de 50000 km. Het is aangeraden om de distributie spanner te laten vervangen iets voor de 50000 km als het al niet te laat is.
@toroloco: Bedankt, dan had ik het toch goed.
Deze motor zitten toch ook in de Peugeot modellen en met name de 207 RC heeft veel last v/d rekkende distributiekettingen.
@bsxc2: Ik mag toch hopen dat ze die problemen inmiddels hebben aangepakt. De nieuwere peugeot’s hebben er in ieder geval geen last meer van.
De n14 modellen van MINI hadden er last van de nieuwe update de N18
Motor kent dit probleem niet meer….
Ik had een paar Impreza’s gekocht van de Gendarmerie.
Gevalletje van een goed budget hebben voor een paar wagens en iets willen kopen wat hip is. Want face it: De politie van dit soort gebieden houdt zich voornamelijk bezig met het 2 dingen: Het begeleiden van ongelukken op de piste en het aanpakken van dronken toeristen in t dorp.
Overigens gaat t erg goed met die soort dorpjes; niks te merken van de crisis daar.
En ach, dat hij een JCW pakketje heeft: zat waarschijnlijk in het budget hebben gepast!
@gregorius: ooit al is op wintersport geweest? Daar zie je iig geen politie op de piste zoals je suggereerde. Police municipal is voor de handhaving. Die dronken toeristen zijn voor de gendarmes.
@Jipp: Ik moet toegeven dat ik niet vaak in Frankrijk kom voor wintersport. Alleen voor het downhill mountainbiken; dat volk heeft minder handhaving nodig.
En ja, ik doe wel eens wintersport; bijna elk weekend in de winter: aangezien ik in Zwitserland woon.
@gregorius: dan snap ik dat je niet in Frankrijk gaat wintersporten, maar mijn ervaring leert dat het er zo aan toe gaat. Ik ben jaarlijks zo’n 2 keer een week in de Franse Alpen te vinden, onder andere valtho om het jaar.
@Jipp: Er ligt al weer sneeuw van 1800m en het downhill mountain bike seizoen is iig 2 weken te vroeg over. Maar de sneeuw-kriebels zijn er al!
@gregorius: over een maandje zal voor mij de eerste winterse ervaring dit keer in Letland zijn… Weliswaar zakelijk, maar in die regio is het voor onze begrippen al winter.
@Jipp: \
In frankrijk is er weldegelijk politie in de skioorden van de gendarmes de haute montagne, inderdaad geen police municpale, maar wel politie.
@super: maar op deze mini staat dus wél police municipal,…
@super: lezen is moeilijk? Geen politie op de piste, handhavers van de gemeente, de municipal wel aanwezig. Meestal slechts een auto over het gehele dorp of dorpengroep. Voor al het echte politie werk heb je de gendarmes. Met veelal hun kantoren in het dal, in het kader van de efficiency.
@Jipp:
de police municipale regelt de zaken in het dorpje zoals parkeerboetes en begeleiding van ambulances, dronken toeristen, etc. etc., voor ongelukken, reddingen en andere zaken waarbij politie nodig is op de pistes is er de gendarme de haute montagne. Ga het maar nazoeken als je het niet gelooft. Ik woon overigens in Frankrijk en ga in de winter vrijwel elk weekend skieen hier.
@super: voor de duidelijkheid in mijn studiejaren heb ik een aantal jaar voor de Esf skilessen vertaald en verzorgd. Piste securite valt onder het ski domein, alleen in heel speciale gevallen komt daar de gendarmerie bij kijken. De police municipal is vergelijkbaar met de boa’s in Nederland alleen mogen hun ook mensen aanhouden ed. Je gooit de police municipal en national door elkaar.
Iedereen kan zeggen dar hij in Frankrijk woont maar met jou uitleg is het ongeloofwaardig.0
@Jipp:
iedereen kan zeggen dat hij bij de esf heeft gewerkt :-)
police municipale staat onder de mairie, nationale onder interieur en gendarmerie onder het leger (dacht ik). het kan best zijn dat val thorens de politie ook zich laat zien in bijv een restaurant op de piste, maar ski politie, dat zijn gendarmes de haute montagne.
Ik weet niet wat boa’s zijn, ik woon niet in nederland.
@super: ski politie, maak het nog bonter.
@Jipp:
maak maar eens friso style een lawine, en laat maar weten wie er kwam kijken, veel plezier.
@super: piste securite:) en dat zijn geen gendarmes. Is het geval in valtho, les sybelles en la joue de loupe zeker.
@Jipp:
Ok man, laat maar weten als het zover is, veel succes er mee
In Istanbul rijden ze ook met een Mini (al 3 jaar bijna), dus volgens mij niet de eerste.
@tr81passat: En in Duitsland: http://www.autojunk.nl/2011/09/mini-copper
Heb idd in 2009 in Istanbul al politie Mini’s zien rijden.